Så, dags för liten uppdatering då! Ledsen att det dröjt, kommer förhoppningsvis bli tätare uppdateringar framöver!
Jag kände viss oro över öronen som vi satt på axlarna som uppenbarligen var befogad. Det gick nämligen inte att flexa så mycket vi ville då öronen var för stora och satt för tight mot bussningarna i nycklarna. De var dessutom väldigt överdimensionerade.
Så vi tog beslutet att fimpa dom och tillverka göra nya öron i 8 mm laserskuren plåt där jag höftade lite grovt hur de borde se ut för att vi sen ska kapa ur för axeln när vi fått in rätt vinkel osv. Dessvärre fick vi plåtarna rätt sent så vi hann inte sätta dit dom, men så här ser dom ut:
Provmontering på främre axeln, vi kommer även ha hylsor in mot bussningarna från öronen så det finns mer utrymme för rörelse. Förhoppningsvis borde vi sen kunna flexa det vi ska kunna flexa, dämparnas slaglängd är 340 mm så strax under det.
Medan vi väntade på dom laserskurna öronen så hanns det med att fortsätta förstärka framänden där vinschen ska sitta. Det är en stark vinsch så vi vill helst inte att den ska slita sönder infästningarna i balkarna fram. Ena sidan är redan förstärkt så nu var det dags att göra klart andra sidan, här är en work-in-progress-bild:
Så här blev det till slut:
Infästningen för dämparna fick modifieras en gnutta för att få slangen till dämparreservoaren att löpa fritt. Här blir det en 45- eller 90-graders koppling också, men reservoaren är tänkt att placeras ungefär där den är i bild så modifieringen var ändå nödvändig.
Jag satt ett bra tag och letade efter hållare för reservoaren, fanns för det första inte så mycket att välja på och det jag hittade var snordyra jätteflashiga CNC'ade grejer från USA. Efter en stunds ebay-letande med olika sökord så hittade jag dessa aluminiumfästen genom att söka på
2.5" tube bracket. Dessa hållare är egentligen tänkta för att man ska kunna fästa lampor på en bull bar (frontbåge/ljusfäste). Men det blir helt perfekt för oss att använda dom åt andra hållet, dvs fästet för lampan är där vi skruvar fast fästet i bilen och så får den gripa runt reservoaren. Inte så dumt för 120 kr paret från kina (plus postnords avgift på typ 80 spänn).
Vi påbörjade även lite plåtarbete, vi har ju kapat rätt hårt i hjulhuset så det var dags att börja fylla igen hålet igen med lite 1,5 mm plåt. Det gick lättare än jag trodde, främst tack vare Rebel-svetsen då det bara var att ställa in den på 1,5 mm godstjocklek så var det bara tuta och köra, nästan fusk.
Finns lite kvar att göra där, men det får vi ta nästa gång. Tanken är att det ska svetsas igen helt mot dämparfästet så vi slipper få in onödigt mycket bråte. Vi måste bara hitta nån smart gummidamask eller dylikt som genomföring så vi kan trä in dämparreservoaren och täta någorlunda bra mot slangen.
Vi har fortfarande inte löst det med styrningen dock, var långt ifrån lätt att få tag på en 1:1 vinkelväxel för styrning (noll glapp när man vänder från att vrida åt ena hållet till andra hållet). Det går förmodligen även att lösa med knutkors. Antingen att man går med stången uppifrån och sen rakt nedåt lite som vi tänkt ha vinkelväxeln, eller att man försöker få ner styrstången tidigt så den kan löpa längs med nycklarna/armarna, då behöver inte styrstången kunna ta upp så lång slaglängd heller.
Finns lite att klura på tills nästa mekhelg!