Bygger bandvagn

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Bygger bandvagn

Inlägg av Knugcab » tis apr 19, 2016 21:38

Farsan hade lustigt nog pratat med en kompis som jobbar med truckar igår, tydligen så finns det vissa flygplatstruckar som använder en Mopar 8 3/4" :shock: vänd upp och ner....

Och de klumparna går lite då och då tydligen......

Nu kanske inte jämförbart rakt av men.... :poke:

Men Volvoaxlar hittar man i närmsta dike så spela roll.
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

UE7
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: sön mar 27, 2016 18:45

Re: Bygger bandvagn

Inlägg av UE7 » tis apr 19, 2016 23:01

Ok. En liten vändlåda (två drev) kan kanske vara lösningen som gör att man slipper köra axeln felvänd. Med en sån kan man ju dessutom laborera med utväxlingar. Men sen är ju frågan om en sån låda ( t.ex bilden tidigare i tråden) är hållbar nog. Eller så tillverkar man en själv.. Återigen, detta är ju lösningar som kan bli aktuella om drivningen ska vara fram. En anledning till att ha drivhjulen fram är väl i så fall för att kliva upp lite lättare på snön och över hinder. Annars verkar det ju fungera mkt bra även med driften bak. Ja, banden är tunga, ca 150 kg/st är den uppgift jag hört. Och även om det är möjligt att köra 50 eller snabbare tror jag inte det vore särskilt hälsosamt. Stötigt är nog bara förnamnet :)
Bandvagn, tela härvelit, tracked vehicle

vajrollcrawl
Rutinerad
Inlägg: 303
Blev medlem: tis sep 16, 2014 18:51
Ort: Falun

Re: Bygger bandvagn

Inlägg av vajrollcrawl » sön apr 24, 2016 19:26

Överfyll diffen med olja så kommer de hålla hur bra som helst !

UE7
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: sön mar 27, 2016 18:45

Re: Bygger bandvagn

Inlägg av UE7 » sön apr 24, 2016 20:39

Låter bra! Nog kan man byta diff ifall den skulle paja men kanske inget man ids göra i tid och otid.
Bandvagn, tela härvelit, tracked vehicle

StarvinMarvin
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: sön feb 03, 2013 9:47
Ort: Umeå/Rödåsel

Re: Bygger bandvagn

Inlägg av StarvinMarvin » mån apr 25, 2016 22:35

Fördelen med drivaxeln fram (av min erfarenhet som har den bak) är att eftersom man vill få upp diffklumpen från marken så blir ju driv o vändhjul placerat högre än "löphjulen" som går mot marken. vilket leder till att det bara är 4 hjul som tar i marken.. även då min är stumsvetsad i fjädringen men varje hjulpar kan pendla så blir den fruktansvärt gungig.. kul på sitt sett men värdelöst då man ska uppför eller nerför. Därför om jag skulle bygga en bandvagn med bv202 band idag så skulle jag placera drivningen fram så att bakre vändhjul kan placeras på marknivå och ge en betydligt stadigare gång med 5 istället för 4 markrullande hjul. :)
Umeå Offroad & Import
Webshoppen som levererar det mesta inom offroad
För både hobbyanvändare och proffs
http://www.umeaoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Samfaran
Användare
Inlägg: 17
Blev medlem: lör apr 23, 2016 9:00
Ort: Åmål

Re: Bygger bandvagn

Inlägg av Samfaran » tis apr 26, 2016 16:11

Sätter man drivningen fram och vänder motorn bakåt så behövs väl inte vändlådan som jag såg att det pratades om tidigare. Borde väl vara en win-winsituation att få upp axelklumpen och slippa ytterligare en del i drivlinan som kan gå sönder? Jag som är jättesnål och hatar dyra saker som går sönder hade ju gjort så i alla fall. Sen kan man ju vara avancerad och köra sidomonterad kylare med elfläkt för att spara plats längsledes för jag gissar på att fartvindskylning inte är speciellt aktuellt i detta bygget.
ÖNSKAR KÖPA EN VALP! (ej c202)

UE7
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: sön mar 27, 2016 18:45

Re: Bygger bandvagn

Inlägg av UE7 » tis apr 26, 2016 19:10

Ja, fast jag vänder inte på motorn utan på körriktningen. Tänk baklastare. Därför hamnar ju bakaxeln framåt i körriktningen och för att köra framåt så måste då bakaxeln antingen vändas upp och ned eller att man monterar en vändlåda som vänder rotationsriktningen. Visst vill jag undvika onödiga haverier och det lilla tvivel som funnits i den typen av konstruktion har väl gällt just om bakaxeldiffen skulle hålla att köras upp och ned. Sedan finns det ju en mängd trådar på nätet om vad som är bäst, drivning fram eller bak på bandfordon. Men oavsett om jag väljer att köra med drivningen bak eller fram så kommer axelklumpen upp på ett lagom betryggande avstånd från stock och sten och annat som kan haka i. Detta i och med att bakaxeln monteras på ramen samt att övriga hjul är betydligt större (högre) än drivhjulet. På längden får jag in kylare utan större problem. Dock så är jag ute efter en så liten (bil?)kylare som möjligt för att krympa andra mått som t.ex. bredd.
Bandvagn, tela härvelit, tracked vehicle

UE7
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: sön mar 27, 2016 18:45

Re: Bygger bandvagn

Inlägg av UE7 » sön maj 15, 2016 14:19

Ska tillverka fästen att svetsa på bakaxel och motsvarande på ramen, i syfte att kunna bulta fast bakaxeln på ramen. Tänkte använda plattjärn. Ställer en fråga, vilken materialtjocklek bör jag välja? Tveksam om 5mm plattjärn är tillräckligt för att det ska bli stumt, men det kanske det är?
Bandvagn, tela härvelit, tracked vehicle

6300
Rutinerad
Inlägg: 311
Blev medlem: ons apr 22, 2015 13:03
Ort: Strängnäs

Re: Bygger bandvagn

Inlägg av 6300 » sön maj 15, 2016 18:43

UE7 skrev:Ska tillverka fästen att svetsa på bakaxel och motsvarande på ramen, i syfte att kunna bulta fast bakaxeln på ramen. Tänkte använda plattjärn. Ställer en fråga, vilken materialtjocklek bör jag välja? Tveksam om 5mm plattjärn är tillräckligt för att det ska bli stumt, men det kanske det är?
Det låter på tok för klent :)

UE7
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: sön mar 27, 2016 18:45

Re: Bygger bandvagn

Inlägg av UE7 » sön maj 15, 2016 19:36

Jo, håller med om att det kan vara klent.. hade tänkt svetsa 10 mm fästen i ramen och 5 mm fästen i bakaxeln. Men kanske 10 mm i bägge? (eller tjockare?) Tänker att de fästen som sitter i bakaxlar vanligtvis är ca 5 mm i godstjocklek.. Sedan tre-fyra m12 bult i vardera fäste. Längd på fäste blir ca 25-30 cm. Utöver detta, behöver man ytterligare ngt fäste/stag för att stabilisera ev. vibrationer?
Bandvagn, tela härvelit, tracked vehicle

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Bygger bandvagn

Inlägg av Grottulf » sön maj 15, 2016 19:56

Det beror helt på hur det görs.
5mm räcker nog gott om du gör fästena vertikala och svetsar det runt halva axelröret.
Men sätt gärna ett par fästen längs med axeln också för att ta upp sidokrafter, för lite sådana blir det ju också.

Vinkeljärn är bra till det mesta annars [emoji106]

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk

UE7
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: sön mar 27, 2016 18:45

Re: Bygger bandvagn

Inlägg av UE7 » sön maj 15, 2016 21:16

Ja, kan nog vara idé med ett par stag från ytterkanterna av axeln och snett in mot ramen för att ta upp även sidokrafter. Man ska kanske inte underskatta de påfrestningar som uppstår när 300 kg band sätts i rullning! :)
Bandvagn, tela härvelit, tracked vehicle

no1_martin
Rutinerad
Inlägg: 333
Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Ort: Kungälv

Re: Bygger bandvagn

Inlägg av no1_martin » mån maj 16, 2016 14:06

Är det inte honda som har motorer som går "baklänges" och även marinmotorer för dubbelmontage der ena kan vara motroterande. Då är ju rotationsriktningen löst med en gång.

Att köra en bakaxel åt ena eller andra hållet handlar väll bara om smörjning av pinionlager. Och då i huvudsak det yttre. En high pionion axel fram går ju så hela tiden.

Skulle du däremot ta en d30 framaxel från ex XJ eller ZJ med revers cut klump och skarva med dina volvo axeltuber får du en låg pinion som går åt rätt håll och smörjer yppperligt. Drivaxlarna passar direkt i diffen med.
Senast redigerad av no1_martin den mån maj 16, 2016 19:38, redigerad totalt 1 gånger.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

UE7
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: sön mar 27, 2016 18:45

Re: Bygger bandvagn

Inlägg av UE7 » mån maj 16, 2016 18:01

Det låter bra att det finns alternativ att ta till när/om nuvarande bakaxel kastar in handduken!
Bandvagn, tela härvelit, tracked vehicle

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Bygger bandvagn

Inlägg av Grottulf » mån maj 16, 2016 19:51

Ja, för smörjningens skull spelar det ingen roll om pinjongen sitter högt eller lågt.
Krondrevet skvätter runt olja så det räcker, även för en hög pinjong.
Men dreven blir starkare med en låg pinjong i en bakaxel och med hög pinjong i en framaxel.

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk

Skriv svar