Minigrisen/kultingen (TGB 413)

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

GustavB
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: tor sep 17, 2020 17:21
Ort: Västmanland

Minigrisen/kultingen (TGB 413)

Inlägg av GustavB » mån okt 12, 2020 10:42

Hej på er

Efter fem år med youtubetittande på offroadkörning, samt total corona-tristess bestämde jag mig för att det äntligen var dags att bli med egen bil. Började leta efter TGB 11/C303 för att återuppliva minnena från min tid inom försvarsmakten. Hittade ett riktigt fint objekt som jag bestämde mig för att åka och titta på. När jag kör ut ur mitt garage slår det mig att fan, en C303 kommer inte gå in på höjden i garaget. Blir sittande på uppfarten och väger för och nackdelar. Har tillgång till andra lokaler, dock var tanken att ha den i garaget så man enkelt kan springa ut och skruva när ungarna lagt sig. Efter mycket tänkande fick jag tyvärr skrota tanken på en C303.

Började istället leta bilar som skulle kunna gå in i garaget men ändå vara dugliga i terrängen samt hyffsat enkla att skruva med (detta då jag är en tangentbordsriddare till vardags). Sprang över en Suzuki Sj 413 som hade potential. Fin ram och bara lite ytrost och bucklor i karossen. Sagt och gjort, två timmar senare stod den i garaget.

Detta ska då bli min minigris eller kulting (son till RG32 Galten och TP21 Suggan). Eftersom den i standardutförande inte lever upp till det namnet behövs här lite modifieringar.

Det som jag hittills gjort:
*Monterat 2" höjnningssats med nya dämpare, bladfjädrar och bussningar.
*Bytt styrdämpare
*Monterat 42" ledramp
*Återställt massor av inredningsdetaljer till original.
*Slitit av de gamla trötta däcken och blästrat fälgar.
*Kapat bort vinschfäste i frontbågen (nåt halvdant hemmabygge).
*Byggt ny kofångare fram med vinsch infälld bakom.
*Slitit bort kofångaren bak, den nya fram, frontbågen och skickat på lack (tillsammans med fälgar).
*Fått hem nya 31"x10,5 Cooper Discoverer STT Pro som ska monteras så snart fälgarna är klara.

Det som just nu ligger på attgöra-listan:
*Prius styrservo
*Stor service
*Besiktning
*Montera ledframljus
*Riva ner hela karossen och laga rost (mest ytrost)
*Bygga nya skärmbreddare i plåt (RG 32-style)
*Bygga rocksliders
*Hellackering (försvarsmaktens gröna givetvis)
*Underredesbehandling
*Ev. montera stenkryparlåda

Målbilden är en fin "allrounder" (men inte så fin så den inte vågar skita ner sig i skog mark). Följer upp med lite bilder inom kort.
Suzuki SJ413 -89

kenny_69
Veteran
Inlägg: 1739
Blev medlem: tis maj 30, 2006 13:01
Ort: Motala

Re: Minigrisen/kultingen (TGB 413)

Inlägg av kenny_69 » sön okt 18, 2020 10:36

Kul med mer Suzuki !

Ös på med bilder😉

GustavB
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: tor sep 17, 2020 17:21
Ort: Västmanland

Re: Minigrisen/kultingen (TGB 413)

Inlägg av GustavB » ons okt 28, 2020 9:27

Det kommer. Måste bara hitta lämpligt ställe att lägga dem på då forumet tyvärr saknar stöd för detta.

Kan berätta att grisen dansade igenom besiktningen igår med blankt papper. Slet av 31-tummarna och på med vinterdäcken för säkerhets skull. Det sista besiktningsmannen sa var "nu får du väl fan hem och slänga på de riktiga däcken". :D

Bytte även avgassystemet som var helt slut och när det nya var på plats blev den så tyst att jag började höra andra ljud. Ett svagt skorrande eller malande ljud när neutralen är i och kopplingen uppe. Slutar direkt man trycker på kopplingen. Misstänker lagren i växellådan alternativt urtrampningslagret. Så ny lagersats, synkringar, urtrampningslager på väg. Så blir till att riva ner hela växellådan.

Generatorn verkar också sett sina bästa dagar. Så måste försöka hitta på en ny sådan också.
Suzuki SJ413 -89

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Minigrisen/kultingen (TGB 413)

Inlägg av jonte_malmö » ons okt 28, 2020 15:32

GustavB skrev: ons okt 28, 2020 9:27 Det kommer. Måste bara hitta lämpligt ställe att lägga dem på då forumet tyvärr saknar stöd för detta.
forumbilder.com

Eller skaffa ett konto på garaget.org, går att länka till bilder därifrån och hit. :tumbup:
Ford Explorer '98

PerO83
Hemmastadd
Inlägg: 188
Blev medlem: fre jun 17, 2016 21:14
Ort: Dalarna

Re: Minigrisen/kultingen (TGB 413)

Inlägg av PerO83 » fre okt 30, 2020 20:45

Saknar bilder :poke:
Maskinisten.net skriver jag på och kopierar hit :tumbup: Dom har samma lika forum modell som här (phpBB) Men dom har en server där man kan ladda upp bilder :D När kan vi börja göra det här :poke: :D
Offroad: Suzuki SJ413W -86 med 33x12,5-15
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.

GustavB
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: tor sep 17, 2020 17:21
Ort: Västmanland

Re: Minigrisen/kultingen (TGB 413)

Inlägg av GustavB » mån nov 02, 2020 9:06

Bilder finns på garaget.org
Senast redigerad av GustavB den fre maj 07, 2021 7:37, redigerad totalt 1 gånger.
Suzuki SJ413 -89

GustavB
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: tor sep 17, 2020 17:21
Ort: Västmanland

Re: Minigrisen/kultingen (TGB 413)

Inlägg av GustavB » tis nov 10, 2020 8:56

Suzuki SJ413 -89

Skriv svar