Suzuki Vitara Expedition

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Pontus S
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: mån apr 13, 2015 12:02
Ort: Malung

Suzuki Vitara Expedition

Inlägg av Pontus S » lör maj 30, 2015 10:58

Hej hej allihopa.

Dags att lägga upp en liten tråd och dela med sig lite av mitt lilla expeditionsprojekt. :jump:

Bakgrund:
Ja, i grund och botten har detta projekt kommit till p.g.a. mitt intresse för flugfiske, och att jag efter andra reparationen av bakre kofångaren på Audin konstaterat att det blir alldeles för dyrt att fixa till den vart och varannat år. Det backas in i stenar och allt möjligt när jag är ute på tur. Fokus ligger liksom inte på bilkörningen då... :rodnar: Sen kan ju tilläggas att det är sjukt kul med schyssta offroad-bilar, så på något sätt blir det lite en dröm som går i uppfyllelse. :P

Bilen:
För ungefär samma summa som de två senaste reparationerna av Audin landade på införskaffade ett stycke Suzuki Vitara, årsmodell -91.

Bild

Satt lite lull-lull på bilen. Skärmbreddare, bullbar, sidesteps, extraljus m.m. Fick börja med ett byte av spindelleder samt åkte dit på för högt lambda vid första besiktningen men är glad för det. Har gjort en del rostlagning i form av återskapandet av ett obefintligt hjulhus bak. Kvar att göra på den fronten, som känns som ett måste, är trösklarna.

Fortsättning följer...

Mvh
Senast redigerad av Pontus S den lör maj 30, 2015 12:56, redigerad totalt 1 gånger.
Vitara ET -91 => Vitara ET -91 Expedition
Projektet => viewtopic.php?f=15&t=55518&p=452142#p452142

Pontus S
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: mån apr 13, 2015 12:02
Ort: Malung

Re: Suzuki Vitara Expedition

Inlägg av Pontus S » lör maj 30, 2015 11:20

Att-göra-listan
  • -Fixa drag. - Klart
    I första hand för att få med båten men är bra sugen på en liten expeditionskärra med tillhörande tält. Ytterligare lite lastutrymme, vilket kan vara välbehövligt. :P

    -Takräcke & lastkorg - Pågående
    Att säga att det är gott om utrymme att lasta i en Vitara är bara sååå fel! Hur som helst. Blir att fixa takräcken och bygga en egen lastkorg.

    -Höjning - Pågående 1/2 klart. Trailmasters 2"-höjning på plats
    Siktar på 2" fjäderhöjning samt 2-3" karosshöjning. Alltid bra om man vill ta sig runt alla jä*la bommar som finns i skogarna här. :P

    -Däck & Fälg - Klart 2/2
    31x10,5x15 som funkar bra på såväl väg som i skogen. Här hemma blir det mycket grusvägar/traktorvägar men ett par gånger per år blir det längre turer, så ett par bra allround-däck ska på.

    -Kofångare m. vinschfäste
    Snickra ihop en kofångare såväl fram som bak. Vinsch fram till att börja med.

    -Ljus - Pågående
    Ett måste med bra ljus. Blir nog att ta hem lite Kina-leds och hänga på. Är inte så brydd i lång räckvidd då det aldrig kommer gå särskilt fort. Bra flood däremot är skönt med tanke på djuren i skogen.

    -Snorkel
    Får se om det kan bli ett diy-projekt även detta. Ser å andra sidan att t.ex. jimnybits har en förhållandevis billig snorkel. Någon som har den på sin bil som kan tycka till lite kanske?

    -Diverse lull-lull
    Ordna med lite allmänt pyssel, bra-att ha-grejer och ha-det-gött-prylar för när man är ute ett tag. Fixa lite med bagageutrymmet. 2x Jeepdunkshållare + innehåll. Ger ju faktiskt möjlighet att tanka fullt sånär som på ett par liter. Hi-lift, spade, yxa m.m. Sandstegar kanske...
Fortsättning följer...

Mvh
Senast redigerad av Pontus S den fre jul 03, 2015 9:38, redigerad totalt 4 gång.
Vitara ET -91 => Vitara ET -91 Expedition
Projektet => viewtopic.php?f=15&t=55518&p=452142#p452142

Pontus S
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: mån apr 13, 2015 12:02
Ort: Malung

Re: Suzuki Vitara Expedition

Inlägg av Pontus S » lör maj 30, 2015 12:55

Takräcke & Lastkorg

Har fixat takräcke som nu sitter på bilen. Stort tack till Hammarn som gjorde mig till en lycklig man genom att besvara min Köpes-annons här på forumet!

Takräcke
Bild

Stötte dock på lite patrull när räcket väl var på plats. Har funderat över det men tänkt att de kan väl inte göra saker som inte passar ihop. Dock är så fallet... Luckan på min hardtop går numer inte att öppna utan tar i stolparna som fäster vid baklyktorna... Så där blev det en punkt till på att-göra-listan.

Tycker annars om att ha koll på grejerna när jag tillverkar egna prylar. Mät två gånger, såga en, som de säger. :P

Lastkorg
Bild

Har även kikat på lite kina-ljus, men mer om det senare.

Lastkorg med led-ljus
Bild

Fortsättning följer...

PS. Någon som sitter på en 3d-modell av en Vitara? :P DS.

Mvh
Vitara ET -91 => Vitara ET -91 Expedition
Projektet => viewtopic.php?f=15&t=55518&p=452142#p452142

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Suzuki Vitara Expedition

Inlägg av OBELIX » lör maj 30, 2015 13:25

Du gör det bra o genomtänkt :tumbup: Höj inte upp för mycket bara, drivknutarna gillar inte det. Har du Audin som referens så är Vitaran betydligt bättre terrängbil original än vad Audin var.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Pontus S
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: mån apr 13, 2015 12:02
Ort: Malung

Re: Suzuki Vitara Expedition

Inlägg av Pontus S » lör maj 30, 2015 13:45

@Obelix - Tackar och bockar! :D

Höjningen blir, som sagt, 2" på fjädringssidan. Har kikat på Trailmasters 50mm-kit från 4x4offroad.se och om jag förstår det hela rätt är det med detaljer för att släppa ner diffen ca1", just med tanke på de stackars drivknutarna. Vill även höja så lite som möjligt vad gäller karossen. Kommer ju inte lasta massor med kg på taket men hur det än är så åker ju tyngdpunkten uppåt... Läge för stödhjul? :P

Ska försöka få tag på ett par gamla Dodge Van-fälgar med. Är jag inte helt ute och cyklar har de ett negativt et, och ganska mycket med, vilket skulle kunna ge lite bredd på samma gång som jag får på 31"-däcken.

Mvh
Vitara ET -91 => Vitara ET -91 Expedition
Projektet => viewtopic.php?f=15&t=55518&p=452142#p452142

Pontus S
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: mån apr 13, 2015 12:02
Ort: Malung

Re: Suzuki Vitara Expedition

Inlägg av Pontus S » sön maj 31, 2015 10:30

Takräcke & Lastkorg forts.

Så. Då bilen inte står på hemmaplan för stunden får det bli lite fixande med lastkorgen. Låter en kompis på verkstan kolla på mitt lambda-värdet så jag får den rackarn genom besiktningen...

Utifrån modellen som jag lade upp förut så har jag nu fixat en liten korg för att se hu det blir på bilen. Lite låg max-last i den första varianten men det ska lösa sig. :P

Mock-up
Bild

Första modellen var totalt 150mm hög, men efter att ha haft kartongen på plats så fick det bli 125mm totalt. Då jag bygger av Ø25-rör och profiler så kommer alltså sargerna bli 100mm, vilket får räcka. Ska inte lassa massor på taket så... Bredden på det hela landar på 1050mm. Mätte upp avståndet mellan takräckena till ~1060mm men vill ha möjligheten att göra infästningar så jag kan sänka ner korgen mellan räckena. Får dock se vad det blir med tanke på att jag också vill ha möjligheten till att fästa lite ljus på sidan av korgen. Funktionalitet går självklart före utseende, men inte skadar det om det ser bra ut.

Fräsning profiländar
Bild

Så var det igång! Bygger som sagt av Ø25-rör och profiler. Godstjockleken blev 1,5 i rören och 1,25 i profilerna. Rörböjarna har jag fått hjälp med men resten blir att fixa själv.

Lastkorgsdetaljer
Bild

Nedre ram/lastplan.
Bild

Vid sidan av att profilerna frästs ur fixade jag även ett gäng med Ø22-pluggar för att få rören att lira bra med varandra vid svetsningen. Böjarna var även något snedkapade så det hjälpte även till att få bra riktning på det hela. I med plugg, ihop med rör och böj, sedan svetsa.

fortsättning följer...

Mvh
Vitara ET -91 => Vitara ET -91 Expedition
Projektet => viewtopic.php?f=15&t=55518&p=452142#p452142

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Suzuki Vitara Expedition

Inlägg av Lars 9k » sön maj 31, 2015 12:57

Stilligt och med tänk!
Så det skall se ut!!
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Pontus S
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: mån apr 13, 2015 12:02
Ort: Malung

Re: Suzuki Vitara Expedition

Inlägg av Pontus S » sön maj 31, 2015 17:50

@Lars 9k - Tack så mycket. Ska man göra något så är det väl lika bra att försöka göra't så bra det bara går. :)

Mvh
Vitara ET -91 => Vitara ET -91 Expedition
Projektet => viewtopic.php?f=15&t=55518&p=452142#p452142

Pontus S
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: mån apr 13, 2015 12:02
Ort: Malung

Re: Suzuki Vitara Expedition

Inlägg av Pontus S » sön maj 31, 2015 18:08

Takräcke & Lastkorg

Då var själva lastkorgen svetsad och klar.

Lastkorg
Bild

Kvar att göra utöver detta är följande...
  • - Infästning mot takräcken
    - Fästpunkter för extraljus
    - Fäste för reservdäck
    - Fästen för 2x Jeepdunk samt lite annat pyssel. Spade, yxa och kanske hi-jack.
Allt som blir sittandes mer eller mindre permanent ska ha sin plats.

Fortsättning följer...

Mvh
Senast redigerad av Pontus S den sön maj 31, 2015 23:37, redigerad totalt 1 gånger.
Vitara ET -91 => Vitara ET -91 Expedition
Projektet => viewtopic.php?f=15&t=55518&p=452142#p452142

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Suzuki Vitara Expedition

Inlägg av MattisH » sön maj 31, 2015 21:07

Hade samma planer som du, men kom aldrig till skott med min bil som numera är såld. Ser fram emot fler bilder!
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

mrgonggong
Rutinerad
Inlägg: 431
Blev medlem: ons maj 07, 2014 15:40
Ort: Sthlm / Täby

Re: Suzuki Vitara Expedition

Inlägg av mrgonggong » sön maj 31, 2015 22:28

kul!!! mer bilder :) den där kommer bli fräck :)
mvh filip
Filip Wennergren Bromma/Sthlm
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget... :)

Pontus S
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: mån apr 13, 2015 12:02
Ort: Malung

Re: Suzuki Vitara Expedition

Inlägg av Pontus S » sön maj 31, 2015 22:30

@MattisH - Ah. Där ser man. Ja, hur det är så måste man ju ha tid. Och är det en äldre bil så får man ju, i 99 fall av 100, lägga tid på saker man önskade att man slapp. Typ rostlagning m.m.

Fler bilder kommer bara http://www.forumbilder.se får rensat diskarna lite. :P

Mvh
Vitara ET -91 => Vitara ET -91 Expedition
Projektet => viewtopic.php?f=15&t=55518&p=452142#p452142

Pontus S
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: mån apr 13, 2015 12:02
Ort: Malung

Re: Suzuki Vitara Expedition

Inlägg av Pontus S » sön maj 31, 2015 22:35

@Filip - Kul som f*n! Och fräck ska den bli. :D

Fler bilder kommer. :)

Mvh
Vitara ET -91 => Vitara ET -91 Expedition
Projektet => viewtopic.php?f=15&t=55518&p=452142#p452142

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Suzuki Vitara Expedition

Inlägg av MattisH » mån jun 01, 2015 7:32

OK
http://imgur.com/" onclick="window.open(this.href);return false; tycker jag är bättre än forumbilder. Var också ett fan av forumbilder innan men det strulade ordentligt ett tag så då letade jag efter ersättning.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Hynboholm
Forumräv
Inlägg: 526
Blev medlem: mån aug 20, 2012 22:32
Ort: Wermland.

Re: Suzuki Vitara Expedition

Inlägg av Hynboholm » mån jun 01, 2015 7:35

Pontus S skrev: Då var själva lastkorgen svetsad och klar.

Bild
Snyggt! Har du någon uppfattning om vad den väger så som den ser ut på bilden?

Skriv svar