Pajero Sport - Asfalts Indianen - End Of Saga

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Asfalsts indianen
Rutinerad
Inlägg: 338
Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
Ort: Stockholm Huddinge

Pajero Sport - Asfalts Indianen - End Of Saga

Inlägg av Asfalsts indianen » sön jun 21, 2015 1:26

Tjena.

Efter att smiskat runt på Sveriges räserbanor i massa år och med tredje barnet och husbygge så fanns inte tiden med sportbil längre, så den såldes för lite drygt ett år sedan.
Fyrhjulsdrivet har alltid lockat ända senan första bilen (Baja Bug med stora däck), så blocket började scannas och helt plötsligt hittade jag BILEN.

En lätt tillfixad Mitsubishi Pajero Sport -01. Det var bara att ta tåget ner till Malmö där jag mötte säljaren. Efter som att jag redan betalt handpenning för bilen var affären snabbt avklarad.
Jag tog första 60-mila trippen i två etapper, men tyckte direkt om bilen. Allt funkade som det skulle. Inte helt vanligt på bilar med nästan 15 år på nacken.

Bild

Nu, efter ett års användande till och från jobbet är jag mer än nöjd.
Det som är gjort med bilen är uppskruvade torsionsstavar fram, bytt fjädrar bak till wagons modell (tror jag) och monterat Cooper STT 31x10,5-15" på svarta M&T fälgar (8x15" ET-28). Mycket snyggt och ballt i mitt tycke.

Men om nån av er kunniga därute sitter inne på info om Pajero, och speciellt Sporten, så dela gärna med er.
Senast redigerad av Asfalsts indianen den ons nov 25, 2020 17:13, redigerad totalt 24 gång.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

Asfalsts indianen
Rutinerad
Inlägg: 338
Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
Ort: Stockholm Huddinge

Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen

Inlägg av Asfalsts indianen » sön jun 21, 2015 1:34

Glömde att säga att bilen har det helt livsnödvändigaste av alla tillbehör. SNORKEL!!!
Hur har jag kunnat kört till och från jobbet utan en sådan förut?

Bild
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

mrgonggong
Rutinerad
Inlägg: 431
Blev medlem: ons maj 07, 2014 15:40
Ort: Sthlm / Täby

Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen

Inlägg av mrgonggong » sön jun 21, 2015 12:25

snyggt! såna däck vill jag också ha! låt folk garva åt våra snorklar... tills översvämningen kommer :)
mvh filip
Filip Wennergren Bromma/Sthlm
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget... :)

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen

Inlägg av Robe » sön jun 21, 2015 12:48

Du jobbar möjligtvis inte på Scania? Brukar stå en Pajero likt din på övre parkeringen :tumbup:
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Asfalsts indianen
Rutinerad
Inlägg: 338
Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
Ort: Stockholm Huddinge

Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen

Inlägg av Asfalsts indianen » sön jun 21, 2015 13:30

Robe skrev:Du jobbar möjligtvis inte på Scania? Brukar stå en Pajero likt din på övre parkeringen :tumbup:
Stämmer bra. Konsultar där sen massa år.
Himla praktiskt med riktig 4-hjulsdrift när man ska fulparkera lite. Men numera resulterar kreativ parkering i böter. :x

Bild
Senast redigerad av Asfalsts indianen den tor jul 02, 2015 11:00, redigerad totalt 2 gång.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen

Inlägg av Robe » sön jun 21, 2015 13:53

Haha ja, offroad-hyllan tog man alltid en omväg förbi. Blev 400:- fattigare när jag tog Wranglern till berget för 2 veckor sedan. Tråkigt ju!
Pajeron ser fin ut :tumbup:
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Asfalsts indianen
Rutinerad
Inlägg: 338
Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
Ort: Stockholm Huddinge

Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen

Inlägg av Asfalsts indianen » mån jun 22, 2015 0:22

mrgonggong skrev:snyggt! såna däck vill jag också ha! låt folk garva åt våra snorklar... tills översvämningen kommer :)
mvh filip
Ja, dom däcken är inte dumma. Lagom ballt mönster som funkar bra för att köra på gata med också. Funkar bättre än jag trodde faktiskt. Hyggligt tysta också.

Översvämningen kom snabbare än planerat. Det var ett sommarregn som fyllde en parkplats i närheten. Naturligtvis var jag tvungen att tvätta undersidan av bilen. Man blir aldrig för gammal för att leka med vatten. :lol:
Bild

Bild

Bild
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

hinowa
Hemmastadd
Inlägg: 113
Blev medlem: mån maj 19, 2014 21:55

Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen

Inlägg av hinowa » mån jun 22, 2015 19:40

Grym Pajero! Vad har du för planer framöver? :tumbup:

Asfalsts indianen
Rutinerad
Inlägg: 338
Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
Ort: Stockholm Huddinge

Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen

Inlägg av Asfalsts indianen » mån jun 22, 2015 21:19

Oj, planer & planer?
För mig är Pajeron en daly driver, så det får inte bli för extremt. Jag har lixom inte möjlighet att låta den stå på pallbockar vecka efter vecka.

Men det som står på realistiska önskelistan är:
• Riktig diff
• Högre bak (tycker den är lite baktung.)
• Winch (fast det är inte lätt att få till med original kofångare)

Är det nån som har förslag på vilka låsbara diffar som passar till Sport modellen så tar jag tacksamt emot tips. Tycker att de flesta delarna är till Wagon eller äldre modeller.


Hur som helst planerar jag att köra lite mera i skogen. Jag har bara 10 min till banan i Botkyrka.
Hittills har jag bara bara hunnit med en körning. Jag kännde mig som en riktig rookie.
Ska försöka ändra det och få till lite mera skogskörning framöver. Har ni tips på "skogar" utöver Botkyrka så hojta till.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen

Inlägg av Danne » tis jun 23, 2015 20:57

Kolla om en diff från en L200 passar, mycket delar som är lika mellan dom bilarna.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Asfalsts indianen
Rutinerad
Inlägg: 338
Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
Ort: Stockholm Huddinge

Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen

Inlägg av Asfalsts indianen » tis jun 23, 2015 23:33

Hej Danne.

Har varit inne och läst i din tråd, och du verkar vara riktigt påläst om Mitsubishi.
Hur vet jag om en L200 diff passar? Jag har inte hittat så mycket fakta som jag önskar om min bil. Det verkar vara lite "lillebrorssymptom" över just Sport modellen.

Är det samma utväxling på L200 och Sporten? Och byter man i sånt fall hela innehållet (pinjong & kronhjul m.m.), eller plockar man ut endast diffen?
Jag är inte främmande för jobbet. Jag har ett bra utrustat garage, men det är mer lämpat för sportbilar = lite lågt i tak och låglyftande domkraft.

Har du bra länkar att dela med, tar jag mer än gärna emot dom.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen

Inlägg av Danne » ons jul 01, 2015 21:38

Ursäkta sent svar, mycket på g så har inte tid med så mycket surfande men om du pm:ar ramnummer eller regnr så kan jag kolla vad du har för utväxling.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

mrgonggong
Rutinerad
Inlägg: 431
Blev medlem: ons maj 07, 2014 15:40
Ort: Sthlm / Täby

Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen

Inlägg av mrgonggong » ons jul 01, 2015 21:42

kolla in pajero club victoria i au, kika på fliken challenger och du får svar på allt du behöver veta om sporten. lovar. aussies är galna i pajeros :) bli medlem vettja, dom e dögoa därunder :)
mvh filip
Filip Wennergren Bromma/Sthlm
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget... :)

Asfalsts indianen
Rutinerad
Inlägg: 338
Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
Ort: Stockholm Huddinge

Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen

Inlägg av Asfalsts indianen » ons jul 01, 2015 22:17

mrgonggong skrev:kolla in pajero club victoria i au, kika på fliken challenger och du får svar på allt du behöver veta om sporten. lovar. aussies är galna i pajeros :) bli medlem vettja, dom e dögoa därunder :)
mvh filip
Bra tips Filip. Jag ska ta och surfa in där vid tillfälle.
Jag har i alla fall lärt mig att dom heter Montero där "down under".

Hur går det med dina nya däck?
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

Asfalsts indianen
Rutinerad
Inlägg: 338
Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
Ort: Stockholm Huddinge

Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen

Inlägg av Asfalsts indianen » tor jul 02, 2015 0:22

Jag sitter och funderar på om man ska hänga med på Sweden Off Road Tour. Har suttit och surfat lite på http://www.swedenoffroad.com/" onclick="window.open(this.href);return false; och den passerar ju i grannskapet. Det är kanske dumt att missa ett sånt tillfälle? Hmm, tål att funderas på.


Under tiden sitter jag och peppar mig själv med minnet från min första (och hittills enda) träff.
Jag var med på Botkyrkas MK's storträff förra året. Finns en snacktråd här: viewtopic.php?f=8&t=51571" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag var sjukt nervös, och hade det inte varit för att jag har en väldigt bra jobbarkompis som hållit till i skogen sen hedenhös hade jag nog inte kommit ut. Att ta sig upp för första bergsknallen trodde jag skulle vara stört omöjligt med min standardbil. Men det gick bra och med hjälp av guidning kom jag runt hela slingan.

Jag kan sammanfatta med att det var sjukt roligt. Även om jag kör med en ganska milt modifierad bil som egentligen är lite för snygg i lacken för att bucklas till.

Här kommer lite bilder från den träffen.
Bild

Årets nedförsbacke
Bild

Det känns mycket brantare än det kanske är.
Bild

Bild

Här är ena bakhjulet i luften!
Bild
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

Skriv svar