Ford Ranger, snorkel mm

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Ford Ranger, snorkel mm

Inlägg av jonte_malmö » lör mar 21, 2020 16:14

Beställde ett snorkel-kit från en Spansk firma till min Ranger 2,5 diesel. Priset var ett riktigt fynd, 69 Euro + frakt på ett par hundra, och den kom fram på en vecka trots Corona-helsiket :mrgreen:

Perfekt passform och allting funkar perfekt, så kan rekommenderas, de har till andra modeller också + jag beställde lite recovery-grejor till billigt pris. Fina gummi-genomföringar och slangklämmor i metall plus att jag tätade upp med svart silikon/fogmassa. Det var med en svart, vinklad snorkeltopp men jag körde på swirvelburken jag hade över från ett annat projekt. Lite fräckt ljud plus att man slipper väl vatten in i röret? Satte såklart i ett nytt luftfilter också och tätade hela burken med silikon. Mycket nöjd med resultatet :woot:

https://www.autoled4x4.com/en/snorkel-f ... -2006.html

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Ford Explorer '98

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Ford Ranger, snorkel mm

Inlägg av jonte_malmö » fre mar 27, 2020 18:13

Bytte kamrem och spännare idag, nog den smidigaste bilen jag gjort det på (typ Volvo 240, 740 8V och V70 20V jag gjort det på innan). Att få av kamrems-kåpan i metall var nog det pilligaste och det som tog längst tid. Samt att jag saknade en 38mm hylsa att dra runt motorn med, men behövde ändå till Bolaget idag så stannade till på Biltemaockså. Två fasta punkter i tillvaron! :beer:

Funderade bara på en sak, man skulle dra runt motorn "clock wise" enligt beskrivningen jag hittade. Räknar man sett framifrån då, alltså som man står när man skruvar?

Bild

Bild
Ford Explorer '98

Skriv svar