Jontes garagetråd

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Johan W
Användare
Inlägg: 91
Blev medlem: sön feb 24, 2013 11:37
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Jontes garagetråd

Inlägg av Johan W » lör maj 02, 2020 22:38

ja det är med distanser men ett karossfyft är nog det bästa så man kan ha större däck iaf

jag köpte en blackbox dator till min för 7k för att låsa upp den, den fixar det mesta

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Jontes garagetråd

Inlägg av jonte_malmö » lör maj 02, 2020 23:18

Låter intressant med black box, är den modell-specifik?
Ford Explorer '98

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Jontes garagetråd

Inlägg av jonte_malmö » ons maj 06, 2020 15:39

Monterade K&N-filtret från GIK idag. Lite maffigare ljud och ser fräckt ut. Dock lite osäker på om man ska behålla luftintaget från fronten och låta det hänga bara, bör ju blåsa lite friskluft på filtret?

Bild
Ford Explorer '98

Johan W
Användare
Inlägg: 91
Blev medlem: sön feb 24, 2013 11:37
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Jontes garagetråd

Inlägg av Johan W » ons maj 06, 2020 20:41

jonte_malmö skrev: lör maj 02, 2020 23:18 Låter intressant med black box, är den modell-specifik?
ja och den är låst till 2 chassinr
Monterade K&N-filtret från GIK idag. Lite maffigare ljud och ser fräckt ut. Dock lite osäker på om man ska behålla luftintaget från fronten och låta det hänga bara, bör ju blåsa lite friskluft på filtret?
ja friskluft är bra

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Jontes garagetråd

Inlägg av jonte_malmö » tor maj 07, 2020 11:12

Johan W skrev: ons maj 06, 2020 20:41
jonte_malmö skrev: lör maj 02, 2020 23:18 Låter intressant med black box, är den modell-specifik?
ja och den är låst till 2 chassinr
Jag kollade runt lite på deras sida, de hade en enklare modell för 3000 också som ska fixa allt från start till luftfjädring, AC mm. Blir nog en sånn. Även en liten mini-dosa för bara start, när imobilizern låst sig för ca 1000kr. Smarta grejor, tack för tipset! :tumbup:
Ford Explorer '98

Johan W
Användare
Inlägg: 91
Blev medlem: sön feb 24, 2013 11:37
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Jontes garagetråd

Inlägg av Johan W » tor maj 07, 2020 20:37

:tumbup:

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Jontes garagetråd

Inlägg av jonte_malmö » tor maj 07, 2020 20:48

Värstingen för 7000 blir nog lite mycket, men vilken skulle du tagit av dessa två för 3-4000?

https://www.nanocom-diagnostics.com/shop/product/ncom05

https://blackbox-solutions.com/shop/product/fcr60

De verkar ju klara felkoderna på startspärr, luftfjädring, ABS, airbag och A/C båda två, men Nanocomen verkar ha mer inställningar typ att man kan trimma olika inputs och putputs.
Ford Explorer '98

Johan W
Användare
Inlägg: 91
Blev medlem: sön feb 24, 2013 11:37
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Jontes garagetråd

Inlägg av Johan W » tor maj 14, 2020 21:16

har inte testat nanocom men har hört att dom funkar bra på andra modeller

Faultmaten har ett forum man kan få hjälp på och den gick att modda så den hade jag köpt

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Jontes garagetråd

Inlägg av jonte_malmö » fre maj 15, 2020 13:03

Johan W skrev: tor maj 14, 2020 21:16 har inte testat nanocom men har hört att dom funkar bra på andra modeller

Faultmaten har ett forum man kan få hjälp på och den gick att modda så den hade jag köpt
Jag var inne på den också, Faultmaten alltså. Men mejlade företaget och den har en stor skillnad, den startar inte bilen när "BECM" gått i baklås, dvs synkningen mellan nyckelns kod och ECU:n inte funkar. De har en liten plug-in box bara för det: https://blackbox-solutions.com/shop/product/bsm03. Sen har de en liten box för felkoder till luftfjädringen: https://blackbox-solutions.com/shop/product/bekl1.

Men han rekommenderade "Nanocom" då den kan klara felkoder i både luftfjädring, motorns insprutning, AC, ABS, Airbag OCH viktigast av allt, synca startspärren den dagen bilen inte går att starta. Jag har ju dessutom "lilla utropstecknet och en boksida" i AC:ns display, skulle vara gött att få rätt på den. Den kyler riktigt bra när den väl vill komma igång, men vill inte blåsa fullt alltid.
Ford Explorer '98

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Jontes garagetråd

Inlägg av hakan13 » mån jun 01, 2020 5:44

jag använder nanocom på min p38a... tycker den funkat bra!!
startspärren ska gå att få bort om man väljer Saudi Arabien som hemland... men har inte testat om det funkar än!!
sen så ska det ju normalt sett alltid funka att ta bort den med EKA-koden!! men då kommer den tillbaka så man får göra om det om man brutit strömmen!!

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Jontes garagetråd

Inlägg av jonte_malmö » mån jun 01, 2020 11:49

Får ta och kolla in en sådan!
Ford Explorer '98

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Jontes garagetråd

Inlägg av jonte_malmö » tor aug 13, 2020 22:28

Blev nöjd med dagens verk. Tanken hade börjat läcka lite i underkant på Broncon, bara droppar, men när jag kollade närmre var det en gammal lagning som börjat gå upp. Så gjorde slag i saken och beställde en ny tank från Åbergs, riktig tur , de hade en hemma och i precis rätt modell med 2" sändar-hål. Några tior billigare än Hansen, som inte bara hade ca 10 veckors leveranstid utan jag skulle utöver angivna priset betala frakten över Atlanten. Hade blivit billigare att beställa en direkt från Rockauto för 69 dollar och 2000 i frakt. :?

När jag monterat av gamla tanken insåg jag att tankbanden jag fått med gratis var till ovansidan, och att tanken ska ligga i en "vagga" eller skid-plate som samtidigt håller upp tanken. Denna sitter inte på min bil, och alla alternativ blev galet dyra från USA. Så tog tag i att bygga en själv. Bockade en tjock plåt med den gamla tanken som modell, kapade sen ur mittbiten på bottnen av gamla tanken som jag slipade plåtren och nitade fast i min "vagga". Måttade upp den och borrade hål efter ramens fästpunkter på bilen, sen lackade jag den mörkgrå metallic (röd på insidan för fick slut på färg). Rent amatörjobb, men kommer nog att se hyffsat ut på plats. Fördelen är riktigt tjock plåt så kommer ju fungera som ett rejält skydd för tanken. Nästa steg är montering :woot:

(Första bilden en orginal)

Bild

Bild

Bild

Bild
Ford Explorer '98

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Jontes garagetråd

Inlägg av jonte_malmö » mån jul 26, 2021 1:02

Äntligen blivit med riktig 4x4 igen! WJ ’99 med 4.7L V8 och Quadra-Drive. Lite småfix, men bra skick mekaniskt och en iskall AC!

Bild
Ford Explorer '98

Skriv svar