Motorbyte W460

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Flatlined
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: ons nov 16, 2016 19:41

Motorbyte W460

Inlägg av Flatlined » lör maj 27, 2017 23:00

Tjena jag har en 300GD W460 som jag lyckades skära motorn på i höstas när returen på turbon hoppade loss.
Sitter och spanar lite på OM605-605 motorer och är sugen på att sätta in en sådan men hur mycket förändringar behöver jag göra för detta?
Hur ser det ut med motorfästen och kommer den femväxlade lådan jag idag har som satt på min OM617 att passa en nyare motor.

Är tacksam för svar och visdom för jag misstänker att det finns några här inne som gjort detta bytet innan mig.

Bild
-Geländewagen 240GD
-Geländewagen 300TD - 7.5mm dieselmeken

Flatlined
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: ons nov 16, 2016 19:41

Re: Motorbyte W460

Inlägg av Flatlined » sön maj 28, 2017 1:59

Hittade lite gamla trådar med länkar till en sida som hade motorfästen för att kunna stuva in spisen men frågan om växellådor kvarstår.
-Geländewagen 240GD
-Geländewagen 300TD - 7.5mm dieselmeken

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Re: Motorbyte W460

Inlägg av carfrigge » sön maj 28, 2017 10:26

617 är inte kompatibel med 603/605/606 så du behöver även en växellåda.
E & C klass finns som manuell men lättare att hitta i transportbilsprogrammet.
Sprinter diesel upp till -06 skall passa men du kan behöva svänghjul osv också.

Finns även sexväxlade för sportig & aktiv körning :mrgreen:

605/606 är underbara maskiner så du gör helt rätt :tumbup:


Mvh Fredrik
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

Flatlined
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: ons nov 16, 2016 19:41

Re: Motorbyte W460

Inlägg av Flatlined » sön maj 28, 2017 14:06

jag tackar så mycket för tipsen.
Blir till att knäcka några pilsner idag och grotta ned sig på bildelsbasen.
-Geländewagen 240GD
-Geländewagen 300TD - 7.5mm dieselmeken

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Re: Motorbyte W460

Inlägg av carfrigge » sön maj 28, 2017 14:19

Flatlined skrev:jag tackar så mycket för tipsen.
Blir till att knäcka några pilsner idag och grotta ned sig på bildelsbasen.
Ibland är det klokt att köpa en komplett bil så kolla även blocket :tumbup:

//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

Flatlined
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: ons nov 16, 2016 19:41

Re: Motorbyte W460

Inlägg av Flatlined » sön maj 28, 2017 14:28

Ekonomin säger tyvärr att jag får ta mig an detta projektet själv.
Köpte precis denna men så nöp motorn för mig efter ett par månader.
Har en 617 som bara gått 2000 mil som jag kan stoppa i men jag känner att det hade varit lika bra att göra det ordentligt när man ändå har ur eländet.
-Geländewagen 240GD
-Geländewagen 300TD - 7.5mm dieselmeken

Flatlined
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: ons nov 16, 2016 19:41

Re: Motorbyte W460

Inlägg av Flatlined » mån maj 29, 2017 16:03

Har fått nos på en OM605 turbo men den hade gått 35 000.
Någon som har lite erfarenhet av den motorn som kan säga mellan ett par jävligt breda tummar och pekfingrar hur pass tåliga och livskraftiga dom där spisarna är?
-Geländewagen 240GD
-Geländewagen 300TD - 7.5mm dieselmeken

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Re: Motorbyte W460

Inlägg av carfrigge » mån maj 29, 2017 19:59

Flatlined skrev:Har fått nos på en OM605 turbo men den hade gått 35 000.
Någon som har lite erfarenhet av den motorn som kan säga mellan ett par jävligt breda tummar och pekfingrar hur pass tåliga och livskraftiga dom där spisarna är?

Mycket beror ju på hur den är servad under livstiden, oftast går det att ta ut mycket mil ur en sådan maskin :tumbup:

Är den komplett går det enkelt att starta den som den står, då kan man få en hyfsad "bild" av konditionen samt lyssna på ev. missljud etc.
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

Flatlined
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: ons nov 16, 2016 19:41

Re: Motorbyte W460

Inlägg av Flatlined » mån maj 29, 2017 23:32

Tar nog och köper den då.
Han hade en dieselmeken pump också så med lite tur kanske jag kan ta ut dom där milen som finns kvar lite snabbare :)
-Geländewagen 240GD
-Geländewagen 300TD - 7.5mm dieselmeken

Flatlined
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: ons nov 16, 2016 19:41

Re: Motorbyte W460

Inlägg av Flatlined » mån jun 05, 2017 17:52

carfrigge skrev:617 är inte kompatibel med 603/605/606 så du behöver även en växellåda.
E & C klass finns som manuell men lättare att hitta i transportbilsprogrammet.
Sprinter diesel upp till -06 skall passa men du kan behöva svänghjul osv också.

Finns även sexväxlade för sportig & aktiv körning :mrgreen:

605/606 är underbara maskiner så du gör helt rätt :tumbup:


Mvh Fredrik

Fick tag på en 605 som hade gått 5000 mil men den var automat från början så svänghjul lär jag ändå behöva byta.
Har fått ett lead på en sexväxlad sprinterlåda nu från en som håller på att skrota en och med lite tur så är det rätt grejer för då kan jag ju lyfta både låda, växelförare, svänghjul och kardanen då borde det vara ganska så "lätt" att para ihop allt.
-Geländewagen 240GD
-Geländewagen 300TD - 7.5mm dieselmeken

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Re: Motorbyte W460

Inlägg av carfrigge » mån jun 05, 2017 21:53

Flatlined skrev:
carfrigge skrev:617 är inte kompatibel med 603/605/606 så du behöver även en växellåda.
E & C klass finns som manuell men lättare att hitta i transportbilsprogrammet.
Sprinter diesel upp till -06 skall passa men du kan behöva svänghjul osv också.

Finns även sexväxlade för sportig & aktiv körning :mrgreen:

605/606 är underbara maskiner så du gör helt rätt :tumbup:


Mvh Fredrik

Fick tag på en 605 som hade gått 5000 mil men den var automat från början så svänghjul lär jag ändå behöva byta.
Har fått ett lead på en sexväxlad sprinterlåda nu från en som håller på att skrota en och med lite tur så är det rätt grejer för då kan jag ju lyfta både låda, växelförare, svänghjul och kardanen då borde det vara ganska så "lätt" att para ihop allt.

:tumbup:
Håll oss informerade !
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

Flatlined
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: ons nov 16, 2016 19:41

Re: Motorbyte W460

Inlägg av Flatlined » mån jun 05, 2017 23:00

Det skall jag göra och tack för tipsen!
Köpte mekpumpen av den första killen jag snackade med iaf.

Bild

Funderar på om jag bara skulle kasta in den i kofferten och svänga förbi dieselmeken och låta dom sätta på den på hemvägen efter att jag hämtat motorn.
Så slipper jag klia mig i huvudet och svära över timingen allt för mycket.
-Geländewagen 240GD
-Geländewagen 300TD - 7.5mm dieselmeken

Flatlined
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: ons nov 16, 2016 19:41

Re: Motorbyte W460

Inlägg av Flatlined » lör jun 10, 2017 21:13

Tar mig en tur imorgon för att hämta mig växellåda.
Blir en bmw zf sexväxlad låda som jag stoppar dit, köpte nya motorfästen från 4x4club som skulle vara bolt on för 605 mot W460 ramen och jag bör få motorn på posten nu på tisdag.
Börjar snart dra sig mot att plocka ihop det här eländet så att jag också kan ha lite kul i sommar!
-Geländewagen 240GD
-Geländewagen 300TD - 7.5mm dieselmeken

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1315
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Re: Motorbyte W460

Inlägg av Runekebab » sön jun 11, 2017 10:09

Ska bli spännande och se :tumbup:
Toyota Lj70

Flatlined
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: ons nov 16, 2016 19:41

Re: Motorbyte W460

Inlägg av Flatlined » mån jun 19, 2017 12:09

Runekebab skrev:Ska bli spännande och se :tumbup:
Tyvärr känner jag samma sak, kan erkänna att jag inte är den mest erfarna skruvaren i denna värld, har kört gwagens i snart 14 år men jag har lyckats hålla mig till det grundläggande underhållet och mitt intresse har alltid varit mot elektroniken så det är första större operationen jag ger mig på.

Men vad fan finns bara viljan så kommer ju resten av bara farten.
Det är ju med viss fördel också att man sänkt alldeles för mycket pengar i eländet för att bara ge upp! :)

De stora delarna är hemma nu iaf men väntar på lite småplock innan jag kan sätta igång.
Bland annat motorfästena jag beställde och jag kliar mig lite i huvudet över vilken tryckplatta och lamell jag skall välja.
Sedan måste jag ordna någonslags adapter för att ansluta växellådan mot ingående axel på fördelningslådan då det inte riktigt var bolt on med bmw lådan men det skall nog lösa sig.
-Geländewagen 240GD
-Geländewagen 300TD - 7.5mm dieselmeken

Skriv svar