"Halleberg" Mitt första bygge!

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Re: "Halleberg" Mitt första bygge!

Inlägg av Marcus-84 » fre apr 10, 2015 15:59

Snygga däck! :D

Bygg hellre fast bumpern onödigt mycket än lite för lite, trist om den lossnar när du drar fullt å kanske skadar någon! :tumbup:

Bygg själva vinchhyllan å ramfästena i ett å samma stycke av samma material, utifrån det bygger du resten i det tunnare materialet. Ska du ha schackel hängande fram så tänk på å göra fästöronen i samma linje som ramfästena, då sitter dom som bäst!
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Halleberg
Användare
Inlägg: 73
Blev medlem: mån mar 23, 2015 19:48
Ort: Vara

Re: "Halleberg" Mitt första bygge!

Inlägg av Halleberg » fre apr 10, 2015 16:04

Marcus-84 skrev:Snygga däck! :D

Bygg hellre fast bumpern onödigt mycket än lite för lite, trist om den lossnar när du drar fullt å kanske skadar någon! :tumbup:

Bygg själva vinchhyllan å ramfästena i ett å samma stycke av samma material, utifrån det bygger du resten i det tunnare materialet. Ska du ha schackel hängande fram så tänk på å göra fästöronen i samma linje som ramfästena, då sitter dom som bäst!
Låter absolut som en bra id'e... Blir ett litet pusslande och mätande för att få till det!
Strax dags att skruva loss stötfångaren! :)
Xj -91 Limited
Instagram #jcxj91
E-mail jcxj91@gmail.com

stormogdis
Forumräv
Inlägg: 579
Blev medlem: tis dec 02, 2014 22:47
Ort: Värmland

Re: "Halleberg" Mitt första bygge!

Inlägg av stormogdis » fre apr 10, 2015 16:30

Altid gøy med XJ bygg.. jeg vil anbefale deg å sjekke boltene som holder styresnekka.. dem har en tendens til å gi etter på XJ.. (jeg erfarte det på den uhyggelige måten)

C-rok har laget forsterkningskit som løser dette.

http://www.c-rok4x4.com/#!c-rok-online- ... ry=9969132" onclick="window.open(this.href);return false;
92 Ford Explorer på 35" STT's

Halleberg
Användare
Inlägg: 73
Blev medlem: mån mar 23, 2015 19:48
Ort: Vara

Re: "Halleberg" Mitt första bygge!

Inlägg av Halleberg » fre apr 10, 2015 18:43

stormogdis skrev:Altid gøy med XJ bygg.. jeg vil anbefale deg å sjekke boltene som holder styresnekka.. dem har en tendens til å gi etter på XJ.. (jeg erfarte det på den uhyggelige måten)

C-rok har laget forsterkningskit som løser dette.

http://www.c-rok4x4.com/#!c-rok-online- ... ry=9969132" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack för tipset, ska gå igenom styrsnäckans infästning samtidigt som jag fixar fästet på den sidan.
ska försöka och fixa till det mesta jag kan under tiden som jag bygger på den!

Har varit ute och lagt på alla däcken på fälgarna, samt skruvat bort stötfångaren.
tyvärr å saknar jag några verktyg för vissa av bultarna, och så blåser det småjävlar ute.
Så jag monterade däcken och så tar jag kväll!
Några bilder med däcken på.... Gillar det :mrgreen:
[urlBild][/url]
[URL=http://s480.photobucket.com/user/R ... .jpg[/img][/url]
Xj -91 Limited
Instagram #jcxj91
E-mail jcxj91@gmail.com

stormogdis
Forumräv
Inlägg: 579
Blev medlem: tis dec 02, 2014 22:47
Ort: Värmland

Re: "Halleberg" Mitt första bygge!

Inlägg av stormogdis » fre apr 10, 2015 20:31

Bild


Bild

Bild

sånn ser det ut :tumbup:
I mitt tilfelle hadde to av boltene til styresnekka knekt av.. så jeg sto plutselig helt uten styring :mrgreen:
92 Ford Explorer på 35" STT's

Halleberg
Användare
Inlägg: 73
Blev medlem: mån mar 23, 2015 19:48
Ort: Vara

Re: "Halleberg" Mitt första bygge!

Inlägg av Halleberg » fre apr 10, 2015 20:45

stormogdis skrev:Bild


Bild

Bild

sånn ser det ut :tumbup:
I mitt tilfelle hadde to av boltene til styresnekka knekt av.. så jeg sto plutselig helt uten styring :mrgreen:
Den andra biten sitter på andra sidan av styrsnäckan då?
.... Googlar :D
Tack för bilderna, det hjälper ska du veta!! :)

Kan tänka mig att du fick en chock när du tappade styrningen :?
Xj -91 Limited
Instagram #jcxj91
E-mail jcxj91@gmail.com

stormogdis
Forumräv
Inlägg: 579
Blev medlem: tis dec 02, 2014 22:47
Ort: Värmland

Re: "Halleberg" Mitt första bygge!

Inlägg av stormogdis » fre apr 10, 2015 20:49

Ja den sitter på andre siden mot styresnekka.. det var ingen god følelse å ikke ha noe styring.. heldigvis var det i by trafikk å i lav hastighet :D

Jeg anbefaler alle med XJ å tenke på dette, hvertfall om man hever og kjører med større dekk som gir mer stress på styringen :tumbup:
92 Ford Explorer på 35" STT's

Halleberg
Användare
Inlägg: 73
Blev medlem: mån mar 23, 2015 19:48
Ort: Vara

Re: "Halleberg" Mitt första bygge!

Inlägg av Halleberg » fre apr 10, 2015 20:51

stormogdis skrev:Ja den sitter på andre siden mot styresnekka.. det var ingen god følelse å ikke ha noe styring.. heldigvis var det i by trafikk å i lav hastighet :D
Å fy för den lede för att råka ut för något sådant
Xj -91 Limited
Instagram #jcxj91
E-mail jcxj91@gmail.com

Halleberg
Användare
Inlägg: 73
Blev medlem: mån mar 23, 2015 19:48
Ort: Vara

Re: "Halleberg" Mitt första bygge!

Inlägg av Halleberg » fre apr 10, 2015 23:28

Någon som har en bild på bromsbackarna och den arm som handbromsvajern ska sitta i?
Xj -91 Limited
Instagram #jcxj91
E-mail jcxj91@gmail.com

Halleberg
Användare
Inlägg: 73
Blev medlem: mån mar 23, 2015 19:48
Ort: Vara

Re: "Halleberg" Mitt första bygge!

Inlägg av Halleberg » lör apr 11, 2015 18:50

Börjat med inpassning av bumperfästena! 10mm material!
[URL=http://s480.photobucket.com/user/R ... .jpg[/img][/url]
[URL=http://s480.photobucket.com/user/R ... .jpg[/img][/url]

Har även börjat kapat lite i skärmen, väntar på att Buschwackerna ska komma innan jag kapar mer
[URL=http://s480.photobucket.com/user/R ... .jpg[/img][/url]
Xj -91 Limited
Instagram #jcxj91
E-mail jcxj91@gmail.com

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: "Halleberg" Mitt första bygge!

Inlägg av OBELIX » lör apr 11, 2015 19:34

Om du klickar på länken nedan, så kommer du till mina bilder, och där på sidan och några efterföljande sidor finns det bilder på mitt stötisbygge. Det ser ut som du tänker exakt likadant som jag gjorde! Dock har inte min stötis plats för winch, men det är i så fall lätt ordnat i efterhand.

SKREV OBELIX

http://s1090.photobucket.com/user/OBELI ... t=3&page=8" onclick="window.open(this.href);return false;
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Halleberg
Användare
Inlägg: 73
Blev medlem: mån mar 23, 2015 19:48
Ort: Vara

Re: "Halleberg" Mitt första bygge!

Inlägg av Halleberg » lör apr 11, 2015 19:48

OBELIX skrev:Om du klickar på länken nedan, så kommer du till mina bilder, och där på sidan och några efterföljande sidor finns det bilder på mitt stötisbygge. Det ser ut som du tänker exakt likadant som jag gjorde! Dock har inte min stötis plats för winch, men det är i så fall lätt ordnat i efterhand.

SKREV OBELIX

http://s1090.photobucket.com/user/OBELI ... t=3&page=8" onclick="window.open(this.href);return false;
Aahh... Trevligt, sånt uppskattas mycket!
Det gav lite funderingar på hur jag ska gå tillväga...
Vad är det för plåtar som ligger och har några hål borrade på en bild?

Tackar för länken :tumbup:
Xj -91 Limited
Instagram #jcxj91
E-mail jcxj91@gmail.com

Halleberg
Användare
Inlägg: 73
Blev medlem: mån mar 23, 2015 19:48
Ort: Vara

Re: "Halleberg" Mitt första bygge!

Inlägg av Halleberg » lör apr 11, 2015 23:20

Hmmm.... Motorknack! Bilen går bra och inga andra missljud, men ett ihärdigt knackande från undre delen av motorn!
Blir till att skaffa en likadan motor och gå igenom den totalt!
Xj -91 Limited
Instagram #jcxj91
E-mail jcxj91@gmail.com

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: "Halleberg" Mitt första bygge!

Inlägg av OBELIX » sön apr 12, 2015 4:06

Aaa, du menar dom plåtarna, Dom hör inte till jeepen utan är faktiskt några lyftarmar till Volvos hjullastare. Det är vad jag gör till proffessionen- och just min lott på jobbet är att se till att alla lyftarmar som går iväg till Arvika är raka och utan skador, typ felaktiga skärsnitt, valsmärken från verket och liknande. Att dom ligger med där beror på Photobucket som tydligen lägger in bilderna lite vart som helst istället för att spara dom efter inläggningsdatum.

Kul att du uppskattade länken och kan du ha nytta av den och få några bra tips är det extra kul :tumbup:

Allt är byggt i plattstål med måtten 6X100 mm, och jag tycker den blev rätt snygg.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Halleberg
Användare
Inlägg: 73
Blev medlem: mån mar 23, 2015 19:48
Ort: Vara

Re: "Halleberg" Mitt första bygge!

Inlägg av Halleberg » sön apr 12, 2015 8:45

OBELIX skrev:Aaa, du menar dom plåtarna, Dom hör inte till jeepen utan är faktiskt några lyftarmar till Volvos hjullastare. Det är vad jag gör till proffessionen- och just min lott på jobbet är att se till att alla lyftarmar som går iväg till Arvika är raka och utan skador, typ felaktiga skärsnitt, valsmärken från verket och liknande. Att dom ligger med där beror på Photobucket som tydligen lägger in bilderna lite vart som helst istället för att spara dom efter inläggningsdatum.

Kul att du uppskattade länken och kan du ha nytta av den och få några bra tips är det extra kul :tumbup:

Allt är byggt i plattstål med måtten 6X100 mm, och jag tycker den blev rätt snygg.

SKREV OBELIX
Jaha.. Ja bakom sådana armar har man suttit x antal timmar.

Skitkul och nyttigt att se hur andra byggt...Sen får man tips för eget bygge!
Håller på att läsa din tråd nu... Gillar allt det dära med konstruktion och är bara förbannad för att man inte har tillgång till verktyg... Har massor med handverktyg men saknar pelarborrmaskin och gassvets!
Men man får märka upp och åka runt bland företagena här i Vara och se var man kan få hjälp :)
Xj -91 Limited
Instagram #jcxj91
E-mail jcxj91@gmail.com

Skriv svar