Willys "Back to basic" & en gnutta militärhistoria
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Willys "Back to basic" & en gnutta militärhistoria
Nu har det börjat bli tillräckligt med delar för att pyssla ihop en Willys... Det blir en M38A1 ram som bas (som har legat i garaget några år), Willys axlar med skivbromsar från Audi. Plockade från den första privatimporterade Willys MB som Hr Vollin tog hem efter att ha hoppat fallskärm över Normandie 6 juni 1944, med 82nd Airborne Division "All Amercian". När kriget var slut köpte Vollin en Willys och körde hem till Sverige. Denna Willys blev sedemera ombyggd med D44/D25, B20 och Valplåda... Nuvarande ägare återställde Vollins Willys till original och jag köpte "The left overs"... (tackar för en bra affär Micke).
Ramen från en M38A1
Volvo B20 med Weber förgasare, extraktor, 164-servo, valp paket och lite annat smått och gott.
Axlar D44 bak och D25 fram med skivbromsar f/b och frihjulsnav fram
Fjäderpaket inhandlade i helgen och kaross på G... nu är det bara däck, kardaner och lite smått... sedan är det montering av hela rasket
Ramen från en M38A1
Volvo B20 med Weber förgasare, extraktor, 164-servo, valp paket och lite annat smått och gott.
Axlar D44 bak och D25 fram med skivbromsar f/b och frihjulsnav fram
Fjäderpaket inhandlade i helgen och kaross på G... nu är det bara däck, kardaner och lite smått... sedan är det montering av hela rasket
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Re: Willys "Back to basic" & en gnutta militärhistoria
Trevligt!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
Re: Willys "Back to basic" & en gnutta militärhistoria
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............
Re: Willys "Back to basic" & en gnutta militärhistoria
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
Re: Willys "Back to basic" & en gnutta militärhistoria
Skall bli intressant att följa!
Jeep Wrangler -04
Jeep Grand Cherokee -00
Willys M38A1 -56
Jeep Grand Cherokee -00
Willys M38A1 -56
Re: Willys "Back to basic" & en gnutta militärhistoria
Lackat ramen (vilket ni ser på första bilden). Ska tippa ner ramen i morgon och påbörja montering av drivlina... Ska se om jag får ihop några raska gossar som hjälper mig att tippa ner eländet
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Re: Willys "Back to basic" & en gnutta militärhistoria
Har blivit lite gjort hemma i garaget, dock inte på själva chassiet som är i ett annat garage ännu.
Snitsat till mina bladfjäderpaket som köptes nya. Dessa kommer såklart som HD och man får modda med att ta bort några blad... Gick från 13 till 7 bak och från 12 till 7 fram. Jag sparar överblivet junk om denna mod inte skulle falla i smaken... Satte styrsprintar så det lirar fint för SOA (vilket jag valde efter det jag kom på att jag nog (kom fortfarande inte ihåg till vem och när) sålt min shackle lift 2"
Centrumbultarna var lite krökta på två av paketen men som tur hade jag extra liggande som blev över efter en Cherokee höjning... lite högre skalle men den går att fila ner om det skulle bli en glipa.
Kaxigt med Willys på nästan varje blad
Snitsat till mina bladfjäderpaket som köptes nya. Dessa kommer såklart som HD och man får modda med att ta bort några blad... Gick från 13 till 7 bak och från 12 till 7 fram. Jag sparar överblivet junk om denna mod inte skulle falla i smaken... Satte styrsprintar så det lirar fint för SOA (vilket jag valde efter det jag kom på att jag nog (kom fortfarande inte ihåg till vem och när) sålt min shackle lift 2"
Centrumbultarna var lite krökta på två av paketen men som tur hade jag extra liggande som blev över efter en Cherokee höjning... lite högre skalle men den går att fila ner om det skulle bli en glipa.
Kaxigt med Willys på nästan varje blad
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Re: Willys "Back to basic" & en gnutta militärhistoria
Fått tag på kaross än?finns mb-kaross nypressade i uk men det är ju lite slantar men
det man slipper ju stå o byta tråkig plåt
Själv har ja fått napp på en suzuki swb som ja troligtvis köper,ska starta en tråd här på forumet
när allt är komplett
det man slipper ju stå o byta tråkig plåt
Själv har ja fått napp på en suzuki swb som ja troligtvis köper,ska starta en tråd här på forumet
när allt är komplett
Volvo Tgb 13
Volvo Bv202NF1
Willys Mb/cj2 klon på suz.sj413 chassi
2st 20mm Lv Akan
+..ägt nåra ur-valpar,startbil tl11 mm.. mm
Volvo Bv202NF1
Willys Mb/cj2 klon på suz.sj413 chassi
2st 20mm Lv Akan
+..ägt nåra ur-valpar,startbil tl11 mm.. mm
Re: Willys "Back to basic" & en gnutta militärhistoria
Det ska bli spännande att se/läsa...
Själv har jag "mockat upp" chassie i det andra garaget... Några "vitala" delar för att den ska vara flyttbar ska fortfarande fixas till, beställning skickad
Ska försöka fixa ihop allt nästa vecka och då även hissa i motorpaket....
Själv har jag "mockat upp" chassie i det andra garaget... Några "vitala" delar för att den ska vara flyttbar ska fortfarande fixas till, beställning skickad
Ska försöka fixa ihop allt nästa vecka och då även hissa i motorpaket....
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Re: Willys "Back to basic" & en gnutta militärhistoria
Detta gillar jag Kommer absolut att följas ordentligt.
Vad är det för utväxling i axlarna?
SKREV OBELIX
Vad är det för utväxling i axlarna?
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Willys "Back to basic" & en gnutta militärhistoria
Ha ha ha inte en aaaaning om utväxling, troligen 4:88-1 men det återstår att se. Har haft Willys med helt lökig utväxling, man fick ligga och bromsa hela tiden för den gick som fasen på 1:an låg
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Re: Willys "Back to basic" & en gnutta militärhistoria
Otrloligt snygga fälgar e de original krigare??
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
Re: Willys "Back to basic" & en gnutta militärhistoria
Om det är 4.88:1 så kan det funka bra med originaldäck eller något större. Vill du sen ha ner hastigheten lite mer så byter du växellådan till en 140 låda från 1974, och det rekommenderar jag av flera skäl, dels betydligt starkare och kraftigare grejer i den- och sen lägre etta än i valplådan.
Kul projekt!
SKREV OBELIX
Kul projekt!
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a