Lagom extrem Jeep WJ

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Konrad
Användare
Inlägg: 15
Blev medlem: lör sep 07, 2013 13:06

Re: Lagom extrem Jeep WJ

Inlägg av Konrad » fre jul 28, 2017 13:04

Ninetoes skrev:Vad/vilka tävlingar är det bilen byggs för?
Primärt är det Offroad Challenge både i Sverige och i Finland vi siktar på.
(Bilen kommer vara fullständigt reggad och besiktigad, dvs gatlegal.)

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Lagom extrem Jeep WJ

Inlägg av Fisketorp » fre jul 28, 2017 21:07

Robe grejar ju med dämpare, Inget han kan bistå med via Swefabrication?

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Lagom extrem Jeep WJ

Inlägg av macke » lör jul 29, 2017 20:26

Så fett :)

Krallig = kraftigt
TGB 13

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Lagom extrem Jeep WJ

Inlägg av jonte_malmö » sön jul 30, 2017 10:49

Ser mycket fint ut :tumbup:
Ford Explorer '98

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Lagom extrem Jeep WJ

Inlägg av Lone Wolf » tor okt 12, 2017 22:02

Hur går det med bygget??

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Lagom extrem Jeep WJ

Inlägg av gubbstrutten » fre okt 13, 2017 8:43

Lone Wolf skrev:Hur går det med bygget??
X 2?
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Konrad
Användare
Inlägg: 15
Blev medlem: lör sep 07, 2013 13:06

Re: Lagom extrem Jeep WJ

Inlägg av Konrad » lör okt 14, 2017 19:16

Ledsen för att det händer alldeles för lite, vi väntar påökning i familjen i mitten på november så det är massa annat som tar upp tiden just nu. :)
Men vi håller på och förbereder för en meckhelg, behöver köpas in lite plåt och grejer så vi kan göra klart främre hjulhusen och smeta på lite färg i motorrummet.

För styrning har vi tänkt köra med en kuggstångsstyrning från en Dodge Ram 1500 (vi har en sån liggandes i garaget), vi slipper problemet med att hjulen vill svänga när axeln rör sig i höjdled men vi behöver då lösa problemet med att få en rattstång som kan kan ändra längd lika mycket som slaglängden på stötdämparna, dvs 35 cm. Så det blir förmodligen två stycken kullänkar efter varandra, där mittenbiten då är lagrad (fixerad). Det blir ju nästan precis 90 grader nedåt, är bara lite orolig för att det inte kommer gå jämt när man rattar iom att man är på gränsen (45 grader) för båda kullänkarna. Ett alternativ är annars att köra en vinkelväxel, dock måste man då ha en med hög precision så det inte blir något spel när man vrider på ratten fram och tillbaka, vet inte ens var man får tag på en sån vinkelväxel.
Den biten som ska kunna ändra längd 35-40 cm är förmodligen någon splines'ad axel, någon som har något tips på var man hittar det? Helst med väldigt lite spel.
Tips på var man köper kullänkar eller idéer om hur man borde lösa det här mottages mer än gärna också självklart. :)

Hade ju varit enklast att köra helt hydraulisk styrning, då hade man sluppit alla problem, men då får man bara köra i 50 km/h och så får man inte tävla i Offroad Challenge då den blir reggad som traktor som jag förstått. Man kanske kan göra nån fuling där den mekaniska styrningen är "for show" men det är nog sista utvägen. :)

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Lagom extrem Jeep WJ

Inlägg av macke » lör okt 14, 2017 22:16

Man får väl ha helt hydraulisk styrning nu i challenge?
TGB 13

Konrad
Användare
Inlägg: 15
Blev medlem: lör sep 07, 2013 13:06

Re: Lagom extrem Jeep WJ

Inlägg av Konrad » sön okt 15, 2017 1:35

macke skrev:Man får väl ha helt hydraulisk styrning nu i challenge?
Hmm, det verkar du ha rätt i. Hittar endast detta:
ORC-T 5.1 Styrinrättning
Fritt väl fungerande och väl dimensionerad. Midjestyrning är ej tillåten.


Var länge sen vi läste reglerna, kan nog vara bra om vi läser igenom dom igen, ser att det tillkommit en hel del nytt! :)
Vi får se om vi ska köra på helt hydraulisk styrning då, är ju extremt mycket lättare att bygga.

Edit:
Verkar inte som att det går att regga amatörbyggt fordon med helhydraulisk styrning. Urdrag ur SFRO's bygghandbok:
HYDRAULSTYRNING, ORBITROL, BÖJLIG AXEL, KEDJA MED MERA
Alla dessa styrningstyper är idag förbjudna i amatörbyggt och ombyggt fordon.
Så det är bara för oss att fortsätta knåpa på smart mekanisk lösning, tyvärr. :)

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Lagom extrem Jeep WJ

Inlägg av Robe » tis okt 17, 2017 13:17

Ni ska väl ha ett panhardstag som håller framaxeln i sidled? Har ni samma vinkel och längd på styrstaget (det som går från styrsnäckan till knuckeln) så får ni samma pendlande rörelse på axel och styrning = Inget bump steer. Då har ni mekanisk överföring och kan komplettera med en singel- eller genomgående hydraulisk cylinder. Då blir SFRO glada.
Challenge-reglementet kräver inte mekanisk överföring längre. Så hydraulisk kraftöverföring till styrningen är godkänd.
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Lagom extrem Jeep WJ

Inlägg av BorkJonas » ons okt 18, 2017 15:21

Konrad skrev:Ledsen för att det händer alldeles för lite, vi väntar påökning i familjen i mitten på november så det är massa annat som tar upp tiden just nu. :)
Men vi håller på och förbereder för en meckhelg, behöver köpas in lite plåt och grejer så vi kan göra klart främre hjulhusen och smeta på lite färg i motorrummet.

För styrning har vi tänkt köra med en kuggstångsstyrning från en Dodge Ram 1500 (vi har en sån liggandes i garaget), vi slipper problemet med att hjulen vill svänga när axeln rör sig i höjdled men vi behöver då lösa problemet med att få en rattstång som kan kan ändra längd lika mycket som slaglängden på stötdämparna, dvs 35 cm. Så det blir förmodligen två stycken kullänkar efter varandra, där mittenbiten då är lagrad (fixerad). Det blir ju nästan precis 90 grader nedåt, är bara lite orolig för att det inte kommer gå jämt när man rattar iom att man är på gränsen (45 grader) för båda kullänkarna. Ett alternativ är annars att köra en vinkelväxel, dock måste man då ha en med hög precision så det inte blir något spel när man vrider på ratten fram och tillbaka, vet inte ens var man får tag på en sån vinkelväxel.
Den biten som ska kunna ändra längd 35-40 cm är förmodligen någon splines'ad axel, någon som har något tips på var man hittar det? Helst med väldigt lite spel.
Tips på var man köper kullänkar eller idéer om hur man borde lösa det här mottages mer än gärna också självklart. :)

Hade ju varit enklast att köra helt hydraulisk styrning, då hade man sluppit alla problem, men då får man bara köra i 50 km/h och så får man inte tävla i Offroad Challenge då den blir reggad som traktor som jag förstått. Man kanske kan göra nån fuling där den mekaniska styrningen är "for show" men det är nog sista utvägen. :)
Grattis i förskott till tillökningen (det är faktiskt bättre än alla offroadbyggen i världen)!! :tumbup: :tumbup: :tumbup: :tumbup:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Asfalsts indianen
Rutinerad
Inlägg: 338
Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
Ort: Stockholm Huddinge

Re: Lagom extrem Jeep WJ

Inlägg av Asfalsts indianen » fre okt 27, 2017 19:18

Konrad skrev:För styrning har vi tänkt köra med en kuggstångsstyrning från en Dodge Ram 1500 (vi har en sån liggandes i garaget), vi slipper problemet med att hjulen vill svänga när axeln rör sig i höjdled men vi behöver då lösa problemet med att få en rattstång som kan kan ändra längd lika mycket som slaglängden på stötdämparna, dvs 35 cm. Så det blir förmodligen två stycken kullänkar efter varandra, där mittenbiten då är lagrad (fixerad). Det blir ju nästan precis 90 grader nedåt, är bara lite orolig för att det inte kommer gå jämt när man rattar iom att man är på gränsen (45 grader) för båda kullänkarna. Ett alternativ är annars att köra en vinkelväxel, dock måste man då ha en med hög precision så det inte blir något spel när man vrider på ratten fram och tillbaka, vet inte ens var man får tag på en sån vinkelväxel.
Den biten som ska kunna ändra längd 35-40 cm är förmodligen någon splines'ad axel, någon som har något tips på var man hittar det? Helst med väldigt lite spel.
Tips på var man köper kullänkar eller idéer om hur man borde lösa det här mottages mer än gärna också självklart. :)
Du skulle kunna använda dig av undre styrstången till en lastbil. Den är gjord för att vara fast förankrad i ena ändan (styrsnäckan) och hytten i andra ändan. Den klarar med andra ord att ta upp hela hyttens fjädringsrörelse och vinkeln vid tipp av hytten. Oftast löper den rattstången på splines, därför klarar den stora rörelser och vinklar, samtidigt som den har hög precision. Går säkert att hitta beggad på en lastbilsskrot.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

Konrad
Användare
Inlägg: 15
Blev medlem: lör sep 07, 2013 13:06

Re: Lagom extrem Jeep WJ

Inlägg av Konrad » fre maj 04, 2018 23:41

Så, dags för liten uppdatering då! Ledsen att det dröjt, kommer förhoppningsvis bli tätare uppdateringar framöver!

Jag kände viss oro över öronen som vi satt på axlarna som uppenbarligen var befogad. Det gick nämligen inte att flexa så mycket vi ville då öronen var för stora och satt för tight mot bussningarna i nycklarna. De var dessutom väldigt överdimensionerade.
Bild

Så vi tog beslutet att fimpa dom och tillverka göra nya öron i 8 mm laserskuren plåt där jag höftade lite grovt hur de borde se ut för att vi sen ska kapa ur för axeln när vi fått in rätt vinkel osv. Dessvärre fick vi plåtarna rätt sent så vi hann inte sätta dit dom, men så här ser dom ut:
Bild

Provmontering på främre axeln, vi kommer även ha hylsor in mot bussningarna från öronen så det finns mer utrymme för rörelse. Förhoppningsvis borde vi sen kunna flexa det vi ska kunna flexa, dämparnas slaglängd är 340 mm så strax under det.
Bild


Medan vi väntade på dom laserskurna öronen så hanns det med att fortsätta förstärka framänden där vinschen ska sitta. Det är en stark vinsch så vi vill helst inte att den ska slita sönder infästningarna i balkarna fram. Ena sidan är redan förstärkt så nu var det dags att göra klart andra sidan, här är en work-in-progress-bild:
Bild

Så här blev det till slut:
Bild

Bild


Infästningen för dämparna fick modifieras en gnutta för att få slangen till dämparreservoaren att löpa fritt. Här blir det en 45- eller 90-graders koppling också, men reservoaren är tänkt att placeras ungefär där den är i bild så modifieringen var ändå nödvändig.
Bild

Jag satt ett bra tag och letade efter hållare för reservoaren, fanns för det första inte så mycket att välja på och det jag hittade var snordyra jätteflashiga CNC'ade grejer från USA. Efter en stunds ebay-letande med olika sökord så hittade jag dessa aluminiumfästen genom att söka på 2.5" tube bracket. Dessa hållare är egentligen tänkta för att man ska kunna fästa lampor på en bull bar (frontbåge/ljusfäste). Men det blir helt perfekt för oss att använda dom åt andra hållet, dvs fästet för lampan är där vi skruvar fast fästet i bilen och så får den gripa runt reservoaren. Inte så dumt för 120 kr paret från kina (plus postnords avgift på typ 80 spänn).
Bild


Vi påbörjade även lite plåtarbete, vi har ju kapat rätt hårt i hjulhuset så det var dags att börja fylla igen hålet igen med lite 1,5 mm plåt. Det gick lättare än jag trodde, främst tack vare Rebel-svetsen då det bara var att ställa in den på 1,5 mm godstjocklek så var det bara tuta och köra, nästan fusk. :)
Bild

Bild

Bild

Finns lite kvar att göra där, men det får vi ta nästa gång. Tanken är att det ska svetsas igen helt mot dämparfästet så vi slipper få in onödigt mycket bråte. Vi måste bara hitta nån smart gummidamask eller dylikt som genomföring så vi kan trä in dämparreservoaren och täta någorlunda bra mot slangen.


Vi har fortfarande inte löst det med styrningen dock, var långt ifrån lätt att få tag på en 1:1 vinkelväxel för styrning (noll glapp när man vänder från att vrida åt ena hållet till andra hållet). Det går förmodligen även att lösa med knutkors. Antingen att man går med stången uppifrån och sen rakt nedåt lite som vi tänkt ha vinkelväxeln, eller att man försöker få ner styrstången tidigt så den kan löpa längs med nycklarna/armarna, då behöver inte styrstången kunna ta upp så lång slaglängd heller.

Finns lite att klura på tills nästa mekhelg! :)

Skriv svar