Ericssons Patrol Y60.

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Ericssons Patrol Y60.

Inlägg av Fisketorp » sön okt 30, 2016 19:14

Tog de 99kr för tvätten? :mrgreen:

Ericsson
Hemmastadd
Inlägg: 153
Blev medlem: ons okt 02, 2013 21:06
Ort: Hällevadsholm

Re: Ericssons Patrol Y60.

Inlägg av Ericsson » sön okt 30, 2016 20:14

Ja du har helt rätt där Roger för på andra sidan är det inte skaft av nån färg alls så måste kolla över hur infästningen på axeln är och justera den :)

hitta billiga nya runt om för 1200kr plus frakt så beställer dom direkt :)

Nja dom fick smuts tillägg med för dom tog släpet och drag bilen med :tumbup:
hur smidigt som helst :)
Andreas Ericsson 0704036733
Nissan Patrol Y60 GR

Mecu
Rutinerad
Inlägg: 292
Blev medlem: sön sep 12, 2010 22:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Ericssons Patrol Y60.

Inlägg av Mecu » sön okt 30, 2016 21:31

Jag körde originaldämpare ganska länge utan in- eller utfjädringsstopp och har bara böjt en på 6 år. Dock så orkar de knappast hålla emot för all vikt nu när det blivit roligare att åka lite fortare ibland men jag konstaterade lika som du att det är svårt att hitta prisvärda dämpare. Till slut blev det dock en uppsättning av dessa Polytuff-dämpare från Australien som jag är nöjd med, de finns i några olika längder också.

Ericsson
Hemmastadd
Inlägg: 153
Blev medlem: ons okt 02, 2013 21:06
Ort: Hällevadsholm

Re: Ericssons Patrol Y60.

Inlägg av Ericsson » mån okt 31, 2016 10:53

Mecu skrev:Jag körde originaldämpare ganska länge utan in- eller utfjädringsstopp och har bara böjt en på 6 år. Dock så orkar de knappast hålla emot för all vikt nu när det blivit roligare att åka lite fortare ibland men jag konstaterade lika som du att det är svårt att hitta prisvärda dämpare. Till slut blev det dock en uppsättning av dessa Polytuff-dämpare från Australien som jag är nöjd med, de finns i några olika längder också.

Ja jag tror det är mitt fel att det gått sönder då jag svetsat nya öglor både uppe å nere på dämparna bak och även flyttat fästet på axeln.. garanterat nått om inte blivit rakt så det bryter så sjakk undersöka detta mer noga med nya dämpare sen :)

Har handlat av dom tidigare och det funkar bra. riktigt prisvärda dämpare det där tycker jag men fick tag i nya sachs dämpare runt om nu som skall komma imorn för 1350kr med frakt :)

skall försöka åka på denna sortens höjning tills det blir dags att investera i ett riktigt chassi men som sagt det funkar ju kanon som det är nu med bara det håller :)
Andreas Ericsson 0704036733
Nissan Patrol Y60 GR

begert
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: ons okt 29, 2014 8:53

Re: Ericssons Patrol Y60.

Inlägg av begert » mån okt 31, 2016 19:19

Jag tänkte på det du skrev om att fen kändes konstig på vägen, jag har själv creepy crawlers på min geländewagen och jämför man dom med radial däck så känns bilen väldigt icke vägduglig. Dom är även mycket hårdare och stökigare att åka på. Svårare att balansera och ståsulor blir det också.
300GD LWB 1981
OM605 turbo Baldurs ecu

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Ericssons Patrol Y60.

Inlägg av Roger Patrol » mån okt 31, 2016 20:23

tänker lite på ditt jobb med länkarmarna bak ... har jag fattat rätt att du inte längdat uppe å nere lika mycket :?
isåfall vrider sig ju axeln vid ut å in fjädring ,
= du bryter av stötdämparna
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Ericsson
Hemmastadd
Inlägg: 153
Blev medlem: ons okt 02, 2013 21:06
Ort: Hällevadsholm

Re: Ericssons Patrol Y60.

Inlägg av Ericsson » mån okt 31, 2016 21:07

Ja jag tror det är en blandning av däcken dåliga dämpare å glappande styrleder så håller på och skall byta ut lite av dom delarna så ser vi :D

Dom nedre är samma längd som original och dom övre ca 3.5 cm kortare än original och det gjorde att jag fick rätt vinkel på axeln sen svetsade jag dit fästen till dämparna. Vänster ser helt ok iaf. Menar du att det inte går att korta bara dom övre?
Andreas Ericsson 0704036733
Nissan Patrol Y60 GR

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Ericssons Patrol Y60.

Inlägg av Roger Patrol » mån okt 31, 2016 21:40

jag har alldrig ändrat längd på något av stagen , bara förstärkt dom undre , tycker det är bra kardanvinkel med org grejerna , blir vibrationer vid 11tums höjning
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Ericsson
Hemmastadd
Inlägg: 153
Blev medlem: ons okt 02, 2013 21:06
Ort: Hällevadsholm

Re: Ericssons Patrol Y60.

Inlägg av Ericsson » tis nov 01, 2016 8:58

Roger Patrol skrev:jag har alldrig ändrat längd på något av stagen , bara förstärkt dom undre , tycker det är bra kardanvinkel med org grejerna , blir vibrationer vid 11tums höjning

Ja detta var ju inget svar alls på min fråga.. jag vet att du inte har ändrat vinklar på axeln.
så för att förklara detta åter igen varför jag har gjort det så länkar jag en film på youtube som förklarar varför jag ändrade vinklarna och där får du även svar på dit uttalande om vibrationer vid 11" höjning.
https://www.youtube.com/watch?v=gmV4qwLfOMY" onclick="window.open(this.href);return false;
jag skulle vilja säga att jag är rimligt säker på att ändra vinkeln på axeln och sen svetsa dit nya fästen inte har nått att göra med att dämparen gått av...
mer att dom 2 öglorna på dämparen inte var perfekt i vinkel efter jag svetsat på nya eller att infästningen på axeln inte sitter rätt.

återkommer mer när jag vet exakt svaret på detta.
Andreas Ericsson 0704036733
Nissan Patrol Y60 GR

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Ericssons Patrol Y60.

Inlägg av Roger Patrol » tis nov 01, 2016 10:59

det ser rätt ut på filmen men jag eller ingen annan heller vad jag vet har vibrationer i våra patroler som är höjda på fel vis enligt dig ,
och inte heller har jag behövt göra om efter körning ..
det positiva med att du grejar mycket är att du kanske till slut kommer på något som funkar även för dig .
jag vet vad som funkar 100% å håller mig till den enkla vägen .
jag menar nu inte att hacka på dig :lol:
men det känns som du redan har mera problem än jag haft sen jag köpte min första patrol 2004
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Ericsson
Hemmastadd
Inlägg: 153
Blev medlem: ons okt 02, 2013 21:06
Ort: Hällevadsholm

Re: Ericssons Patrol Y60.

Inlägg av Ericsson » tis nov 01, 2016 11:37

Har aldrig sagt att ni höjt era Patroler på fel vis och du säger ju att det blir vibrationer vid 11" höjning så hur skall du ha det?
Jag refererar bara till den videon och därav varför jag valt att ändra vinklarna på mina axlar.

allt fungerar helt perfekt i skogen och har inga problem förutom att 2 dämpare gått av och jag är rätt säker på varför och skall åtgärda detta så fort dom nya kommer hem.
framvagnen är en kombo med dåliga dämpare däck och glappande styrleder så skall byta detta med och se om det hjälper.

Och ja jag tycker några inlägg här är negativa utan att ge nån bra förklaring på varför förutom att allt är fel.

så i fortsättningen så är alla synpunkter på vad som kan vara fel med det jag bygger eller nått annat välkomna om det finns en följd med nått positivt som "att hade du gjort på detta sätet kanske det inte blir fel" osv. är många som kommer med mycket bra förslag istället för kreti sånt gillar jag istället :tumbup:
Andreas Ericsson 0704036733
Nissan Patrol Y60 GR

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Ericssons Patrol Y60.

Inlägg av Roger Patrol » tis nov 01, 2016 12:01

bra du är nöjd med det du gör och jag med det jag gör :P
lycka till med det fortsatta bygget och hoppas du slipper köpa stötdämpare igen efter nästa träff ,
ska bli intresant att se vad du hittar på med karossen och stötfångare ,
hoppas vi kan köra lite i sommar på Touren
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Ericssons Patrol Y60.

Inlägg av BorkJonas » tis nov 01, 2016 15:51

Det största felet är väl att höja en bil 11".... :shock: :D
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Ericssons Patrol Y60.

Inlägg av Roger Patrol » tis nov 01, 2016 16:30

BorkJonas skrev:Det största felet är väl att höja en bil 11".... :shock: :D
köpte den sån å sänkte den 3 tum till den perfekta patrol höjden 8 tum 8)
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Re: Ericssons Patrol Y60.

Inlägg av K J H » tis nov 01, 2016 18:48

Vart köpte du din styrdämpare? Var det vettig prislapp på den?
Letar men hittar inget schysst alls .... :roll:
#patrol-garaget

Skriv svar