Aktuellt datum och tid: ons sep 20, 2017 9:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: W460 motorbyte
InläggPostat: mån jul 11, 2016 15:29 
Offline
Användare

Blev medlem: sön jan 24, 2016 14:21
Inlägg: 23
Ort: Uppsala
Jag köpte min W460 utanför Mjölby kring årsskiftet, men märkte snabbt att den gamla OM617-spisen lämnade en del att önska.

Därför inskaffades en donatorbil, en W124 med en OM606 sugis som bara gått strax över 17000 mil - fin i motor, usel i övrigt, så en perfekt donatorbil. Jag ska med hjälp av min pappa göra bytet i deras gamla lada, som passande nog har en stor slaktplatta i betong. När det kommer till motorbyten är både jag och farsan glada amatörer, men att i alla fall få ur motorerna borde inte vara några problem (famous last words...).

Jag kommer använda växellådan från 124:an, en fyrpetat automat 722.4, även om jag hört att det inte är den kraftigaste. Det bör i alla fall vara enklast att göra så.

Bilder läggs upp löpande, här är ett smakprov!

Bild
Bild

_________________
W460 om617 STT-turbo -85 (pågående OM606 motorbyte)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: W460 motorbyte
InläggPostat: tis jul 12, 2016 11:12 
Offline
Användare

Blev medlem: sön jan 24, 2016 14:21
Inlägg: 23
Ort: Uppsala
Det går framåt.

Vi valde att först plocka ur OM606:an. Det var ganska rakt på, runt 12 timmar arbetstid. Det hade förmodligen gått betydligt fortare om vi visste vad vi höll på med, men vi tog det lugnt och försiktigt och dokumenterade allt.

Ingenting satt fast, eller orsakade större problem. För att få utrymme plockades "tvärsröret" för insuget bort, och det är av tidigare erfarenhet ett litet helvete.

Bild

Vi blev lite förvånade över att kylaren också kyler ATF-oljan från växellådan. Det kan eventuellt ställa till problem, eftersom jag hade tänkt behålla kylaren i W460:n. Vi får se hur det passar.

Bild

Ett litet problem var att OM606:an är stor och lång, särskilt när växellådan hänger kvar. Det var svårt att få en tillräckligt brant vinkel ut ur motorrummet. Det hade gått att korta kedjan på lyftoket, men det är lite sent att tänka på när motorn hänger där.

Bild

Vi tog snabblösningen. Huvlåsbalken var nitad i bilen, och eftersom bilen inte sparas gick det snabbare att skära.

Bild

Hurra, den är fri!

Bild

En motor ur, en återstår!

Bild

_________________
W460 om617 STT-turbo -85 (pågående OM606 motorbyte)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: W460 motorbyte
InläggPostat: tis jul 12, 2016 11:22 
Offline
Veteran

Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Inlägg: 2120
Ort: Outside Jötebårg
Blir kul o se mer,riktigt fina bilder.. :tumbup:

_________________
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: W460 motorbyte
InläggPostat: tis jul 12, 2016 11:39 
Offline
Forumräv

Blev medlem: lör mar 02, 2013 12:05
Inlägg: 845
Ort: Falköping
Bra jobbat
kul med dokumentation

hoppas ni har brandsläckare nära er :wink:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: W460 motorbyte
InläggPostat: tis jul 12, 2016 16:54 
Offline
Användare

Blev medlem: sön okt 05, 2014 15:46
Inlägg: 73
Ort: Bollnäs/Järbo
Det går att sätta en lös kylare till lådan med men att den går i vanliga kylen är standarden :)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: W460 motorbyte
InläggPostat: tis jul 12, 2016 19:39 
Offline
Rutinerad
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons maj 07, 2014 15:40
Inlägg: 427
Ort: Sthlm / Täby
Coolt! Detta ska följas :) Kämpa på!
Mvh Filip

_________________
Filip Wennergren Täby/Sthlm
Mitsubishi Pajero LWB -95, Fiat 500 -12, VW Golf Cab -89, Audi A8 -97 samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget... :)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: W460 motorbyte
InläggPostat: ons jul 13, 2016 12:22 
Offline
Användare

Blev medlem: sön jan 24, 2016 14:21
Inlägg: 23
Ort: Uppsala
Kul med alla påhejningar :)

Då var det dags för nästa motor ur!

Bild

Här ser det ut att bli lite enklare. STT:s gulliga intercooler till vänster (koniska luftfiltret redan bortplockat), jag antar att kittet fortfarande kan inbringa någon tusenlapp vid försäljning. Motorn får nog ingå :).

Bild

Ytterligare en bild på STT:s turbokit med insuget bortplockat, lite kul tycker jag!

Bild

Till skillnad från W124:ans motorrum finns här lebensraum att jobba.

Bild

Lyfthöjden är ju ett litet problem. Därför behövde motorn göras smal. Bort med insug, grenrör, fläkt, generator och styrservo - förutom kylare och dess plåt.

Bild

Smidigt och enkelt, behövde inte vinkelkapa något denna gång.

Bild

Intressant upptäckt på motorfästen - de sitter inte i våg. Är detta standardlösningen? Jag läste om en australiensare som hade återanvänt dessa motorfästena för att passa mot en OM606.

Bild

Slut för denna gång! Nu ska jag vara bortrest på lite semester, så oklart när nästa uppdatering kommer.

Bild

_________________
W460 om617 STT-turbo -85 (pågående OM606 motorbyte)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: W460 motorbyte
InläggPostat: lör sep 10, 2016 13:30 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: ons jul 04, 2012 13:16
Inlägg: 4
Ort: Mjölby
Dags för lite uppdatering tycker jag:)
Mvh


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: W460 motorbyte
InläggPostat: mån okt 03, 2016 13:03 
Offline
Användare

Blev medlem: sön jan 24, 2016 14:21
Inlägg: 23
Ort: Uppsala
Dags för uppdateringen!

Ena motorkudden (till vänster) hade blivit kapat av en föregående ägare, förmodligen för att göra plats. Dessvärre var gängstången för kort för nya motorfästena (se ena i bakgrunden), så jag lät en mekanisk verkstad svetsa dit ett nytt.
Bild

Bild

Nu det extra roliga! Nya motor+låda är både kortare och fel hålbild, så det behövdes en distans/konverter. Efter lite mätningar och hjälp av Koppardalens Mekaniska i Avesta sitter jag på denna. Mycket nöjd med jobbet, och riktigt bra pris!
Bild

Bild

Sakta sänkas på plats...
Bild

Stort ögonblick. Motor är på plats och fastskruvad i alla fästen. Nu återstår "bara" spakställ, bränslesystem, kylsystem, el (startmotor, generator, glödstift).
Bild

Nästa del, spakställ och växelförare. Först demontering ur donatorbilen.
Bild

Här har det bott möss. Yuck!
Bild

Rimligt fynd i en gammal GW. Glasspinne, enkrona och 7.62 mm ammunition.
Bild

Project Binky. All tillverkning sker först i kartong. Här är kommande adapterplattan.
Bild

Fortsättning följer...

_________________
W460 om617 STT-turbo -85 (pågående OM606 motorbyte)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: W460 motorbyte
InläggPostat: mån okt 03, 2016 13:58 
Offline
Beroende

Blev medlem: ons dec 02, 2009 21:29
Inlägg: 1165
Ort: Frövi
Riktigt kul o följa!
Har en hemlig ganska mild böjelse för G-wagen, tycker dom e coola!
Och i rött passade den ju riktgt bra... ser fräsch ut åxå :tumbup:

_________________
#patrol-garaget

viewtopic.php?f=15&t=38803

Y61 på 44"
Y61 på 40"
Y61 utan axlar


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: W460 motorbyte
InläggPostat: mån okt 03, 2016 20:34 
Offline
Användare

Blev medlem: sön okt 05, 2014 15:46
Inlägg: 73
Ort: Bollnäs/Järbo
Cad, binky style :tumbup:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: W460 motorbyte
InläggPostat: ons okt 05, 2016 17:12 
Offline
Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 05, 2012 14:34
Inlägg: 2563
Ort: Uppsala
Alltid kul med motorbyten speciellt väl dokumenterade som detta. Kämpa på! :tumbup:

_________________
Kontakt: robin@swedenfabrication.se

@ReconExpedition på Facebook
@Sweden Fabricationpå Facebook
@SwedenFabrication på Instagram


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: W460 motorbyte
InläggPostat: mån okt 24, 2016 12:58 
Offline
Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 05, 2012 14:34
Inlägg: 2563
Ort: Uppsala
Hur går det med G´n? Vart i Uppsala håller du hus?

/Robin

_________________
Kontakt: robin@swedenfabrication.se

@ReconExpedition på Facebook
@Sweden Fabricationpå Facebook
@SwedenFabrication på Instagram


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: W460 motorbyte
InläggPostat: mån okt 31, 2016 23:12 
Offline
Användare

Blev medlem: sön jan 24, 2016 14:21
Inlägg: 23
Ort: Uppsala
Robe skrev:
Hur går det med G´n? Vart i Uppsala håller du hus?

Bilen står hos mina föräldrar utanför Avesta, dessvärre. Jag bor inne i stan. Jag måste köpa mig ett hus med vettigt garage...men mer bilder kommer snart!

_________________
W460 om617 STT-turbo -85 (pågående OM606 motorbyte)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: W460 motorbyte
InläggPostat: lör nov 26, 2016 16:30 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Inlägg: 166
Ort: Kalix
Fyrstegslådan tål ju rätt bra med stryk ändå, det är den femstegade som brukar säga upp sig på backen....

_________________
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011