Bruksbilen - Skoda pickis -98

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Kyria
Användare
Inlägg: 22
Blev medlem: ons aug 05, 2015 7:24
Ort: Stockholm

Bruksbilen - Skoda pickis -98

Inlägg av Kyria » ons aug 10, 2016 11:23

Nu kanske det här blir fel, men då får någon gärna hojta/flytta tråden/hänvisa till annat forum eller liknande. :)
Då samurai-projektet stagnerat lite (är dock inte nedlagt!) då jag behöver ha en fungerande bruksbil för att ta mig till jobbet, ligger fokuset lite på denna just nu.
Ville samla progressen någonstans, men då facebook inte är ett alternativ och garaget.org känns för opersonligt och lite fel, ville jag hellre ha den här.
Om det är fel, så säg till! :D

Har då som sagt införskaffat en Skoda Pickup -98, även kallad Hillbillybilen.
Den kom ju såklart med personlighet, som dessa bilar gärna gör.
Dock går den väldigt fint i maskineriet och så.
Köpte den dock med ett missljud i höger fram vid vänstersväng, som skulle vara drivknuten. Icke!

Drivknut, inte och yttre beställdes till båda sidor och byttes. Kvar var ljudet...? :shock:
Hjullager kom på förslag. inhandlades och byttes. Kvar var ljudet...
Åkte till verkstad för felsökning, hyggliga pojkar som gjorde det gratis (de fick såklart en halv Icakasse med fika som tack) och han trodde på fjädrarna/fjäderbenslagret. Köpte nya till båda sidor, byttes och... kvar var ljudet! Wtf?!
Till slut öppnade en såndär veteranbilsåkande kompis huven på bilen och sa "motorkudden är ju paj..." och ja... efter det bytet vart det tyst!

Dock var det ett sunk att byta den på den här bilen, då kudden sitter pressad i ett fäste som är gjutet i vattenpumpen, så allt det måste ut, för att sedan vålda ut den gamla metallringen från kudden (gummit ramlade ur så fort centrumskruven togs bort, så det var klart trasigt, haha!) för att sedan knacka i den nya och montera tillbaka. Gick inte fortast och brorsan vart på dåligt humör då han låg under bilen och badade i kylarvatten... :mrgreen:
När det ändå grävdes där byttes en löprulle till multiremmen, då lagret hade gått på den.

Om någon undrar hur man lyfter en bil och stagar upp en motor när man varken har tillgång till domkraft eller motorlyft, så är det här en variant man kan använda sig av: 8)

Bild

Fixat är också växelspaken som var som att röra om med en slev i ett badkar med gröt. Det fanns inte en chans att veta vart växlarna var, eller vilken som var i.
Lösningen var att borra ur några sprintar i växellänkaget som glappade glatt, och byta ut de mot några M8or.
Växelspaken är som ny.

Fick bassning på besiktningen för fel färg på lampor fram och på regskylten (gula...) så det är också åtgärdat. Passade på att sätta dit glas på regbeysningen när jag ändå höll på...

Före och efter. Fick även en "ny" bit på köpet, då den låg och skramlade inne i själva backlucke-luckan...
Bild Bild

Sitter nu och funderar på om man kan fixa gaspedalen på något sätt... Den är jäkligt svampig, så det är mycket intressant att komma iväg ibland. Det blir liksom lite... varvigt, haha!
Har sett att folk spänner gasvajern på vissa bilar, så nästa grej blir nog att ta reda på om/var denna finns och sitter i så fall. :lol:
I don't get lost, I just change my destination.

Kyria
Användare
Inlägg: 22
Blev medlem: ons aug 05, 2015 7:24
Ort: Stockholm

Re: Bruksbilen - Skoda pickis -98

Inlägg av Kyria » mån aug 15, 2016 9:52

Gaspedalen är fixad.
Det var ju lättare än vad jag trodde!
Pedalen som tidigare tog efter typ en decimeter, tar nu efter ca 2 cm...
Vart kanske liiite för snabbt för mina drivingskills, men det är ju enkelt att ställa tillbaka igen.

Nästa på listan är nog att byta drivknutsdamaskerna... igen. Bytte till helt nya för ca två månader sedan och de är helt paj. Ser ut som att de suttit på bilen sen -98. Fattar inte varför de har spruckit precis överallt redan. Suck.

Lutar åt att det blir en quickfix tillsvidare med såna delade eller vad de nu kallas. Segt är det iaf.
I don't get lost, I just change my destination.

Kyria
Användare
Inlägg: 22
Blev medlem: ons aug 05, 2015 7:24
Ort: Stockholm

Re: Bruksbilen - Skoda pickis -98

Inlägg av Kyria » mån sep 12, 2016 22:39

Damasken bytt. Chansade inte på delade utan slog på stort och körde på vanliga. Beställde från en sida jag aldrig testat tidigare, men de hade två års produktgaranti på nitrildamaskerna, så det kändes ok. Hyfsat pris och bra leverans iaf.
Den "gamla" (om nu två månader anses vara gammalt) kommer från en myyycket kändare sida som säljer bildelar.
Har beställt där tidigare, men den här gången vart det nog droppen. Bilden (klickbar) nedan visar hur bra kvalitet de hade på sitt skit till damasker...
Det ljusgråa i mitten är alltså mitt finger! :x
Bild

Dessutom är projekt flaklock nästan färdigt. Är bara lite fix kvar på det.
Den får dock ett eget inlägg någon dag när tiden är lite mer överenskomlig.
I don't get lost, I just change my destination.

thol
Användare
Inlägg: 73
Blev medlem: sön okt 05, 2014 15:46
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: Bruksbilen - Skoda pickis -98

Inlägg av thol » tis sep 13, 2016 10:32

Nu är ju bara frågan, var ska man inte köpa damasker från?

Totaz
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jan 25, 2008 20:00
Ort: Stockholm

Re: Bruksbilen - Skoda pickis -98

Inlägg av Totaz » ons sep 14, 2016 14:13

Damaskus?
Två saker vet jag, men tyvärr har jag nog glömt den ena,
Eller den andra...

Kyria
Användare
Inlägg: 22
Blev medlem: ons aug 05, 2015 7:24
Ort: Stockholm

Re: Bruksbilen - Skoda pickis -98

Inlägg av Kyria » ons sep 14, 2016 20:46

Jag visste inte om det var okey att "hänga" ut stället i en tråd, så jag skrev inte företagsnamnet. Är det lugnt att göra det?
Det andra stället som jag inte testat tidigare kan jag ju i alla fall berätta att det inte var Damaskus... :P
Drivknuten.se hette den sidan. Har ju inte hunnit utvärdera kvalitén än, då de är nya so far, men det var ju två års garanti, så det känns ju alltid som nåt. Och ett fysiskt avhämtningslager i Helsingborg så man vet vart man kan åka och vara arg om man nu mot förmodan skulle råka ha vägarna förbi den avkroken... ;)
I don't get lost, I just change my destination.

thol
Användare
Inlägg: 73
Blev medlem: sön okt 05, 2014 15:46
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: Bruksbilen - Skoda pickis -98

Inlägg av thol » tor sep 15, 2016 10:01

Har inte läst att det ska vara fel, men det beror väl på hur du uttrycker det hela.

Kyria
Användare
Inlägg: 22
Blev medlem: ons aug 05, 2015 7:24
Ort: Stockholm

Re: Bruksbilen - Skoda pickis -98

Inlägg av Kyria » tor sep 15, 2016 15:25

Men dåså.
Det var ju då Skruvat.se...
Köpte axeln färdigmonterad därifrån, för att slippa massa krångel och efter mindre än två månader såg damasken ut enligt ovan. Bilen är knappt körd under den tiden.

Så det var faktan, så får väl var och en ha sin uppfattning i övrigt antar jag. :)
I don't get lost, I just change my destination.

thol
Användare
Inlägg: 73
Blev medlem: sön okt 05, 2014 15:46
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: Bruksbilen - Skoda pickis -98

Inlägg av thol » fre sep 16, 2016 10:24

Köpte en vattenpump därifrån, det stod nått liknande made in eu på den. Inte fullt så förtroendeingivande. Gällande kvaliteten på den vet jag inet för bilen blev inlöst efter en olycka nån månad efter bytet.

Skriv svar