Bygger bandvagn

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

UE7
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: sön mar 27, 2016 18:45

Bygger bandvagn

Inlägg av UE7 » sön mar 27, 2016 20:47

Ny på detta forum, bygger på en bandvagn enligt beprövat koncept med band från en BV202 och bakaxel från Volvo 240. Har kortat bakaxeln och avser att bulta fast den på ramen. Har dock inte bestämt om den (bandvagnen) ska driva fram eller bak. Det lutar åt att det blir fram men då måste jag köra axeln upp och ned (har ingen låda som vänder rotationsriktningen).Tänkte höra med er som byggt liknande farkoster hur det fungerat att köra med bakaxeln upp och ned, håller det eller krävs extra smörjning? Hade ni löst det på något annat sätt med facit i hand, t.ex valt drivningen bak? Vore kul att få lite tips kring detta! Obs, den blir stum så ingen fjädring att ta hänsyn till vad gäller om det ska vara fram/bakdrift.
Bandvagn, tela härvelit, tracked vehicle

UE7
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: sön mar 27, 2016 18:45

Re: Bygger bandvagn

Inlägg av UE7 » lör apr 02, 2016 7:19

Väljer bromsstyrning då det blir enklast samtidigt som det ser ut att fungera bra på andra liknande byggen. Men inte spakstyrt, utan troligtvis med ratt då jag åtminstone inledningsvis kommer köra manuellt. Det fungerade med manuell vxllåda på Bv202 och då borde det göra det på min vagn också då den borde bli hälften så tung som en 202:a.. Om ens det.
Bandvagn, tela härvelit, tracked vehicle

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: Bygger bandvagn

Inlägg av olle67 » sön apr 03, 2016 10:37

Ska bli kul o se bilder,bandvagnar e kul prylar, :tumbup:
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

StarvinMarvin
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: sön feb 03, 2013 9:47
Ort: Umeå/Rödåsel

Re: Bygger bandvagn

Inlägg av StarvinMarvin » sön apr 03, 2016 16:10

Jag har en sådan bandvagn :)
bv 202 fast med 740 bakaxel. styrning via bromsning och dubbla växellådor :) M40 o M45.
Jag har inte byggt den själv men har byggt om allt då det va väldigt dåligt svetsat o dåligt monterat rätt igenom egentligen. Finns en tråd här på forumet :) uglybug.

Jag har drivningen bak på min och det hade varit bra ifall banden varit längre o därmet även hjulbasen. Eftersom man vill ha markfrigång så är ju bakaxeln o vändaxeln upphöjda vilket bara lämnar 4st hjul på sida som tar i marken vilket skapar en gungig farkost som känns väldigt överstegringsbenägen även om det nog mest "Känns" så. Jag planerat att bygga en ny maskin inom kort men då med specialbeställda band ifrån en fabrik i kina. Då kommer totallängden att hamna på ca 5m.

I övrigt så tycker jag det är helt ok att börja med bv202 som grund. Vilken motor tänker du ha? Jag har b230 förgasare men kan rekommendera att du väljer en diesel :)

Ifall du inte redan fixat bromsservon o cylindrar till den så kan jag rekommendera servon till Lada Niva. Dessa har jag på lager o dom är billiga för att va nya :D

Hör av dig ifall du undrar något!
0706075350
Umeå Offroad & Import
Webshoppen som levererar det mesta inom offroad
För både hobbyanvändare och proffs
http://www.umeaoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

UE7
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: sön mar 27, 2016 18:45

Re: Bygger bandvagn

Inlägg av UE7 » sön apr 03, 2016 17:18

Ja, det blir ju drivlina från volvo rakt igenom, dvs B20 och m40 (vet att en liten diesel hade varit att föredra, men det får i så fall bli en senare uppgradering :) ). Tänkte börja med att testa en enkel m40 i och med att drivhjulen i sig innebär en nedväxling jämfört med ett bilhjul. Istället för de små bärhjulen från BV202 så använder jag smala bilhjul (tre/sida). Det ger bra markfrigång samt (tror jag) mer "fjädring" än vad fallet vore med små hjul. Det är ganska kort hjulbas på dessa byggen i och med bandens begränsning i längd, så det gäller att tänka till lite hur man placerar grejerna på ramen. På mitt bygge är det bara bakaxeln (drivande axeln) som blir upphöjd, just för att hjulbasen är så kort. Eftersom främsta syftet, åtminstone när jag skaffade banden, var att bygga mig en liten plogmaskin så kanske den främsta konstruktionslösningen vore att ha drivningen bak.. Ungefär som den finska härveln som många antagligen sett på Youtube (tela ajoneuvolla)
. Han verkar ha fått till balansen/viktfördelning helt perfekt vilket gör att den ser ut att vara lätt att manövrera. Jo, behöver ju ett par bromsservon.. Hur stora i diameter/djup är Lada Niva servo? Vilka bromscylindrar använder du till dem? Har varit ute och letat efter bromsservon från Nissan Micra då de verkar vara behändiga i storlek men är Niva-servona också små så kan det ju vara ett alternativ!
Bandvagn, tela härvelit, tracked vehicle

StarvinMarvin
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: sön feb 03, 2013 9:47
Ort: Umeå/Rödåsel

Re: Bygger bandvagn

Inlägg av StarvinMarvin » sön apr 03, 2016 19:11

Jag tänkte byta till niva bromssystem rakt igenom förutom på axeln där får det bli volvo 740 orginal.
Servon är 17,5 i diameter och från stötstång till pedalfäste så blir den ca 26cm. så den e ganska smutt.. Passar ju perfekt med nivans bromscylinder också om man vill ha det :)

Jag skulle rekommendera 2 lådor om du ska köra på B-20 o även för snöröjjning men testa med en så får vi se :) Jag använder ofta 1:an på 1 låda o 1-3 vid krypkörning o bogsering men 3:1-4 vid körning på väg o i jämn terräng då har jag toppat 55 på väg o 35 i pudersnö :)

Min "fjädring" är stumsvetsad för att den tydligen blir ännu gungigare annars men den är dock stötig på hårt underlag istället. så därför ska nästa bygge få riktigt fjädring men längre hjulbas :)
Umeå Offroad & Import
Webshoppen som levererar det mesta inom offroad
För både hobbyanvändare och proffs
http://www.umeaoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

UE7
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: sön mar 27, 2016 18:45

Re: Bygger bandvagn

Inlägg av UE7 » sön apr 03, 2016 21:47

Ok, ja 30-50 km/h är nog tillräckligt snabbt för ett sånt här fordon! Tack för tipset, återkommer ev. med en beställning av bromsdelar.
Bandvagn, tela härvelit, tracked vehicle

UE7
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: sön mar 27, 2016 18:45

Re: Bygger bandvagn

Inlägg av UE7 » tis apr 05, 2016 20:28

Kan konstatera att man behöver köpa in en hel del grejer för att bygga en maskin. Köpte banden och drivhjulen 2010. Har därefter haft dem liggandes och funderat på att sälja dem innan jag ifjol bestämde mig för att göra slag i saken och börja bygga. Köpte då några meter hålprofil för att tillverka ramen. Därefter började inköps-/planeringsfasen och jakten efter lämpliga delar som ju pågår än. Börjar i dagsläget ha de flesta vitala delarna. När väl bromsservon/cylindrar införskaffats är nästa del att bocka av en liten kylare, minsta möjliga som behövs för att kyla b20:n tillräckligt (mb 190?).

Verktyg som används frekvent: En gammal svetsinverter, vinkelslip, bågfil, måttband.

På tal om svets så tar jag gärna emot tips på en prisvärd, ny svetsinverter (enfas) som svetsar 2 mm pinnar och upp till ca 5 mm materialtjocklek.
Bandvagn, tela härvelit, tracked vehicle

sverker
Rutinerad
Inlägg: 409
Blev medlem: lör okt 08, 2011 19:33
Ort: Solna/Åtvidaberg

Re: Bygger bandvagn

Inlägg av sverker » ons apr 06, 2016 21:58

StarvinMarvin skrev:Jag planerat att bygga en ny maskin inom kort men då med specialbeställda band ifrån en fabrik i kina. Då kommer totallängden att hamna på ca 5m.
Ungefär hur mycket kostar sådana?

StarvinMarvin
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: sön feb 03, 2013 9:47
Ort: Umeå/Rödåsel

Re: Bygger bandvagn

Inlägg av StarvinMarvin » tor apr 07, 2016 21:26

Jag skulle få betala 1400dollar/Band
400x87x114, total length:9.918m weight:88kg

frakt tillkommer. Men då ska jag även köpa drivhjul o så därifrån.
Sjöfrakt kanske blir 2500-3500:- ungefär för allt..

Bild
Umeå Offroad & Import
Webshoppen som levererar det mesta inom offroad
För både hobbyanvändare och proffs
http://www.umeaoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

noodlesswe
Beroende
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
Ort: Göteborg

Re: Bygger bandvagn

Inlägg av noodlesswe » fre apr 08, 2016 8:26

:beer: :tumbup: mer bandvagnar åt folket :tumbup: :beer:
// Noodles aKa Andreas

Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007

UE7
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: sön mar 27, 2016 18:45

Re: Bygger bandvagn

Inlägg av UE7 » lör apr 09, 2016 22:47

Ramen påbörjad och på väg in i garaget!Bild
Bandvagn, tela härvelit, tracked vehicle

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Bygger bandvagn

Inlägg av Lone Wolf » sön apr 10, 2016 10:44

Vad är det för snygga hjul
reservhjul 4X100 ???

UE7
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: sön mar 27, 2016 18:45

Re: Bygger bandvagn

Inlägg av UE7 » sön apr 10, 2016 17:33

Ja, 4/100. Inte reservhjul men smalare än vanliga bilhjul.




Bandvagn
Tela härvelit
Tracked vehicle
Bandvagn, tela härvelit, tracked vehicle

UE7
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: sön mar 27, 2016 18:45

Re: Bygger bandvagn

Inlägg av UE7 » tis apr 12, 2016 21:46

Skulle en sån här vändlåda fungera? Bild
Bandvagn, tela härvelit, tracked vehicle

Skriv svar