Sida 2 av 3

Re: Geländewagen W460, 280GE blir G250 Superturbodiesel

Postat: tis aug 29, 2017 9:15
av noodlesswe
Kul bygge intressant att se hur du får plats med allt
när jag satte turbo på min 240gd så valde jag att inte ha intercoller för de kände sinte som de skulle finnas plats

Re: Geländewagen W460, 280GE blir G250 Superturbodiesel

Postat: sön sep 10, 2017 12:18
av Saell
Ja det är märkligt hur en så pass stor bil kan vara så liten. Har bara grovmåttat alla delar ännu men det verkar som allt får plats, eventuellt kanske batteriet får flytta in under passagerarsätet för att göra plats för en webasto. Tryckrören till/från intercooler får gå genom hjulhusen.

Problemet jag har nu är att kardanaxeln till fördelningslådan är 70mm för kort. Eftersom den är så kort finns det inget axelrör att sticka av och förlänga. Kändes som överkurs för mej att börja svarva och svetsa i splinesdelarna så jag packade ihop alla delar och for till en kardanverkstad som rekomenderade att göra en adapter mellan den trearmade medbringaren från 722.6-lådan och den 8-bultade flänsen på kardan. Om jag skulle snurra till en sådan adapter,borde jag då behålla hardyskivan på medbringaren eller köra stumt? Väldigt tacksam för synpunkter

Re: Geländewagen W460, 280GE blir G250 Superturbodiesel

Postat: fre nov 03, 2017 16:44
av Saell
Inte mycket till uppdatering eftersom bilen stått orörd i nästan tre månader men lite tvångsskruvning blev det iallafall idag. Eftersom att verkstan fortfarande klassas som byggarbetsplats har jag haft bilen uppallad ute sedan i maj. Idag skulle jag rulla in den för vintervila men då var ena bakhjulet tvärstumt. Blev till att svära några gånger och stifta närmare bekantskap med innanmättet i bakre trumman. Var totalt hoprostat men nu vet jag iallafall hur det ska plockas isär till nästa gång.

Bild

Re: Geländewagen W460, 280GE blir G250 Superturbodiesel

Postat: mån nov 06, 2017 19:42
av megardt
Surt när det bara står och rostar, bromsarna tycker jag dessutom är jäkligt pilliga att pyssla med.

Webasto går att klämma in, sitter uppe till vänster original men det är ganska tight!

Re: Geländewagen W460, 280GE blir G250 Superturbodiesel

Postat: sön jan 07, 2018 20:33
av Saell
Har fått lite gjort på bilen under julledigheten. Köpte lite rör och flänsar för att börja knåpa ihop ett grenrör.

Bild
Började med att kasta in turbon under huven för att se hur lite plats jag har att jobba med.

Bild
Klurade ett tag på hur rören skulle kapas för 5-1 kollektorn. Trodde att jag listat ut vinklarna och kapade till en trästav i samma diameter som rören jag ska använda, visade sej att mock-upen blev fem tomtegubbar som inte all passade ihop som det var tänkt.

Bild
Nästa försök att få fram rörvinklarna gjorde jag i datorn/telefon istället. Har tidigare bara kört i Solidworks men hittade nu ett mycket bättre alternativ, Onshape, helt webbaserat så det går köra på mac utan strul. Dessutom har dom även en app så man kan köra direkt i telefonen. Grymt att kunna kolla mått samt göra skisser direkt i garaget.


Bild
Gjorde ett dorn för driva rören så dom passar till de ovala portarna på motorn.

Bild
Alla fem övergångar färdigsmidda och punktade.

Bild
Plockade även upp stång av Acetal för snurra fram puckar till ett bodylift-kit.

Re: Geländewagen W460, 280GE blir G250 Superturbodiesel

Postat: ons jan 10, 2018 21:35
av Saell
Håller på att planerar kommande delar av bygget och funderar nu över kylsystemet. Vad är det bästa fläktalternativet, visko eller elektrisk, sugande eller tryckande? Jag är nu inne på en sugande elektrisk med möjlighet till avstängning vid bad men eftersom jag är utan tidigare erfarenhet tar jag gärna råd från er som byggt tidigare. Högsta prio är driftsäkerhet vid långresor

Re: Geländewagen W460, 280GE blir G250 Superturbodiesel

Postat: lör jan 13, 2018 19:58
av megardt
Proffsigt att bygga grenrör själv, blir nog super det där!

Duger inte original viskofläkten? Jag tänker att en viskofläkt stannar vid bad ändå - eftersom den kyls av vattnet? Fast den kanske tar lite stryk först om man är hetsig.

Re: Geländewagen W460, 280GE blir G250 Superturbodiesel

Postat: lör jan 13, 2018 21:23
av Lars 9k
Framförallt skickar den runt lervatten i HELA motorutrymmet. :wink:

Re: Geländewagen W460, 280GE blir G250 Superturbodiesel

Postat: fre feb 02, 2018 18:49
av Saell
Har varit ledig från jobbet en vecka och hade planerat att få grenrör samt soppasystem färdigt. Tyvärr hade Kung Bore planerat att lägga oss som nummer ett på snödjupskartan så det har mest blivit snöskottning.

Angåenende grenröret är det nog mer amatörmässigt ambitiöst än proffsigt men det går sakta framåt iallafall. Svetsarna blir bättre för varje försök.

Bild
Svarvade till åtta 30mm höjningsklossar

Bild
Bodylift på plats, lättaste skruvningen hitills på bilen.Tog bort tanken eftersom jag ska byta den mot en plasttank och lossade bultarna sen var det bara att lyfta och stoppa in klossarna. Någon som vet var man kan få tag på ytbehandlade m10x150 i 10.9-klass? Har kollat alla proffsställen jag kunde komma på i Sundsvall utan att någon kunde fixa fram skruvarna. Eventuellt blir det a4/80 istället.
Är någon intresserad av klossar kan jag fixa fram kit komplett med skruvar för runt en tusenlapp.

Bild
Fick tag på en plasttank med anslutning i botten från en w463 har monterat ny elpump och fixat rostfria tankband. Ska dra 12x1mm rostfria rör längs rambalkarna fram till insprutningspumpen.

Har bestämt mej för elfläkt eftersom jag bara kan se fördelar med det. Någon som har koll på hur mycket flöde som kan behövas?

Re: Geländewagen W460, 280GE blir G250 Superturbodiesel

Postat: fre feb 02, 2018 19:02
av megardt
Shit vad trevligt med plasttank!!

Skruvarna finns säkert hos sifvert skruv, västberga. Antar att de skickar med post om inte annat!

Re: Geländewagen W460, 280GE blir G250 Superturbodiesel

Postat: ons feb 07, 2018 19:50
av TeBe
Hallå, det är snart dags för mig att göra samma operation som du håller på med, alltså byta till 722.6 låda.

Har du fixat flänsen mellan lådan-bakre kardan?

Finns ju tydligen en sådan att köpa, se nedan, bilden är från Ole fejders sida.
http://ofgear.dk/____impro/1/onewebmedi ... quality=85" onclick="window.open(this.href);return false;

Tror att jag kommer beställa en sådan.

När är det man behöver korta/skarva bakre kardanen? Själv så har jag en OM603 som skall paras med 722.6 och då behöver jag väl inte göra nånting åt längden på kardan om jag förstått det rätt?!

Re: Geländewagen W460, 280GE blir G250 Superturbodiesel

Postat: tor feb 08, 2018 9:48
av Saell
Det finns flera olika längder på axeln till fördelningslådan beroende på vilken motor och låda som sitter i bilen. Automaten som satt orginal i min var mycket längre än 722.6’n så därför fattas det 70-80mm. Min axel är 235mm lång om jag minns rätt. Om jag inte hittar en axel i lämpligare längd kommer jag att använda den trearmade medbringaren(utan hardyskiva) på nya lådan och sedan svarva en adapter i rätt längd som passar mot kardanaxeln.
Har även sett att det finns två olika system för bakre fästet på växellådan. På min bil är det en hylla på ett svetsat tvärgående ramrör men har sett bilder på andra byggen där det är en bultad flyttbar plåtbalk istället

Re: Geländewagen W460, 280GE blir G250 Superturbodiesel

Postat: tor feb 08, 2018 10:31
av Saell
TeBe, flänsen på bilden du la upp är för axlar med CV-knutar(w463). Lägg gärna upp en tråd när du kommer igång, alldeles för få mb-byggen på gång nu tycker jag

Re: Geländewagen W460, 280GE blir G250 Superturbodiesel

Postat: tor feb 08, 2018 12:55
av Klas_B
Saell skrev:Någon som vet var man kan få tag på ytbehandlade m10x150 i 10.9-klass? Har kollat alla proffsställen jag kunde komma på i Sundsvall utan att någon kunde fixa fram skruvarna. Eventuellt blir det a4/80 istället.
Du vet att rostfritt är riktigt värdelöst hållfasthetsmässigt, även A4-80? Typ hälften av sträckgränsen jämfört med vanlig skruv... Så om det är skruvarna till karossen skulle jag då inte tagit rostfritt... Men 8.8 finns väl varmförzinkade?

// Klas

Re: Geländewagen W460, 280GE blir G250 Superturbodiesel

Postat: tor feb 08, 2018 14:58
av Saell
Trodde att a4-80 var snäppet bättre än 8.8 men har kollat upp det bättre nu.
A4-80 ligger på 800/600 mPa i hållfasthet, så motsvarande vanliga skulle vara 8.7,5
Hittar jag inte 10.9:or blir det varmförzinkade 8.8. Tack för heads up