Aktuellt datum och tid: tis jul 25, 2017 20:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis jul 11, 2017 19:38 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: ons jun 29, 2016 22:33
Inlägg: 3
Ort: Sundsvall
Har under det senaste halvåret samlat på mej prylar för ett Geländewagenprojekt och igår var första dagen med skitiga nävar så nu är det väl dags att lägga upp en byggtråd.
Har ingen tidigare erfarenhet av skruva bil i den här omfattningen så jag tar väldigt gärna emot tips och råd från er som hållit på tidigare.

Vad jag har som plan i dagsläget är motorbyte till en om605 med dieselmekenpump, 722.6-låda, rostlagning, rostlagning, rostlagning och till sist avsluta med en agavegrön lack.

Bild
Det här är vad jag har att jobba med.

Bild
Motordonatorn, C250 som gått 24000, vad det verkar som, välskötta mil.

Bild
Efter några timmars skruvande var motorn utlyft.
Är det något mer som är värt att flytta över, kylare eller liknande?

/Anders

_________________
Mercedes ML270 -03, daily driver
Mercedes GE280 -89, projekt
Lada Niva -08, till salu


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons jul 12, 2017 7:58 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Inlägg: 2406
Ort: Linköping
Helrätt färgval :tumbup:

_________________
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/



Kör:
300GD
X5 35D


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor jul 13, 2017 7:26 
Offline
Forumräv

Blev medlem: lör mar 02, 2013 12:05
Inlägg: 809
Ort: Falköping
Trevligt projekt och välkommen hit :D

finns några andra G-wagen trådar med motor byten.
finns en sök funktion i forumet


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor jul 20, 2017 7:47 
Offline
Användare

Blev medlem: mån aug 26, 2013 16:12
Inlägg: 99
Kul!

Dokumentera för fullt, blir spännande att se!

_________________
Geländewagen -82 (w460, äventyrsbilen)
Geländewagen -94 (w463, projektbilen)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre jul 21, 2017 20:29 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: ons jun 29, 2016 22:33
Inlägg: 3
Ort: Sundsvall
Tack för välkomnandet. Jag har varit här och läst igenom varenda mercedestråd jag hittat flera gånger om men kommer troligtvis komma med en hel del frågor innan jag är färdig.
Har ambitionen att dokumentera allt jag gör men har redan märkt att det är väldigt lätt att glömma bort att plocka fram kameran.

Har blivit en del gjort senaste veckan
Bild
Motor och låda kom ut utan några större problem. Motorfästet under insuget satt lite trångt till men efter att lossat och dragit ut insuget några centimeter gick det bra att komma åt med förlägnare.

Bild
Plockade upp en 722.6 låda från E-klass W210 270cdi. Monterade svänghjulet med nya bultar eftersom att dessa skall sträckas. Bultarna är torx t55 vilket krävde en resa till verktygsshopen. Skaffade samtidigt 30mm 12-kants långhylsa för att lossa medbringarna på växellådorna.

Bild
Hade missat att det inte var samma splins på lådorna och har funderat på hur jag ska få till en passande fläns idag. Hade inget lämpligt ämne hemma att svarva ur så jag undrar om det skulle vara katastrof att svarva ur 100mm i diameter och 6mm djupt i de tre armarna och sedan lägga i en skiva med de åtta hålen och svetsa fast den i armarna och sedan kapa utsticken.

Bild
Eftersom jag vill göra plats för en intercooler i fronten blev jag tvungen att göra ett nytt fäste i bakkant av lådan och ska beställa en ny kudde till w460. Detta ger mej 10cm extra framför motorn.

Fråga till er som bytt motor tidigare, hur ligger ert tråg i förhållande till framaxeln?
Jag har inte provat att lyfta i motorn ännu men det verkar som mitt tråg hamnar mitt över axeln.

_________________
Mercedes ML270 -03, daily driver
Mercedes GE280 -89, projekt
Lada Niva -08, till salu


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre jul 21, 2017 23:12 
Offline
Användare

Blev medlem: ons okt 29, 2014 9:53
Inlägg: 18
Försök montera motorn så långt fram så tråget går fritt för framaxelklumpen när den fjädrar. Får du till det rätt så ska det inte ta i även med ca 30 år gamla fjädrar. jag gjorde mina motorfästen själv så det kan ha gjort att min motor sitter något högre än med originalfästen för om605 250 och om602 som finns att köpa. Av en händelse så har w202 tråget nästan en bra utformning för att tvingas ner i en w460, passar perfekt gör det inte men det finns sämre tråg t ex w211 eller w203 som har olje pick up längre bak.

Det här fungerar då jag tagit min motor från en likadan bil men behållt elpump.

En liten video jag gjort sedan motorbytet:

https://www.youtube.com/watch?v=SVDcrWD-mhs&t=35s

_________________
300GD LWB 1981
OM605 turbo Baldurs ecu


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån jul 24, 2017 20:20 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: ons jun 29, 2016 22:33
Inlägg: 3
Ort: Sundsvall
Har nu hängt in motorn tre gånger utan att bli riktigt nöjd. Trodde att det skulle räcka med att göra nya motorfästen men nu har jag kapat lös fästena i ramen för motorkuddarna och fick genast mycket bättre möjligheter att passa in motorn.

Bild
Motorkuddarna var fräscha i gummit men metallhylsorna var helt lösa så det blev ett renoveringstest med nya grövre hylsor.

_________________
Mercedes ML270 -03, daily driver
Mercedes GE280 -89, projekt
Lada Niva -08, till salu


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011