Difflåsning fungerar ej, Vad ska det vara för undertryck?

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Difflåsning fungerar ej, Vad ska det vara för undertryck?

Inlägg av Marcus A » ons jan 06, 2016 20:50

Mina portaler vill inte riktigt låsa sej som jag vill...
Har en om617 med vakuumpump som alstrar vakuum till styrningen för låsningen av diffarna.
Varvar jag lite så kommer jag ner till -0,2 bar och vid tomgång ca -1,4 bar, är det för lite?

Vad är det för undertryck på b30?

//Marcus
Senast redigerad av Marcus A den ons jan 06, 2016 23:28, redigerad totalt 1 gånger.

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: Difflåsning fungerar ej, Vad ska det vara för undertryck

Inlägg av svana » ons jan 06, 2016 22:01

Marcus A skrev:Mina portaler vill inte riktigt låsa sej som jag vill...
Har en om617 med vakuumpump som alstrar vakuum till styrningen för låsningen av diffarna.
Varvar jag lite så kommer jag ner till 0,2 bar och vid tomgång ca 1,4 bar, är det för lite?

Vad är det för undertryck på b30?

//Marcus
Tja. Jag har ingen koll på undertrycket trots att jag är en riktig tgb-nörd.. men det går ju att justera lite på spelet i mekanismen inne i vacuumklockan, eller byta till mjukare returfjäder i klockorna?
Personligen tycker jag returfjädrarna är helt galet hårda i orginalutförandet, men det är säkert uträknat :roll:

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Difflåsning fungerar ej, Vad ska det vara för undertryck

Inlägg av macke » ons jan 06, 2016 22:16

Vad använder du för styrning/ventiler till diffarna?
TGB 13

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Difflåsning fungerar ej, Vad ska det vara för undertryck

Inlägg av Grottulf » ons jan 06, 2016 22:33

Marcus A skrev:Mina portaler vill inte riktigt låsa sej som jag vill...
Har en om617 med vakuumpump som alstrar vakuum till styrningen för låsningen av diffarna.
Varvar jag lite så kommer jag ner till 0,2 bar och vid tomgång ca 1,4 bar, är det för lite?

Vad är det för undertryck på b30?

//Marcus
Är det absoluttryck du mäter eller???
I så fall är 1,4 bar övertryck.


Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

exid
Hemmastadd
Inlägg: 190
Blev medlem: ons mar 05, 2014 0:15
Ort: Gävle

Re: Difflåsning fungerar ej, Vad ska det vara för undertryck

Inlägg av exid » ons jan 06, 2016 22:38

-1.4bar !? jadu har du det så är det gott och väl. jag kör med undertrycket som blir i insuget på en 350 v8 och det funkar klockrent. tror jag mätte upp -0.6 max.

Sedan dessa badboys till styrning haha :mrgreen:

http://www.aliexpress.com/item/TAC2-31V ... 14941.html" onclick="window.open(this.href);return false;
UAZ 469B korsad med Cheva blazer k5 355 44" TSL Boggers - Volvo TGB Portaler

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Difflåsning fungerar ej, Vad ska det vara för undertryck

Inlägg av Marcus A » ons jan 06, 2016 22:45

macke skrev:Vad använder du för styrning/ventiler till diffarna?
Manuella ventiler för vakuum.
Vad hade du för tankar om dom?

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Difflåsning fungerar ej, Vad ska det vara för undertryck

Inlägg av Marcus A » ons jan 06, 2016 23:08

svana skrev:
Marcus A skrev:Mina portaler vill inte riktigt låsa sej som jag vill...
Har en om617 med vakuumpump som alstrar vakuum till styrningen för låsningen av diffarna.
Varvar jag lite så kommer jag ner till 0,2 bar och vid tomgång ca 1,4 bar, är det för lite?

Vad är det för undertryck på b30?

//Marcus
Tja. Jag har ingen koll på undertrycket trots att jag är en riktig tgb-nörd.. men det går ju att justera lite på spelet i mekanismen inne i vacuumklockan, eller byta till mjukare returfjäder i klockorna?
Personligen tycker jag returfjädrarna är helt galet hårda i orginalutförandet, men det är säkert uträknat :roll:
Har inte rört dom, men får ta och släppa lite på trycket så kanske det går bättre.

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Difflåsning fungerar ej, Vad ska det vara för undertryck

Inlägg av Marcus A » ons jan 06, 2016 23:21

Grottulf skrev:
Marcus A skrev:Mina portaler vill inte riktigt låsa sej som jag vill...
Har en om617 med vakuumpump som alstrar vakuum till styrningen för låsningen av diffarna.
Varvar jag lite så kommer jag ner till 0,2 bar och vid tomgång ca 1,4 bar, är det för lite?

Vad är det för undertryck på b30?

//Marcus
Är det absoluttryck du mäter eller???
I så fall är 1,4 bar övertryck.


Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
Referenstalen på mättaren är 0 bar vid 1atm och vad då enligt mätaren -1 bar är vet jag inte men det är så långt den sträcker sej, typ... Det var ett tag sedan jag plugga fysik ;-) Undertryck är det iaf :-)

Edit (5min senare)
Förstod inte riktigt frågan förens nu... Felskrivning av mej tomgångstrycket ska vara -0,14bar :-)
Senast redigerad av Marcus A den ons jan 06, 2016 23:28, redigerad totalt 1 gånger.

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Difflåsning fungerar ej, Vad ska det vara för undertryck

Inlägg av Marcus A » ons jan 06, 2016 23:27

exid skrev:-1.4bar !? jadu har du det så är det gott och väl. jag kör med undertrycket som blir i insuget på en 350 v8 och det funkar klockrent. tror jag mätte upp -0.6 max.

Sedan dessa badboys till styrning haha :mrgreen:

http://www.aliexpress.com/item/TAC2-31V ... 14941.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja som sagt så ska det var -0,14 bar och inte -1,4 bar :-) Men några -0,6 kommer jag absolut inte ner till...

exid
Hemmastadd
Inlägg: 190
Blev medlem: ons mar 05, 2014 0:15
Ort: Gävle

Re: Difflåsning fungerar ej, Vad ska det vara för undertryck

Inlägg av exid » tor jan 07, 2016 1:09

Har du någon akumelatortank med backventil? Annars blir nog vakumet för ostabilt. Jag svetsade ihop en egen med ett rostfritt rör. och sånna här backventiler

http://www.aliexpress.com/item/Free-Shi ... 50370.html" onclick="window.open(this.href);return false;
UAZ 469B korsad med Cheva blazer k5 355 44" TSL Boggers - Volvo TGB Portaler

no1_martin
Rutinerad
Inlägg: 333
Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Ort: Kungälv

Re: Difflåsning fungerar ej, Vad ska det vara för undertryck

Inlägg av no1_martin » tor jan 07, 2016 1:26

Känns som att -0.14 är alldeles för lite. Många sugmotorer med kamaxel avsedd för att lämna lite moment presterar iaf -0.4 bar eller mer. Och vid motorbroms med lite förhöjr vavtal stiger detta undertryck ännu mer. Frågan är hur din vakumpump mår eller om du har en läcka någon stans. Om pumpen har ett lågt deplacement behöver inte läckan vara stor för att undertycket skall sjunka.
Används inte denna vacumpump till bromsbostern i orginalbilen? Isf borde den ge ett undertyck motsvarande det från en sugmotor.

Senare volvodieslar har en elektrisk vakumpump som styrs av en tryckgivare. Kanske kan vara något?
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Difflåsning fungerar ej, Vad ska det vara för undertryck

Inlägg av Grottulf » tor jan 07, 2016 7:58

Marcus A skrev:
Grottulf skrev:
Marcus A skrev:Mina portaler vill inte riktigt låsa sej som jag vill...
Har en om617 med vakuumpump som alstrar vakuum till styrningen för låsningen av diffarna.
Varvar jag lite så kommer jag ner till 0,2 bar och vid tomgång ca 1,4 bar, är det för lite?

Vad är det för undertryck på b30?

//Marcus
Är det absoluttryck du mäter eller???
I så fall är 1,4 bar övertryck.


Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
Referenstalen på mättaren är 0 bar vid 1atm och vad då enligt mätaren -1 bar är vet jag inte men det är så långt den sträcker sej, typ... Det var ett tag sedan jag plugga fysik ;-) Undertryck är det iaf :-)

Edit (5min senare)
Förstod inte riktigt frågan förens nu... Felskrivning av mej tomgångstrycket ska vara -0,14bar :-)
Aha, då förstår jag [emoji106]
-1,4 bar hade oxå varit lite skumt då det är under absolut vacuum [emoji6]

Utan att veta säkert så gissar jag att -0,14 är för lite.

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Difflåsning fungerar ej, Vad ska det vara för undertryck

Inlägg av Marcus A » lör jan 30, 2016 19:44

Idag har jag bytt alla slangar och tejpat om alla gängor så nu ligger trycket på -0,4 vid låg tomgång. Så fort jag ökar tomgången så sjunker det direkt till -0,6 till 0,7.
Nu funkar difflåsningen mycket bättre :-)

Tack //Marcus

Skriv svar