UGLYBUG Bandvagn

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

StarvinMarvin
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: sön feb 03, 2013 9:47
Ort: Umeå/Rödåsel

Re: Hitlers hämnd till eftervärlden...

Inlägg av StarvinMarvin » tor nov 19, 2015 20:29

Man styr med spakar koppling o gaspedal samt dubbla växellådor.. så blir lite att hålla reda på men man lär sig :D Man utvecklar även en speciell körstil då den ej går att manuvrera mjukt/fegt.. utan det är Stridsvagnsmodellen man måste jobba efter ;) ryck slit o full gas :P
Umeå Offroad & Import
Webshoppen som levererar det mesta inom offroad
För både hobbyanvändare och proffs
http://www.umeaoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

StarvinMarvin
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: sön feb 03, 2013 9:47
Ort: Umeå/Rödåsel

Re: Hitlers hämnd till eftervärlden...

Inlägg av StarvinMarvin » mån nov 30, 2015 19:35

Nu har det hänt en hel del sedan sist kan man säga :) Kan börja med att nämna att jag konstaterat följande: Han som byggt denna va ingen vidare mekaniker :P All heder åt grabben ty den fungerar.. men lite finess hade kanske inte skadat.

För att ens kunna utföra lättare genomgång så fick jag borra ut popnitar o KAPA bort alla plåtar i kupén.. serviceluckor vad är det??

Bild

Började med motorn (notera att den gick) : Luftfiltret var en damstrumpa, förgasaren satt fast med 2 av 4 möjliga bultar, Vacuumnippel på insugen var av = öppet hål. (förklarade den dåliga bromsservoverkan) Förgasar "vattnet" va nästan slut och fylldes på med OLJA denna gång efter att förgasaren blivit genomgången. Ett clips som skulle hålla fast flottören va även löst så den drunknade i soppan. Tändningen ska enligt uppgift stå på ca +7 grader.. den stod på -4... Nåja.. Brytarspetsarna hade en loppa av rang och fick filas till.. för övrigt ett glapp på ca 4mm.. ska väl vara 0.04 eller så :P

Elsystemet: ALLT Lysen, startström, tändning o.s.v. draget av 2kvadrats ORANGE enkelledare.. 1st säkring.. om den ens va inkopplad.. strömbrytarna i kupén var av blandad kompott typ det man hittade i ladan. Klippte bort allt gammalt o började om från början. Tog tyvärr ingen bild innan jag klippte ut det gamla men tänk: spindelnät. Gjorde ny kabelhärva och brytar-panel till kupén ala biltema orginal. Dock så blire inge rolls royce nu heller men det ska iallafall fungera :)

Bild
Bild

Nåja man ska inte vara bitter man får ju vad man kan förvänta sig o som sagt den fungerade iallafall.. Efter en genomgång av motor samt helbyte av elsystem, tillverkning av nytt insug o provisoriskt filter så blev det dags att testköra motorn och här kommer det bästa med att meka med något som är fuskbyggt vilket är att oavsett om man själv är amatör eller inte så blir det SÅ MYCKET BÄTTRE! Och bara motoreffekten den hade efter allt mek va mer än dubbel.. styrbromsarna går nu att manövrera med fingertopparna istället för hävertprincipen med hela kroppen som motvikt. Nu blev den förbaskat rolig att köra. en stund. Sen havererade kopplingsvajern och kopplingsarmen ramlade lös. För att komma åt denna så blev det nedmontering av bägge växellådorna och kardaner. Det va här svets-porren började :) Håll till godo.
Bild
Bild
Bild

Efterbilder:
Bild Bild

Kan meddela att konstruktionen flexade en hel del vilket förklarar varför det va så jobbiga växellägen på maskinen.

Tillverkade även nytt insug till förgasaren med vinkel för att passa ramkonstruktionen runt motorn. Får hoppas det duger en stund :) Fick dock göra om den då den visst ville ha luft i en liten kanal på sidan om huvudkanalen med. Svetsade på en utanpåliggande extrakanal. Man lär så länge man lever.
Bild Bild Bild

Nu återstår bara byte av olja i lådorna då jag tvivlar på att den är speciellt bra med tanke på övrigt i maskinen. Ny kopplingsvajer inhandlad och ska fixa kardantätning imorrn sen borde vi vara i fas :)

Vill inte trots detta på något vis förnedra eller dumförklara killen som byggt maskinen då jag själv aldrig hade fixat en sånhär maskin i den åldern.. samt att kvalitétstänket på den tiden inte va så mkt bättre.. men jag hoppas att han är smartare än mig o inte väntar till han är över 30 innan han börja ställa lite krav på sina byggen samt börjat försöka lära sig av de som kan (jag kämpar fortfarande med den lärdomen). Han har många byggen framför sig! :)
Umeå Offroad & Import
Webshoppen som levererar det mesta inom offroad
För både hobbyanvändare och proffs
http://www.umeaoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

StarvinMarvin
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: sön feb 03, 2013 9:47
Ort: Umeå/Rödåsel

Re: Hitlers hämnd till eftervärlden...

Inlägg av StarvinMarvin » mån dec 21, 2015 21:11

Nu är det mesta i drivlina, motor och elsystem ombyggt och börjar lira ganska skapligt :) Har börjat passa in framskärmar och skissa på lite om-design men det roligaste hittils var testkörningen som ni ser här :) https://youtu.be/Ja2_RaAjRNM" onclick="window.open(this.href);return false;
Har inte vågat provocera några större hinder än då det känns som att köra offroad med en gungstol ;)
Funderar på att döpa om den till UGLYBUG istället för Hitlers hämnd då det sistnämnda verkar "kränka" folk i det trendkränkta sverige :)

Har ni några designförslag så kom gärna med det :) Förutom den där gröna bubblabandvagnen som jag fått av ca 100personer redan :P så den HAR jag sett ;)
Umeå Offroad & Import
Webshoppen som levererar det mesta inom offroad
För både hobbyanvändare och proffs
http://www.umeaoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

noodlesswe
Beroende
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
Ort: Göteborg

Re: UGLYBUG Bandvagn

Inlägg av noodlesswe » ons dec 23, 2015 0:05

När du drar på i filmen och den börjar gunga finns de risk att den ställer sig på baken ?
// Noodles aKa Andreas

Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007

StarvinMarvin
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: sön feb 03, 2013 9:47
Ort: Umeå/Rödåsel

Re: UGLYBUG Bandvagn

Inlägg av StarvinMarvin » fre dec 25, 2015 22:55

Jo om jag gasar i sinne så går det nog. Men flaket tar i innan den stegrar över men framtidsplanen är att montera drivningen fram o sen sänka bakre hjulen för att motverka gungbrädseffekten.
Blev en längre tur i helgen o det gick bra men måste fixa ventilation o täta mot motorrummet så man slipper andas vevhus. Sen skulle man få flytta bak bakväggen så man rymms bättre i kupén :)
Umeå Offroad & Import
Webshoppen som levererar det mesta inom offroad
För både hobbyanvändare och proffs
http://www.umeaoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Wr-JoL
Användare
Inlägg: 59
Blev medlem: ons feb 19, 2014 20:13
Ort: Örnsköldsvik

Re: UGLYBUG Bandvagn

Inlägg av Wr-JoL » lör dec 26, 2015 10:18

En märklig kul pryl. :tumbup: Bra då ser allt annat mer normalt ut.

Du får väl hänga ett schaktblad/snöblad fram så du bättrar viktbalansen tills att du nu kanske gör något annat.

StarvinMarvin
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: sön feb 03, 2013 9:47
Ort: Umeå/Rödåsel

Re: UGLYBUG Bandvagn

Inlägg av StarvinMarvin » lör dec 26, 2015 16:36

Jo men vikten är ju fram i dagsläget då motorn e där men det vore bra att ha något att ta emot sig med då man åker i nerförsbacke ;)
Umeå Offroad & Import
Webshoppen som levererar det mesta inom offroad
För både hobbyanvändare och proffs
http://www.umeaoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: UGLYBUG Bandvagn

Inlägg av olle67 » lör dec 26, 2015 21:29

Skaffa en gammal bakgavel lift från lastbil,då har du dosa,el,kolvar o bygger ett smidigt schakt blad... :tumbup:
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

StarvinMarvin
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: sön feb 03, 2013 9:47
Ort: Umeå/Rödåsel

Re: UGLYBUG Bandvagn

Inlägg av StarvinMarvin » sön dec 27, 2015 15:38

Bra ide! :D tackar för det :D
Umeå Offroad & Import
Webshoppen som levererar det mesta inom offroad
För både hobbyanvändare och proffs
http://www.umeaoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar