Bygger bandvagn
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Bygger bandvagn
Farsan hade lustigt nog pratat med en kompis som jobbar med truckar igår, tydligen så finns det vissa flygplatstruckar som använder en Mopar 8 3/4" vänd upp och ner....
Och de klumparna går lite då och då tydligen......
Nu kanske inte jämförbart rakt av men....
Men Volvoaxlar hittar man i närmsta dike så spela roll.
Och de klumparna går lite då och då tydligen......
Nu kanske inte jämförbart rakt av men....
Men Volvoaxlar hittar man i närmsta dike så spela roll.
Datsun King Cab - Gårdstraktorn
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.
Re: Bygger bandvagn
Ok. En liten vändlåda (två drev) kan kanske vara lösningen som gör att man slipper köra axeln felvänd. Med en sån kan man ju dessutom laborera med utväxlingar. Men sen är ju frågan om en sån låda ( t.ex bilden tidigare i tråden) är hållbar nog. Eller så tillverkar man en själv.. Återigen, detta är ju lösningar som kan bli aktuella om drivningen ska vara fram. En anledning till att ha drivhjulen fram är väl i så fall för att kliva upp lite lättare på snön och över hinder. Annars verkar det ju fungera mkt bra även med driften bak. Ja, banden är tunga, ca 150 kg/st är den uppgift jag hört. Och även om det är möjligt att köra 50 eller snabbare tror jag inte det vore särskilt hälsosamt. Stötigt är nog bara förnamnet
Bandvagn, tela härvelit, tracked vehicle
-
- Rutinerad
- Inlägg: 303
- Blev medlem: tis sep 16, 2014 18:51
- Ort: Falun
Re: Bygger bandvagn
Överfyll diffen med olja så kommer de hålla hur bra som helst !
Re: Bygger bandvagn
Låter bra! Nog kan man byta diff ifall den skulle paja men kanske inget man ids göra i tid och otid.
Bandvagn, tela härvelit, tracked vehicle
-
- Forumräv
- Inlägg: 666
- Blev medlem: sön feb 03, 2013 9:47
- Ort: Umeå/Rödåsel
Re: Bygger bandvagn
Fördelen med drivaxeln fram (av min erfarenhet som har den bak) är att eftersom man vill få upp diffklumpen från marken så blir ju driv o vändhjul placerat högre än "löphjulen" som går mot marken. vilket leder till att det bara är 4 hjul som tar i marken.. även då min är stumsvetsad i fjädringen men varje hjulpar kan pendla så blir den fruktansvärt gungig.. kul på sitt sett men värdelöst då man ska uppför eller nerför. Därför om jag skulle bygga en bandvagn med bv202 band idag så skulle jag placera drivningen fram så att bakre vändhjul kan placeras på marknivå och ge en betydligt stadigare gång med 5 istället för 4 markrullande hjul.
Umeå Offroad & Import
Webshoppen som levererar det mesta inom offroad
För både hobbyanvändare och proffs
http://www.umeaoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Webshoppen som levererar det mesta inom offroad
För både hobbyanvändare och proffs
http://www.umeaoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bygger bandvagn
Sätter man drivningen fram och vänder motorn bakåt så behövs väl inte vändlådan som jag såg att det pratades om tidigare. Borde väl vara en win-winsituation att få upp axelklumpen och slippa ytterligare en del i drivlinan som kan gå sönder? Jag som är jättesnål och hatar dyra saker som går sönder hade ju gjort så i alla fall. Sen kan man ju vara avancerad och köra sidomonterad kylare med elfläkt för att spara plats längsledes för jag gissar på att fartvindskylning inte är speciellt aktuellt i detta bygget.
ÖNSKAR KÖPA EN VALP! (ej c202)
Re: Bygger bandvagn
Ja, fast jag vänder inte på motorn utan på körriktningen. Tänk baklastare. Därför hamnar ju bakaxeln framåt i körriktningen och för att köra framåt så måste då bakaxeln antingen vändas upp och ned eller att man monterar en vändlåda som vänder rotationsriktningen. Visst vill jag undvika onödiga haverier och det lilla tvivel som funnits i den typen av konstruktion har väl gällt just om bakaxeldiffen skulle hålla att köras upp och ned. Sedan finns det ju en mängd trådar på nätet om vad som är bäst, drivning fram eller bak på bandfordon. Men oavsett om jag väljer att köra med drivningen bak eller fram så kommer axelklumpen upp på ett lagom betryggande avstånd från stock och sten och annat som kan haka i. Detta i och med att bakaxeln monteras på ramen samt att övriga hjul är betydligt större (högre) än drivhjulet. På längden får jag in kylare utan större problem. Dock så är jag ute efter en så liten (bil?)kylare som möjligt för att krympa andra mått som t.ex. bredd.
Bandvagn, tela härvelit, tracked vehicle
Re: Bygger bandvagn
Ska tillverka fästen att svetsa på bakaxel och motsvarande på ramen, i syfte att kunna bulta fast bakaxeln på ramen. Tänkte använda plattjärn. Ställer en fråga, vilken materialtjocklek bör jag välja? Tveksam om 5mm plattjärn är tillräckligt för att det ska bli stumt, men det kanske det är?
Bandvagn, tela härvelit, tracked vehicle
Re: Bygger bandvagn
Det låter på tok för klentUE7 skrev:Ska tillverka fästen att svetsa på bakaxel och motsvarande på ramen, i syfte att kunna bulta fast bakaxeln på ramen. Tänkte använda plattjärn. Ställer en fråga, vilken materialtjocklek bör jag välja? Tveksam om 5mm plattjärn är tillräckligt för att det ska bli stumt, men det kanske det är?
Re: Bygger bandvagn
Jo, håller med om att det kan vara klent.. hade tänkt svetsa 10 mm fästen i ramen och 5 mm fästen i bakaxeln. Men kanske 10 mm i bägge? (eller tjockare?) Tänker att de fästen som sitter i bakaxlar vanligtvis är ca 5 mm i godstjocklek.. Sedan tre-fyra m12 bult i vardera fäste. Längd på fäste blir ca 25-30 cm. Utöver detta, behöver man ytterligare ngt fäste/stag för att stabilisera ev. vibrationer?
Bandvagn, tela härvelit, tracked vehicle
Re: Bygger bandvagn
Det beror helt på hur det görs.
5mm räcker nog gott om du gör fästena vertikala och svetsar det runt halva axelröret.
Men sätt gärna ett par fästen längs med axeln också för att ta upp sidokrafter, för lite sådana blir det ju också.
Vinkeljärn är bra till det mesta annars [emoji106]
Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk
5mm räcker nog gott om du gör fästena vertikala och svetsar det runt halva axelröret.
Men sätt gärna ett par fästen längs med axeln också för att ta upp sidokrafter, för lite sådana blir det ju också.
Vinkeljärn är bra till det mesta annars [emoji106]
Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk
Re: Bygger bandvagn
Ja, kan nog vara idé med ett par stag från ytterkanterna av axeln och snett in mot ramen för att ta upp även sidokrafter. Man ska kanske inte underskatta de påfrestningar som uppstår när 300 kg band sätts i rullning!
Bandvagn, tela härvelit, tracked vehicle
-
- Rutinerad
- Inlägg: 333
- Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
- Ort: Kungälv
Re: Bygger bandvagn
Är det inte honda som har motorer som går "baklänges" och även marinmotorer för dubbelmontage der ena kan vara motroterande. Då är ju rotationsriktningen löst med en gång.
Att köra en bakaxel åt ena eller andra hållet handlar väll bara om smörjning av pinionlager. Och då i huvudsak det yttre. En high pionion axel fram går ju så hela tiden.
Skulle du däremot ta en d30 framaxel från ex XJ eller ZJ med revers cut klump och skarva med dina volvo axeltuber får du en låg pinion som går åt rätt håll och smörjer yppperligt. Drivaxlarna passar direkt i diffen med.
Att köra en bakaxel åt ena eller andra hållet handlar väll bara om smörjning av pinionlager. Och då i huvudsak det yttre. En high pionion axel fram går ju så hela tiden.
Skulle du däremot ta en d30 framaxel från ex XJ eller ZJ med revers cut klump och skarva med dina volvo axeltuber får du en låg pinion som går åt rätt håll och smörjer yppperligt. Drivaxlarna passar direkt i diffen med.
Senast redigerad av no1_martin den mån maj 16, 2016 19:38, redigerad totalt 1 gånger.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Re: Bygger bandvagn
Det låter bra att det finns alternativ att ta till när/om nuvarande bakaxel kastar in handduken!
Bandvagn, tela härvelit, tracked vehicle
Re: Bygger bandvagn
Ja, för smörjningens skull spelar det ingen roll om pinjongen sitter högt eller lågt.
Krondrevet skvätter runt olja så det räcker, även för en hög pinjong.
Men dreven blir starkare med en låg pinjong i en bakaxel och med hög pinjong i en framaxel.
Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk
Krondrevet skvätter runt olja så det räcker, även för en hög pinjong.
Men dreven blir starkare med en låg pinjong i en bakaxel och med hög pinjong i en framaxel.
Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk