Marvins garage! Suzuki Turbo+

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

suzuki nr.1
Rutinerad
Inlägg: 288
Blev medlem: sön maj 16, 2010 20:33
Ort: vaggeryd

Marvins garage! Suzuki Turbo+

Inlägg av suzuki nr.1 » ons dec 11, 2019 17:19

Tjena! tänkte starta en tråd om min renovering som skall göras på min suzuki nu i vintern.
vill först börja med att skriva lite kort om vem jag är och hur mitt intresse för bilar startade.

Detta är jag. Marvin seger 23 år från Vaggeryd efter en träff i Bet 2018.
Bild

det hela började 2009 när pappa köpte första jeepen. den byggde vi om 2012 och satte på spiralfjädring bla. denna bil såldes tyvärr 2014.
Bild

2015 när jag gick i 3e klass på fordon så fick jag ett litet ryck. jag ville bygga en bil innan familjen skulle flytta. sagt och gjort. på 30 dagar så hade jag byggt en suzuki samurai med cheva 350tbi th700 och cheva blazer axlar. orbitrolstyrnoing och bur. 39.5" hjul. mm. denna sålde jag 2017 efter att jag hade knäckt 4st automatlådor och va lite trött på bilen. nu i efterhand såvar det synd att sälja. en väldigt rolig bil men tyckte inte om karaktären i en 350 motor.
Bild
mellan bet 2017 och midsommar 2017 så fick jag ett ryck och renoverade hela bilen. körde på ränneslätt midsommar och spräckte lådan och sälde sedan bilen.
Bild

efter denna såldes så tänkte jag strunta i jeepkörning ett tag men det sket ju sig. 3 dagar innan nyårsafton 2017 köpte jag min nuvarande suzuki samurai. tanken var att köpa en färdig bil för jag inte orkade med att skruva längre , utan bara köra . men det gick ju bra.... bilen var en samurai med hj60 axlar. höjj blad. volvo b230 motor och automat. stenkrypare m.m

Bild

på nyårsafton 3 dagar efter köp så var det dags för jeepträff. välte bilen 2 gånger så den blev helt mulad. så sen var det ju kört..
Bild

Bild

sålde 37" trepadorerna och satte på mina däck från gamla bilen 39.5" iroc. ångrar mig inte en dag att jag bytte.
Bild

i och med att rutram, dörrar, kåpa, tak m.m blev dåligt när jag välte så plockades detta bort. turbokonventerade även motorn. den rasade direkt....
satte sidan i en b230 turbo motor. fungerade bra i ett år. körde lite träffar och rasade 2 fördelningslådor och växelåda och bakaxel, men roligt var de (=
Bild
blev väldigt intresserad av drifting 2017/18 så byggde mig en audi S2 . doch inte orginal.
byggde i en volvo 16ventilars motor med en hx40 turbo. nira sprut. bmw zf låda. och bmw 540 bakvagn . tyvärr kördes denna bara lite lätt på gata innan jag blev påkörd framifrån och hela bilen blev skrot. riktigt synd då det var bra med tid nerlagt =(
Bild
men gav inte upp så lätt. byggde direkt efter en volvo 740 med 16v turbo och bmw låda. körde 3 gånger på driftingbanan innan jag skrotade hela bilen i en mur på hultsfreddrifttrack :rodnar: :rodnar: efter detta lade jag ner med drifting ideen..
Bild

eftersom att min smällda 740 hade en motor över så monterades ju givetvis denna 16v turbo motorn o jeepen.
körde sedan sönder fördelningslådan. så bestämde mig för att köpa en preppad th400 automat och valp fördelningslåda. detta fungerar kalas.
Bild
sedan gick vevlagerna på denna motorn. så renoverade en ny b234f motor. monterade en mindre turbo från hx 40 till en 13g från v70. och även satte i ett maxxecu styrsystem och 875cc spridare och etanol. så nu jävlar går den bra! bromsade bilen på overtake i jönköping . bottnad turbo så lämnade den 320 hk.
Bild
sedan så stod det på tur att bygga spiraler bak och airshokes fram. .
Bild

fortsättning följer! mvh
Mjölk och 4wd kommer man långt på i livet!!

TEAM MILK AND 4WD

suzukiludde
Användare
Inlägg: 62
Blev medlem: ons feb 24, 2016 12:42
Ort: Vaggeryd

Re: Marvins garage! Suzuki Turbo+

Inlägg av suzukiludde » ons dec 11, 2019 19:57

Sjuka byggen du har. Bra du går i din brors fotspår och bygger jeep på heltid. keep it up 8)
Värnamo Jeep Klubb
"Laga aldrig något som inte är sönder"
- Suzuki samurai -87

suzuki nr.1
Rutinerad
Inlägg: 288
Blev medlem: sön maj 16, 2010 20:33
Ort: vaggeryd

Re: Marvins garage! Suzuki Turbo+

Inlägg av suzuki nr.1 » sön mar 01, 2020 20:15

Hej! efter 2 hårda år så såg bilen förjävlig ut, tänkte skrotat den först, men ångrade mig. Så här är lite bilder på vad som händer.

Bild
i och med att jag skullle skrotat bilen har jag inga bilder på hur den såg ut komplett i slutet. kanske hittar det längre fram.
men här är den nedriven.
Bild

bakhörnen var väldigt dåliga.
Bild

så byggde nya . smidigt med brandsläckare haha
Bild
ett rör där buren skall stå på. överplatten är 3mm plåt.
Bild
höger sida.
Bild

vänster sida
Bild
Bild

första året körde jag med 40" med orginal axelavstånd. så fick korta ner tröskeln på bilen då. men nu sitter framaxeln mycket längre fram så förlängde tröskeln till orginal-längd.
satte även här i ett rör som är till buren.
Bild
Bild
sen blev det högersidans tur,
Bild
gjort en rockslider till denna sidan.
Bild
byggde ihop en ny safaridörr.
Bild
hörnen vid rut-ramen var helt sönder. så byggde nya. buren skall stå på denna, så ett rör sitter mellan det och tröskeln. även en 3mm plåt sitter där röret är.
Bild
Bild

dettá får bli bra för denna gången. mer bilder kommer !
Mjölk och 4wd kommer man långt på i livet!!

TEAM MILK AND 4WD

Skriv svar