Tredje Jeepen gillt
Postat: mån maj 09, 2016 23:07
Halloj!
Först en ordentlig introduktion: Elias heter jag. Bor på Västkusten, nyss fyllda 20 år och leker med hammare och spik om dagarna och med bilar och trebucheér (googla så får ni se) om kvällarna. Far min sysslade mycket med offroad i Örebrotrakten på 80-talet så det är via honom och hans gamla 4 Wheel Drive tidningar som jag har fått upp intresset för denna underbara hobby.
Tog som 17-åring över pappas gamla Cherokee med VM-dieseln som jag har skrivit lite om här på forumet... höjde den 4 tum fram med tattarklossar och 3 tum bak likaså. Med lite x-tra ljus, frontbåge och 31:or så blev det en riktigt cool förstabil!
Tyvärr så kunde inte heller jag hålla mig borta från det faktum att VM-motorn är (ö)känd för att vara väldigt värmekänslig så en dag strax utanför Uddevalla, POFF PSSSSSCCCCHHHHHHHHH och de ack så dyra topparna var ett minne blott.
Åkte jeeplös i nästan ett år innan under en resa ner till Halmstad för att träffa en kompis som jag kom över den här på blocket.
Priset och skicket verkade helrätt men när den togs hem och blev tvättad så visade sig att leran täckte det mesta av rosten i golv, trösklar och bagagerum så den avyttrades mindre än en vecka efter inköp.
Var ännu en gång jeeplös tills i torsdags då jag hämtade jeepen som denna tråd kommer att handla om.
En -94 med en hårsmån över 15000 mil på mätaren! Levererad från fabrik utan ABS, elhissar, elstolar, elspeglar, ja i stort sett all elektrisk utrustning förutom AC:n (som faktiskt fortfarande fungerar). Inte ens en klocka sitter i den!
Förra ägarna hade pysslat om den riktigt bra med bl.a. nya tänddelar, kamaxelgivare, vattenpump, kylare, AC-kylare, tempgivare, luftflödesgivare, nytt drag, renoverat AC kompressorn, svetsat rost i golv, trösklar och bagagerum (!!!), steering box brace (kommer bild på denna), 50" curved LED bar m.m.
Jag är toknöjd!
Den skarpsynte ser att istället för en varvräknare så sitter där norra Europas största bensinmätare. Finns inte heller någon tempmätare, bara en lampa som lyser när det blir alldeles för varmt så jag planerar på att sätta in en egen tempmätare.
Enda rosthålet på hela bilen är på kofångaren bak.
Obligatorisk motorrumsbild. Här ska det snyggas till lite.
På med båge och takkorg utrustad med Hi-lift, spade, x-tra ljus bensindunkar och lite annat skrot. De satt på när jag köpte korgen men ska möbleras om lite för att kunna utnyttja korgen mer praktiskt.
Sen lite coola poserbilder
Det som ska fixas innan besiktningen är att köpa lite nya glödlampor till lamporna bak och att byta katalysator eftersom det rasslar något förskräckligt ur den gamla. Godkänner besiktningen Biltemas katalysatorer tro? Tänkte isåfall sätta dit ett 2,5 - 3 tums system med lite mindre ljuddämpare för bättre akustik
Detta är allt jag har att komma med än så länge. Men det kommer mer! Tills vidare
Först en ordentlig introduktion: Elias heter jag. Bor på Västkusten, nyss fyllda 20 år och leker med hammare och spik om dagarna och med bilar och trebucheér (googla så får ni se) om kvällarna. Far min sysslade mycket med offroad i Örebrotrakten på 80-talet så det är via honom och hans gamla 4 Wheel Drive tidningar som jag har fått upp intresset för denna underbara hobby.
Tog som 17-åring över pappas gamla Cherokee med VM-dieseln som jag har skrivit lite om här på forumet... höjde den 4 tum fram med tattarklossar och 3 tum bak likaså. Med lite x-tra ljus, frontbåge och 31:or så blev det en riktigt cool förstabil!
Tyvärr så kunde inte heller jag hålla mig borta från det faktum att VM-motorn är (ö)känd för att vara väldigt värmekänslig så en dag strax utanför Uddevalla, POFF PSSSSSCCCCHHHHHHHHH och de ack så dyra topparna var ett minne blott.
Åkte jeeplös i nästan ett år innan under en resa ner till Halmstad för att träffa en kompis som jag kom över den här på blocket.
Priset och skicket verkade helrätt men när den togs hem och blev tvättad så visade sig att leran täckte det mesta av rosten i golv, trösklar och bagagerum så den avyttrades mindre än en vecka efter inköp.
Var ännu en gång jeeplös tills i torsdags då jag hämtade jeepen som denna tråd kommer att handla om.
En -94 med en hårsmån över 15000 mil på mätaren! Levererad från fabrik utan ABS, elhissar, elstolar, elspeglar, ja i stort sett all elektrisk utrustning förutom AC:n (som faktiskt fortfarande fungerar). Inte ens en klocka sitter i den!
Förra ägarna hade pysslat om den riktigt bra med bl.a. nya tänddelar, kamaxelgivare, vattenpump, kylare, AC-kylare, tempgivare, luftflödesgivare, nytt drag, renoverat AC kompressorn, svetsat rost i golv, trösklar och bagagerum (!!!), steering box brace (kommer bild på denna), 50" curved LED bar m.m.
Jag är toknöjd!
Den skarpsynte ser att istället för en varvräknare så sitter där norra Europas största bensinmätare. Finns inte heller någon tempmätare, bara en lampa som lyser när det blir alldeles för varmt så jag planerar på att sätta in en egen tempmätare.
Enda rosthålet på hela bilen är på kofångaren bak.
Obligatorisk motorrumsbild. Här ska det snyggas till lite.
På med båge och takkorg utrustad med Hi-lift, spade, x-tra ljus bensindunkar och lite annat skrot. De satt på när jag köpte korgen men ska möbleras om lite för att kunna utnyttja korgen mer praktiskt.
Sen lite coola poserbilder
Det som ska fixas innan besiktningen är att köpa lite nya glödlampor till lamporna bak och att byta katalysator eftersom det rasslar något förskräckligt ur den gamla. Godkänner besiktningen Biltemas katalysatorer tro? Tänkte isåfall sätta dit ett 2,5 - 3 tums system med lite mindre ljuddämpare för bättre akustik
Detta är allt jag har att komma med än så länge. Men det kommer mer! Tills vidare