Geländewagen-tankar (w463)

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Geländewagen-tankar (w463)

Inlägg av JohnE » tor jan 12, 2017 17:07

Jani kära vänner...

Det brukar ju sägas att Pajero-ägare är mer än genomsnittet patriotiska gällande sina bilar..och det får jag väl bekräfta efter att ha ägt tre generationer Pajero's. :mrgreen:
Meeeen, som alla människor så har man ju svagheter. Och min råkar vara dessa magnefika Geländewagen-pulkorna. Har varit kär i dem i flera år, men tyckt de varit lite utom räckhåll, men nu har jag börjat tänka om. Går i tankar om att sälja allt som har med Mitsubishi att göra och gå över till Mercedes helt och hållet. Har två E-klasser redan :roll: :woot:

Har redan snöat in mig på att jag vill ha den lite "mindre gamla" w463'an. Jag har provkört nyare 2005+ men har kommit fram till att jag nog hellre vill ha en äldre. 90-96 där nånstans. Inte provkört någon så gammal men jag hoppas att de också är ganska trevliga bilar.

Jag vet att vi har en hel bunt w460-ägare här på forumet, men har vi några som med w463-erfarenhet också?
Hur är en gammal w463 att leva med?

Här är er chans att övertala mig! Jag är inte HELT såld ännu, då jag faktiskt skarp gillar min hur fin min Pajero är att köra. Help me!

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Re: Geländewagen-tankar (w463)

Inlägg av JohnE » lör apr 22, 2017 8:52

...här ekade det tomt :lol: :poke:

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Geländewagen-tankar (w463)

Inlägg av BorkJonas » lör apr 22, 2017 9:19

Beror på om vilket avseende du tänker på. En Pajero gen2 är bättre på vägen än en W460 definitivt. Har aldrig åkt W463, så jag vet inte hur de är. Men jag inbillar mig att åtminstone gen3 är bättre på vägen.
Satsa på din gen3 istället. Plocka i en diff fram, sätt dit RIKTIG fjädring och få dit typ 35or (kräver kapning av skärmar och andra breddare alt gummi breddare beroende på ET på fälgarna) så har du nog en god kombo av vägbil och terrängbil.
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Bertilson
Veteran
Inlägg: 2088
Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
Ort: Borås

Re: Geländewagen-tankar (w463)

Inlägg av Bertilson » tis jun 13, 2017 8:40

Möjligen lite bättre "personbilskomfort" på Pajero, samt lättare att hitta fälgar.

Allt annat är bättre på Geländewagen (förutom priset då)

Skickat från min XT1650 via Tapatalk
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.

Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Re: Geländewagen-tankar (w463)

Inlägg av JohnE » sön jun 18, 2017 10:43

Tack för svar hörrni.

Sedan första inlägget så har jag provkört en G500 -99, och de är trevliga, de är inte längre traktorer som w460 var. Dock ligger de en lååång bit efter Pajero på vägen och i förarmiljö.
Utanför vägen däremot...då hamnar Pajeron snabbt långt på efterkälken. Tyvärr (lyckligtvis?) fick jag inte möjlighet att testa G500an utanför asfalt.

Fälg-problemet ser jag inte riktigt som ett problem på G'n, då man enkelt kan byta bultmönster till en mer vanlig dito med hjälp av spacers.

Du behöver inte vara orolig Jonas, jag har satsat på Pajeron och kommer fortsätta göra de det närmaste åren. En G är mer en långsiktig dröm, och dessutom troligtvis en ganska kostsam en.
Fortsätter hålla ögonen öppna efter ett bra fynd någonstans... :tumbup:

Skriv svar