Mattilackens '04 Jeep Grand Cherokee Projekt

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Mattilacken
Hemmastadd
Inlägg: 231
Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
Ort: Gällivare

Mattilackens '04 Jeep Grand Cherokee Projekt

Inlägg av Mattilacken » ons mar 09, 2016 18:44

Hej

Här är min bygg tråd för min 2004 Jeep Grand Cherokee med 4,7L V8.
Bilen köptes osedd från södra Sverige med trasig motor, och kom med transport till de norrlänska skogarna

Bilen är höjd 50mm med fjädrar och dämpare.
Den har även vari lock diffbromsar fram och bak.

Tanken är att göra ett så billigt projekt som möjligt, och det mesta kommer att tillverkas själv.

Planer för bilen. ej sorterat efter prio =)
- Fixa motorn, Byta topp och kolv, kedjespännare
- Fixa några oljeläckage från slangar.
- "16 plåtfälgar för bredare däck.
- Offroad däck minst 265/70R16
- Takkorg
- Höja minst 100mm över original. Fjädrar finns, allt annat måste byggas/köpas.
- Vinch kofångare/ eller stealth installation.
- Höja tanken.
- Bygga ny bakkofångare för att få extern reservhjuls hållare.
- Fixa rosten i vänster tröskel.
- Blästra och måla om Original Rocksliders.
- Kapa upp hjulhusen för att få plats med större däck.
- Fixa nån ljudlösning så man kan spela från telefonen. (får ev en stereo till övers snart)
- Montera extraljus och offroad ljus.

Så här såg den ut när jag körde in den i garaget för ett tag sedan.

Bild

Typ så är ser det ut nu..
Bild
Bild


En inspirations bild, typ så här kommer denna se ut, detta är dock min förra jeep och jag älskar det stuket.

Bild


I början av denna tråd kommer lite om garaget och de andra jeeparna(min tidigare tråd).. ids du inte läsa så hoppa till sida 2.
Senast redigerad av Mattilacken den sön sep 25, 2016 19:27, redigerad totalt 3 gång.
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.

Klarrre
Rutinerad
Inlägg: 365
Blev medlem: tor feb 24, 2011 22:06
Ort: Lerum
Kontakt:

Re: Mattilackens garage, Jeep WJ njutning

Inlägg av Klarrre » ons mar 09, 2016 20:57

Alltid trevligt med fler WJ's på forumet.
Har själv också ägt 2st CRD's men kör nu zj med 6a :|

Mattilacken
Hemmastadd
Inlägg: 231
Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
Ort: Gällivare

Re: Mattilackens garage, Jeep WJ njutning

Inlägg av Mattilacken » ons mar 09, 2016 21:10

Klarrre skrev:Alltid trevligt med fler WJ's på forumet.
Har själv också ägt 2st CRD's men kör nu zj med 6a :|
Ja WJ är fina bilar, och jag har altid ögonen öppna efter fler :mrgreen:

Är inne på min 4de WJ nu och min 5 grand, en WK.

Har en höjnings sats liggande som kanske åker på denna om jag bestämmer mig för att ha kvar den.

Så här såg den förra ut med höjningen.
Bild

Min första WJ
Bild

Och WK'n som vi hade ett tag
Bild
Senast redigerad av Mattilacken den tor mar 10, 2016 8:25, redigerad totalt 1 gånger.
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.

Klarrre
Rutinerad
Inlägg: 365
Blev medlem: tor feb 24, 2011 22:06
Ort: Lerum
Kontakt:

Re: Mattilackens garage, Jeep WJ njutning

Inlägg av Klarrre » ons mar 09, 2016 21:35

Den dregglade jag över många gånger när jag hade min! :tumbup:

Min senaste
Bild

Tofftin
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: mån okt 15, 2012 12:02
Ort: Höganäs

Re: Mattilackens garage, Jeep WJ njutning

Inlägg av Tofftin » tor mar 10, 2016 8:14

Jag har många ggr tittat på en sådan Cherokee med diesel men jag har aldrig vågat köpa någon för det går en massa snack om att det bara är strul med elfel på dem bilarna men du som har ägt några borde ju kunna svara för om det är något att ha eller inte.

Keep up the good work. :D
Lite snett är också rakt, det är inte hälften så noga bara det blir dubbelt så bra.

Mattilacken
Hemmastadd
Inlägg: 231
Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
Ort: Gällivare

Re: Mattilackens garage, Jeep WJ njutning

Inlägg av Mattilacken » tor mar 10, 2016 8:24

Klarrre skrev:Den dregglade jag över många gånger när jag hade min! :tumbup:

Min senaste
Kul att höra att man har inspirerat, dum som man var sålde man allt med bilen. Din var också riktigt fin!
Tofftin skrev:Jag har många ggr tittat på en sådan Cherokee med diesel men jag har aldrig vågat köpa någon för det går en massa snack om att det bara är strul med elfel på dem bilarna men du som har ägt några borde ju kunna svara för om det är något att ha eller inte.

Keep up the good work. :D
Den tidigare TD'n med VM motori från 1999-2002 är en lite törstig maskin men har bra med vridmoment och lägre skatt än de senare med MB motor. MB motorn har sina problem, elektroniken(kretskort mm) kan strula men det finns en stor eftermarknad och är inte så svåra saker att byta ut. Jag har bytt växellådans styrkort, och nån abs ring, på V8'an fick jag byta en speed sensor på lådan.
Annat vanligt förekommande fel är spridartätningar och spridare. och trots fräscha spridare/tätningar kan de ha problem med kallstarter. Dåliga tätningar och slangar sägs vara en bov i dramat men har inte hunnit testa det ännu.
Annars riktigt fina bilar som jag alltid varit riktigt nöjd med!

/Mattilacken
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.

Klarrre
Rutinerad
Inlägg: 365
Blev medlem: tor feb 24, 2011 22:06
Ort: Lerum
Kontakt:

Re: Mattilackens garage, Jeep WJ njutning

Inlägg av Klarrre » tor mar 10, 2016 21:10

Kan även tilläggas av dem 2 jag haft har båda värmepaketen pajjat , väldigt vanligt med samt att fläkt/luftboxen har två styrportar som kan pajja så det bara blåser ur hälften av bilens ventilutblås i kupén.
Kan ses som en nackdel i vårt nordiska klimat.

Jag hade problem med tätningarna till dieselledningarna på min, köpte nya O-ringar från mercedes (gröna, bättre kvalitet) samt nya slangar, gick på några kronor (Hedin bil tar fanimej betalt för sina prylar :x )
Startade ALLTID mitt i vintern, även utan att glöda innan eller motorvärmare.

Kan rekommendera att montera en båt "primer" pump/blåsa mellan tanken och dieselfiltret för det kommer komma en dag när du står dåligt till och ska starta efter en natt och den hostar till liv, dör och sen får du mala startmotor tills batteriet dör för att få upp ny diesel från tanken.
Sparar dig många svordomar och kunna pumpa fram diesel manuellt.

Hade absolut köpt en igen om jag haft råd. :beer:

June
Hemmastadd
Inlägg: 198
Blev medlem: lör aug 31, 2013 10:08
Ort: Anderstorp

Re: Mattilackens garage, Jeep WJ njutning

Inlägg av June » tor mar 10, 2016 22:26

Fina bilar!! Var det en Kona jag skymtade på garage fotot? Fina grejer! Har kikat lite på dom, funderar på att införskaffa mig en Kona Process 134!
Mvh Magnus

Mattilacken
Hemmastadd
Inlägg: 231
Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
Ort: Gällivare

Re: Mattilackens garage, Jeep WJ njutning

Inlägg av Mattilacken » tor mar 10, 2016 23:15

Okej det var ju en riktig otur med värme paketen. Ja luckorna är ett vanligt fel, har dock inte åtgärdat det på non av mina bilar men har sett att det finns ett kit på eBay för ca 500kr där man kan byta ut dem utan att plocka ner instrumentbrädan.

Ska kolla mina bränsle ledningar och se att de är ok, bra i de med pumpen.

June skrev:Fina bilar!! Var det en Kona jag skymtade på garage fotot? Fina grejer! Har kikat lite på dom, funderar på att införskaffa mig en Kona Process 134!
Tack! Jess det är det, jag har en Tanuki DL, riktigt nöjd med den köpte den för nått år sedan, nu skulle jag tycka den är för dyr :P Men värd pengarna =) . Har dessutom en Jeep cykel åt frun som jag köpte ny för ca 800kr!
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.

Mattilacken
Hemmastadd
Inlägg: 231
Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
Ort: Gällivare

Re: Mattilackens garage, Jeep WJ njutning

Inlägg av Mattilacken » tor mar 10, 2016 23:26

Idag hade jag 3 ggr jeep i garaget =) Cykeln och de två WJ'n.

Bild

Den gråa fick sig en ny främre mellanaxel för en månad sedan, men då de monterade i hop den på fabriken glömde de att sätta fett så den havererade ganska snabbt. Så en ny blev det igen!
Bild


Har även ett roligt problem på grönungen.. Original muttrarna har en tunn plåthylsa som går lossnar. Och när nån idiot har dragit fast hjulen med muttermaskinen på max så blir det problem. :aargh: :aargh:

Bild

Efter en hylsa bankats på på den redan manglade muttern och sen masserades den med en 3/4 Milwaukee muttermaskin så såg det inte så fint ut. så nu blir det att svetsa. :zzz:

Har även varit och hämtat nya däck gratis, eller nya och nya, de är ganska berg men det är då bättre än det som sitter där, 265/70R17 kommer se bra ut! Han även lämna dem till grannen som har däckmaskin så med lite tur så kanske de kommer på i helgen.. bara jag fixar muttern... :poke:
Bild


Till nästa gång! :beer:
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Mattilackens garage, Jeep WJ njutning

Inlägg av Lars 9k » fre mar 11, 2016 10:26

Råkade ut för samma problem med hjulmuttrarna på min ZJ, "hylsan" lossnade och i vissa fall försvann. Blev till att knacka på en mindre krafthylsa för att få loss den.
Har numera Biltemas kromade hjulmuttrar istället.
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Mattilacken
Hemmastadd
Inlägg: 231
Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
Ort: Gällivare

Re: Mattilackens garage, Jeep WJ njutning

Inlägg av Mattilacken » fre mar 11, 2016 17:50

Lars 9k skrev:Råkade ut för samma problem med hjulmuttrarna på min ZJ, "hylsan" lossnade och i vissa fall försvann. Blev till att knacka på en mindre krafthylsa för att få loss den.
Har numera Biltemas kromade hjulmuttrar istället.

Ja det händer och inte är det kul, har också uppgraderat alla andra muttrar till Biltemas, känns mycket bättre.

Var på verkstan idag och försökte svetsa på en mutter men det gick så där, tror det blev värre.. så nu ska jag försöka borra bort pinbulten. Har man bara borta hjulet så går det ju att byta en pinbult. Får se om jag lyckas. Uppdatering till veckan/helgen. Fick även däcken på fälg i dag så jag ska hämta dem så fort jag får möjlighet, just nu busar jag och pojken och sjunger med i musik program på tv'n. :mrgreen:
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.

Tofftin
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: mån okt 15, 2012 12:02
Ort: Höganäs

Re: Mattilackens garage, Jeep WJ njutning

Inlägg av Tofftin » lör mar 12, 2016 6:40

Det verkar som att dessa bilar har väldigt många "vanliga" fel, tanten vill ha en suv men köper jag en som strular stryper hon nog mig :D fast sen kanske man kan köpa en som bara gårmoch går medans andra mest strular.
Lite snett är också rakt, det är inte hälften så noga bara det blir dubbelt så bra.

Mattilacken
Hemmastadd
Inlägg: 231
Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
Ort: Gällivare

Re: Mattilackens garage, Jeep WJ njutning

Inlägg av Mattilacken » lör mar 12, 2016 8:55

Tofftin skrev:Det verkar som att dessa bilar har väldigt många "vanliga" fel, tanten vill ha en suv men köper jag en som strular stryper hon nog mig :D fast sen kanske man kan köpa en som bara gårmoch går medans andra mest strular.

Haha det kanske är så, men samtidigt så märker du nog inte de flesta problemen. Och nog är det mer problem med dessa än en toyota av LC av samma årsmodell, men av de två så finns det bara en att välja på för mig, för jag tycker så mycket annat är trevligt med GC. =)
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.

Mattilacken
Hemmastadd
Inlägg: 231
Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
Ort: Gällivare

Re: Mattilackens garage, Jeep WJ njutning

Inlägg av Mattilacken » fre mar 18, 2016 7:47

Här om dagen när min fru tog bilen till jobbet nån mil utanförstan så blev hon stående med bilen strömlös. Och efter jag kört om kring med den ett tag visade sig felet. Den laddar inte alltid, så i går kväll slet jag ut generatorn så jag kan lämna in den till en verkstad som servar generatorer.

Då det är lite trångt att komma åt så var turbo ledningarna tvungna att plockas bort..
Bild på hur det ser ut.. dock från min förra bil :mrgreen:

Bild

Turbon blottad
Bild

Generatorn på väg lös.
Bild

Å är är elädet.. tror dock att det är koplingen som lagt av då allt snurrar fint annars.
Bild

Han även ta itu med dem trasiga hjulmuttern, borrade ur pinbulten med en 4mm borr och stegade upp till 12mm sen kunde jag knacka bort muttern.
Bild

Bild

Jag var ju tvungen att prova hjulen på plats.. inte de snyggaste men de fungerar. :)
Bild

Men när jag höll på som bäst uptäckte jag att domkraften gått sönder, biltema S***... så nu måste jag ner till ett biltema varuhus 25 mil bort för att få tillbaka pengarna för åbäket så jag kan skaffa en mer hållbar.
Bild

Idag ska generatorn lämnas in och kanske jag får på de andra hjulen.

Till nästa gång :beer:
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.

Skriv svar