Sida 1 av 1

Nybliven geländewagen ägare

Postat: tis aug 28, 2018 13:11
av Hanse
Hej har köpt mig en G från -90 de är en 300ge från början
Men nu sitter de en om606 med turbo i...
Är de någon som har förteckning på säkringarna i
En sådan bil ?
Får ingen ström till bromsljuskontakten , höger elhiss, tuta
Osv ...
Är inte super duktig på el får ja ju erkänna.

Re: Nybliven geländewagen ägare

Postat: sön mar 10, 2019 8:59
av Pattaxoxo
Är inte super duktig på el får ja ju erkänna.
Upp
Gclub Slot
Ruby888

Re: Nybliven geländewagen ägare

Postat: sön mar 10, 2019 10:53
av gubbstrutten
Bromsljuset och signalen fungerar utan att tändningen är tillslagen.
Fönsterhissen däremot går över tändningen.
Så 2, eller 3, skilda fel.
Kolla alla kabelskarvar så det inte är oxid i dem till de olika elförbrukarna.
"Gnugga" kabelskarvarna och smörj med lite vaselin eller fett.
Bromsljuset enklaste och viktigaste att snabbt "fuskåtgärda" genom en elkabel direkt från "ständig ström" någonstans.
Signalen kan du få att funka som bromsljuset, fast över en strömställare.
Fönsterhissen får du leva med. Är det själva motorn så kan den var mycket mycket dyr. Som exempel så kostade en elhissmotor över 8.000:- för 13 år sedan till en Cherokee. Förmodligen inte billigare till en MB och efter så många år.

Ps. Jag förutsätter att du kollat säkringarna. Om jag minns rätt så står det inne i säkringslocken vad säkringarna skyddar. Ds.


För övrigt välkommen till forumet och till en av världens bästa bilar, alla kategorier. Har tyvärr ingen längre. :rodnar:

Re: Nybliven geländewagen ägare

Postat: sön mar 31, 2019 13:58
av cal_w460
Det finns / fanns billiga elektriska fönsterhissar till G-wagen på ebay från Italien bland annat för några månader sedan. Kolla där.

Är elsystemet original eller har någon varit inne och ändrat en massa? Om det är original skulle jag föreslå att du letar upp original elschema, ta isär och rengör / smörj upp alla jordpunkter. Ta ur och byt alla säkringar mot nya, putsa upp kontaktblecken.

Fungerar det ändå inte så får du mäta dig fram till var felet ligger med en multimeter. Mät så att du har spänning fram till respektive ställe. Saknas spänning så resistansmäter du t ex. mellan strömställare och bakljus, strömställare och fönsterhissmotor etc.