Sida 3 av 4

Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Postat: mån dec 08, 2014 9:02
av Ruffe42
Bra tack för era inputs på däck och fälg :)

La precis in en beställning på:

5 st BlackSpoke 8x16, 6/139.7 - ET 0
5 st General Grabber AT2 285/75-16 (32.83x11.22")

Har ni något att säga om ovanstående val? (Medans det finns tid att avbeställa/ändra) :)

Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Postat: mån dec 08, 2014 9:51
av BorkJonas
Gött mos!

Jag hade nog dock köpt fälgar med ET - 20 om det finns....
Bra däcksval annars!

Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Postat: mån dec 08, 2014 10:29
av Ruffe42
BorkJonas skrev:Gött mos!

Jag hade nog dock köpt fälgar med ET - 20 om det finns....
Bra däcksval annars!
Jo det vart det mest optimala, det verkar dock vara en bristvara i dessa tider. får se om jag hittar något :)


Angående höjningen som är bestämt att det blir fjäderhöjning ca 2" med patrolfjädrar.

Det är Nissan Patrol y60/y61 BAKRE fjädrar jag ska ha va?

http://www.milneroffroad.com/nissan/pat ... 26page%3D2" onclick="window.open(this.href);return false;

//R

Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Postat: mån dec 08, 2014 10:50
av Zerasti
Jag tror det blir en helt kanon kombination! Iom att 285 är så pass smala så tror jag inte du får några problem alls.

Var beställde du däcken? Jag tittar på samma till en av mina...

Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Postat: mån dec 08, 2014 11:20
av Ruffe42
Zerasti skrev:Jag tror det blir en helt kanon kombination! Iom att 285 är så pass smala så tror jag inte du får några problem alls.

Var beställde du däcken? Jag tittar på samma till en av mina...
Jo det är sant :)

4x4offroad då jag även beställde Bestgrip dubbar som jag tänkte testa nu i vinter.

Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Postat: mån dec 08, 2014 11:34
av Danne
Det är bra däck, körde med dom för ett par år sedan. Kolla tillverkningsdatum på dom när du får dom för är dom nytillverkade så är de inte vintergodkända nämligen och kanske läge att sandpappra bort datumet då :mrgreen:

Kika in under fliken pajero/fjädring på milner för dom säljer höjningsfjädrar där nämligen.

Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Postat: mån dec 08, 2014 11:50
av Ruffe42
Danne skrev:Det är bra däck, körde med dom för ett par år sedan. Kolla tillverkningsdatum på dom när du får dom för är dom nytillverkade så är de inte vintergodkända nämligen och kanske läge att sandpappra bort datumet då :mrgreen:

Kika in under fliken pajero/fjädring på milner för dom säljer höjningsfjädrar där nämligen.
Det ska jag göra :) De står att de är vintergodkända så borde inte vara något problem att reklamera om så inte är fallet.

Angående fjädrarna så har jag tittat lite på dem men de höjer lite för mycket imo.

http://www.milneroffroad.com/mitsubishi ... 26page%3D2" onclick="window.open(this.href);return false;

Vill inte gå högre än 2" plus att jag gärna vill ha kvar originaldämparna (justerbara och nya). Jag har för mig att patrolfjädrarna höjer 2" och att man kan köra med samma dämpare :)

//R

Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Postat: mån dec 08, 2014 12:06
av Zerasti
Patrol fjädrar höjer tyvärr mer ändå.
3 tum, vissa rapporterar så mycket som 3,5"
Men kanske går att kapa ett varv...

Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Postat: mån dec 08, 2014 15:38
av Ruffe42
Zerasti skrev:Patrol fjädrar höjer tyvärr mer ändå.
3 tum, vissa rapporterar så mycket som 3,5"
Men kanske går att kapa ett varv...
Åfan.. då blev det lite ändringar.

Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Postat: ons dec 10, 2014 8:59
av Ruffe42
Jag behöver råd..

33" däck är på väg hem till mig, men jag börjar tveka lite på höjningen.

Jag vill höja 2" så jag får på däcken och får något mer markfrigång.

Vad skulle ni ha höjt med?
Det ultimata hade vart som jag tänkt att höja med större fjädrar bak (Patrol) och skruva upp fram, ingen modifikation på dämpare eller förlängning av kablage/rör.
Men om patrol fjädrarna höjer som minst 3" så förändrar det allt.. Finns det några andra fjädrar som höjer endast 2", eller ska jag köra på 2" karosshöjning?

Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Postat: ons dec 10, 2014 9:16
av Danne
Har för mig att 33:or går på om man bara skruva upp torsionen lite så testa det först.

Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Postat: ons dec 10, 2014 22:21
av elste
jag kör 33" utan höjning

Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Postat: fre dec 12, 2014 14:05
av Zerasti
http://www.ironman4x4.com/coil-springs/" onclick="window.open(this.href);return false;
Är nog bästa alternativet för pris/prestanda.
Finns några kits på ebay också.
Eller köpa patrol och kapa tills de passar.

Min erfarenhet är att orginal är lite för mjuka när man lastar fullt, annars hade det ju varit ett alternativ.

Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Postat: tis dec 16, 2014 8:53
av Ruffe42
Ett däck kom igår, då fattas bara 9 julklappar till då.. :D
Danne skrev:Det är bra däck, körde med dom för ett par år sedan. Kolla tillverkningsdatum på dom när du får dom för är dom nytillverkade så är de inte vintergodkända nämligen och kanske läge att sandpappra bort datumet då :mrgreen:

Kika in under fliken pajero/fjädring på milner för dom säljer höjningsfjädrar där nämligen.
General Grabber AT2 med DOT 3614, fortfarande vintergodkända?

Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Postat: tis dec 16, 2014 9:32
av Danne
Ja med fyra veckors marginal om jag minns rätt,går att kolla på stro.se