Ford Explorer 97:a 4L projekt

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Diedose
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: sön sep 18, 2016 7:32

Ford Explorer 97:a 4L projekt

Inlägg av Diedose » sön sep 18, 2016 10:30

Hej.

Familjen flyttar till en gård från sthlm till Jämtland och vad passar då bättre med ett åk som smälter in.

Mina kunskaper om bilar är i princip obefintliga - jag har bytt en framlykta på min Volvo v70 EN gång och vet ungefär hur man fyller på olja i motorn och tankar. Sen står jag i princip blind.

Hur som helst. Jag rattade runt på blocket för att hitta en bil och hade väl hoppats på en skön f-150 eller ram1500..... Eller dylik maskin. Men min budget tillåter inte det. Det blev denna. Läste lite innan jag åkte och kollade på den att man skulle lystra efter rassel i motorn - vilket det inte gjorde. Jämn tomgång. Lite rost så klart och lite klonkande vid vänster framhjul när det guppar på lite. Fick ge 9500 kr för denna.

Ok, förutom alla (säkert) dumma frågor för er så behöver jag tips och råd med denna bil. Föreställ er en bäbis som behöver öite vägledning i livet ;)

Så förutom klonkandet vill jag höja bilen och peta på sjyssta offroad däck. Tips på sistnämnda?

Vad ska jag leta efter angående klonkandet?

På återseende.



https://www.instagram.com/p/BKfXbwfBm44/

Willys90
Användare
Inlägg: 38
Blev medlem: lör jul 23, 2016 17:02
Ort: Katrineholm

Re: Ford Explorer 97:a 4L projekt

Inlägg av Willys90 » sön sep 18, 2016 15:14

Hej klonkandet är troligtvis en drivknut ryck och dra i drivaxeln så ser du vart det glappar nånstans. Schyssta däck kan du nog hitta antingen på http://www.fmv4x4.com" onclick="window.open(this.href);return false;
eller på http://www.umeaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false; sen så bror det ju lite på hur du tänker använda bilen, om du ska åka mycket väg så kanske du inte vill ha allt för grova terrängdäck, då det låter mycket på väg och drar mer bensin, men om komforten och soppan inte spelar nån roll så är det bara ta det grövsta som du får tag på. Ställen som kan ha delar kan jag tänka mig är Åbergs vtc parts eller dalhems många fler kan säkert ta hem delar jag nämnde bara dom jag brukar handla från, annars så är det väl bara att fråga på under resans gång och ösa på med bilder. En vinsch ifram kan vara en bra investering också utöver grövre däck och höjning

Mvh Marcus
Ford Bronco XLT -88

Diedose
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: sön sep 18, 2016 7:32

Re: Ford Explorer 97:a 4L projekt

Inlägg av Diedose » sön sep 18, 2016 19:11

Tack för svaret!

Iom att vi kommer bo ute i skogen, uppe på berget så det lär bli en del åkning i skogen, samt grusvägar. Att transportera mig sträckor har jag en tråkig Volvo för :) Med andra ord blir den framför allt en bruksmaskin.

Är det något jag behöver vara uppmärksam med utöver rasslande motor?

Willys90
Användare
Inlägg: 38
Blev medlem: lör jul 23, 2016 17:02
Ort: Katrineholm

Re: Ford Explorer 97:a 4L projekt

Inlägg av Willys90 » ons sep 21, 2016 1:17

Diedose skrev:Tack för svaret!

Iom att vi kommer bo ute i skogen, uppe på berget så det lär bli en del åkning i skogen, samt grusvägar. Att transportera mig sträckor har jag en tråkig Volvo för :) Med andra ord blir den framför allt en bruksmaskin.

Är det något jag behöver vara uppmärksam med utöver rasslande motor?
Okej då förstår jag. Ja hade en uppsättning maxxis mudzilla för några år sen på en blazer som jag va grymt nöjd med.

Du kan ju göra ett olje byte och se hur oljan. Lite svårt att ställa en diagnos bara sådär
Ford Bronco XLT -88

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Ford Explorer 97:a 4L projekt

Inlägg av Knugcab » mån nov 21, 2016 17:27

Jag gillar Cooper Discoverer STT. Inte så hemska på väg och drar riktigt bra i skogen!
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Skriv svar