Nya cupregler 2015, vad hände med Klass 2, vad är nytt?

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Ax
Beroende
Inlägg: 1061
Blev medlem: mån nov 05, 2007 19:19
Ort: Vetlanda

Nya cupregler 2015, vad hände med Klass 2, vad är nytt?

Inlägg av Ax » tis mar 17, 2015 22:47

Hej då jag inte har läst egenom "Tävlingsregler för Challenge 2015" så nog förens nu så blev jag väldigt förvånad när jag läste det här i reglerna.

Klass 2 är instegsklass som skall ge nya lag en klass där man kan prova på och tävla
mot lag med en begränsad teknisk nivå.
Det håller jag med om att det är en väldigt bra klass om man vill hålla ner kostnaderna och testa på.

Vid årets slut sammanställs poäng av årets deltävlingar. Hederspris tilldelas de tre främsta lagen. Är det så att klass 2 är som förra året eller har det blivit någon ändring då det skiljer sig lite i texten. I klass 1 står det att man delar ut pris till cupsegraren och i klass 2 får man ett hederspris?

Är det någon som kan förklara då jag blir lite osäker på vad som gäller för 2015???

(Tog mig friheten att utveckla din rubriksättning lite /Marcus)
Senast redigerad av Ax den ons mar 18, 2015 17:37, redigerad totalt 2 gång.

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Vad hände med Klass 2?

Inlägg av klirre » ons mar 18, 2015 5:44

Som jag förstod det så är inte klass 2 en kupp längre utan mer en "prova på" klass. Notera även att restriktionerna i klass minskat. Detta var väl för att få bort prestigen från klass två så att nya team inte ska bli "skrämda" av allt för hårt motstånd. Det innebär i stort sätt att du kan komma dit en Wrangler med portaler och 38,5" eller en standard King Cab med sletna gatdäck. Wranglern lär ju ta hem det, men prestigen i en sådan seger går ju att diskutera.
På så sätt är det väl tänkt och jag tror att man som nytt team inte blir avskräckt utan vågar ta stegeget :tumbup:

Rätta mig gärna, och tack alla eldsjälar för ett fantastiskt jobb :beer:

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Vad hände med Klass 2?

Inlägg av Robe » ons mar 18, 2015 8:11

klirre skrev: På så sätt är det väl tänkt och jag tror att man som nytt team inte blir avskräckt utan vågar ta stegeget :tumbup:
Mvh//Klirre
Är inte riktigt med på resonemanget. Blir man mindre avskräkt att tävla i en klass med bilar med portaler med 39"or och en dubbelmotorig winch i nosen, kontra en klass med max 35" och enkelmotorig winch?

Jag tyckte klassindelningen 2014 var bra och det var på så sätt jag vågade testa på. Att ha en klass med begränsning på däck och winsch gjorde att man med ganska begränsad budget kunde vara med. De flesta besiktigade träffbilar har möjlighet att köra i denna klass och fajtas om pallplatser.

Jag har även utgått ifrån att det blir samma klassindelning 2015 då det fått bra respons?? Dessutom har jag valt att inte gå upp i däckstorlek för att kunna tävla i klass 2...

Att vinna är inte det jag strävar efter, men att ha möjlighet att göra det är roligt och triggande! Om man väljer att fortsätta köra i klass 2, håller cupen reda på poäng och placering i den klassen också?
Senast redigerad av Robe den ons mar 18, 2015 8:36, redigerad totalt 1 gånger.
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Vad hände med Klass 2?

Inlägg av Ninetoes » ons mar 18, 2015 8:31

Ha, jag har missat det här! Jag har också (naivt kanske) utgått från att klassindelningen varit densamma men nu hittar jag inte reglerna gällande däckstorlek och winchtyp i årets cupregler, det innebär att dom reglerna strukits eller?


Hur är det förresten med det tekniska reglementet? Det jag hakar upp mig på gäller buren: "Om fordonet har ej modifierad heltäckande plåtkaross med tak och dörrar bör bur finnas och i så fall minst innehålla: (A) Huvudbåge och (D) bakåtsträva, enligt ORC-T 6.5.1"

Min bil har en "heltäckande plåtkaross med tak och dörrar" som ej är modifierad men den blev godkänd utan bur ifjol... Eller var det just ordvalet "bör" och inte "skall" som gjorde att min bil slank igenom? :|

Vad jag kan se så är reglerna inte uppdaterade sen februari 2014 så var min bil godkänd utan bur i september 2014 så borde den rimligtvis vara det i maj 2015 eller?
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

anders79
Hemmastadd
Inlägg: 240
Blev medlem: sön okt 29, 2006 18:57
Ort: vetlanda-näshult

Re: Vad hände med Klass 2?

Inlägg av anders79 » ons mar 18, 2015 9:31

hade tänkt att nu ställa upp i år i klass2 som det såg ut 2014, har inte heller läst detta om klass2. kör en suzuki med 33or och en vanlig billig winch och utvändig bur och alla som ställer upp i tävling vill ju nå bra resultat konstigt vore ju annat. Jag kommer nu inte att ställa upp i klass1 för att få tävla utan jag kommer köra växjös lagtävling och sen får det bli träffar för min del. Hoppas att challangen utvecklas åt rätt håll med detta beslut men jag tror på det motsatta :? :?

Ax
Beroende
Inlägg: 1061
Blev medlem: mån nov 05, 2007 19:19
Ort: Vetlanda

Re: Vad hände med Klass 2?

Inlägg av Ax » ons mar 18, 2015 11:38

Robe skrev:
klirre skrev: På så sätt är det väl tänkt och jag tror att man som nytt team inte blir avskräckt utan vågar ta stegeget :tumbup:
Mvh//Klirre
Är inte riktigt med på resonemanget. Blir man mindre avskräkt att tävla i en klass med bilar med portaler med 39"or och en dubbelmotorig winch i nosen, kontra en klass med max 35" och enkelmotorig winch?

Jag tyckte klassindelningen 2014 var bra och det var på så sätt jag vågade testa på. Att ha en klass med begränsning på däck och winsch gjorde att man med ganska begränsad budget kunde vara med. De flesta besiktigade träffbilar har möjlighet att köra i denna klass och fajtas om pallplatser.

Jag har även utgått ifrån att det blir samma klassindelning 2015 då det fått bra respons?? Dessutom har jag valt att inte gå upp i däckstorlek för att kunna tävla i klass 2...

Att vinna är inte det jag strävar efter, men att ha möjlighet att göra det är roligt och triggande! Om man väljer att fortsätta köra i klass 2, håller cupen reda på poäng och placering i den klassen också?
Kan bara hålla med. Tror också att möjligheten att tävla i klass 2 förra året lockade fler att testa på Challenge då man såg möjligheterna att vara med och tävla med sina "träffbilar" och slås om pallplatser. Tror att den här klassen är väldigt viktigt för Challenge i sverige om man vill få bredd och många som är med och tävlar. Annars så kommer det nog bli ett fåtal som lägger stora pengar på sina bilar och det bara blir ca 10-15 bilar på tävlingarna.

Jag hade tänkt att köra hela säsongen i Klass 2 i år men efter ändringar som gjort så kanske det bara bli 1-2 tävlingar för min del.
Fan, jävla oflyt hela ti'n!

adde4x4
Användare
Inlägg: 67
Blev medlem: ons jul 30, 2008 23:02
Ort: Sweden,Norduppland,Gimo

Re: Vad hände med Klass 2?

Inlägg av adde4x4 » ons mar 18, 2015 21:06

Varför ska man bli avskräckt för att man får ha större hjul och snabbare vinsch?

Visst, om man vill tävla har det betydelse om man själv har mindre däck m.m men om klassen inte är en del av kuppen utan mer som en instegs klass är det inte bättre ju fler bilar som kan delta?
Jag är en av dom som vill vara med men ennu inte hittat tiden och modet att anmäla mig.
En av anledningarna är att jag vill delta i den lägre klassen är att jag inte vill tävla i kuppen (till en början) utan bara vara med och känna på lite lugnt i början utan att behöva satsa som en tok då både jag och kartläsaren är noviser.
Bilen däremot har större hjul en 35" och det sitter en vinsch med dubbelmotor i grillen.
Vore trist att behöva bygga om bilen för att få vara med och mindre hjul betyder större risk att det tar i under.
Ett sätt att lösa detta om man vill tävla i klass 2 kan vara att bilar med större hjul kan delta i klassen utanför tävlingen?

Är det förresten några härifrån som ska åka till Åland och tävla?
Funderar på att åka dit för att se hur svår banan är för att få en bild av svårighetsgraden, har bara sätt banan i Uppsala.

/ Andreas
GD300-79 SWB OM617 cab 35"Tire
GD300-81 SWB OM617A picup 35"Tire
GD300-83 SWB OM606 39"Tire
GD300-91 SWB OM605 36" Tire
GD300-97 LWB
G400-02 LWB
(G300D-85 LWB res.dels bil)

LR Defender 90-02

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Vad hände med Klass 2?

Inlägg av Robe » ons mar 18, 2015 21:42

adde4x4 skrev:Varför ska man bli avskräckt för att man får ha större hjul och snabbare vinsch?

Visst, om man vill tävla har det betydelse om man själv har mindre däck m.m

/ Andreas
Du svarar ju på din egen frågeställning...

Vi som kört klass 2 kommer ha minimala chanser att ta pallplatser mot eliten i klass 1. Vi vill tävla och vi uppfyller kraven för fd klass 2 men kommer aldrig nå pallplats hur hårt vi än kör med våra bilar. Om ni har en klass 1 bil och inte vill tävla så är det bara att puttra runt i er egen takt i klass 1? Ingen som stressar er förutom ni själva.

Vi ställde upp på vår första challenge i Uppsala förra året och hade som inställning att inte stressa utan ställa upp som en prova-på körning för att se om det passade oss i klass 2 och det var skitroligt! Så kan ni också göra fast i klass 1?
Senast redigerad av Robe den ons mar 18, 2015 22:09, redigerad totalt 1 gånger.
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad hände med Klass 2?

Inlägg av Marcus » ons mar 18, 2015 21:43

Vi i cupledningen, Jonas Holmqvist, Micke Holmfeldt och Marcus Jansson har under hösten och vintern arbetat intensivt med att försöka hitta ett regelverk för Challengecupen i Sverige.
Dialog har hållits med den inofficiella gruppering som bildades under 2014, som hade för avsikt att verka fram tills en officiell förarförening hade kommit till stånd. Dialog har även hållits med Olof Lagerqvist som är utsedd av förarkollektivet att representera dem (gjordes i Uppsala 2014) och har den mycket otacksamma uppgiften att försöka bilda en förarförening.

Vi har försökt sammanställa allas åsikter, oavsett vilken klass de avser köra i och få till ett regelverk som funkar över tiden och motsvarar vad majoriteten av ALLA förare tycker. Det finns massor med goda viljor, men få som är villiga att lägga tiden.

Reglerna publicerades första gången på hemsidan i mitten av januari efter att dessa granskats och godkänts av SBFs Offroad utskott och våra sponsorer.

Regelskrivningen har baserats på lite olika frågeställningar och nedan är lite om hur tankarna har gått.
Det har hänvisats till enkäten gällande klass 2 och nuvarande regler anser vi uppfyller just det som enkäten gav, att vi skall ha två klasser. Några frågor ställdes i enkäten om detta, om man ansåg att vi skulle ha en klassuppdelning vilket 71% svara ja på. En fråga ställdes om man bör bygga/lägga prov som är uppdelade för klasserna, vilket 57% svara ja på.
Vårt förslag uppfyller båda dessa önskemål OCH ger att klass 2 tydligare marknadsförs för vad det var tänkt att vara enligt förarmötet 2012 där majoriteten röstade fram en instegsklass med en lägre ambitionsnivå. Vårt förslag ger också att alla kan prova, oavsett storlek på bil, däck eller vinsch.
Enkäten gav också lite vinkar om att flera ansåg att Challenge var för seriös, för tufft och för tävlingsinriktat. Vilket vi anser att regelskrivningen uppfyller genom att ha en ”instegsklass” som är permanentad och där man inte kör de svåraste och tuffaste proven. Vill man ha mer utmaning och köra för att ”tävla och vinna” så har vi en klass för det.

Vi tror att detta kan ge en tydligare bild av Challenge ut mot i dag ej aktiva, där man kan vara med och leka, hur länge man vill, när man får blodad tand kan man kliva upp och fajtas mer tävlingsinriktat.

Flera har hänvisat till att era bilar inte platsar, inte är konkurrenskraftiga i klass 1 och att ni inte anser er ha råd eller lust/möjlighet att bygga bilar som är det, vi har tydliga exempel från 2014, 2013 och 2012 på att detta problem inte föreligger. Vinnaren 2013 var en moderat modifierad Suzuki 413 med 33” däck och en ombyggd 8274 med dubbelmotor winch, Vinnaren 2014 var en Grand Cherokee med 38” däck och en mer eller mindre standard 8274 winch, ingen av bilarna hade någon värsting winch bak.
Den tekniska begräsningen som förelåg i 2014 års reglemente är nu borttagen och detta är gjort för att ge ALLA som har en bil som har vagnbok enligt tekniska reglementet ORC skall kunna vara med och testa och ha kul, som det var tidigare så var det många träffbilar som uteslöts ur klass 2 för att de hade lite för stora hjul.

Klass 2 kommer att alltså att köras precis som 2014, med prispall och sammanställning, hederspris kommer att delas ut till de 3 främsta lagen varje tävling, och de tre främsta lagen i sammanräkningen vid årets slut kommer att få hederspris i cupen.

Varje arrangör har ansvaret att klass 2 inte kör 30% av de allra svåraste hindren och att hela upplägget på tävlingarna blir mindre tekniskt krävande. Ambitionen är att sänka den tekniska nivån på slingor och prov överlag då detta önskades enligt svaren i enkäten.

Vi gjorde ett stort misstag i 2014års cupreglemente och det var att vi där i inte tydliggjorde att klass 2 är en instegsklass och vi inser hur olyckligt just detta har blivit, vi missade att få med nått som för oss var så självklart i cupreglerna och detta anser vi att vi måste rätta till nu och inte sen för att få en långsiktighet i regelverket.
Vi anser detta då vi under hösten fick klart för oss att det ute i verkligheten byggdes flera bilar som inte varit med och tävlat 2014, kraftigt modifierade, med dyra högprestanda vinschar, starka dieselmotorer, ombyggd hjulupphängning, nitrogenfjädring, utvändiga bågar, värsting däck, vissa registrerade som ombyggt fordon och amatörbyggt fordon, enkom för att köra i klass 2.
Vår tro är att detta kommer att ta bort hela iden med klass 2 som en klass att prova på i och börja sin resa inom Challenge, det skrämmer bort folk så de kan komma ut i skogen, prova och se att det inte krävs en halv förmögenhet för att vara med och ha roligt.

Vi i cupledningen och merparten av alla vi pratat med anser att det tekniska är en liten del i att nå framgång i Challenge i Sverige, det är laget som är det avgörande, att bilen inte går sönder och att man har uthållighet att köra hela vägen fram till målgång. Vi anser att man inte kan köpa, bygga en vinst i Challenge! Det tar många år att bli samspelta i laget, få en bil som man kan hantera, få materialet att hålla och lära sig hur just hur ens egna begränsningar, fysiskt och tekniskt, kan resultera i framgång.

Vi i cupledningen känner oss rätt hyffsat ouppskattade, vi lägger ned stora mängder tid på att prata, skriva och samtala med alla er och försöker lyssna av läget, vi lägger, var och en av oss, minst någon timme om dagen att jobba med Challenge. Detta ger att vi tre tillsammans med några andra av er har lagt hundratals timmar på Challenge under 2014, hur många timmar har alla kritiker lagt och framför allt, hur många timmar kommer de att lägga 2015? Vi upplever att det är väldigt lätt att lägga ut ett förslag, en idé men att sedan ta det vidare, utveckla förslaget är det mycket få som gör. Vi har sett detta under flera år, att några engagerar sig, lägger mycket tid, känner sig misshandlade och ger upp. Vi får stå ut med direkta påhopp på vår person, vi får angrepp som riktar till att reta och förarga, vi får utstå tillmälen.

Förarföreningen behöver mycket stöd och hjälp från er förare och co-piloter, så alla ni som känner att nått inte stämmer och har lusten och viljan att förändra, ta kontakt med Olof Lagerqvist, Anders Westling, Stefan Edvinsson, Marcus Axelsson eller Martin Hagberg för att få information om hur ni kan hjälpa till att utveckla Challenge i Sverige åt rätt håll inom förarföreningen.

Jonas, Marcus och Micke
Cupledning Sweden Offroad Challenge 2015

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Re: Nya cupregler 2015, vad hände med Klass 2, vad är nytt?

Inlägg av jenik » ons mar 18, 2015 22:00

Word!
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nya cupregler 2015, vad hände med Klass 2, vad är nytt?

Inlägg av Marcus A » ons mar 18, 2015 22:21

:tumbup:

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Re: Nya cupregler 2015, vad hände med Klass 2, vad är nytt?

Inlägg av Olof » ons mar 18, 2015 23:06

:tumbup:
Beyond bolt-on. Beyond recond.

adde4x4
Användare
Inlägg: 67
Blev medlem: ons jul 30, 2008 23:02
Ort: Sweden,Norduppland,Gimo

Re: Vad hände med Klass 2?

Inlägg av adde4x4 » tor mar 19, 2015 1:20

Robe skrev: Vi som kört klass 2 kommer ha minimala chanser att ta pallplatser mot eliten i klass 1. Vi vill tävla och vi uppfyller kraven för fd klass 2 men kommer aldrig nå pallplats hur hårt vi än kör med våra bilar. Om ni har en klass 1 bil och inte vill tävla så är det bara att puttra runt i er egen takt i klass 1? Ingen som stressar er förutom ni själva.
Ja jag förstår vad du menar och det blir mycket ojämn tävlan i klass 2.
Därav min tanke att klass 2 kanske kunde bestå av en tävlande del (max 35") och en icke tävlande som mig?
Vet inte om det är genomförbart organisatoriskt men bara en fundering

Vi ställde upp på vår första challenge i Uppsala förra året och hade som inställning att inte stressa utan ställa upp som en prova-på körning för att se om det passade oss i klass 2 och det var skitroligt! Så kan ni också göra fast i klass 1?
Jo jag vet, jag va en av dom som puttade dig rätt efter din vilopaus på sidan :mrgreen:
Anledningen till att det känns fel att anmäla i klass 1 som nybörjare är att det känns som man inte hör dit och har inte i den klassen att göra. (har talat lite med Fredrik Bergström om detta och han sa att man inte behöver känna så men känslan finns ändå :roll: ) samt att det känns lite mer ursäktat att skippa svåra prov och vara "i vägen" om man är i klass 2.


Har själv tillhört den lilla klick idioter som alltid arbetat och arrangerat i andra sammanhang.
Jag vet att det många gånger är en otacksam roll och själv tröttnade jag efter flera års ideellt arbete och slutade helt med denna hobby (inte bil relaterat).
Jag tycker det är kanon att ni ställer upp och kan definitivt vara med och hjälpa till om det behövs bara jag får lite mer koll på läget inom Challenge.
Personligen ser jag mycket positivt på de nya reglerna men förstår givetvis frustrationen av att satsa på att vinna en tävling som inte blir av alternativt att vissa kör med dopade bilar.

/ Andreas
GD300-79 SWB OM617 cab 35"Tire
GD300-81 SWB OM617A picup 35"Tire
GD300-83 SWB OM606 39"Tire
GD300-91 SWB OM605 36" Tire
GD300-97 LWB
G400-02 LWB
(G300D-85 LWB res.dels bil)

LR Defender 90-02

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Nya cupregler 2015, vad hände med Klass 2, vad är nytt?

Inlägg av Ninetoes » tor mar 19, 2015 5:31

I den bästa av världar hade det funnits tre klasser, klass 1 och klass 2 enligt 2014 års regler och en "turistklass" där man kunde vara med oavsett bil men det är väl knappast realistiskt att det skulle funka deltagarmässigt...

Hursomhelst. För min del så tycker jag inte det här med den nya klassindelningen har så stor betydelse. Jag körde Botkyrkatävlingen i höstas och blev "fast" men har inte haft tid/ork/råd/whatever att bygga en dräpare för att satsa fullt i klass 1. Jag har förbättrat bilen på några punkter och kommer att köra dom tävlingarna jag tänkt, det får väl bli som det blir med resultaten...

Jag hade så inihelvete roligt i Botkyrka trots knäckt bil och sömnbrist så stort tack till alla er som arrangerar, funderar och skriver regler! Bra jobbat! :tumbup:

P.s. Adde4x4. Det är jag som håller i tävlingen på Åland. Jag skickar ett PM under dagen! :tumbup:
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Vad hände med Klass 2?

Inlägg av Robe » tor mar 19, 2015 8:03

Marcus skrev:Wall of text
Fan nu fick jag dåligt samvete! Det är klart vi ÄLSKAR er för det jobb ni lägger ned på detta, ingen tvekan! Vi får bli bättre på att säga det :beer:

Jag står fast vid min åsikt om klass 1 och 2, och det adde4x4 skriver om en framtida tredje klassindelning tycker jag låter intressant.

Jag är gärna med och hjälper till med Challenge. Ni får väl ha ett ö-råd eller hur det går till innan man blir invald :) PMa mig gärna hur jag går tillväga och vad jag kan göra för att hjälpa er bära detta projekt. Det känns inte mer än rätt att hjälpa till nu när man tycker och tänker så mycket! :tumbup:

Vänliga hälsningar Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Skriv svar