Pajero a-traktor

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av Danne » fre jun 24, 2016 17:25

Kan det vara så att nån dragit fram en ny kabel för att originalkabeln inte funkar som den ska. Har nämligen inge minne av att dom har några kablar dragna på ramen original.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Lucas
Användare
Inlägg: 69
Blev medlem: lör okt 10, 2015 19:19
Ort: Örkelljunga

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av Lucas » lör jul 02, 2016 22:39

Hej!
Vi har nu fått rätt på ljuset, den kabeln i karossen var dimljus och den längs ramen var vanligt. Men eftersom våra ljusen som ska vara i kofångaren inte uppfyller riktlinjerna för bakljusen riktigt så fick vi dra en ny kabel genom karossen och koppla till den som går längs med ramen. Det var lite jobb men nu fungerar det iallafall :D
Bild
lite skillnad jämfört med den gamla dragningen...
Bild
Hållaren till reläboxen färdig
Bild
Monterad
Bild
Målade dragkroksbalken, två strykningar med hammarlack
Bild
Vi hängde upp tanken i förrgår så fick fixa till påfyllnadsröret. Fick borra ur 4 bultar och gänga om hålen, sedan sprayade jag det svart. Vi blev ordentligt överraskade när vi skulle starta den, trodde vi skule få hålla på till mitt i natten för att få igång den eftersom den stått så länge och vi har skruvat sönder i stort sett allt... så när vi luftat systemet o bilen startar direkt när man vrider om nyckeln kan man inte bli annat än glad :lol: :D
Bild
Jag satte i rutorna igår också men först fick de en puts, skiten satt så hårt så det var knappt att det gick bort med thinner :shock: men till slut blev de rena :)
Bild
rutorna i
Bild
drog en slang fån avrinningsrännan ner i skärmen
Bild
Såg en wrangler häromdagen med arbetsbelysning vid a-stolpen och tänkte det ska jag oxå ha! så fick fixa två fästen till några ljusen vi hade liggande i verkstan
Bild
Bild
provmonterad, ska nog ha andra bultar sen för de som sitter där nu kommer nog ta i plåten som kommer över sen
Bild
Vi har även monterat hel fronten, tyckte själv det blev skitsnyggt :D :D
Bild
Vi beställde ett flaklock av smidesverkstan i byn och det fick vi hem igår, de gjorde inte allt utan bockade bara kanterna eftersom vår bock inte tar så breda plåtar. Det som är var att göra på det är att skära till det så det passar mot b-stolparna och rutan samt att fixa så att det går ner durk över bakluckan också
Bild
vi köpte den plåt som blev över efter att de gjort flaklocket så här är så att man kan göra nya hasplåtar fram och till tanken då de var upprostade och fula
Eftersom vi plockat bort takräcket så är där fula hål som kommer läcka in vatten så har gjort två plåtar som ska fästas över med vagnsbult och tätas med silikon
Bild
Har målat diverse små saker som såg tråkiga, bleb betydligt bättre med lite färg :D här ser man även plåtarna till taket, hade ingen rostfri vagnsbult så fick måla dem istället
Bild
Idag så kortade vi ner glasfiberinsatsen till flaket, var inte särskilt trevligt att skära i det med vinkelslip, luktade skit i hela verkstan och kliade som fan sen, men nu är den på plats illafall.
Bild
Bild
bakluckan har hängt sig eller något så det går inte att få igen den, det går inte heller att justera in den så vi ska göra ett järn som går mellan stolparna där bak som ska hålla isär luckan så att det går o stänga den
Den här bilden får avsluta inlägget
Bild

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av Lars 9k » lör jul 02, 2016 23:10

Den ser ju ut att bli super!
Skönt att den tuffade igång direkt!
Gammla skarvade elkablar är skönt att få bort.
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Lucas
Användare
Inlägg: 69
Blev medlem: lör okt 10, 2015 19:19
Ort: Örkelljunga

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av Lucas » lör jul 02, 2016 23:14

Tack :D
Kan säga att det är tur att pappa är elektriker för den soppan som elsystemet på den här bilen är hade varit svår att reda ut själv...

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av Lars 9k » lör jul 02, 2016 23:30

Inte fel med en lackerande elektricker till pappa :wink:
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

maltejonsson
Användare
Inlägg: 43
Blev medlem: fre okt 30, 2015 19:21

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av maltejonsson » sön jul 03, 2016 15:00

Himla cool den är!

mrgonggong
Rutinerad
Inlägg: 431
Blev medlem: ons maj 07, 2014 15:40
Ort: Sthlm / Täby

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av mrgonggong » sön jul 03, 2016 22:16

Snyggt jobbat! (som vanligt :)
Mvh Filip
Filip Wennergren Bromma/Sthlm
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget... :)

Lucas
Användare
Inlägg: 69
Blev medlem: lör okt 10, 2015 19:19
Ort: Örkelljunga

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av Lucas » sön jul 10, 2016 23:14

Dags för en ny update och börjar med att säga att man blir alltid lika glad när man går in och ser alla positiva kommentarer i tråden :D
Har hänt lite sen sist, nu är den nästan redo för besiktning, bara lådorna kvar att spärra, göra färdigt flaklocket och koppla in bakljusena i kofångaren innan den är redo!
Vi har borrat hål för bultarna som ska hålla flaklocket och även sågat till kanten längst bak på locket. Sen skulle vi svetsa dit kanten längst bak på flaklocket hade vi tänkt men det gick inte så bra att köra aluminium tråd i mig svetsen. Så kom vi på att vi har en tig svets också och den kan man ju svetsa aluminium med. Förutsatt att man kan svetsa med tig, vilket varken jag eller pappa kan, försökte mig på att svetsa på några spillbitar men gick inget vidare :( Så istället ska vi göra vinklar som vi bockar i rätt vinkel som vi sedan bultar kanten och flaklocket i.
Bild
Större delen av kupén är monterad, bara stolarna kvar. Monterade högtalare i dörrsidorna också när jag ändå hade dem nere
Bild
Bild
Sedan har jag gjort balken som ska staga upp bakluckan
Bild
Bild
Bild
Gjorde en ny skiva som ska sitta bakom stolarna och som det senare ska hamna lite högtalare i. Hittade ingen tillräckligt lång skiva så fick skarva en med plåtbitar som bockats och sedan rätats ut så där blev ett veck på mitten av dem, det blev stabilt och sladdrar faktiskt inte alls :)
Bild
Bild
Vi tänkte ha baslådan som kopplingscentral så jag gjorde en skiva vi kan koppla allt på
Bild
Plåtarna som täcker hålen på taket är på plats och tätade med silikon och en bit gummi
Bild
Fixade till durkplåten som ska sitta på kofångaren
Bild
Bild
Reservhjulet och reservhjulshållaren var rostiga så de slipades ner och fick ny färg, glömde fota hållaren
Bild
Bild
Bild
Bild
Original hasplåten var värdigt medfaren och såg tråkig ut så bestämde mig för att göra en ny. Allt gick bra tills jag fick för mig att bocka 5mm durkplåt i vår lilla plåtbock... Jag sätter plåten i bocken och börjar bocka och eftersom det går tungt som fan rent ut sagt så hämtar jag en bit rör och har som hävstång. Då känner ja att det ger med sig lite så jag drar lite till innan jag kollar oredntligt. Då ser jag att jag lyckats bocka plåten ett par mm och bockat handtaget på plåtbocken ett par cm! och det är massivt stål... snack om styv plåt. Pappa får nog hjälpa till att boka den, vi får kanske dra ett snitt på nån mm i själva vecket oxå för att kunna bocka den. Men det något konstiga är att sen när jag skulle bocka några andra bockar på hasplåten så går det hur bra som helst :?
Bild
Så såg handtaget ut :shock:
Bild
och så såg plåten ut, det är den bocken som är närmast i bild som orsakade "missödet" med handtaget på plåtbocken.
Pappa var hos glasmästaren i byn i veckan och beställde en ny bakruta och rutlist, som var klara i fredags så den ska oxå monteras innan besiktningen :)
Så, det var allt för den här gången

JZ
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: lör nov 26, 2011 18:04
Ort: Tumleberg

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av JZ » mån jul 11, 2016 2:19

:tumbup: Blir rackarns bra. Snyggt bygge :D

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av Lars 9k » mån jul 11, 2016 21:16

Instämmer, håller tummarna att bes går bra också!!
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av Lars 9k » mån aug 01, 2016 22:50

Nu har det varit tyst länge, hur går det?!
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Lucas
Användare
Inlägg: 69
Blev medlem: lör okt 10, 2015 19:19
Ort: Örkelljunga

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av Lucas » mån aug 01, 2016 23:01

Tjena!
Nu har det gått lång tid sen senaste uppdateringen och det har hänt en del sen dess.
Var iväg på semester i ca 1,5 veckor så då hände inte så mycket med a-traktorn tyvärr, men hittade två jeep dunkar på en loppis på semestern som jag köpte och hade tänkt sätta någonstans, vet bara inte riktigt var...
Har även införskaffat besiktningshjul, som jag köpte av pajerocab-92, fick även med en list till vindrutan som jag saknade vilket jag tackar så mycket för :)
Så, det som blivit gjort sen sist är att allt utom plåten ovanför huven och innerskärmarna blivit monterade, så det som är kvar nu innan besiktning är att montera det och spärra lådan, förhoppningsvis blir det besiktning nån gång nästa vecka om där är tider :D
Blir lite bilder på det som är gjort:
Gjorde klart hasplåten, fick skära lite precis i vecket med slipen för att kunna bocka den
Hitttade ett par rejäla öglor som jag använde för att fästa plåten i ovankanten med, funkar utmärkt att fästa winchvajern i också
Bild
all el i kofångaren kopplad och kofångaren monterad
Bild
Bild
gjorde en brytar panel med brytare till alla ljusen och några extra brytare ifall jag kommer på något mer att koppla in
Bild
Sedan gjorde vi klart flaklocket, eftersom vi inte kunde svetsa det fick kanten bultas fast istället
vinklarna i 5mm aluminium plåt
Bild
Bild
Bild
Bild
flaklocket färdigt och provmonterat
Bild
det gamla avgassystemet såg förjävligt ut och var delvis upprostat så vi tog bort allt efter den främre ljuddämparen och byggde om det. Den gamla ljuddämparen ersattevi med en ny och mycket mindre
bild på slutröret, hittade en bit rostfritt rör i lagom dimension :mrgreen:
Bild
sedan har vi gjort flaket hel färdigt
rostskyddat ordentligt
Bild
och sedan på med träskivan efter att den passats till
Bild
bara träskivan ser ju inte så rolig ut så vi tog en bit gummimatta vi hade liggandes och la över, blev betydligt bättre
Bild
lastöglor ska man ju ha oxå om man ska kunna lasta något
Bild
flaket helt färdigt med lastöglor och allt
Bild
Borrade fler hål i lådan för att kunna fästa locket bättre och staga upp det, tätade mellan bultarna och lådan med slikon sedan så det borde bli tätt (glömde fota det)
Bild
putsade upp nummerskyltshållaren och monterade dit den med lgf skylt på istället, kan verkligen rekommendera medlet som syns p bilden, gjorde plasten som ny :D
Bild
pillade loss alla plastclipsen till innerskärmarna
Bild
ljusena kopplas
Bild
sedan monterade vi bågen och flaklocket
Bild
Bild
Så var vi ute och provkörde den igår för att se att allt funkar och att utväxlingen stämmer, vilket det gjorde och jag var ju givetvis tvungen att ta några bilder :D
Bild
Bild
Hittade rotskyddsmedel i verkstan, vilket har använts flitigt på bland annat flak och tröskellådor och skärmar, trängde in överallt :D hittade lite dinitrol oxå och det var betydligt bättre än alla nya rostskyddsmedel
Bild
jeppdunkarna jag köpte
Bild
Har fixat en massa småsaker som måste fixas oxå men det syns inte direkt utan är sånt som måste göras men som ta tid o märks knappt
Lars9k, det går bra har bara varit slö med att uppdatera...måste bättra mig på den punkten haha :wink:

Lucas
Användare
Inlägg: 69
Blev medlem: lör okt 10, 2015 19:19
Ort: Örkelljunga

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av Lucas » mån aug 01, 2016 23:13

Kom på att vi har ju monterat bakrutan oxå, det blev en vanlig laminerad glasruta och inte pexiglas som vi först tänkt. Vi fäste den med en rutlist med låslist, var väldigt besvärligt att montera och fästa ordentligt, men när den väl sitter där så sitter det som berget :D
Vi tonade även rutan innan vi monterade den :)
Bild

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av macke » tis aug 02, 2016 0:07

Riktigt fin! :tumbup:
TGB 13

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av Lars 9k » tis aug 02, 2016 7:05

Lite skillnad!!
Ett häftigt jobb ni gjort och resultatet är ju en traktor du kan vara stolt över, kul att köra omkring i något som man själv lagat och byggt!


Bild

Bild
Bild
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Skriv svar