Willys CJ3B - The Evolution of Birk

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Karhinen
Hemmastadd
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jul 22, 2010 21:29
Ort: Tvärred, Ulricehamn
Kontakt:

Willys CJ3B - The Evolution of Birk

Inlägg av Karhinen » ons sep 30, 2015 21:52

Eller ja, det lät ju lite väl pretentiöst kanske... Hur som helst, tänkte visa förändringen som min lille bil gått igenom sedan jag köpte den.

Så här såg den ut när jag köpte den:

Bild

Lite senare hände detta:

Bild
Det vill säga 38,5" Super Swamper TSL blev över en natt 35" Maxxis Mudzilla.

Sedan gick det så här:

Bild

Bilen närmar sig jordens kärna i form av en liten sänkning och det hamnade 35" Bogger på fälgarna som satt på när jag köpte den.

Sedan landade bröllopspresenten i bilen (tack, Swamper!):

Bild
En sexpunktsbur för mig som är lite nervös ute i skogen. Känns bra såväl ute i skogen som på vägen.

Slutligen kom det en semester och en fantastisk energi infann sig:

Bild
Det syns inte på bilderna, men huven är folierad i kolfibervinyl.

Bild
Foto: Trooper

Vi hade stora diskussioner ute i verkstaden. Röd eller svart front? Uppfattas huven lägre eller högre? I slutändan är jag nöjd. En 3B är en 3B, huven är hög, så är det.

Utöver allt det kosmetiska så har det bytts en motor, stötdämpare och en hel massa annat så klart också. Det enda jag gjort själv på bilen är målat lite grann här och där, bytt en packbox och därefter hejat på maken medan han gjort allt jobbet. Jag skäms inte över det - jag kan inte skruva bil. Maken kan däremot. Jag är rätt bra på att laga mat och baka istället. :wink: Den här bilen hade aldrig hänt utan att jag fått hjälp.

Birk är inte färdig än, ute i verkstaden står det en fuelcell som ska i, så dunkarna baktill försvinner. Jag ska sy en ny bikinitopp då den gamla stals när (antagligen) skitungar bröt sig in i förrådet den stod i ett tag. Seriöst? Vem stjäl en topp som är figursydd efter en bil som inte stämmer med någon annan?

Så efter 3 år börjar Birk närma sig någon sorts slutstation i hur jag vill ha min bil. Ish. Vi får se vad som händer härnäst.
"Birk", Willys CJ3B - 46 35" Bogger, B23 turbo.

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Willys CJ3B - The Evolution of Birk

Inlägg av Robe » ons sep 30, 2015 22:14

:tumbup: Cool!
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

swamper
Forumräv
Inlägg: 511
Blev medlem: tor jan 11, 2007 13:17
Ort: Äspered

Re: Willys CJ3B - The Evolution of Birk

Inlägg av swamper » tor okt 01, 2015 10:01

Kul att den är igång :-)

Skriv svar