Bromsar Ranger/Mazda B-serie

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Bromsar Ranger/Mazda B-serie

Inlägg av jonte_malmö » ons jan 20, 2021 14:43

Jag köpte nya skivor och belägg till min Ranger 2002 4x4 automatiska nav (europeisk Ford, samma som Mazda B2...). Jag har kommit så långt att jag skruvat av oket, beläggen och okhållaren, men sen blev jag lite fundersam.

Skivan sitter innanför navet, och är bultad innifrån (de skruvarna kommer man inte till), så jag tror att man ska ha av bromsskiva, metallskivan/navet utanför som den sitter bultad i, och antagligen hjullager som sitter inne i det navet. Tar man av bara hatten över navet (6 bultar) ser man axeln med splines, ska det bara vara att dra det utåt då, eller måste man skruva bort något inne i navet?
Ford Explorer '98

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Bromsar Ranger/Mazda B-serie

Inlägg av jonte_malmö » ons jan 20, 2021 14:45

Bild på hur det ser ut. Lite konstig bild med en bärs i förgrunden :P

Bild

Bild
Ford Explorer '98

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Bromsar Ranger/Mazda B-serie

Inlägg av jonte_malmö » tor jan 21, 2021 11:27

Ingen som vet hur man får loss bromsskivan? Den sitter bakom navet och inte utanpå som det brukar vara, och bultad in i navet bakifrån/inifrån (hålen man ser mellan hjulbultarna).

Jag köpte en Haynes/Chiltonbok till Ranger från Milneroffroad, men den var till amerikanska Rangers tyvärr :?
Ford Explorer '98

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Bromsar Ranger/Mazda B-serie

Inlägg av hakan13 » tor jan 21, 2021 13:44

misstänker att det är lika som när jag tog isär på Kingcaben... har för mig att jag fick ta loss hela hubben...
så tog väl loss det yttre lagret och lyfte dän hela hubben!! sen var väl skivan skruvad från insidan...
men är ju ett tag sen... och minnet är ju som det är...

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Bromsar Ranger/Mazda B-serie

Inlägg av jonte_malmö » tor jan 21, 2021 15:12

hakan13 skrev: tor jan 21, 2021 13:44 misstänker att det är lika som när jag tog isär på Kingcaben... har för mig att jag fick ta loss hela hubben...
så tog väl loss det yttre lagret och lyfte dän hela hubben!! sen var väl skivan skruvad från insidan...
men är ju ett tag sen... och minnet är ju som det är...
Dig kan man lita på, tack! :tumbup:

Jag misstänkte också att det var så, men ville inte börja pilla isär för mycket innan jag kollat. Jag skulle byta skivor på en Merca i somras, slutade med att jag fick byta lager också, fast det hade räckt att släppa en skruv och få loss skivorna. :rodnar:

Ska på det imorgon, så börjar med att skruva isär navet och se om där sitter nån bult eller hur det funkar. Det tråkiga är att alla filmer på Youtube och alla bilder man hittar är på amerikanska Ranger. Och för att förvilla det ytterligare så säljs den amerikanska Rangern som Mazda B2... nånting i USA. Så samma när man beställer delar, gäller att få till EU-Rangern, som är en Mazda "UN" B2500/B2600 eller vad de heter i de årsmodellerna? :?
Ford Explorer '98

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Bromsar Ranger/Mazda B-serie

Inlägg av hakan13 » tor jan 21, 2021 18:30

B2500 är väl dieseln... B2600 är väl bensinare... såldes nog inte så många av bensinarna på 2000talet
finns väl nån smågrej som kan skilja! men i princip så är väl Ranger och B2500 samma bil...

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Bromsar Ranger/Mazda B-serie

Inlägg av jonte_malmö » lör jan 23, 2021 16:08

Det var lättare än jag trodde! Tog inga bilder med navet av, för jag var så kladdig av fett om fingrarna. Men för framtida referens: Man skruvar av de sex 10mm bultarna, tar av "koppen" för hand. När navet är öppet ser man axeln med splines, även en låsring som man expanderar och lirkar av (tyvärr inga hål/ögon för ring-tången så lite pilligt). Innanför den sitter en lös bricka som bara tas av lätt. Sen är där två 5mm skruvar in i navet som man antingen tar med stjärn-skruvmejsel eller 10mm hylsa, då släpper en större bricka med hålbild som man kan lirka av axeln. Innanför den sitter en krage med fyra hål, två större ogängade och två mindre gängade. Den här lurade mig till att tro att man skulle använda en avdragare i hålen, men den sitter gängad på axeln, innanför splinesen, och har två urtag så man kan knacka loss den lite lätt och sen bara gänga av med tex skruvmejsel i ett av hålen. Innanför den sitter yttersta lagret som är koniskt, som trillar ur i handen lätt. Sen är det bara att ta av hela navet med bromsskivan innanför, sitter ett lager på insidan, innanför en gummitätning så det trillar ej ur. Sen är det som Hakan13 skrev att bara bulta loss skivan från navet bakifrån, tex i skruvstäd eller på bänken, och knacka loss det från navet.

Här har jag stannat, för jag vill beställa nya lager. Mycket att plocka isär och då jag har nya ok, belägg, skivor och slangar så tycker jag det är lika bra att beställa nya lager för 2-300 per sida. :tumbup:

Bild

Bild

Bild
Ford Explorer '98

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Bromsar Ranger/Mazda B-serie

Inlägg av hakan13 » sön jan 24, 2021 10:13

låter som en bra ide att byta hjul-lagren när du ändå skruvar isär!! :tumbup:
har sett betydligt sämre broms-skivor än dina!! så du klarar nog ett tag till med dom!! :mrgreen:
bytte skivor på Navaran jag åker på numera för ett tag sen... dom va skruvade utifrån som på en vanlig bil!!
så där var det betydligt enklare!! :D

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Bromsar Ranger/Mazda B-serie

Inlägg av jonte_malmö » sön jan 24, 2021 19:16

Behövde byta belägg och lite annat, koppling bla. Beställde från UK och skivorna kostade bara 200kr/styck så tog dem också. Blir som en ny bil med ny vattenpump, allt i bromsar fram och koppling med huvud- och slavcylinder. Höjning och nya framskärmar ör nästa :woot:
Ford Explorer '98

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Bromsar Ranger/Mazda B-serie

Inlägg av hakan13 » sön jan 24, 2021 20:20

hur ska du höja?? billigast och bäst tycker jag karosshöjning är!! men det är vad jag tycker!! :mrgreen:

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Bromsar Ranger/Mazda B-serie

Inlägg av jonte_malmö » sön jan 24, 2021 23:08

hakan13 skrev: sön jan 24, 2021 20:20 hur ska du höja?? billigast och bäst tycker jag karosshöjning är!! men det är vad jag tycker!! :mrgreen:
Jepp, blir en sånn från Milner Offroad när de börjar skicka igen. Bak är ju lätt att höja fjädringen, men fram är nog svårt att få det bra med torsionerna. Sett kit från EMU med kraftigare stavar mm, men blir mycket jobb och dyrt att skicka efter. Så karosshöjning lutar det åt!

Är efter detta stuket:
Bild
Ford Explorer '98

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Bromsar Ranger/Mazda B-serie

Inlägg av jonte_malmö » fre jan 29, 2021 13:09

Nästa dumma fråga. :P

Kragen som sitter gängad på axeltappen, ska den spännas med nått särskilt moment? Får för mig att den satt "fingerlöst" när jag monterade av den. Utanför sitter ju ett par brickor och en låsring, så kanske bara ska skruvas löst? Ibland ska man ju skruva åt tight för att "sätta" lagren, och sen släppa. Men här är det svårt att spänna med mommentnycklen då det inte är en bult, utan bara som en ring med några hål och två jack i i som ska gängas på...

Hittade bild på "ringen": Bild
Ford Explorer '98

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Bromsar Ranger/Mazda B-serie

Inlägg av jonte_malmö » lör jan 30, 2021 15:35

Hittade en beskrivning till Mazda, låter lite klyddigt det här med "preload adjustment" med hjälp av en drag-våg. Drog fingertajt så det inte vickade i bromsskivan. Dessutom måsta den gängade kragen hamna i vissa lägen för att "lajna upp" med hålbilden i brickan utanpå. (SST i texten betyder "special tool", det som syns på bilden. Byggde ett liknande av en gammal ratt-avdragare).

Bild


Preload Adjustment

Caution
When replacing the locknut, tighten it using
the SST and turn the wheel hub a few times
to seat the bearing. Then, perform the
preload adjustment.

1. For RFW model, remove the hub cap and drive
shaft end flange. For MFW model, remove the
freewheel hub component.
2. Remove the spacer and set plate.
3. Remove the brake caliper component, and
suspend it by a rope.
4. Loosen the locknut to the extent that it can be
turned by hand using the SST.
5. Attach a pull scale to a hub bolt and measure the
frictional force.
6. Tighten the locknut until the reading reaches the
specified amount.
Preload
Frictional force plus
5.9—10.7 N {0.6—1.1 kgf, 1.4—2.4 lbf}
7. Install the set plate, spacer, freewheel hub or drive
shaft end flange, hub cap and brake caliper
component.
Ford Explorer '98

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Bromsar Ranger/Mazda B-serie

Inlägg av jonte_malmö » lör jan 30, 2021 19:38

Fattade hur det funkar med dragvåg nu. Man fäster den i en hjulbult och drar, navet ska flytta sig vid rätt vikt, då är spänningen av navbulten rätt! Ska bara hitta en dragvåg, tror farsan kan ha nån gammal hand-fiskevåg liggande. Borde väl funka om den bara mäter rätt intervall?
Ford Explorer '98

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Bromsar Ranger/Mazda B-serie

Inlägg av hakan13 » sön jan 31, 2021 7:57

ja det var ju en intressant variant!! den har jag aldrig testat!! :tumbup:

Skriv svar