Sida 1 av 1

W460 motorbyte

Postat: mån jul 11, 2016 15:29
av superapan
Jag köpte min W460 utanför Mjölby kring årsskiftet, men märkte snabbt att den gamla OM617-spisen lämnade en del att önska.

Därför inskaffades en donatorbil, en W124 med en OM606 sugis som bara gått strax över 17000 mil - fin i motor, usel i övrigt, så en perfekt donatorbil. Jag ska med hjälp av min pappa göra bytet i deras gamla lada, som passande nog har en stor slaktplatta i betong. När det kommer till motorbyten är både jag och farsan glada amatörer, men att i alla fall få ur motorerna borde inte vara några problem (famous last words...).

Jag kommer använda växellådan från 124:an, en fyrpetat automat 722.4, även om jag hört att det inte är den kraftigaste. Det bör i alla fall vara enklast att göra så.

Bilder läggs upp löpande, här är ett smakprov!

Bild
Bild

Re: W460 motorbyte

Postat: tis jul 12, 2016 11:12
av superapan
Det går framåt.

Vi valde att först plocka ur OM606:an. Det var ganska rakt på, runt 12 timmar arbetstid. Det hade förmodligen gått betydligt fortare om vi visste vad vi höll på med, men vi tog det lugnt och försiktigt och dokumenterade allt.

Ingenting satt fast, eller orsakade större problem. För att få utrymme plockades "tvärsröret" för insuget bort, och det är av tidigare erfarenhet ett litet helvete.

Bild

Vi blev lite förvånade över att kylaren också kyler ATF-oljan från växellådan. Det kan eventuellt ställa till problem, eftersom jag hade tänkt behålla kylaren i W460:n. Vi får se hur det passar.

Bild

Ett litet problem var att OM606:an är stor och lång, särskilt när växellådan hänger kvar. Det var svårt att få en tillräckligt brant vinkel ut ur motorrummet. Det hade gått att korta kedjan på lyftoket, men det är lite sent att tänka på när motorn hänger där.

Bild

Vi tog snabblösningen. Huvlåsbalken var nitad i bilen, och eftersom bilen inte sparas gick det snabbare att skära.

Bild

Hurra, den är fri!

Bild

En motor ur, en återstår!

Bild

Re: W460 motorbyte

Postat: tis jul 12, 2016 11:22
av olle67
Blir kul o se mer,riktigt fina bilder.. :tumbup:

Re: W460 motorbyte

Postat: tis jul 12, 2016 11:39
av Lone Wolf
Bra jobbat
kul med dokumentation

hoppas ni har brandsläckare nära er :wink:

Re: W460 motorbyte

Postat: tis jul 12, 2016 16:54
av thol
Det går att sätta en lös kylare till lådan med men att den går i vanliga kylen är standarden :)

Re: W460 motorbyte

Postat: tis jul 12, 2016 19:39
av mrgonggong
Coolt! Detta ska följas :) Kämpa på!
Mvh Filip

Re: W460 motorbyte

Postat: ons jul 13, 2016 12:22
av superapan
Kul med alla påhejningar :)

Då var det dags för nästa motor ur!

Bild

Här ser det ut att bli lite enklare. STT:s gulliga intercooler till vänster (koniska luftfiltret redan bortplockat), jag antar att kittet fortfarande kan inbringa någon tusenlapp vid försäljning. Motorn får nog ingå :).

Bild

Ytterligare en bild på STT:s turbokit med insuget bortplockat, lite kul tycker jag!

Bild

Till skillnad från W124:ans motorrum finns här lebensraum att jobba.

Bild

Lyfthöjden är ju ett litet problem. Därför behövde motorn göras smal. Bort med insug, grenrör, fläkt, generator och styrservo - förutom kylare och dess plåt.

Bild

Smidigt och enkelt, behövde inte vinkelkapa något denna gång.

Bild

Intressant upptäckt på motorfästen - de sitter inte i våg. Är detta standardlösningen? Jag läste om en australiensare som hade återanvänt dessa motorfästena för att passa mot en OM606.

Bild

Slut för denna gång! Nu ska jag vara bortrest på lite semester, så oklart när nästa uppdatering kommer.

Bild

Re: W460 motorbyte

Postat: lör sep 10, 2016 13:30
av Guuran
Dags för lite uppdatering tycker jag:)
Mvh

Re: W460 motorbyte

Postat: mån okt 03, 2016 13:03
av superapan
Dags för uppdateringen!

Ena motorkudden (till vänster) hade blivit kapat av en föregående ägare, förmodligen för att göra plats. Dessvärre var gängstången för kort för nya motorfästena (se ena i bakgrunden), så jag lät en mekanisk verkstad svetsa dit ett nytt.
Bild

Bild

Nu det extra roliga! Nya motor+låda är både kortare och fel hålbild, så det behövdes en distans/konverter. Efter lite mätningar och hjälp av Koppardalens Mekaniska i Avesta sitter jag på denna. Mycket nöjd med jobbet, och riktigt bra pris!
Bild

Bild

Sakta sänkas på plats...
Bild

Stort ögonblick. Motor är på plats och fastskruvad i alla fästen. Nu återstår "bara" spakställ, bränslesystem, kylsystem, el (startmotor, generator, glödstift).
Bild

Nästa del, spakställ och växelförare. Först demontering ur donatorbilen.
Bild

Här har det bott möss. Yuck!
Bild

Rimligt fynd i en gammal GW. Glasspinne, enkrona och 7.62 mm ammunition.
Bild

Project Binky. All tillverkning sker först i kartong. Här är kommande adapterplattan.
Bild

Fortsättning följer...

Re: W460 motorbyte

Postat: mån okt 03, 2016 13:58
av K J H
Riktigt kul o följa!
Har en hemlig ganska mild böjelse för G-wagen, tycker dom e coola!
Och i rött passade den ju riktgt bra... ser fräsch ut åxå :tumbup:

Re: W460 motorbyte

Postat: mån okt 03, 2016 20:34
av thol
Cad, binky style :tumbup:

Re: W460 motorbyte

Postat: ons okt 05, 2016 17:12
av Robe
Alltid kul med motorbyten speciellt väl dokumenterade som detta. Kämpa på! :tumbup:

Re: W460 motorbyte

Postat: mån okt 24, 2016 12:58
av Robe
Hur går det med G´n? Vart i Uppsala håller du hus?

/Robin

Re: W460 motorbyte

Postat: mån okt 31, 2016 22:12
av superapan
Robe skrev:Hur går det med G´n? Vart i Uppsala håller du hus?
Bilen står hos mina föräldrar utanför Avesta, dessvärre. Jag bor inne i stan. Jag måste köpa mig ett hus med vettigt garage...men mer bilder kommer snart!

Re: W460 motorbyte

Postat: lör nov 26, 2016 15:30
av Knugcab
Fyrstegslådan tål ju rätt bra med stryk ändå, det är den femstegade som brukar säga upp sig på backen....