Inte Engmans Patrol

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

patbu
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jan 04, 2015 12:40

Inte Engmans Patrol

Inlägg av patbu » tis aug 22, 2017 14:29

Hej,

Jag köpte ju Engmans förra Patrol och tänkte väl börja påta på lite smått även om det blivit fördröjningar av motorhaveri någon mil innan jag kom hem, där det tog sin tid att få tag på ny motor och få in den, samt att när jag väl fått tillbaka den ännu inte hittat någon vettig garageplats att hålla på i (i Sundsvallstrakten).

Jag är dessutom en osedvanligt korkad person som köpt en liknande bil utan någon koll på att meka, eller plats att hålla på i, men tänkte lära mig på vägen (så byggdes även vårt hus och även om det tagit tid är i alla fall frun kvar). Jag försvarar mig med att man uppnått en tillräckligt hög ålder för att få göra puckade saker bara för att det känns kul :/

Så nu har jag säkerligen den dyraste Patrolen man kan hitta i detta skick, men det är ju smällar man får ta.

Jag kommer att använda den som jaktbil (samt när jag hittat någon form av mekställe kanske titta förbi på någon lokal offrroad träff, men jag skall erkänna att jag känner mig lite feg), samt att tonårsgrabben har pratat om att vilja åka någon rolig längre tur om något år, så det och kanske att få den lite mer ok att köra på väg är vad jag inriktar mig på, plus lite estetiskt lull-lull och grundläggande tillbehör.

Då jag är helt grön tar jag gärna tips på vad jag kan skaffa eller göra som jag inte tänkt på, men grundläggande planen är något i stil med detta:

- Skaffa Hi-Lift, stroppar, ryckstropp, 12v kompressor (eller ev slang för att sno luft mellan däck utifrån tips från Engman)
- Skaffa "safari" takräcke
- Samla upp och montera lösa mätare och reglage
- Skaffa ny klädsel
- Slipa ner ytrost och lacka om den
- På något sätt lösa problemet att bakdörren inte går att öppna med reservdäck monterat då det är 38", antingen genom att göra om fästet, eller ha reservdäck på takräcket och montera t.ex. reservdunk bak på bilen istället
- Gå igenom och städa elen/skydda kablar och ev. lägga extra bränslepumpen separat (just nu ligger den tillsammans med styr- och bromsservo och är mao alltid på)
- Ljudisolera karossen en del (rakt motsatt till tidigare att få bort allt som kan bli blött)
- Lull lull består utöver klädsel, lack och ljudisolering i att skaffa en enklare stereo, bygga ny mittkonsol och paneler med vippbrytare för sådant som är relevant, montera GPS baserad hastighetsmätare och att fixa lite förvaring bakom de två framsätena (ev som kan kombineras som sittbänk beroende på plats)

Möjligen tänker jag sälja 38" däcken för något som lämpar sig lite bättre för både vanlig körning och offroad, eller så får jag skumpa fram sommartid så länge de sulorna är ok och sedan skaffa något lite lugnare när jag köper nya däck...

Jag är medveten om att inget av detta har så mycket med offroad att göra, men jag inbillar mig att den delen tillsammans med grundläggande rost och bärighet har Engman redan täckt in mycket väl, så det är en ganska sund sak som jag mer bara "piffar upp" (utöver att motorn flög då).

Jag lär börja med enklare mindre saker som jag kan påta på med hemma (har dock tyvärr inte ens ett vanligt garage), sedan försöka hitta något garage att husera i och/eller någon vettig mek jag kan betala en hink pengar för att få hjälp att komma igång eller sådant jag själv inte vill ge mig på.

Mvh,
/Patrik