Grand Vitara nr2...
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Grand Vitara nr2...
Har saknat min gamle röde vitara nåt grymt sen jag sålde den och Samuraien blev aldrig så bra gatbil som jag hade hoppats.
Så förra sommaren köpte jag mig en Grand Vitara för att åka med, men då alla mina bilar brukar spåra ur mer eller mindre så lovade jag mig själv att inte bygga om den.
Men så när sambon behövde bil så fick hon ha Granden o jag harvade runt i samuraien hela vintern tills jag tröttnade igen.
Så nu är jag stolt ägare av en Röd Vitara igen Även denna en Grand Vitara, fast tillskillnad från den svarte så har denna automat bakom V6:an.
Tanken är att få liknande stuk som den gamle vitaran hade fast med denna gången en motor som orkar med större hjul lite bättre.
Så här såg den ut när den inhandlades
Kört rund en månad nu och kunde inte hålla fingrarna i styr längre
Så igår så åkte jag in till jobbet o bytte över till 29"arna som jag hade på samuraien då den är såld. Passade även på att tona rutorna ala 100:- modellen då jag tycker det passar bra på denna modellen.
Väääldigt trångt i hjulhusen kan jag meddela om, men karvade bara lite i kofångarens nederdel inne i hjulhuset fram sen gick det att köra väg iaf.
Som ni ser nedan så vill inte däcken riktigt vara överens med hjulhusen så en höjning är inplanerad. Sitter o funderar på om det blir full 3" från jimnybits eller om det blir 2" snålpuckning...
Fortsättning följer under sommaren så fort SJ:n är klar för sommarens träffar
Så förra sommaren köpte jag mig en Grand Vitara för att åka med, men då alla mina bilar brukar spåra ur mer eller mindre så lovade jag mig själv att inte bygga om den.
Men så när sambon behövde bil så fick hon ha Granden o jag harvade runt i samuraien hela vintern tills jag tröttnade igen.
Så nu är jag stolt ägare av en Röd Vitara igen Även denna en Grand Vitara, fast tillskillnad från den svarte så har denna automat bakom V6:an.
Tanken är att få liknande stuk som den gamle vitaran hade fast med denna gången en motor som orkar med större hjul lite bättre.
Så här såg den ut när den inhandlades
Kört rund en månad nu och kunde inte hålla fingrarna i styr längre
Så igår så åkte jag in till jobbet o bytte över till 29"arna som jag hade på samuraien då den är såld. Passade även på att tona rutorna ala 100:- modellen då jag tycker det passar bra på denna modellen.
Väääldigt trångt i hjulhusen kan jag meddela om, men karvade bara lite i kofångarens nederdel inne i hjulhuset fram sen gick det att köra väg iaf.
Som ni ser nedan så vill inte däcken riktigt vara överens med hjulhusen så en höjning är inplanerad. Sitter o funderar på om det blir full 3" från jimnybits eller om det blir 2" snålpuckning...
Fortsättning följer under sommaren så fort SJ:n är klar för sommarens träffar
I aim to misbehave
Re: Grand Vitara nr2...
Tjusigt Matte!!!
Kör på 3" med en gång, annars får du ju ändå bara göra om det...
Kör på 3" med en gång, annars får du ju ändå bara göra om det...
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Re: Grand Vitara nr2...
detta kommer bli spännande väntar på total offroad urspårning
btw finns lockrigth till den på jimny bits om jag inte missminner mig
btw finns lockrigth till den på jimny bits om jag inte missminner mig
Re: Grand Vitara nr2...
Liten uppdatering är väl på sin plats.
Funderade länge hur jag skulle höja GV:n, finns mängder med olika varianter i olika prisklasser, men då jag inte vet hur mycket mer jag vill bygga om så blev det en ihopplock av lite olika leverantörer denna gång o relativt budget och siktade på 2"
Då jag ville ha 2,25" förlängning av fjäderbenen fram så är diffsänkning ett måste, dom överlever knappt utan och med bara 1,5" sänkning av fjäderbenen så får man nästan ingen utfjädring med 2" höjning. dessa sänker 1"
Diffsänkning och 2" puckar inhandlades av VitMods på facebook. Det va 2" puckar runt om i kittet, vilket verkade lite skumt då man får nästan 1,5x höjden på puckarna fram på en vitara iom hävarmen.
2,25" fölängningar som skruvas på fjäderbenen köptes av jimnybits.
Hela anledningen att det blev höjning nu vad att ja ändå var tvungen att riva fram få båda yttre damaskerna va slut o bilen skall besiktigas nu, o tänkte att det är ju lika bra att höja då när man ändå river
Hävde i fjäderspacers och en gummiplatta från jimnybits under fjädern som gör att fjädern inte bågnar iom annan vinkel. Men oj va dumt det blev, bilen blev tokhög fram runt 4" höjning vilket resulterade i absolut ingen utfjädring alls. Bara att riva ner igen.... Rotade fram några gamla Bits4Vits 1,25" spacers jag hade över från gamla vitaran och monterade ihop igen.
Då den nya höjden fram med dom lägre puckarna blev strax över 2" så valde jag att lägga till två gummispacers under pucken för att få lite mer än 2"
Längre dämpare från Opel kadett av sen 80-talsmodell var långa o fina.
Va sjukt mycket krångligare att montera diffsänkningen på en GV jämfört med gamla vitaran. Är ju kuggstång på denna och den sitter precis ivägen för att alla former av hylsor skall vara precis för stora för att komma åt
Här syns den lägre spacern och camberbulten, får dock hitta på nåt för har fortfarande lite taskig camber trots maxade bultar.
Hitta en liten fin traktorväg att testa vitaran lite på väg hem från garaget, fasiken va skumt det känns med automat i skogen, är inte van vid det.
Rätt lagom höjd till 29"arna. Fast är galet sugen på 5.13 utväxling i axlarna och hoppa upp till 33" hade vart fräckt
Jo passade även på att byta belägg fram inför besiktningen, tror det va dags..
Ser lite biffigare ut jämte min svarta nu.
Nu skall jag fixa lite småsaker som längre bumpstops bak o flytta fästet till panharden bak och mer camber. SJ:n behöver ju lite kärlek med så sen får det väl räcka en stund iaf
Funderade länge hur jag skulle höja GV:n, finns mängder med olika varianter i olika prisklasser, men då jag inte vet hur mycket mer jag vill bygga om så blev det en ihopplock av lite olika leverantörer denna gång o relativt budget och siktade på 2"
Då jag ville ha 2,25" förlängning av fjäderbenen fram så är diffsänkning ett måste, dom överlever knappt utan och med bara 1,5" sänkning av fjäderbenen så får man nästan ingen utfjädring med 2" höjning. dessa sänker 1"
Diffsänkning och 2" puckar inhandlades av VitMods på facebook. Det va 2" puckar runt om i kittet, vilket verkade lite skumt då man får nästan 1,5x höjden på puckarna fram på en vitara iom hävarmen.
2,25" fölängningar som skruvas på fjäderbenen köptes av jimnybits.
Hela anledningen att det blev höjning nu vad att ja ändå var tvungen att riva fram få båda yttre damaskerna va slut o bilen skall besiktigas nu, o tänkte att det är ju lika bra att höja då när man ändå river
Hävde i fjäderspacers och en gummiplatta från jimnybits under fjädern som gör att fjädern inte bågnar iom annan vinkel. Men oj va dumt det blev, bilen blev tokhög fram runt 4" höjning vilket resulterade i absolut ingen utfjädring alls. Bara att riva ner igen.... Rotade fram några gamla Bits4Vits 1,25" spacers jag hade över från gamla vitaran och monterade ihop igen.
Då den nya höjden fram med dom lägre puckarna blev strax över 2" så valde jag att lägga till två gummispacers under pucken för att få lite mer än 2"
Längre dämpare från Opel kadett av sen 80-talsmodell var långa o fina.
Va sjukt mycket krångligare att montera diffsänkningen på en GV jämfört med gamla vitaran. Är ju kuggstång på denna och den sitter precis ivägen för att alla former av hylsor skall vara precis för stora för att komma åt
Här syns den lägre spacern och camberbulten, får dock hitta på nåt för har fortfarande lite taskig camber trots maxade bultar.
Hitta en liten fin traktorväg att testa vitaran lite på väg hem från garaget, fasiken va skumt det känns med automat i skogen, är inte van vid det.
Rätt lagom höjd till 29"arna. Fast är galet sugen på 5.13 utväxling i axlarna och hoppa upp till 33" hade vart fräckt
Jo passade även på att byta belägg fram inför besiktningen, tror det va dags..
Ser lite biffigare ut jämte min svarta nu.
Nu skall jag fixa lite småsaker som längre bumpstops bak o flytta fästet till panharden bak och mer camber. SJ:n behöver ju lite kärlek med så sen får det väl räcka en stund iaf
I aim to misbehave
Re: Grand Vitara nr2...
Snyggt. Schysst också med V6. Låter lite trevligare än fyran och lite trevligare vrid också.
Än så länge en lagom ombyggnad
Än så länge en lagom ombyggnad
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rutinerad
- Inlägg: 431
- Blev medlem: ons maj 07, 2014 15:40
- Ort: Sthlm / Täby
Re: Grand Vitara nr2...
alltså, fälgar å däck gör ju halva utseendet! snyggt!
mvh filip
mvh filip
Filip Wennergren Bromma/Sthlm
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget...
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget...
Re: Grand Vitara nr2...
Fan nu blev jag sugen... Har en precis likadan fast med manuell låda, annars samma färg och allt... Jag har 235/75-16 BFG AT utan höjning och det får faktiskt plats, tar bara i lite när man svänger max vänster... Men höjning?!?!? Ja fan vet om man inte skulle Vad har du lett mig in på MrHawk
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.