Koppling LR Defender -98 slutat fungera

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

crashpoint
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: sön jun 25, 2017 8:15

Koppling LR Defender -98 slutat fungera

Inlägg av crashpoint » sön jun 25, 2017 13:39

Hej,
Jag heter Louise och är ganska nybliven Defender-driver. Jag är helt nybörjare på 4X4 och offroad-körning men vill lära mig så mycket som möjligt om det.

Vi har en Land Rover Defender från -98 som nu kopplingen slutat fungera på. Det började med att den bara tog allra längst ner, och dagen efter hade den slutat fungera helt. Jag kan inte lägga i en växel och pedalen fjädrar inte tillbaka. Någon som vet vad detta kan vara och om det är något jag kan försöka fixa själv? Är som sagt nybörjare men vill gärna lära mig. Har kollat runt och frågat kompisar och hört att det kan vara kopplingsvajern som lossnat, kan det stämma? Hur hittar jag den och vad behöver jag tänka på? Är det ens möjligt för en nybörjare eller borde jag låta en mekaniker göra det här?

Tacksam för tips och hjälp :)

Mvh Louise

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1316
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Re: Koppling LR Defender -98 slutat fungera

Inlägg av Runekebab » sön jun 25, 2017 15:52

Som jag ser i min rep handbok har du hydraliskkoppling, och det kan vara slavcylindern eller huvudcylindern. ett förslag är att du reggar dej på http://www.slrk.se/" onclick="window.open(this.href);return false; hemsida där får du garanterat hjälp. sen hur svårt det är att byta beror på vilket handlag man har
Toyota Lj70

megardt
Hemmastadd
Inlägg: 127
Blev medlem: mån aug 26, 2013 16:12

Re: Koppling LR Defender -98 slutat fungera

Inlägg av megardt » ons sep 20, 2017 8:08

Är det inte någon av de två så råkade jag ut för att gaffeln som ska trycka på urtrampningslagret pajar. Själva sätet för gaffeln som slavcylindern trycker på är lite svagt och kan gå av.

Är det ovan får du ta ner växellådan tyvärr. Börja definitivt med cylindrarna!
Geländewagen -82 (w460, äventyrsbilen)
Geländewagen -94 (w463, projektbilen)

Skriv svar