Willys "Back to basic" & en gnutta militärhistoria
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Willys "Back to basic" & en gnutta militärhistoria
Samma låda i 240-75 va? Har en sån om det finns intresse!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
Re: Willys "Back to basic" & en gnutta militärhistoria
Ja, om det satt en B20 framför lådan så är det den lådan.
SKREV OBELIX
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Willys "Back to basic" & en gnutta militärhistoria
Självklart!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
Re: Willys "Back to basic" & en gnutta militärhistoria
OBELIX skrev:Ja, om det satt en B20 framför lådan så är det den lådan.
SKREV OBELIX
Kan det va m40 den heter tro? Eller är det den nyare 4-växlade?
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
Re: Willys "Back to basic" & en gnutta militärhistoria
"Alla"? 4-växlade lådor till b18-20 är M40, men finns olika versioner på dom.
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
Re: Willys "Back to basic" & en gnutta militärhistoria
Tror nog den hette M41 men jag kan ha tokfel....
@Olle, jo dom fälgarna ska jag nog satsa på och sätta Bead-locks.... NOT! Det är bara för att kunna rangera hela rasket.
Ringde till TT idag ang karosspryttlar, han skulle kolla runt lite och se vad han hade... ska bli spännande och se om han hittar något matnyttigt
Inget gjort på Willys idag BTW, fick hem kopplingssatsen (ÄNTLIGEN!!!), den har varit på villovägar i en vecka nu.... men nu ska den monteras in i min Samurai (som också håller på att fixas till).
@Olle, jo dom fälgarna ska jag nog satsa på och sätta Bead-locks.... NOT! Det är bara för att kunna rangera hela rasket.
Ringde till TT idag ang karosspryttlar, han skulle kolla runt lite och se vad han hade... ska bli spännande och se om han hittar något matnyttigt
Inget gjort på Willys idag BTW, fick hem kopplingssatsen (ÄNTLIGEN!!!), den har varit på villovägar i en vecka nu.... men nu ska den monteras in i min Samurai (som också håller på att fixas till).
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Re: Willys "Back to basic" & en gnutta militärhistoria
Låg en krigare på blocket med Nos kaross o gamle karossen ,komplett chassi o massa delar för 19000,den försvann fort..
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
Re: Willys "Back to basic" & en gnutta militärhistoria
Jo jag såg det också, det var uppe i Karlstad eller Karlskoga... en bit att köra. Dock har jag flera karosser på lut så det är inga problem.
Vi snackade växellådor innan, det som jag har till förfogande är ett "Valp-paket", njae egentligen inte för fördelningslådan kommer faktiskt från en Pvpjtgb 9031 då den har dubbla spakar till fördelningslådan. Så jag tror nog att 4:88, 1 ska lira fint här.
Skulle till Dannike och TT på fredagen men får jobba över då en hel linje på jobbet står tack vare en rasad växel i en balkmatare... Det tog 7 timmar att riva ner skiten och när vi skulle montera upp den nybeställda växeln så passade inte hålbilden och ingående axel var mycket större så som det är nu så får jag dock en lucka på lördag och fixa lite grejor till Willys bygget... motorkuddar, stötdämpare bak och lite annat.
Men eftermiddagen och kvällen har gått åt till att ligga och "knulla" med växellådan till Samuraien, se problemtråd på Suki forum
Vi snackade växellådor innan, det som jag har till förfogande är ett "Valp-paket", njae egentligen inte för fördelningslådan kommer faktiskt från en Pvpjtgb 9031 då den har dubbla spakar till fördelningslådan. Så jag tror nog att 4:88, 1 ska lira fint här.
Skulle till Dannike och TT på fredagen men får jobba över då en hel linje på jobbet står tack vare en rasad växel i en balkmatare... Det tog 7 timmar att riva ner skiten och när vi skulle montera upp den nybeställda växeln så passade inte hålbilden och ingående axel var mycket större så som det är nu så får jag dock en lucka på lördag och fixa lite grejor till Willys bygget... motorkuddar, stötdämpare bak och lite annat.
Men eftermiddagen och kvällen har gått åt till att ligga och "knulla" med växellådan till Samuraien, se problemtråd på Suki forum
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Willys "Back to basic" & en gnutta militärhistoria
X 2olle67 skrev:Otrloligt snygga fälgar e de original krigare??
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Willys "Back to basic" & en gnutta militärhistoria
Var hos kompisen och fixade lite mer till Willysen i helgen, blev nya fjäderhänke... inte original tidiga M38A1 utan senare CJ5 istället, lite lättare att montera och hålla i skick. Blev nya U-bultar och motorkuddar och bussningar också
Kaross fixad också men den kommer vid ett senar tillfälle. Blev en bra CJ2A balja
Kaross fixad också men den kommer vid ett senar tillfälle. Blev en bra CJ2A balja
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Re: Willys "Back to basic" & en gnutta militärhistoria
Hur har det gått här?
Har du hunnit med mer med denna, eller det är cheap challenge för hela slanten?
Har du hunnit med mer med denna, eller det är cheap challenge för hela slanten?
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
Re: Willys "Back to basic" & en gnutta militärhistoria
M40 med bättre utv 3,43 istället för 3,13 på ettan har flera gjutförstärkningar på huset och finsplinsad utgående axel. // Daniel
Re: Willys "Back to basic" & en gnutta militärhistoria
Det har inte hänt så mycket för min del Lars... Sålde denna bilen till Putte Ternbrok för några månader sedan... Fick lite platsbrist i garaget + att jag behövde akut finansiera köpet av 2 Range Rovers...
Nu får det bli lite Suzuki samt min Wrangler som ska få sig en genomkörare
Nu får det bli lite Suzuki samt min Wrangler som ska få sig en genomkörare
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Re: Willys "Back to basic" & en gnutta militärhistoria
Putte Ternbrok..Lamborghinin mannen..han tråka vi på en resa till Tyskland me Terräng,vi såg en stor dragare ,traktor o fråga Putte om han hade lika stora hjul på sin monsterbil,nej sa han o då tråka vi han i 10 dar för småhjul,hehehehe....han tog de bra..
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
Re: Willys "Back to basic" & en gnutta militärhistoria
olle67 skrev:Putte Ternbrok..Lamborghinin mannen..han tråka vi på en resa till Tyskland me Terräng,vi såg en stor dragare ,traktor o fråga Putte om han hade lika stora hjul på sin monsterbil,nej sa han o då tråka vi han i 10 dar för småhjul,hehehehe....han tog de bra..
Ha ha! Jo det är väl lite känsligt hos dom killarna att påpeka att dom har för små sulor
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.