Projekt Annorlunda

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Zovix
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: sön sep 18, 2011 21:00

Projekt Annorlunda

Inlägg av Zovix » tis jun 14, 2016 21:01

Halloj

Tänkte dela med mig av min smått galna hjärna och kanske lyckas åstadkomma lite små skratt, glad tillrop och en och annan seriös fundering.

Jag gillar Audi, har alltid gjort och har aldrig kunnat lämna en bil i originalskick utan det ska stylas, trimmas och trixas. Mina senaste Audis har varit toksänkta med 3 varv eltejp kring den största fälgen jag fick dit.... Så blir inte fallet med denna....

Utgångsobjektet
Bild

En Audi A6 2,5 TDI quattro Avant.

Steg ett är naturligtvis att höja den och montera lite större däck... Men stopp nu! Tänker ni varför inte en allroad?, finns ju med samma motor och allt. Jo jag kikade på sådana också men luftfjädringen känns inte hållbar så den avskräcker mig. Resten är bara plast elektronik och lull lull som skiljer...

Hursom, skickade några 17" fälgar och kikade lite
Bild

Åjo nog finns det plats för större även utan höjning... Det sitter ju små hjul på...
Bild

Jag har målsättningen att kunna åka med en praktisk annorlunda "Audi Allterrain" eller helt enkelt quattro! Bilen ska fungera som pendlarbil samtidigt som den ska skrämma kärringar på stan, käka tonåringar i Toyota celika till frukost och bärga en å annan pensionär längs skogsvägarna och ändå kunna åka på promenad till favvo svamp stället... (Dessutom ska den kunna dra släp, köra ungarna bekvämt mm.mm.mm)

Hoppas på kul diskussioner!

/Z


Skickat från min iPad med Tapatalk

Rorsas
Hemmastadd
Inlägg: 218
Blev medlem: lör nov 05, 2011 17:52
Ort: Töreboda
Kontakt:

Re: Projekt Annorlunda

Inlägg av Rorsas » ons jun 15, 2016 1:10

Tror det finns garagetråd på två Subarusar som genomgick lite liknande behandling.. fast kanske ännu mer skogsbetonat. De funkade faktiskt skapligt när jag såg dem på träff senast...

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Projekt Annorlunda

Inlägg av Danne » ons jun 15, 2016 4:54

Det är riktigt fränt att offroad modda vanliga bilar tycker jag.
Mecu har gjort ett liknande projekt och den är helhäftig:

Bild

Bild
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Zovix
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: sön sep 18, 2011 21:00

Re: Projekt Annorlunda

Inlägg av Zovix » ons jun 15, 2016 5:10

Mycket trevlig inspiration!

Jag hittade en motivator från staterna.
Bild

/Z


Skickat från min iPad med Tapatalk

Revell
Användare
Inlägg: 57
Blev medlem: tor jan 06, 2011 22:32

Re: Projekt Annorlunda

Inlägg av Revell » ons jun 15, 2016 20:27

Haha, schyst bildmontage!
Snott från Volvo:
Bild
"Always look on the bright side of life"


Vinter: Opel Frontera V6 -01
Sommar: Mazda MX-5 1,6 -92
Tidigare: Opel Frontera 2,4i -92 (Såld)

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Projekt Annorlunda

Inlägg av Knugcab » fre jun 17, 2016 22:46

Underbart om du frågar mig. Enda som skulle kunna få mig intresserad av en Audi är denna behandling, de som rullar på eltejp noterar jag knappt ens i trafiken, så jag ger båda tummarna upp.
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Zovix
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: sön sep 18, 2011 21:00

Re: Projekt Annorlunda

Inlägg av Zovix » lör jun 18, 2016 15:40

Fyrhjulsdriften är erkänt bra och har torsendiffar i både center och bakdiff original det enda bilen saknar för att bli riktig terrängbil är lågväxel, men jag hoppas att automatlådan med sin turbin kan kompensera lite för det, speciellt med uppgraderad oljekylare...

/Z


Skickat från min iPad med Tapatalk

Mecu
Rutinerad
Inlägg: 292
Blev medlem: sön sep 12, 2010 22:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Projekt Annorlunda

Inlägg av Mecu » lör jun 18, 2016 20:46

Kul att se hur offroad-modifiering på en A6:a går att få till, det borde gå att få på större däck på den än på A4:a b5, men eftersom jag gillar dem så byggde jag på en sådan ändå! Mer info om min A4 offroad finns här, du kanske hittar några lösningar som går att lösa!
Som du skriver så kompenserar automatlådan ganska bra för avsaknaden av lågväxel, särskilt i den typ av terräng som passar för resten av bilen. Torsendiffarna i min klarar dock inte riktigt av ordentliga diagonalhäng, det hjälper inte heller något vidare att bromsa sig vidare utan man får ta mera fart, byta spår eller ta till vinschen.

Zovix
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: sön sep 18, 2011 21:00

Re: Projekt Annorlunda

Inlägg av Zovix » lör jun 18, 2016 21:38

Väldigt snyggt bygge! Jag har problemet att jag inte kan gå under 16" fälg p.g.a bromsarna. Jag ska prova mig fram lite eftersom det är en dayly driver och det kräver en del för offroad framkomligheten dåliga kompromisser, men rocksliders och hasplåtar ska dit så jag vågar lite mer, sen ska den provas i terräng ordentligt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Zovix
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: sön sep 18, 2011 21:00

Re: Projekt Annorlunda

Inlägg av Zovix » fre jul 01, 2016 12:20

Fort går det inte, men lite händer ändå. Jag har monterat in lite mätare som ska hjälpa mig att inte elda upp maskin när jag börjar trimma...
Bild

En PR radio har hittat in, antenn kommer förhoppningsvis på måndag.
Bild

Jag draperade rutorna bak med kolfiberfilm som skydd mot insyn, vill ju inte skylta med vad man har i skuffen...
Blev rätt bra om jag får säga det själv.
Bild
Bild
Bild

/Z


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Mecu
Rutinerad
Inlägg: 292
Blev medlem: sön sep 12, 2010 22:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Projekt Annorlunda

Inlägg av Mecu » lör jul 02, 2016 10:16

Vad har du tänkt göra åt motorn mer än mjukvara? Och har du kommit fram till vilka däck och dimension du ska ha? :)

Mecu
Rutinerad
Inlägg: 292
Blev medlem: sön sep 12, 2010 22:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Projekt Annorlunda

Inlägg av Mecu » sön jul 31, 2016 22:16


Zovix
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: sön sep 18, 2011 21:00

Re: Projekt Annorlunda

Inlägg av Zovix » sön jul 31, 2016 22:18

Nej inte direkt eftersom jag precis är hemkommen från semester. Mer lär hända i höst!


Skickat från min iPad med Tapatalk

Zovix
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: sön sep 18, 2011 21:00

Re: Projekt Annorlunda

Inlägg av Zovix » sön jul 31, 2016 22:37

Jag kan svara lite ang planer, det kanske intresserar ;-)

Ang. Däck tror jag 225/65-16 eller 215/65-17 passar så länge skärmkanterna är rostfria *kännt* Audi problem, sen får det bli uppsågat och kanske 31" eller något. Jag har inte fått tag i något däck att prova med än men känner att jag måste provmontera innan jag beställer 4st.

Motorn kommer det hända en hel del kul med om jag får bestämma. Till att börja med är downpipen ett sugrör med någon form av integrerad katalysator, det ska väck och en 4" expanssionskammare ska monteras. 3" downpipe i övrigt och sedan delas det upp på ett 2 x 2,5" system med enbart slutdämpare tänkte jag. Den roterade ljuddämparen gör ju gott och jag vill att folk hör att det sitter en 6:a under huven.

Turbon ska uppgraderas till ett eller två nummer större. Har inga problem att klämma ur nuvarande 1,5bar redan vid 1200rpm så den är nog lite liten.... Man vinner inget på att pumpa varmluft.

Ett vatten/metanol sprut ska monteras för att hjälpa intercoolern vid höga laddtryck.

Insugsgenrör mm ska rengöras grundligt från all sot den förbannade egr:en ställer till med. Egrventilen ska blockeras men måste sitta kvar p.g.a besiktning samt smart jävla databox som felkodar annars.

Spridarna kommer att bli ett eller två nummer större, har inte detaljkoderna i huvudet men men.

Automatlådan ska få uppgraderad kylare (separat oljekylare) med egen fläkt och termostat.

Frontbåge och diverse lysen samt rocksliders, funderar på 62mm hydraulrör (3mm sömlösa) kan passa

Förutom det är bilen en dayly driver och har redan rullat 900 mil i min ägo, så vanlig service, kam-rem, pump-rem mm kommer bytas i snar framtid.

Med vänlig hälsning, Z


Skickat från min iPad med Tapatalk

Mecu
Rutinerad
Inlägg: 292
Blev medlem: sön sep 12, 2010 22:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Projekt Annorlunda

Inlägg av Mecu » mån aug 01, 2016 21:37

Låter som trevliga planer! :)

Skriv svar