Suzuki Samurai Pickup - 00

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Suzuki Samurai Pickup - 00

Inlägg av klirre » mån jan 28, 2019 10:36

Robert Gladh skrev: sön jan 27, 2019 22:06 Ja däremot har bilen bara gått 4000 mil så tycker inte den borde slira men man vet ju inte hur gubben kört innan. Däremot låg det kamrem, filter och lite grejer i den när jag köpte den så han verkar ju ha tänkt byta dessa innan han dog och byter han kamrem själv förutsätter jag att han kan med och hantera en koppling :)

Så inte samma låda alltså, vad sitter det för skit i denna då tro? Peugeot xud lådan lär det ju inte vara för den bör han utgående axlar åt olika håll då den satt tvärställd
Tror bara det är låda från Sammy TD som passar. Kanske från SD oxå, men det är ju Renault ( :puke: ) så det lär inte vara troligt...
Med bara 4k mil på mätaren så bör ju kopplingen vara frisk om föraren kunde köra bil, så jag skulle kolla så att vacuumpumpen till bromsservot funkar först som sagt. Membranet brukar gå ihjäl vilket medför oerhört dålig broms-verkan.

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

anders79
Hemmastadd
Inlägg: 240
Blev medlem: sön okt 29, 2006 18:57
Ort: vetlanda-näshult

Re: Suzuki Samurai Pickup - 00

Inlägg av anders79 » sön feb 10, 2019 23:09

Är på väg att göra samma bygge ungefär, men har kört både spoat och med höjningsblad. Personligen är det inget alternativ att spoa igen, ledsnade fullständigt på att byta blad hela tiden. 3" höjning och andra schacklar med ruf så man kör bakblad fram också. Det var så jag hade på min sista samurai och höll jäkligt bra. :tumbup:

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Suzuki Samurai Pickup - 00

Inlägg av klirre » mån feb 11, 2019 7:08

Håller fint med spoa om man även sänker genomslagsgummin motsvarande höjningen, samt momentstag bak iaf. Där emot är bak-blad fram en riktigt bra idé, och vänder man dem så den fasta delen kommer framåt så blir det ännu bättre👌
If in doubt, Flat out!

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Suzuki Samurai Pickup - 00

Inlägg av gubbstrutten » mån feb 11, 2019 8:46

klirre skrev: mån feb 11, 2019 7:08 Håller fint med spoa om man även sänker genomslagsgummin motsvarande höjningen, samt momentstag bak iaf. Där emot är bak-blad fram en riktigt bra idé, och vänder man dem så den fasta delen kommer framåt så blir det ännu bättre👌
Ursäkta jag lägger mig i, men det där med bakblad fram har jag provar på en Samurai -98.
Funkade inte alls (för mig).
Framaxeln kom för långt fram.
Däcken tog i bumperrören fram (som kapades).
Styrstaget tog i diffklumpen.
Estetiskt fult med framaxeln så långt fram(tycker jag).

Jag köpte i stället Calmini´s ombyggnadssats med fast infästning fram och schackel bak.
Blev som en helt annan bil = mer följsam över stock och sten i stället för det "tvära" angreppet på/mot hinder.
Även nya (mjuka) fjädrar så att "Lille Skutt" kom upp ungefär 4".

:tumbup:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Suzuki Samurai Pickup - 00

Inlägg av klirre » mån feb 11, 2019 9:34

gubbstrutten skrev: mån feb 11, 2019 8:46
klirre skrev: mån feb 11, 2019 7:08 Håller fint med spoa om man även sänker genomslagsgummin motsvarande höjningen, samt momentstag bak iaf. Där emot är bak-blad fram en riktigt bra idé, och vänder man dem så den fasta delen kommer framåt så blir det ännu bättre👌
Ursäkta jag lägger mig i, men det där med bakblad fram har jag provar på en Samurai -98.
Funkade inte alls (för mig).
Framaxeln kom för långt fram.
Däcken tog i bumperrören fram (som kapades).
Styrstaget tog i diffklumpen.
Estetiskt fult med framaxeln så långt fram(tycker jag).

Jag köpte i stället Calmini´s ombyggnadssats med fast infästning fram och schackel bak.
Blev som en helt annan bil = mer följsam över stock och sten i stället för det "tvära" angreppet på/mot hinder.
Även nya (mjuka) fjädrar så att "Lille Skutt" kom upp ungefär 4".

:tumbup:
Haft det på tre bilar bla min nuvarande. För mig har det funkat kanon :vetej:
Får ju fram hjulet lite som sagt, men då går det ju fritt i bakkant när man åker 33" lättare att massera i fram.

Mvh
If in doubt, Flat out!

Robert Gladh
Användare
Inlägg: 35
Blev medlem: tis jun 05, 2018 10:43

Re: Suzuki Samurai Pickup - 00

Inlägg av Robert Gladh » mån feb 11, 2019 12:19

Ja jag är lite kluven till ruf, blir det inte konstigt med bladfjädrar fram iom att nedre bladet ligger helt horisontellt, känns som att det borde fastna i allt som går att fastna i.

Nu ska denna bilen inte åka igenväxt traktorstig, inte vad jag tänkt iaf. Åker nog på en 3" höjning från sajten jag länkade ovan, tar det i får man väl göra en karosshöjning.

Att sätta shackeln åt andra hållet borde innebära att axeln rör sig i en radie åt motsatt håll mot vad den gör original? Blir det verkligen bra :D Ska läsa om calminis kit.

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Suzuki Samurai Pickup - 00

Inlägg av gubbstrutten » mån feb 11, 2019 22:19

klirre skrev: mån feb 11, 2019 9:34
gubbstrutten skrev: mån feb 11, 2019 8:46
klirre skrev: mån feb 11, 2019 7:08 Håller fint med spoa om man även sänker genomslagsgummin motsvarande höjningen, samt momentstag bak iaf. Där emot är bak-blad fram en riktigt bra idé, och vänder man dem så den fasta delen kommer framåt så blir det ännu bättre👌
Ursäkta jag lägger mig i, men det där med bakblad fram har jag provar på en Samurai -98.
Funkade inte alls (för mig).
Framaxeln kom för långt fram.
Däcken tog i bumperrören fram (som kapades).
Styrstaget tog i diffklumpen.
Estetiskt fult med framaxeln så långt fram(tycker jag).

Jag köpte i stället Calmini´s ombyggnadssats med fast infästning fram och schackel bak.
Blev som en helt annan bil = mer följsam över stock och sten i stället för det "tvära" angreppet på/mot hinder.
Även nya (mjuka) fjädrar så att "Lille Skutt" kom upp ungefär 4".

:tumbup:
Haft det på tre bilar bla min nuvarande. För mig har det funkat kanon :vetej:
Får ju fram hjulet lite som sagt, men då går det ju fritt i bakkant när man åker 33" lättare att massera i fram.

Mvh
Så sant så sant att det är lättare att modda fram än "massera" i framhjulens bakkant. :rodnar:
Men jag gav som sagt upp provet med bakfjädrar fram. :(
Och masserade mycket i bakkant i stället. :rodnar:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Robert Gladh
Användare
Inlägg: 35
Blev medlem: tis jun 05, 2018 10:43

Re: Suzuki Samurai Pickup - 00

Inlägg av Robert Gladh » mån jun 24, 2019 22:27

Nästa projekt är nog att bygga rocksliders.
Inte bestämt mig hur jag ska göra så kom gärna med inputs.
Bilen har dels en pressad nederdel med två plåtar som möts enligt bilden nedan, röd pil.

Utöver det sitter fästet för plastlisten som satt original, grön pil. Denna sitter punktad så går nog att borra bort ganska lätt.

Vad tror ni, lägga L formad profil utanpå båda två?

Kapa bort båda två?

Svårt att se hur man ska bulta den för att få bra hållbarhet. Bilen kommer dock inte gå över några värre stenpartier det är mest för att det är kul att greja som det görs men får gärna fylla någon funktion också

Bild

Skriv svar