Rutebys Nissan Patrol vinterrenovering 2016/17

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Ruteby
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: sön mar 20, 2016 23:41
Ort: Vansbro, Dalarna

Rutebys Nissan Patrol vinterrenovering 2016/17

Inlägg av Ruteby » mån aug 08, 2016 0:48

Hej, jaa vart ska man börja. Denna bil låg nyss ute på blocket för att jag tänkte sälja den, var ute och sprätte lite grus en förra veckan och tyckte att jag hörde något metalliskt ljud vänster fram. Så då pallade jag upp den för att kolla hjullagret, lite glappade det allt. Men när jag skruvade av hjulet kom jag på att det har fastnat en metallpigg i ena framdäcket, den har setat där enda sen jag köpte bilen och sen jag roterade hjulen så att det hjulet hamnade fram så har jag hör det där ljudet. (Hade inte kört bilen på länge och haft en hektiskt semester, så lyckades glömma bort den egenheten) :roll:
Jaja men nu stod ju bilen ändå i garaget och på pallbock så då kan jag lika gärna ta bort annonsen och plocka isär "hela skiten", tänkte jag. Så där är jag nu, har monterat ner det mesta av inredningen. Bilder kommer en annan dag :D

Bild

Bilen har litesmåfel så det är inte tal om nån totalrenovering, tanken är att få en hyffsad roadtrip-bil som kan ta sig till ställen där man får sova ifred :zzz: , det som ska göras är:

-Laga eller byta bränsletank
-Byta hjullager och packboxar i framaxel
-Byta vevaxelns bakre packbox
-Vanlig service av motor
-Laga lite kosmetisk rost
-Slipa ram och måla
-Montera offroadbågar och kanske vinschkofångare + lackas svart
-Montera xenon extraljus
-Modifiera och montera ett gammalt televerks takräcke + lackas svart
-Ljudisolering av kupé
-Tona rutor
-Bygga helt plant lastutrymme bakom lastgallret (Lb-reggad)
-Montera hyfsat ljud, originalljudet är verkligen värdelöst
-Kapa lastgallret och montera gångjärn så att det blir fällbart, mest för att kunna krypa fram till ratten om man får oväntat besök när man sover på nån roadtrip.
-Bygga rakt 3" från turbo
-Montera intercooler
-Ställa upp laddtrycket lite, samt ställa på pumpen lite till.
*Om bilen blir kvar ännu en vinter blir det motorrenovering.

Det är det jag kommer på nu.
Bild

Detta är min första Patrol och offroadbil överhuvudtaget, hittade den av en slump och köptes lite på impuls. Letade egentligen bara efter en vanlig v70 att skjutsa röven i :mrgreen:
Diverse synpunkter och tips under projektets gång mottages tacksamt, även fast jag förmodligen kommer göra precis som jag vill ändå. :wink:

För er bildsamlare och er som vill veta specs osv: http://www.garaget.org/?car=391398
Nissan Patrol Y60 GR 1997 :poke:

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Rutebys Nissan Patrol vinterrenovering 2016/17

Inlägg av Roger Patrol » mån aug 08, 2016 9:08

ku åatt höra å se
det finns ju ett antal trådar för dig att kolla i , bland annat min
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Re: Rutebys Nissan Patrol vinterrenovering 2016/17

Inlägg av K J H » mån aug 08, 2016 9:48

Helrätt stuk på din bil, o den ser riktigt fräsch ut!
Ska bli intressant att följa projektet :tumbup:
#patrol-garaget

Ruteby
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: sön mar 20, 2016 23:41
Ort: Vansbro, Dalarna

Re: Rutebys Nissan Patrol vinterrenovering 2016/17

Inlägg av Ruteby » tis aug 09, 2016 20:40

Härligt med lite hejjarrop :D Har kollat igenom era trådar och kan konstatera att ni att ni är riktigt patrolfrälsta :notworthy: Ska kolla igenom lite andra trådar på forumet också :D

Ja bilen är oförskämt fräsch för miltal (36400mil)och år(1997), rostat igenom vid skärmkanterna bak men annars bara ytrost. Så jag känner att jag vill göra något åt det så fort som möjligt då det verkar vara ovanligt att de är såpass fräscha i ram o kaross. Men har ett bra utgångsläge minst sagt :)

Stuket hittills får ja ge förra ägaren all cred för :wink: men ska bygga vidare på det befintliga stuket, kommer att börja med allt sånt finjobb tänkte jag. För då är jag lite extra taggad när jag gör dom tråkiga sakerna sen. Har inte varit jätte taggad på att skruva på senare tid därför jag tänkte sälja men när bilen numer ser ut såhär finns det ingen återvändo: :mrgreen: :tumbup: :idea:

Bild

Men hittills en väldigt skön bil att skruva med, men är väl säkert meningen att man ska kunna laga det mesta med en hammare, skruvmejsel och skiftnyckel strandad ute i öknen nånstans :wink: Allt under ruthöjd ska bort så är lite kvar innan det ska slipas lite, målas och sen ljudisoleras :)

Imorgon börjar garagelivet igen, kommer nog en uppdatering i slutet av veckan !
Senast redigerad av Ruteby den sön aug 14, 2016 1:43, redigerad totalt 1 gånger.
Nissan Patrol Y60 GR 1997 :poke:

Mecu
Rutinerad
Inlägg: 292
Blev medlem: sön sep 12, 2010 22:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Rutebys Nissan Patrol vinterrenovering 2016/17

Inlägg av Mecu » ons aug 10, 2016 18:38

Kul, hoppas det går bra i vinter! Ovanligt stuk på ratten för en terrängbil! ;)

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Rutebys Nissan Patrol vinterrenovering 2016/17

Inlägg av Roger Patrol » ons aug 10, 2016 23:24

Mecu skrev:Kul, hoppas det går bra i vinter! Ovanligt stuk på ratten för en terrängbil! ;)
nejdå , sitter driftingratt i min gammle grå oxå :P och i min båt :mrgreen:
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Ruteby
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: sön mar 20, 2016 23:41
Ort: Vansbro, Dalarna

Re: Rutebys Nissan Patrol vinterrenovering 2016/17

Inlägg av Ruteby » sön aug 14, 2016 1:42

Mecu skrev:Kul, hoppas det går bra i vinter! Ovanligt stuk på ratten för en terrängbil! ;)
Tack! :)
Skulle faktiskt vilja ha en originalratt, det där var vad som satt i när jag köpte den :wink:


En liten uppdatering:

Skruvade ner lite mer av inredningen sen började jag slipa av den lilla rost som fanns under mattan. Det slutade med två rosthål, hade ju varit lite för enkelt annars ;) Hinner kanske börja svetsa hålen imorgon och förhoppningsvis kan jag börja lägga i ljudisolering osv. nästa helg.

Nästa update blir när jag har kommit en bit på vägen :)

Bild

Bild

De verkar gilla att rosta i skarvarna där det är nåt klet :aargh:
Ska svetsa sen slipa lite till och sen på med hammarlack, då borde han hålla 19 år till ;)
Nissan Patrol Y60 GR 1997 :poke:

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Rutebys Nissan Patrol vinterrenovering 2016/17

Inlägg av BorkJonas » sön aug 14, 2016 12:11

Bra att någon tar hand om dessa bilar! :tumbup:
Jag har en orginalratt från en -97 och byter gärna med ditt rattnav (och ratt om du inte vill behålla den till någon annan bil).

Jobba på! :beer:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Ruteby
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: sön mar 20, 2016 23:41
Ort: Vansbro, Dalarna

Re: Rutebys Nissan Patrol vinterrenovering 2016/17

Inlägg av Ruteby » sön aug 14, 2016 19:50

BorkJonas skrev:Bra att någon tar hand om dessa bilar! :tumbup:
Jag har en orginalratt från en -97 och byter gärna med ditt rattnav (och ratt om du inte vill behålla den till någon annan bil).

Jobba på! :beer:
Känns kul att göra någon nytta, ganska ovanliga bilar här i Sverige :tumbup:
Det är absolut intressant med ett byte om den är i bra skick, jag skickar dig ett pm :)

Det ska jag göra :D


Förövrigt blev det en liten hög på Biltema idag, diverse dämpmaterial (Dämppapp, asfaltsmatta, filt och 20mm dämpplattor. Inhandlade även lite andra småsaker som jag ska ha till inredningen.
Fann inte en enda asfaltsmatta på Patrolen, så det kanske förklarar den härliga traktorkänslan i dem ;) (33" och 3" avgas ut bakom förardörren, har nog ingen inverkan :mrgreen: )

Bild

Ni kan även skymta offroadbågarna bakom biltema högarna, allt sådant ska lackas svart som jag tidigare nämnt :)
Nissan Patrol Y60 GR 1997 :poke:

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Rutebys Nissan Patrol vinterrenovering 2016/17

Inlägg av Incoil » sön aug 14, 2016 20:28

Ritkigt kul att se fler som renoverar sina bilar, jag hade samma tankegång som dig innan jag började. Det hela skenade iväg i rasande fart dock men det är ju också kul haha :)

Skriv svar