Challenge i UK

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

JBT
Forumräv
Inlägg: 519
Blev medlem: ons maj 03, 2006 19:59
Ort: Solna
Kontakt:

Re: Challenge i UK

Inlägg av JBT » ons aug 01, 2012 20:17

Spjutet skrev:Det märks ju att teamen väljer rätt däck för ändamålet iallafall :mrgreen:

MAXXIS TREPADOR COMP & BF Goodrich CRAWLER T/A


Grymt mjuka däck som verkligen ger MAX(X)I(S)MALT fäste på berg & sten.


:tumbup:
Har du 40" Comp Trepador att sälja?
Jacob

G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737

Sigicon
Hemmastadd
Inlägg: 229
Blev medlem: sön mar 22, 2009 15:00
Ort: Södern
Kontakt:

Re: Challenge i UK

Inlägg av Sigicon » ons aug 01, 2012 20:23

Kul och se fina byggen, om än väldigt kostsamma i både tid och klöver.
Vi har många fina byggen i Sverige också, som mer än väl skulle hänga med dessa. Tyvärr, kör många av dessa inte tävling.
Är ganska säker på att en del i vår egen Challengecup skulle kunna ge dessa en match.....(ett tag iaf :wink: )
Finns dessutom ruskigt många grymma RacerChallengebyggen i bla Polen, Ungern, Ruski med omnejd.
Italienarens kärra skulle tex aldrig gå att använda här hemma i det utförandet pga bla rörbyggnationen, styrningen mm.
Denna är helt klart byggd för alla Europeiska större Challengetävlingar, och är i särklass extremt läcker :notworthy:
Imponerande är att Britterna hittat en klart tuffare banläggning än innan, och långt ifrån vad dom gjorde reklam för.
Denna ger nog många Britter huvudbry inför nästa års race.. :lol:
Hemma bra, Trailen bäst

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Re: Challenge i UK

Inlägg av Spjutet » ons aug 01, 2012 20:25

JBT skrev:
Spjutet skrev:Det märks ju att teamen väljer rätt däck för ändamålet iallafall :mrgreen:

MAXXIS TREPADOR COMP & BF Goodrich CRAWLER T/A


Grymt mjuka däck som verkligen ger MAX(X)I(S)MALT fäste på berg & sten.


:tumbup:
Har du 40" Comp Trepador att sälja?
Önskar att jag hade haft det :(

Men det är ingen i EU som "får" sälja dom.. Bullerkrav mm som dom gnäller om hela tiden. (dock gäller ju inte detta TÄVLINGSDÄCK, men ingen har fattat det än verkar det som)


Dock ligger jag på Svenska generalagenten för Maxxis att dom även ska ta hem en laddning med dessa. Om dom bara kan få Taiwan att skriva ENBART FÖR TÄVLINGSBRUK eller liknande på Tullpapprena.


Går dock att köpa hem själv som privatperson från USA. Man måste bara hitta "rätt" återförsäljare där borta, så att man får bäst pris. Det kan ju skilja en massa dååållarsch på dom från olika ställen..
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

JBT
Forumräv
Inlägg: 519
Blev medlem: ons maj 03, 2006 19:59
Ort: Solna
Kontakt:

Re: Challenge i UK

Inlägg av JBT » tor aug 02, 2012 10:17

Maxxis i England säljer 37" Comp Trepadors. De kostade £340 styck plus moms. Någon i Norge hade köpt 3 eller 5 set av däcken. Dom tror att det kommer bli det vanligaste terrängdäcket som säljs i lite större dimension där.
Jacob

G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737

JBT
Forumräv
Inlägg: 519
Blev medlem: ons maj 03, 2006 19:59
Ort: Solna
Kontakt:

Re: Challenge i UK

Inlägg av JBT » tor aug 02, 2012 10:30

Sigicon skrev:Kul och se fina byggen, om än väldigt kostsamma i både tid och klöver.
Vi har många fina byggen i Sverige också, som mer än väl skulle hänga med dessa. Tyvärr, kör många av dessa inte tävling.
Är ganska säker på att en del i vår egen Challengecup skulle kunna ge dessa en match.....(ett tag iaf :wink: )
Finns dessutom ruskigt många grymma RacerChallengebyggen i bla Polen, Ungern, Ruski med omnejd.
Italienarens kärra skulle tex aldrig gå att använda här hemma i det utförandet pga bla rörbyggnationen, styrningen mm.
Denna är helt klart byggd för alla Europeiska större Challengetävlingar, och är i särklass extremt läcker :notworthy:
Imponerande är att Britterna hittat en klart tuffare banläggning än innan, och långt ifrån vad dom gjorde reklam för.
Denna ger nog många Britter huvudbry inför nästa års race.. :lol:
Det tror jag också. Det var synd att ingen av värstingbilarna från Polen var där för jag tror att de hade kunnat varit med i medaljstriden. Italienaren sa att några av hans bästa kunder kommer Ungern, Rumänien och Bulgarien (dvs de köper rörchassin av honom) och de är grymt duktiga.

Terrängen var inget sett jättesvår. Våran Toyota med portaler 40" däck hade inte haft några problem med de tuffa stenpartierna men den hade inte klarat att hänga med på de snabba partierna.

Jag tror att Italienaren faktiskt får köra tävlingar i Sverige också då han innehar tillverkar/prototyp plåtar till bilen, dvs han får köra den på väg.
Jacob

G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737

Sigicon
Hemmastadd
Inlägg: 229
Blev medlem: sön mar 22, 2009 15:00
Ort: Södern
Kontakt:

Re: Challenge i UK

Inlägg av Sigicon » tor aug 02, 2012 10:41

JBT skrev:
Sigicon skrev:
Jag tror att Italienaren faktiskt får köra tävlingar i Sverige också då han innehar tillverkar/prototyp plåtar till bilen, dvs han får köra den på väg.
Det värsta för oss är att han skulle få det enl gällande reglemente.....
Den är ju godkänd i hans hemland, precis som Polackernas om dom nu kommer hit.
Jag har fått frågor om detta, och vi kan inte hindra dom från att deltaga med sina kärror.
Men vi kan "inte" bygga en liknande kärra och få den godkänd enl vårt reglemente eftersom den måste vara gatlegal. Visst, man kan ju ändra om lite eft besiktningen till det värre, men det blir upp till våra klubbars personal att reglera detta vid besiktning.
Jag själv skall pröva att besiktiga hos SBP med denna form av styrning nästa år.
Tror faktiskt inte dom bryr sig.... :lol:
Hemma bra, Trailen bäst

JBT
Forumräv
Inlägg: 519
Blev medlem: ons maj 03, 2006 19:59
Ort: Solna
Kontakt:

Re: Challenge i UK

Inlägg av JBT » tor aug 02, 2012 12:05

Om man utgår från en gammal bil typ willys CJ5 från 1960 så tror jag att man skulle kunna bygga en bil som italienarens och besikta den hos SBP som ombyggt fordon. Det är ju trots allt bara 1.5 av karossen som man använder.

Jag tror inte heller att SBP bryr sig eller märker det då det är samma känsla i en bra hydraulisk styrning som i en amerikansk styrsnäcka med mycket servo i. Det är ju de stora däcken som tar bort all form av känsla.
Jacob

G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737

Sigicon
Hemmastadd
Inlägg: 229
Blev medlem: sön mar 22, 2009 15:00
Ort: Södern
Kontakt:

Re: Challenge i UK

Inlägg av Sigicon » tor aug 02, 2012 12:37

JBT skrev:Om man utgår från en gammal bil typ willys CJ5 från 1960 så tror jag att man skulle kunna bygga en bil som italienarens och besikta den hos SBP som ombyggt fordon. Det är ju trots allt bara 1.5 av karossen som man använder.

Jag tror inte heller att SBP bryr sig eller märker det då det är samma känsla i en bra hydraulisk styrning som i en amerikansk styrsnäcka med mycket servo i. Det är ju de stora däcken som tar bort all form av känsla.
Sant. Inget är omöjligt, bara lite omständigare emellanåt :lol:
Hemma bra, Trailen bäst

Skriv svar