Suzuki Vitara Expedition

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Pontus S
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: mån apr 13, 2015 12:02
Ort: Malung

Re: Suzuki Vitara Expedition

Inlägg av Pontus S » fre jul 03, 2015 8:44

Övrigt
Äntligen har man då ett papper från besiktningen som säger enkom bra saker! :jump:

Problemen låg, som sagt, i styrboxen där en av alla komponenter hade gett upp. Och när sådant uppdagas får jag säga att jag är enormt jä*%a tacksam för att detta forum finns! :woot:

Stort tack till Nymoen som bistod med ny styrbox och en trevligt stund nere i Gustavs! Alla gånger ett inspirerande besök! För att inte tala om bilen! :tumbup:

Fortsättning följer...

Mvh
Vitara ET -91 => Vitara ET -91 Expedition
Projektet => viewtopic.php?f=15&t=55518&p=452142#p452142

Pontus S
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: mån apr 13, 2015 12:02
Ort: Malung

Re: Suzuki Vitara Expedition

Inlägg av Pontus S » fre jul 03, 2015 8:53

Däck och fälg

Med besiktningen avklarad dröjde det inte många timmar innan däcken byttes. Skärmbreddare, sidebars och främre kofångaren åkte av i samband med det för att ge lite utrymme. Vidare kommer skärmarna fixas till i samband med att jag ordnar tröskellådorna.

Före
Bild

Efter
Bild

Känns riktigt gött att kunna hänga ut genom fönstret och beskåda sina nya sulor! :) 31"x10,5x15 General Grabber AT2 på slufälg med ET-35. Dags att beställa lite nya breddare. Får bli någon typ av gummivariant då det känns synd att kapa ner de som satt på. Kan hellre få hamna hos någon som vill ha dem.

Fortsättning följer...

Mvh
Vitara ET -91 => Vitara ET -91 Expedition
Projektet => viewtopic.php?f=15&t=55518&p=452142#p452142

Pontus S
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: mån apr 13, 2015 12:02
Ort: Malung

Re: Suzuki Vitara Expedition

Inlägg av Pontus S » fre jul 03, 2015 9:36

Takräcke och Lastkorg

Så efter däcken var på plats, och jag fått tillbaka lastkorgen från grannföretaget med en svart strukturlack på, var det dags för montering av korg och ljus. Har längtat sååå men gnistan har inte riktigt funnits då det strulat så med att få den genom besiktningen. Men nu... Nu sitter den där! :)

Korgen i sig, exkl. belysning, landade på 16kg när den var klar. Fick på lite pulverlack av strukturtyp som svalde det mesta av de spår jag lämnat efter mig vid svetsning och slipning. Infästningarna blev fyra st M8 som håller såväl sidobeslyningen som korgen. Bara lägga den på plats och borra sig igenom takräckena och skruva fast.

Lastkorg m. led-belysning.
Bild

I helgen ska det handlas lite brytare och relän m.m. för inkoppling av det hela. Blir att koppla 12"-ramperna på helljuset och de bakre på backljuset. De bakre kommer även kunna styras separat från en brytare inne i bilen. Detsamma gäller sidobelysningen. För att enkelt kunna plocka av korgen utan massa strul med kablage siktar jag på någon MIL-klassad kontakt och genomföring i targa-bågen så det bara är att jacka i/ur det hela när man behöver det.

Utöver detta ska det byggas lite separata fästen för bl.a. jeepdunkar, reservhjul, kajak m.m. Ska försöka lösa det med något slags snabbspänne så jag snabbt och enkelt kan montera dit vad som behövs för stunden.

Fortsättning följer...

Mvh
Vitara ET -91 => Vitara ET -91 Expedition
Projektet => viewtopic.php?f=15&t=55518&p=452142#p452142

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Suzuki Vitara Expedition

Inlägg av MattisH » fre jul 03, 2015 9:55

Snyggt!!
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar