Grand Vitara nr2...

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Grand Vitara nr2...

Inlägg av MrHawk » mån mar 30, 2015 20:06

Har saknat min gamle röde vitara nåt grymt sen jag sålde den och Samuraien blev aldrig så bra gatbil som jag hade hoppats.

Så förra sommaren köpte jag mig en Grand Vitara för att åka med, men då alla mina bilar brukar spåra ur mer eller mindre så lovade jag mig själv att inte bygga om den.

Men så när sambon behövde bil så fick hon ha Granden o jag harvade runt i samuraien hela vintern tills jag tröttnade igen.

Så nu är jag stolt ägare av en Röd Vitara igen :jump: Även denna en Grand Vitara, fast tillskillnad från den svarte så har denna automat bakom V6:an.

Tanken är att få liknande stuk som den gamle vitaran hade fast med denna gången en motor som orkar med större hjul lite bättre.

Så här såg den ut när den inhandlades
Bild

Kört rund en månad nu och kunde inte hålla fingrarna i styr längre :lol:

Så igår så åkte jag in till jobbet o bytte över till 29"arna som jag hade på samuraien då den är såld. Passade även på att tona rutorna ala 100:- modellen då jag tycker det passar bra på denna modellen.
Bild

Väääldigt trångt i hjulhusen kan jag meddela om, men karvade bara lite i kofångarens nederdel inne i hjulhuset fram sen gick det att köra väg iaf.

Som ni ser nedan så vill inte däcken riktigt vara överens med hjulhusen så en höjning är inplanerad. Sitter o funderar på om det blir full 3" från jimnybits eller om det blir 2" snålpuckning...
Bild

Fortsättning följer under sommaren så fort SJ:n är klar för sommarens träffar :mrgreen:
I aim to misbehave

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Grand Vitara nr2...

Inlägg av BorkJonas » mån mar 30, 2015 21:50

Tjusigt Matte!!!

Kör på 3" med en gång, annars får du ju ändå bara göra om det... :mrgreen:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

elste
Guru
Inlägg: 2680
Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
Ort: Köping

Re: Grand Vitara nr2...

Inlägg av elste » mån mar 30, 2015 22:05

detta kommer bli spännande väntar på total offroad urspårning

btw finns lockrigth till den på jimny bits om jag inte missminner mig :tumbup:

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: Grand Vitara nr2...

Inlägg av MrHawk » tis jun 23, 2015 19:20

Liten uppdatering är väl på sin plats.

Funderade länge hur jag skulle höja GV:n, finns mängder med olika varianter i olika prisklasser, men då jag inte vet hur mycket mer jag vill bygga om så blev det en ihopplock av lite olika leverantörer denna gång o relativt budget och siktade på 2"

Då jag ville ha 2,25" förlängning av fjäderbenen fram så är diffsänkning ett måste, dom överlever knappt utan och med bara 1,5" sänkning av fjäderbenen så får man nästan ingen utfjädring med 2" höjning. dessa sänker 1"
Bild

Diffsänkning och 2" puckar inhandlades av VitMods på facebook. Det va 2" puckar runt om i kittet, vilket verkade lite skumt då man får nästan 1,5x höjden på puckarna fram på en vitara iom hävarmen.
Bild

2,25" fölängningar som skruvas på fjäderbenen köptes av jimnybits.
Bild

Hela anledningen att det blev höjning nu vad att ja ändå var tvungen att riva fram få båda yttre damaskerna va slut o bilen skall besiktigas nu, o tänkte att det är ju lika bra att höja då när man ändå river :mrgreen:
Bild

Hävde i fjäderspacers och en gummiplatta från jimnybits under fjädern som gör att fjädern inte bågnar iom annan vinkel. Men oj va dumt det blev, bilen blev tokhög fram :shock: runt 4" höjning vilket resulterade i absolut ingen utfjädring alls. Bara att riva ner igen.... Rotade fram några gamla Bits4Vits 1,25" spacers jag hade över från gamla vitaran och monterade ihop igen.
Bild

Då den nya höjden fram med dom lägre puckarna blev strax över 2" så valde jag att lägga till två gummispacers under pucken för att få lite mer än 2"
Bild

Längre dämpare från Opel kadett av sen 80-talsmodell var långa o fina.
Bild

Va sjukt mycket krångligare att montera diffsänkningen på en GV jämfört med gamla vitaran. Är ju kuggstång på denna och den sitter precis ivägen för att alla former av hylsor skall vara precis för stora för att komma åt :aargh: :aargh:
Bild

Här syns den lägre spacern och camberbulten, får dock hitta på nåt för har fortfarande lite taskig camber trots maxade bultar.
Bild

Hitta en liten fin traktorväg att testa vitaran lite på väg hem från garaget, fasiken va skumt det känns med automat i skogen, är inte van vid det.
Bild

Rätt lagom höjd till 29"arna. Fast är galet sugen på 5.13 utväxling i axlarna och hoppa upp till 33" hade vart fräckt :lol: :lol:
Bild

Jo passade även på att byta belägg fram inför besiktningen, tror det va dags.. :lol:
Bild

Ser lite biffigare ut jämte min svarta nu.
Bild


Nu skall jag fixa lite småsaker som längre bumpstops bak o flytta fästet till panharden bak och mer camber. SJ:n behöver ju lite kärlek med så sen får det väl räcka en stund iaf :wink:
I aim to misbehave

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Grand Vitara nr2...

Inlägg av MattisH » ons jun 24, 2015 7:57

Snyggt. Schysst också med V6. Låter lite trevligare än fyran och lite trevligare vrid också.

Än så länge en lagom ombyggnad :P
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

mrgonggong
Rutinerad
Inlägg: 431
Blev medlem: ons maj 07, 2014 15:40
Ort: Sthlm / Täby

Re: Grand Vitara nr2...

Inlägg av mrgonggong » tis jul 07, 2015 22:31

alltså, fälgar å däck gör ju halva utseendet! snyggt!
mvh filip
Filip Wennergren Bromma/Sthlm
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget... :)

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Grand Vitara nr2...

Inlägg av Sdkfz251 » tis jul 14, 2015 10:08

Fan nu blev jag sugen... Har en precis likadan fast med manuell låda, annars samma färg och allt... Jag har 235/75-16 BFG AT utan höjning och det får faktiskt plats, tar bara i lite när man svänger max vänster... Men höjning?!?!? Ja fan vet om man inte skulle :woot: Vad har du lett mig in på MrHawk :lol:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Skriv svar