Sida 1 av 1

Drain plug Range Rover

Postat: fre maj 08, 2020 19:21
av jonte_malmö
Jag ska tömma/spola ur kylsystemet på min P38 4.6L imorgon, har kört en flaska ”Rislone 10min Flush” idag samt tömt övre delen och kylaren. Men där sitter en ”drain plug” på vänstersidan av blocket under toppen. (Pluggen heter ERR4315 på Land Rover-språk). Måste man ersätta den med en ny, eller kan man dra på nytt isolerband bara? Vilken storlek är det på huvudet (det är fyrkantigt), och vilket verktyg använder man?

Ser ut så här (bild från Google):Bild

Re: Drain plug Range Rover

Postat: lör maj 09, 2020 0:17
av jonte_malmö
Funderade på om den kan vara 3/8" eller 1/2", isf skulle man väl kunna vända en förlängare från en hylsnyckelsats baklänges med honan mot bulten och dra runt med en fast eller skiftnyckel?

Re: Drain plug Range Rover

Postat: sön maj 10, 2020 7:45
av hakan13
tror inte du behöver byte pluggen.... men personligen föredrar jag gängtätning typ loctite framföt gängtejp
på motorer!!
har inte ´plockat lös nån så har inte koll på dim. men kan kolla imorgon... har en lös motor på pall...

Re: Drain plug Range Rover

Postat: sön maj 10, 2020 12:52
av jonte_malmö
hakan13 skrev: sön maj 10, 2020 7:45 tror inte du behöver byte pluggen.... men personligen föredrar jag gängtätning typ loctite framföt gängtejp
på motorer!!
har inte ´plockat lös nån så har inte koll på dim. men kan kolla imorgon... har en lös motor på pall...
Schyst, tack!

Re: Drain plug Range Rover

Postat: sön maj 10, 2020 13:29
av jonte_malmö
Den var precis 3/8” på det fyrkantiga huvudet. En 3/8 förlängare passade och ”hanänden” satte jag i en 1/2" 10mm hylsa. Funkade perfekt :tumbup:

Re: Drain plug Range Rover

Postat: sön maj 10, 2020 15:45
av jonte_malmö
Blev dessutom riktigt bra, efter att tömt toppen, kylaren och reservoiren fick jag bara i 3 liter vatten. Nu efter att ha gjort det en gång till + pluggen nere i blocket och först spolat med vattenslang sedan tryckluft så fick jag i nästan 10 liter destillerat vatten/glykol. Ska gå i 11 liter i bilen, så antingen är där väl nån liter gammal vätska kvar eller en liten luftbubbla. Men fyllde på med "Valvoline Multi-Vehicle Coolant" som ska vara blandbar med både ny och gammal glykol. Hissade dessutom upp fronten några decimeter, med bilen igång och varm, reservoir-locket av och då gurglade till och gick i nån halvliter till :woot:

Re: Drain plug Range Rover

Postat: sön maj 10, 2020 18:49
av hakan13
:D :D :D
kul att nån mer försöker hålla liv i en p38a!! min väntar på att jag ska få tid att byta motor!! :aaah:

Re: Drain plug Range Rover

Postat: sön maj 10, 2020 21:22
av jonte_malmö
hakan13 skrev: sön maj 10, 2020 18:49 :D :D :D
kul att nån mer försöker hålla liv i en p38a!! min väntar på att jag ska få tid att byta motor!! :aaah:
Ja, fina bilar men verkar ju lite lätt problemtyngda. Min funkar bra hittills (två veckor) :roll: