Sida 1 av 6

Nissan Navara D40 2007

Postat: tis sep 19, 2017 13:58
av bennysteen
Jag drar ofta bilar på släpvagn och har behov att frakta min crossmotorcykel så föll det sig naturligt att köpa en dieseldriven pickup. Någorlunda modern då jag även använder den som bruksbil.

Navaran D40 verkade vara populär, hilux och B50 var också alternativ. Men Navaran är vanlig och fanns många att välja på.

Snart hittade jag en svart 2007 manuell som dessutom hade difflås i bakaxeln. utrustad med dom vanliga extraljusen fram men även en bred LED bar på taket och framförallt arbetsbelysning bakåk. Vilket är bra när man skall lasta motorcykeln på hösten.

Den hade lite småfix, ingen värme i kupén och vibrationer från främre kardan. Kända fel båda. Men få bort luften från kylssystemet var riktig besvärligt. I mitt fall visade sig vara kylmanteln för EGR ventilen. Min EGR ventil visade sig vara blockerad av tidigare ägare så jag tog bort kylslangarna och ersatte med en U format slangbit.

Som tur var sommardäcken som satt på nästan slut, så det passade bra att köpa 5nya Pirelli scorpion 265/75-16 mud istället. Dom skall på efter helgen och provköras i någon lämplig lerhåla.

Bild

Bild

Bild

Re: Nissan Navara D40 2007

Postat: ons sep 27, 2017 12:39
av bennysteen
I helgen körde jag t/r umeå-sthlm, skön och tyst bil att åka långt i.

Nya däcken kom på plats igår, sitter på 16" orginalfälgarna. fick plats utan bekymmer. bara en främre plastskärm som fick böjas lite. Tog en provtur och dom var både tysta och med bättre komfort än dom gamla "normala" däcken. Ikväll skall terrängegenskaperna prövas.
Döcken är 31.6" och dom gamla var 30" så bilen blev ca 20mm högre. precis att jag tog mig ur garaget...

Bild

Re: Nissan Navara D40 2007

Postat: tor sep 28, 2017 10:25
av bennysteen
Nu är däcken provkörda i terräng :-)

Bild

Bild

Bild

Re: Nissan Navara D40 2007

Postat: ons okt 18, 2017 12:17
av bennysteen
Jag köpte ju navaran med svajig värme i kupén. Jag hoppades det var en stegmotor eller bara luft i systemet, båda är vanliga fel på modellen.

Efter har letat efter läckage en längre tid så återstod bara värmepaketet i kupén. För dom som inte demonterat sådana förut så är det är den komponenten som bilfabriker börjar skruva fast delar kring med när dom bygger bilar...

Det går fint att starta bil trots att i 99% av alla kontakter är lösa. Airbag lampan började dock lysa ;-)
Bild

Stort värmepaket...
Bild

tyvärr verkade även värmepaketet vara helt.
Bild

Det sitter även ett elektrisk värmeelement framför det vattenburna, Det funkar inte heller, men det är inget fel på själva elementet. utan någon extern styrning som krånglar. Det får bli felsökning på det senare.
Bild

Re: Nissan Navara D40 2007

Postat: lör dec 09, 2017 19:44
av bennysteen
Jag har börjat bygga en " Swing out arm spare wheel holder and kitchen". Hållare för reservhjul, jeepdunk och nedfälltbart bort med gasspis. Den går enkelt att demontera genom att dra rakt upp.
Det blir lite av en expeditionsbil är tanken. Ett takttält monterat på flaklocket ligger i planeringen.

Bild

Bild

Bild

Re: Nissan Navara D40 2007

Postat: sön dec 10, 2017 18:02
av bennysteen
Nu är reservhjulshållaren klar, förutom en skjutlås överst. Jag bygger med förhållandevis tunna rör 60x20x2mm så man får tänka till så förstärkningarna hamnar rätt Reservhjulet är 32"
Härnäst blir det något liknande konstruktion för reservdunkshållaren

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Nissan Navara D40 2007

Postat: fre dec 22, 2017 10:19
av bennysteen
Värmen på navaran har fortsatt att gäcka mig... för att kontrollera vattenflöden åkte jag och köpte genomskinlig slang och monterade på motorn. Den stora genomskinliga kommer direkt från motorns topp. när temostaten är stängd cirkulerar först vattnet lokalt internt och vid 82grader kommer den stänga den interna passagen samtidigt som den öppnar för cirkulation via kylet.

När jag provar ser jag att vattenflöden i den stora genomskinliga inte var så mycket att hurra för och då kanske det ändå är vattenpumpen och demonterar den. för att utesluta temostaten har jag klämt ihop slangen som går till kylet.
Men vattenpumpen var hur frisk som helst, argh ! Termotaten är bytt till ny, men nu har jag kontrollkokat den gamla och skall montera tillabaka.

Bild

Bild

Bild

Sedan har jag köpt lite mera expedtionsutrustning :-)

Bild

Bild

Re: Nissan Navara D40 2007

Postat: fre dec 22, 2017 14:02
av Lars 9k
Campingprylar är kul, tristare med dålig värme så här års.
Hoppas du hittar vad det är som spökar!!

Re: Nissan Navara D40 2007

Postat: fre dec 22, 2017 15:00
av Fisketorp
inget spjäll i värmepaketet som inte öppnar som det ska?

Hade så på en bil. Fick plocka av vajern och sköta det manuellt. och då blev det max kyla eller max värme. väldigt konstig symptom.
Då spjället var öppet (eller stängt, var iallafall fel position) så var luftflödet som det skulle, så tog ett tag att klura ut.


En lite fråga.
Blir det inga skruvar över när det demonteras så mycket?
Lyckas få några över som jag inte begriper var dem ska sitta :rodnar:

Re: Nissan Navara D40 2007

Postat: fre dec 22, 2017 20:40
av bennysteen
nope, sitter inget spjäll utan vattnet cirkulerar hela tiden genom värmepaketet. Sedan regleras värme genom att luften får ta vägen igenom värmecellpaketer eller ej Så är det på dom flesta bilar sedan mitten av 90talet även om undantag förekommer. Det är förmodligen för att det är enklare styra en plastklaff för luft med en stegmotorn än ett rostigt vattenspjäll.

Jag har tryckmätt systemet och det går upp till 0.8bar och håller trycket stadigt där. Men imorgon skall jag varmköra så termostaten stänger interna bypassen (och öppnar till kylet) och därefter klämma ihop slangen till kylaren. Då finns det ingen annan väg än genom värmepaketet för vattnet att ta.

Jag har en teori att slangen från kylarlocket varit klämd bakom batteriet och då fungerar inte cirkulationen genom expansionskärlet och därigenom inte heller avluftningen, Då blir luft kvar imotorn som expanderar och trycker ur vattnet genom övertryckslocket på expansionkärlet. Sedan när motorn kallnat och man öppnar locket, så är det undertryck och sedan börjar allt om igen...

Sista utvägen är väl byta topplockspackning, jag skall naturligtvis Co2 testa först, men inget tyder på att toppen läcker. motorn går fint och vattentempen fungerar helt normalt.

Re: Nissan Navara D40 2007

Postat: fre dec 22, 2017 23:27
av Fisketorp
Precis.. detta "spjäll" jag syftar på, vad det nu heter på fackmannamässigt språk =D

Full värme på paketet, bra luftflöde genom men det kom ändå ingen värme eller bara ytterst lite (minns dåligt) var detta spjäll som inte öppnade sig.
Men du har ju haft nere hela alltet så har väl känt om värmepaketet blir varmt eller inte

Notera att det inte var fel på det som reglerade spjället på morsans bil, utan det var bara något jäkla knäppt så man fick stänga av fläkten, ställa spjället (manuellt, kunde inte vara kopplat till styrningen) till max värme och sedan slå på fläkten.

Hade man på fläkten först så hände inget med spjället när man ändrade läge. Hände heller inget om man försökte ändra med styrningen även om styrning såg ut att fungera som den skulle.

Re: Nissan Navara D40 2007

Postat: lör dec 23, 2017 19:54
av bennysteen
Idag har jag testkört systemet med genomskinlig slang, Provade även utan värmepaketet inkopplat. Till att börja med så är inte ovanligt att folk har bekymmer med värme på D40 pga luft i systemet. Det är byggt med klent vattenpump. På amerikanska marknaden fanns det en extra elpump som tillbehör för värmepaketet.

Jag har under några veckor försökt upprepade gånger utan att få det tillförlitligt.Dessutom har det även försvunnit kylarvätska vilket har gjort felsökningen har inriktats på hitta yttre läckage eller trasig topplockspackning, vilket inte verkar vara felet.

Nu hoppas jag att lyckats ringa in felen och fick idag under en längre provtur värme hela vägen och när man står still på tomgång direkt efter blir återigen luften sval. (det kan jag leva med)

Men min slutsatser så här långt på D40 2007 . det är vattenrören som är dragna mot EGR kylningen som främst gör det besvärligt (min EGR är blockad och kylningen bypassad)

-på tomgång är vattenflödet genom värmepaketet är princip noll även med termostatens interna bypass stängd. (vid > 82 grader).

-Trycket från pumpen räcker inte för cirkulation du måste få systemet att fungera som en hävert som hjälper till att cirkulera vattnet genom värmepaketet, så den även suger från returen i motorn. Finns det luft på vägen funkar det inte.

-Kontrollera att kylaren inte sjunkt ner på sina fästen eller hänger snett, då skapas en luftbubbla på passaragerarsidan av kylaren. och avluftningen fungerar inte

-kontrollera att slangen från kylarlocket till expansionkärlet inte är klämd eller skapar ett vattenlås vid batteriet, då funkar inte avluftningen korrekt. korta ner orginalslangen och dra den rakt horisontellt. Stick INTE ner den mellan batteriet som orginal, då skapas ett vattenlås där och luften kommer inte förbi.

Om någon av ovan eller flera inträffar kommer det skapas en luftficka i tillflödet till värmepaketet och luften kommer inte kunna ta sig till expansionkärlet, där den hör hemma.

Att det försvunnit kylvätska tror jag bara beror på att luft i kylsystemet expanderar och trycker ut vätskan genom epansionskärlets övertrycksventil. Ser man till att få bort ALL luft löser sig både värmen och försvunnen kylvätska.

Re: Nissan Navara D40 2007

Postat: tis dec 26, 2017 17:29
av bennysteen
Efter debaclet med värmesystemet som jag nog har löst nu. Har jag återgått till bygga på expeditionbilen. Ett hållare för jeepdunk , en låsning behövs också.
och sedan ett utfälltbart bord i 18mm plyfwood, skivan skall jag behandla med någon lämplig olja/färg, men den kommer nog ändå bli skitig, jag får utvärdera hur det funkar.annar går det ju lösa med ha skivan löst inne i lastutrymmet.

Imorgon skall jag handla björkplywood och snickra utdragslådor. Boxlåsen kommer biltema och gör att plattjärnen inte kan hoppa loss. monterars nog med svetsen ;-)

Bild

Bild

Bild

Gasvärmaren har en amerikansk gaskoppling som inte finns i europa. Men jag hittade en adapter på ebay som gör att kan använda tex biltemas gasolflaskor.

Bild

Bild

Re: Nissan Navara D40 2007

Postat: tor dec 28, 2017 22:50
av bennysteen
I veckan har jag kört runt med pickupen och värmen funkar fint. Ibland försvinner det men då gasar man lite hårdare så kommer det tillbaka. Förmodligen lite luft kvar fortfarande.

Det utfällbara redneck-kaffebordet är målat och är för tillfället klart för användning, så projektet har skridit vidare med utdragslåda(or) kommer blir 150cm långa, 60 breda, 40 höga och skall gå att dra ut så långt som möjligt. skall ju rymma verktyg och bekämpningsmedel mot zombier.

Jag köper ju inte färdigt utan bygger efter egen huvud. Köpte 3m C-profil på byggvaruhuset avsett för kabelmontering. Förzinkat och rejält. inuti blir det kullager monterade direkt på en stålstav som bär upp lådan.
Bild

Re: Nissan Navara D40 2007

Postat: tor dec 28, 2017 23:29
av Hill-Willy
Riktigt snyggt bygge :woot: