Pajero a-traktor

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av Lars 9k » sön okt 16, 2016 21:04

Kul att den rullar och funkar bra!
Du får slänga upp några bilder med 31" på plats!
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

mrgonggong
Rutinerad
Inlägg: 431
Blev medlem: ons maj 07, 2014 15:40
Ort: Sthlm / Täby

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av mrgonggong » tis okt 18, 2016 20:11

Faan va fint! Bra kämpat!
Mvh Filip
Filip Wennergren Bromma/Sthlm
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget... :)

Lucas
Användare
Inlägg: 69
Blev medlem: lör okt 10, 2015 19:19
Ort: Örkelljunga

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av Lucas » ons okt 19, 2016 23:00

Tack riktigt kul att höra Filip! :)
Här kommer bilder med 31" på, ser ju betydligt bättre ut än med bess hjulen :D Fast en höjning kanske vore på sin plats...? Har skruvat upp torrisionen fram på den och funderar på att höja den ordentligt också. Någon som kan svara på ur svårt det är att höja den? Har hört att framvagnen på denna av någon anledning gör den svårare/jobbigare att höja, stämmer det? Tacksam för svar :wink:
Bild
Bild

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av Danne » tor okt 20, 2016 22:22

Jäklar vad fin den är, lär ju regga om den till bil sen så du kan ha den livet ut :mrgreen:

Det går bara att höja ett par tum fram sen bottnar länkarmarna så man måste bygga om hela framvagnen för att kunna höja mer och då lär man dessutom sänka ner diffen för att drivaxlarna ska hålla.

Höj ett par tum med en karosshöjning i stället om du vill ha mer, det är ganska enkelt jämfört.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av Lars 9k » fre okt 21, 2016 21:35

Vilken skillnad jämfört med när ni fick hem den!!
Ett kanonjobb!!
Ser fram emot din farsas byggtråd när han väl får tag i en egen Jeep! :wink:
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av Lars 9k » fre okt 21, 2016 21:45

Tråkigt nog har alla de tidiga bilderna försvunnit!! :evil:
Hoppas du pallar lägga upp dem igen ex på pixels då tråden blir lite tunn utan bilderna :cry:
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Lucas
Användare
Inlägg: 69
Blev medlem: lör okt 10, 2015 19:19
Ort: Örkelljunga

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av Lucas » sön okt 30, 2016 18:10

Tack för tipsen angående höjning, lär nog bli en kaross höjning så småningom :D
Råkade ut för en olycka med traktorn förra veckan, fick möte på det smalaste stället på grusvägen (2,8m) och stenmurar på båda sidor av vägen, som tur var blev det ingen krock utan vi hann stanna med fordonen bredvid varandra men när vi skulle köra förbi varandra drog den bakre skärmkanten på den andra bilen i min förardörr så nu har man ett gäng präktiga repor där... förhoppningsvis går det mesta bort med rubbing då vi lade ca 3-4mm tjockt lager klarlack annars är det bara fram med färgsprutan igen :cry:
Angående bilderna i tråden, så kan jag se dem men det är ju tråkigt om inte någon annan kan, är där många som inte kan se så får jag kanske lägga upp iallafall ett par av dem igen. Så om där är andra som inte heller kan se skriv i tråden så ska jag försöka fixa det :wink:

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av Lars 9k » sön okt 30, 2016 21:03

Bilderna funkar igen!
Tur det bara blev lite skrapmärken, en frontning hade varit lite värre!
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

pathav
Rutinerad
Inlägg: 288
Blev medlem: lör jan 24, 2009 1:01
Ort: Tollarp

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av pathav » ons nov 02, 2016 19:10

Imponerande bygge,denna byggtråden får man inte visa grabben.
Mvh Patrik
Cherokee -97 2"höjd med 31" däck (såld)
Toyota Hi-lux -99 31" däck (såld)
Svart Pajero -95 2.8td lwb nu med 33" (såld)
Volvo 945ltt(såld)

Corvette c4(såld)

Pajero -07 orginal(skrotad)
Jaguar xj40 -92
Mercedes Viano -13

Lucas
Användare
Inlägg: 69
Blev medlem: lör okt 10, 2015 19:19
Ort: Örkelljunga

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av Lucas » mån nov 07, 2016 21:17

Visa grabben tråden så har du ett års fritid räddad :D :wink:

Man kan inte bara skruva utan får ju ut och leka lite ibland också :D blev lite körning på åkern här hemma i helgen, jag med pajeron och brorsan med crossen, blev dyngigt :D :lol:
Bild
Bild
Bild

mrgonggong
Rutinerad
Inlägg: 431
Blev medlem: ons maj 07, 2014 15:40
Ort: Sthlm / Täby

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av mrgonggong » ons nov 09, 2016 21:33

Hahaha!!! Jag vill också ha en egen åker å leka på :)
Mvh Filip
Filip Wennergren Bromma/Sthlm
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget... :)

Lucas
Användare
Inlägg: 69
Blev medlem: lör okt 10, 2015 19:19
Ort: Örkelljunga

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av Lucas » mån nov 14, 2016 17:33

Nä en egen åker är inte helt fel :wink:
Har kört utan instrumentbelysning ett tag nu men köpte nya lampor igår så de byttes idag så nu har jag fin fint blått ljuse i mätarhuset :)
Upptäckte förra veckan att den var väldigt svårstartad vid temperaturer under ca -2grader och där är ingen motorvärmare monterad på den så köpte mig en slangvärmare på biltema härom dagen så den ska i traktorn snarast.
Har tyvärr fått problem med kupefläkten, den verkar vara helt uppsliten i lagerna så axeln i motorn trillar för långt ner så det blir för stor belastning så den står bara stilla och funkar ej. Har försökt laga den men lagningen gör bara att den går i ungefär 10min innan den stannar igen så är på jakt efter en ny eller bättre begagnad fläkt. Om där är någon som har en liggande eller kanske monterad i en reservdelsbil eller liknande som skulle kunna tänka sig att sälja och skicka vore jag oerhört tacksam, skicka gärna pm isåfall :wink:

Lucas
Användare
Inlägg: 69
Blev medlem: lör okt 10, 2015 19:19
Ort: Örkelljunga

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av Lucas » sön jan 01, 2017 20:32

Hej!
Har gjort lite på traktorn de senaste veckorna så får göra en update nu tänkte jag :D
Kupéfläkten som var kass är slängd och ersatt, åkte till skroten och köpte en bättre begagnad så nu har man värme igen.
Slangvärmaren från biltema funkade inget vidare, antingen brann elektroden av när jag satte i den eller så var den kass sen innan, den funkar inte iallafall så får väl köpa mig en ordentlig från Defa eller liknande. Har funderat på att byta glödstift också på den för att se om den blir mer lättstartad i kyla då, har läst att nya glödstift kan göra underverk ibland.
Nu i helgen har vi varit i verkstan och börjat fixa öppningsbart flaklock så slänger upp några bilder på det.
Bild
fick först göra konsoler till gångjärnen så svetsade ett par av vinkeljärn och plattjärn på 1cm och borrade sedan hål för att fästa dem. Sedan borrade vi hål som vi gängade för att fästa gångjärnen med.
Sedan punktade vi ihop en stålram som durken ska ligga på och sedan provmonterade vi det.
Bild
Ska till verkstan imorgon med och försöka bli klar med det som är kvar, bla att fixa låsmekanismen, har en låsskista från en bildörr liggandes som jag tänkt ha till det och att dela durkplåten

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av Knugcab » sön jan 08, 2017 17:04

Lars 9k skrev:Bilderna funkar igen!
Tur det bara blev lite skrapmärken, en frontning hade varit lite värre!
Insinuerar du att man inte vill krocka i gamla japanska bilar månne? :lol:

Tuff blev den om inte annat, och repan får du väl se som att du invigt den helt enkelt, kommer ju fler när man far där terrängen börjar bli lite oländig. :P
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Lucas
Användare
Inlägg: 69
Blev medlem: lör okt 10, 2015 19:19
Ort: Örkelljunga

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av Lucas » tis jan 10, 2017 22:31

Tjena!
Har fixat med a-traktorn nu den senaste veckan så känner att det är läge för en uppdatering nu.
Flaklocket är färdigt, blev i mitt tycke väldigt bra och det bästa med det är att det syns inte så jättetydligt att det är öppningsbart eftersom där är dold elöppning på det :D
Har även börjat bygga sidesteps, är färdig med det som ska sitta på förarsidan.
Skrev i förra inlägget att jag skulle testa att byta glödstift, men jag tänkte att det är kanske bäst att kolla ifall de fungerar eller är kassa innan man lägger pengar på att köpa nya så ohm mätte allihop och det visade sig att alla utom ett var helt kassa, inte konstigt att den var svårstartad under -3grader den har ju startat på i stort sett endast kompressionen. Eftersom stiften var kassa så beställde jag nya från Milner, passade på att beställa ett filterpaket med luft,bränsle och oljefilter samt handbromsbackar och monteringssats när jag ändå var igång som bör komma imorgon så sen kan det bli en ordentlig service på den :)
Kan även säga att prisskillnaden mellan samma varor från Mekonomen här i Sverige var helt sjuk, de skulle ha 480kr för ett glödstift, i England kostade de 66kr, helt sjukt...då är det värt att man får vänta nån vecka på grejorna så kan man fixa lite annat när man ändå har den i verkstaden :D

lite bilder från flaklocksbygget:
Bilder på låskistan, den manövereras med centrallåsmotorn som satt i bakluckan innan. Den i sin tur styrs av en brytare inne i kupén
Bild
hållare till låskistan
Bild
centrallåsmotorn på plats och inkopplad, har även monterat dit två ledlampor som är kopplade till en dörrbrytare så när man öppnar locket tänds de. All kabeldragning är gjord i den svarta balken som grejorna sitter monterade på
Bild
gjorde en plåt att dölja grejorna med för att få det att se lite mer cleant ut
Bild
Bild
Gångjärnsfästena renslipade och reda att målas, här syns även fästet till gasdämparna
Bild
Allt målat och monterat, här syns även gasdämparen. Det sitter två stycken på 375Nm, en på var sida. Hade hoppats att det skulle räcka för att lyfta locket men det gjorde det tyvärr inte men man får iallafall lite hjälp att lyfta upp det
Bild
Bild
Bild

Sedan började jag på sidestepsen. De är gjorda av en gammal lyktstople, godset i röret är ca 5-6 mm tjockt.
Började med att göra fästena. Fästet framtill tänkte jag utnyttja bultarna som växellådsbalken är fäst i så tog en bit 20cm lång och 1cm tjockt plattjärn och borrade hål i
Bild
där bak gjorde jag en klämma som spänns runt balken med hjälp av 4 långa bultar. Själva klämman gjorde jag av tjockt plattjärn och vinkeljärn som jag svetsade ihop
Bild
Sedan fixade jag till rören. De ska vara raka den sträckan som är rakt under dörren sen så gerade jag dem i ändarna så att de går in under tröskellådan
Bild
efter lite svetsande ser det ut såhär
Bild
provmontering
Bild
Bild
det var allt för denna gång

Skriv svar