Land Rover serie 3 axlar?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Land Rover serie 3 axlar?
Har en 109 från 77, har ingen koll alls på vad de sitter för axlar på en sån bil. Är dom ngt att ha va de gäller hållbarhet? Är de värt att använda i eventuellt bygge? Andra erfarenheter?
Med svarv svets och handslägga är allt möjligt!
Re: Land Rover serie 3 axlar?
109:ans dtivaxlar är grövre och håller bättre än vad s1.2 gör. Sjäkv har jag 80:axlar på min bil med 109:ans drivaxlar i. Och tycker det håller bra (Svetsdiffad)
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk
Re: Land Rover serie 3 axlar?
Hur är hållbarheten jämfört med tex valp dana44 lr liknande? Har tyvärr ingen erfarenhet av Rover alls och dålig koll på modeller och liknade
Med svarv svets och handslägga är allt möjligt!
Re: Land Rover serie 3 axlar?
någon måste väll ha lite information att dela med sej av om rover axlarna ni vet ju nästan allt verkar de som här
Med svarv svets och handslägga är allt möjligt!
Re: Land Rover serie 3 axlar?
Det är nog inget bra val för ett bygge, defenderaxlar är ju modernare och finns allt till men dom brukar nog mest få sitta kvar på orginalbilarna
Ska man ha 35" och spärrar på en defender så har nog dom flesta bytt till starkare knutar och drivaxlar med.
Serie3 axlar med trummor också skulle jag säga är riktigt oattraktiva
Ska man ha 35" och spärrar på en defender så har nog dom flesta bytt till starkare knutar och drivaxlar med.
Serie3 axlar med trummor också skulle jag säga är riktigt oattraktiva
Re: Land Rover serie 3 axlar?
Lite vad jag misstänkte... Fördelningslåda och liknande? Finns de något att använda på bilen i form av hållbara grejer?
Tack för hjälpen pöjkar!vh Mattias
Tack för hjälpen pöjkar!vh Mattias
Med svarv svets och handslägga är allt möjligt!
Re: Land Rover serie 3 axlar?
.... vet inte om det är enklaste lösningen men varför inte ta drivlina från en Range Rover Classic eller tidig Discovery och konvertera din Serie III till spiraler... då har du allt från "hyllorna" och i samma märke, och bilen blir i stort en Defenderkopia i budgetformat Det är inte den ovanligaste "modden" i England, så det borde finnas mängder med sidor/info om hur man gör.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Re: Land Rover serie 3 axlar?
Nja ska skrota 109an finns inga papper och troligtvis ingen ram efter 10år på en gräsmatta
109an fick jag på köpet när jag köpte en serie 1 88 till mitt valp projekt.
Fast hade jag en fin 109a så låter de som en riktigt bra idé!
109an fick jag på köpet när jag köpte en serie 1 88 till mitt valp projekt.
Fast hade jag en fin 109a så låter de som en riktigt bra idé!
Med svarv svets och handslägga är allt möjligt!
Re: Land Rover serie 3 axlar?
Frändefors var ju inte alltför långt borta =)vontrapp skrev:Nja ska skrota 109an finns inga papper och troligtvis ingen ram efter 10år på en gräsmatta
109an fick jag på köpet när jag köpte en serie 1 88 till mitt valp projekt.
Fast hade jag en fin 109a så låter de som en riktigt bra idé!
är bilen till salu?
och i så fall bild på skapellsen
Re: Land Rover serie 3 axlar?
Ja de kan den allt vara, nej har inga bilder och jag har inte hämtat bilen än troligtvis i början på januari beroende på väder.
Som bilen står vill nuvarande ägare att d är fruset ute för man måste släpa den över gräsmattan.
Bilen saknar för övrigt motor men är komplett annars vad jag vet.
Kan skicka ett PM när jag har den hemma.
Som bilen står vill nuvarande ägare att d är fruset ute för man måste släpa den över gräsmattan.
Bilen saknar för övrigt motor men är komplett annars vad jag vet.
Kan skicka ett PM när jag har den hemma.
Med svarv svets och handslägga är allt möjligt!
Re: Land Rover serie 3 axlar?
Gör gärna det =)vontrapp skrev:Ja de kan den allt vara, nej har inga bilder och jag har inte hämtat bilen än troligtvis i början på januari beroende på väder.
Som bilen står vill nuvarande ägare att d är fruset ute för man måste släpa den över gräsmattan.
Bilen saknar för övrigt motor men är komplett annars vad jag vet.
Kan skicka ett PM när jag har den hemma.
Re: Land Rover serie 3 axlar?
Har du någon koll på fördelningslådor och liknande? Hållbarhet?
Med svarv svets och handslägga är allt möjligt!
Re: Land Rover serie 3 axlar?
Växellådorna på seriebilar har en benägenhet att "tappa tänder" och/eller att växlar (speciellt 2:an) hoppar ur under belastning, min bror löste det med en snodd som han krängde över växelspaken vid terrängkörning -> 2:an låg. Annars är det inget direkt du behöver vara rädd för ang LR Seriebil, bra kärra som har sina brister men även en STOR skara som dyrkar dessa bilar.. så tröttnar du så är den inte svårsåld om priset är inom rimliga ramar. Vissa LR ägare har "saltat" sina försäljningspriser bara för att Defenders har blivit någon "innebil" bland "tuffa folket".
Summa sumarum... en uuuunderbar vagn
Summa sumarum... en uuuunderbar vagn
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Re: Land Rover serie 3 axlar?
Låter som att de inte är ngn ide att skrota bilen för att ta några delar till evbygge. Finns säkert något jag kan ta till 88 karossen men annars så åker den nog.
Bättre ngn annan som är Rover entusiast får förbarma sej över vagnen
Bättre ngn annan som är Rover entusiast får förbarma sej över vagnen
Med svarv svets och handslägga är allt möjligt!
Re: Land Rover serie 3 axlar?
Nej skrota inte... Den går alltid att avyttra, du kanske inte får hiskeliga summor men det är synd att se en seriebil på skroten.... det är sådant som leder till att man inte kommer till himlen
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.