W460 motorbyte
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
W460 motorbyte
Jag köpte min W460 utanför Mjölby kring årsskiftet, men märkte snabbt att den gamla OM617-spisen lämnade en del att önska.
Därför inskaffades en donatorbil, en W124 med en OM606 sugis som bara gått strax över 17000 mil - fin i motor, usel i övrigt, så en perfekt donatorbil. Jag ska med hjälp av min pappa göra bytet i deras gamla lada, som passande nog har en stor slaktplatta i betong. När det kommer till motorbyten är både jag och farsan glada amatörer, men att i alla fall få ur motorerna borde inte vara några problem (famous last words...).
Jag kommer använda växellådan från 124:an, en fyrpetat automat 722.4, även om jag hört att det inte är den kraftigaste. Det bör i alla fall vara enklast att göra så.
Bilder läggs upp löpande, här är ett smakprov!
Därför inskaffades en donatorbil, en W124 med en OM606 sugis som bara gått strax över 17000 mil - fin i motor, usel i övrigt, så en perfekt donatorbil. Jag ska med hjälp av min pappa göra bytet i deras gamla lada, som passande nog har en stor slaktplatta i betong. När det kommer till motorbyten är både jag och farsan glada amatörer, men att i alla fall få ur motorerna borde inte vara några problem (famous last words...).
Jag kommer använda växellådan från 124:an, en fyrpetat automat 722.4, även om jag hört att det inte är den kraftigaste. Det bör i alla fall vara enklast att göra så.
Bilder läggs upp löpande, här är ett smakprov!
W460 om617 STT-turbo -85 (pågående OM606 motorbyte)
Re: W460 motorbyte
Det går framåt.
Vi valde att först plocka ur OM606:an. Det var ganska rakt på, runt 12 timmar arbetstid. Det hade förmodligen gått betydligt fortare om vi visste vad vi höll på med, men vi tog det lugnt och försiktigt och dokumenterade allt.
Ingenting satt fast, eller orsakade större problem. För att få utrymme plockades "tvärsröret" för insuget bort, och det är av tidigare erfarenhet ett litet helvete.
Vi blev lite förvånade över att kylaren också kyler ATF-oljan från växellådan. Det kan eventuellt ställa till problem, eftersom jag hade tänkt behålla kylaren i W460:n. Vi får se hur det passar.
Ett litet problem var att OM606:an är stor och lång, särskilt när växellådan hänger kvar. Det var svårt att få en tillräckligt brant vinkel ut ur motorrummet. Det hade gått att korta kedjan på lyftoket, men det är lite sent att tänka på när motorn hänger där.
Vi tog snabblösningen. Huvlåsbalken var nitad i bilen, och eftersom bilen inte sparas gick det snabbare att skära.
Hurra, den är fri!
En motor ur, en återstår!
Vi valde att först plocka ur OM606:an. Det var ganska rakt på, runt 12 timmar arbetstid. Det hade förmodligen gått betydligt fortare om vi visste vad vi höll på med, men vi tog det lugnt och försiktigt och dokumenterade allt.
Ingenting satt fast, eller orsakade större problem. För att få utrymme plockades "tvärsröret" för insuget bort, och det är av tidigare erfarenhet ett litet helvete.
Vi blev lite förvånade över att kylaren också kyler ATF-oljan från växellådan. Det kan eventuellt ställa till problem, eftersom jag hade tänkt behålla kylaren i W460:n. Vi får se hur det passar.
Ett litet problem var att OM606:an är stor och lång, särskilt när växellådan hänger kvar. Det var svårt att få en tillräckligt brant vinkel ut ur motorrummet. Det hade gått att korta kedjan på lyftoket, men det är lite sent att tänka på när motorn hänger där.
Vi tog snabblösningen. Huvlåsbalken var nitad i bilen, och eftersom bilen inte sparas gick det snabbare att skära.
Hurra, den är fri!
En motor ur, en återstår!
W460 om617 STT-turbo -85 (pågående OM606 motorbyte)
Re: W460 motorbyte
Blir kul o se mer,riktigt fina bilder..
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
Re: W460 motorbyte
Bra jobbat
kul med dokumentation
hoppas ni har brandsläckare nära er
kul med dokumentation
hoppas ni har brandsläckare nära er
Re: W460 motorbyte
Det går att sätta en lös kylare till lådan med men att den går i vanliga kylen är standarden
-
- Rutinerad
- Inlägg: 431
- Blev medlem: ons maj 07, 2014 15:40
- Ort: Sthlm / Täby
Re: W460 motorbyte
Coolt! Detta ska följas Kämpa på!
Mvh Filip
Mvh Filip
Filip Wennergren Bromma/Sthlm
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget...
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget...
Re: W460 motorbyte
Kul med alla påhejningar
Då var det dags för nästa motor ur!
Här ser det ut att bli lite enklare. STT:s gulliga intercooler till vänster (koniska luftfiltret redan bortplockat), jag antar att kittet fortfarande kan inbringa någon tusenlapp vid försäljning. Motorn får nog ingå .
Ytterligare en bild på STT:s turbokit med insuget bortplockat, lite kul tycker jag!
Till skillnad från W124:ans motorrum finns här lebensraum att jobba.
Lyfthöjden är ju ett litet problem. Därför behövde motorn göras smal. Bort med insug, grenrör, fläkt, generator och styrservo - förutom kylare och dess plåt.
Smidigt och enkelt, behövde inte vinkelkapa något denna gång.
Intressant upptäckt på motorfästen - de sitter inte i våg. Är detta standardlösningen? Jag läste om en australiensare som hade återanvänt dessa motorfästena för att passa mot en OM606.
Slut för denna gång! Nu ska jag vara bortrest på lite semester, så oklart när nästa uppdatering kommer.
Då var det dags för nästa motor ur!
Här ser det ut att bli lite enklare. STT:s gulliga intercooler till vänster (koniska luftfiltret redan bortplockat), jag antar att kittet fortfarande kan inbringa någon tusenlapp vid försäljning. Motorn får nog ingå .
Ytterligare en bild på STT:s turbokit med insuget bortplockat, lite kul tycker jag!
Till skillnad från W124:ans motorrum finns här lebensraum att jobba.
Lyfthöjden är ju ett litet problem. Därför behövde motorn göras smal. Bort med insug, grenrör, fläkt, generator och styrservo - förutom kylare och dess plåt.
Smidigt och enkelt, behövde inte vinkelkapa något denna gång.
Intressant upptäckt på motorfästen - de sitter inte i våg. Är detta standardlösningen? Jag läste om en australiensare som hade återanvänt dessa motorfästena för att passa mot en OM606.
Slut för denna gång! Nu ska jag vara bortrest på lite semester, så oklart när nästa uppdatering kommer.
W460 om617 STT-turbo -85 (pågående OM606 motorbyte)
Re: W460 motorbyte
Dags för lite uppdatering tycker jag:)
Mvh
Mvh
Re: W460 motorbyte
Dags för uppdateringen!
Ena motorkudden (till vänster) hade blivit kapat av en föregående ägare, förmodligen för att göra plats. Dessvärre var gängstången för kort för nya motorfästena (se ena i bakgrunden), så jag lät en mekanisk verkstad svetsa dit ett nytt.
Nu det extra roliga! Nya motor+låda är både kortare och fel hålbild, så det behövdes en distans/konverter. Efter lite mätningar och hjälp av Koppardalens Mekaniska i Avesta sitter jag på denna. Mycket nöjd med jobbet, och riktigt bra pris!
Sakta sänkas på plats...
Stort ögonblick. Motor är på plats och fastskruvad i alla fästen. Nu återstår "bara" spakställ, bränslesystem, kylsystem, el (startmotor, generator, glödstift).
Nästa del, spakställ och växelförare. Först demontering ur donatorbilen.
Här har det bott möss. Yuck!
Rimligt fynd i en gammal GW. Glasspinne, enkrona och 7.62 mm ammunition.
Project Binky. All tillverkning sker först i kartong. Här är kommande adapterplattan.
Fortsättning följer...
Ena motorkudden (till vänster) hade blivit kapat av en föregående ägare, förmodligen för att göra plats. Dessvärre var gängstången för kort för nya motorfästena (se ena i bakgrunden), så jag lät en mekanisk verkstad svetsa dit ett nytt.
Nu det extra roliga! Nya motor+låda är både kortare och fel hålbild, så det behövdes en distans/konverter. Efter lite mätningar och hjälp av Koppardalens Mekaniska i Avesta sitter jag på denna. Mycket nöjd med jobbet, och riktigt bra pris!
Sakta sänkas på plats...
Stort ögonblick. Motor är på plats och fastskruvad i alla fästen. Nu återstår "bara" spakställ, bränslesystem, kylsystem, el (startmotor, generator, glödstift).
Nästa del, spakställ och växelförare. Först demontering ur donatorbilen.
Här har det bott möss. Yuck!
Rimligt fynd i en gammal GW. Glasspinne, enkrona och 7.62 mm ammunition.
Project Binky. All tillverkning sker först i kartong. Här är kommande adapterplattan.
Fortsättning följer...
W460 om617 STT-turbo -85 (pågående OM606 motorbyte)
Re: W460 motorbyte
Riktigt kul o följa!
Har en hemlig ganska mild böjelse för G-wagen, tycker dom e coola!
Och i rött passade den ju riktgt bra... ser fräsch ut åxå
Har en hemlig ganska mild böjelse för G-wagen, tycker dom e coola!
Och i rött passade den ju riktgt bra... ser fräsch ut åxå
#patrol-garaget
Re: W460 motorbyte
Cad, binky style
Re: W460 motorbyte
Alltid kul med motorbyten speciellt väl dokumenterade som detta. Kämpa på!
Re: W460 motorbyte
Hur går det med G´n? Vart i Uppsala håller du hus?
/Robin
/Robin
Re: W460 motorbyte
Bilen står hos mina föräldrar utanför Avesta, dessvärre. Jag bor inne i stan. Jag måste köpa mig ett hus med vettigt garage...men mer bilder kommer snart!Robe skrev:Hur går det med G´n? Vart i Uppsala håller du hus?
W460 om617 STT-turbo -85 (pågående OM606 motorbyte)
Re: W460 motorbyte
Fyrstegslådan tål ju rätt bra med stryk ändå, det är den femstegade som brukar säga upp sig på backen....
Datsun King Cab - Gårdstraktorn
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.