Köptips UAZ

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Köptips UAZ

Inlägg av carfrigge » tor mar 13, 2008 15:32

--------------------------------------------------------------------------------

Vad bör man tänka på vid ett ev. köp av en UAZ ?

Är det diffspärrar orginal?
Terrängduglighet ?
Kvalitet på motor/drivlina?
Rost?
Reservdelar?
etc.

kanske någon här som vet.


är denna jag kollat lite på:
http://www.blocket.se/vi/15341767.htm?ca=14_s

//Fredrik
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Re: Köptips UAZ

Inlägg av Mahindra » tor mar 13, 2008 16:00

Jag har också tittat på den tyvärr går de juh inte att regga uaz efter 87.. eftersom det inte sitter kat på dem...
carfrigge skrev:--------------------------------------------------------------------------------

Vad bör man tänka på vid ett ev. köp av en UAZ ?

Är det diffspärrar orginal?
Terrängduglighet ?
Kvalitet på motor/drivlina?
Rost?
Reservdelar?
etc.

kanske någon här som vet.


är denna jag kollat lite på:
http://www.blocket.se/vi/15341767.htm?ca=14_s

//Fredrik

ahma-niva
Rutinerad
Inlägg: 478
Blev medlem: mån mar 06, 2006 13:37
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Inlägg av ahma-niva » tor mar 13, 2008 16:21

Där finns ju en äldre med på Blocket:

http://www.blocket.se/vi/15028676.htm?ca=23_4_s&last=1

Jag tror att Niva-mats kommer att kunna fylla på med info - han har ju en sådan skapelse... Vill minnas att han nämt svaga drivaxlar fram? Men den är ju en vanlig bil på ryska landsbygden och i inom rysk offroad så det finns kanske förstärkningsgrejor? Jag inbillar mig att reservdelar kan vara hyfsat billiga till den - de östgrejor jag kör med är iallafall prisvärda.
/mats
http://lada-niva.se
...den som äger en Niva har en historia att berätta...

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » tor mar 13, 2008 20:53

Harkel......
Få se... jag har haft 4 totalt

UAZ 469b..
4 cyl rak 4 på 2,8 L. bensinare... Aluminiummotor med flytande stålfoder.
Stötstänger. Tändningen Måste ställas på känsla och gehör då den bara har grov inställning..
man kör alla årsmodeller på 95 oblyat. E85 funkar oxå bra då man väldigt enkelt ställer om tändningen med skruv.
4 växlad huvudlåda där 1 och 2:an är osynkade + hög/låg.
Orginal finns inte några spärrar.. det finns torson att köpa från ryssland samt fullspärrar...
Dom rostar inte speciellt mycket... All teknik är väldigt basic med tanke på att dom skall gå att fixa var som helst...
Med 3/8 spärrhantag kopplar man i/ur frihjulsnaven.
Inga servon what so ever på dom äldre modellerna... Vilket inte är speciellt jobbigt då det används hävstång effekt i stället...
Man styr med en hand även på trelleborgare...

Det går att ta sig fram i Ca 90 km/h. dubbla tankar på totalt 80 L
Orginal har den 7 sittplatser...

Skogsåka.. Med 33" eller 35" med minst axelklossning på 5 Cm så är det en riktigt trevlig bil i skogen.. Den liknar TGB903 enorm i sitt uppförande då den har samma mått. Det som är mest utmärkande är att motorn har ett fruktansvärt vridmoment väldigt långt ner... Den drar fortfarande när den e nere på 650 RPM. I svår terräng så tar man sig fram på ett fövånansvärt enkelt sätt trots avsaknaden av diffspärrar..
En fråga som jag fått är -har du spärrar i axlarna och diesel?
Vilket jag anser som ett bra betyg från åskådaren.

Vad har hänt under 7 års UAZ åkande?
2 gånger har jag skurit motorer.. ena gången pga att axeln till pumpen gick av.. 2 gången för att vevhusventilationen var täppt och jag hadde vatten i oljan som ställde till det med en ispropp.
1 drivaxel fram har spruckit... När jag åkte med trelleborg cross country så rasade jag några kronhjul.

Vilket leder en till mekandet..
MM mått på det mesta.. på en oskruva UAZ så är i stort alla 6 MM bultarna med spårskalle.. En annan risk är att en model av bult/mutter tog slut halvägs så dom har tatt en annan modell.. Lite udda lösningar i en del fall men annars riktigt basic... Lufta frambromsarna är spännande då det ingår ett spännband i proceduren..

Ekonomi... 1½L/mil är nog ganska normalt... Med väl inställd motor så är det ingta problem att komma ner mot 1 L.
Reservdelarna är riktigt billigt även om priserna nära på har dubblats dom sissta åren...

Stora nackdelar....
Komforten är obefintlig, men man fryser sällan då värmpaketet är enormt.. Tänk på nått riktigt stort i en bil... och gör det minst dubbelt så stort. I dom äldre så reglerar man värmen på en kran som sitter i toppen.
Instruktionsböcker finns på Ryska. polska och tyska..
Max Släpvagnsvikt är 800 kg.

Det finns flera sidor som har hela reservdelskatalogen på nätet så det e bara att skriva ut och beställa efter nr...

Jo... Är den lilla "tröskellådan" mulad så har den fått gå en del terräng...
Kolla att allt är riktigt smort och att det ser bra ut i oljan... Bromsljus kontakten e kinkig i de flesta fall... Prova 4 hjulsdriften...
Det är ganska normalt med lite vibrationer på tomgång.. Ventilerna kan skramla lite oxå.. men det är inte farligt fören det låtet lite hårt.. Som en gammel dieselpegga.. då är et knaster kass vilket kan innebära toppbyte om det sätter sig...

Det var lite UAZ info...
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Inlägg av carfrigge » tor mar 13, 2008 21:18

niva_mats skrev:Harkel......
Få se... jag har haft 4 totalt

UAZ 469b..
4 cyl rak 4 på 2,8 L. bensinare... Aluminiummotor med flytande stålfoder.
Stötstänger. Tändningen Måste ställas på känsla och gehör då den bara har grov inställning..
man kör alla årsmodeller på 95 oblyat. E85 funkar oxå bra då man väldigt enkelt ställer om tändningen med skruv.
4 växlad huvudlåda där 1 och 2:an är osynkade + hög/låg.
Orginal finns inte några spärrar.. det finns torson att köpa från ryssland samt fullspärrar...
Dom rostar inte speciellt mycket... All teknik är väldigt basic med tanke på att dom skall gå att fixa var som helst...
Med 3/8 spärrhantag kopplar man i/ur frihjulsnaven.
Inga servon what so ever på dom äldre modellerna... Vilket inte är speciellt jobbigt då det används hävstång effekt i stället...
Man styr med en hand även på trelleborgare...

Det går att ta sig fram i Ca 90 km/h. dubbla tankar på totalt 80 L
Orginal har den 7 sittplatser...

Skogsåka.. Med 33" eller 35" med minst axelklossning på 5 Cm så är det en riktigt trevlig bil i skogen.. Den liknar TGB903 enorm i sitt uppförande då den har samma mått. Det som är mest utmärkande är att motorn har ett fruktansvärt vridmoment väldigt långt ner... Den drar fortfarande när den e nere på 650 RPM. I svår terräng så tar man sig fram på ett fövånansvärt enkelt sätt trots avsaknaden av diffspärrar..
En fråga som jag fått är -har du spärrar i axlarna och diesel?
Vilket jag anser som ett bra betyg från åskådaren.

Vad har hänt under 7 års UAZ åkande?
2 gånger har jag skurit motorer.. ena gången pga att axeln till pumpen gick av.. 2 gången för att vevhusventilationen var täppt och jag hadde vatten i oljan som ställde till det med en ispropp.
1 drivaxel fram har spruckit... När jag åkte med trelleborg cross country så rasade jag några kronhjul.

Vilket leder en till mekandet..
MM mått på det mesta.. på en oskruva UAZ så är i stort alla 6 MM bultarna med spårskalle.. En annan risk är att en model av bult/mutter tog slut halvägs så dom har tatt en annan modell.. Lite udda lösningar i en del fall men annars riktigt basic... Lufta frambromsarna är spännande då det ingår ett spännband i proceduren..

Ekonomi... 1½L/mil är nog ganska normalt... Med väl inställd motor så är det ingta problem att komma ner mot 1 L.
Reservdelarna är riktigt billigt även om priserna nära på har dubblats dom sissta åren...

Stora nackdelar....
Komforten är obefintlig, men man fryser sällan då värmpaketet är enormt.. Tänk på nått riktigt stort i en bil... och gör det minst dubbelt så stort. I dom äldre så reglerar man värmen på en kran som sitter i toppen.
Instruktionsböcker finns på Ryska. polska och tyska..
Max Släpvagnsvikt är 800 kg.

Det finns flera sidor som har hela reservdelskatalogen på nätet så det e bara att skriva ut och beställa efter nr...

Jo... Är den lilla "tröskellådan" mulad så har den fått gå en del terräng...
Kolla att allt är riktigt smort och att det ser bra ut i oljan... Bromsljus kontakten e kinkig i de flesta fall... Prova 4 hjulsdriften...
Det är ganska normalt med lite vibrationer på tomgång.. Ventilerna kan skramla lite oxå.. men det är inte farligt fören det låtet lite hårt.. Som en gammel dieselpegga.. då är et knaster kass vilket kan innebära toppbyte om det sätter sig...

Det var lite UAZ info...
Ok, tack för utförlig info.

kan det vara möjligt att det är en årsmodell 1990 ? säjaren var lite svävande på den frågan.

och vad gäller vid en besiktning, den är som det kallas "förreggad"
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » tor mar 13, 2008 21:26

För at den ska gå att regga i Sverige så MÅSTE den ha varit reggad i ett annat EU land....
Det ska i bälten osv osv...
Alla papper skall vara med..
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Mahindra » tor mar 13, 2008 22:37

Plus att det landet måste varit EU land det året bilen togs in. Dvs om den bilen gick direkt till litauen 1990 så går den inte till sverige..
niva_mats skrev:För at den ska gå att regga i Sverige så MÅSTE den ha varit reggad i ett annat EU land....
Det ska i bälten osv osv...
Alla papper skall vara med..

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » tor mar 13, 2008 23:30

Mahindra skrev:Plus att det landet måste varit EU land det året bilen togs in. Dvs om den bilen gick direkt till litauen 1990 så går den inte till sverige..
niva_mats skrev:För at den ska gå att regga i Sverige så MÅSTE den ha varit reggad i ett annat EU land....
Det ska i bälten osv osv...
Alla papper skall vara med..
Var har du hittat det?
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Mahindra » fre mar 14, 2008 18:56

pratat med bilprovningen

Bullmoose
Forumräv
Inlägg: 868
Blev medlem: fre dec 08, 2006 1:19
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Bullmoose » fre mar 14, 2008 19:02

Alla jänkebilar som kommer till sverige varje år... är dom reggade i danmark eller belgien på vägen?

Kanske inte omöjligt. Hade en Astro förut som kom från Belgien 2000 men var byggd i canada 1996.
Ständigt kritiserad för mina kontroversiella idéer.
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!

AtEase
Moderator
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:40
Ort: Lysekil
Kontakt:

Inlägg av AtEase » fre mar 14, 2008 20:23

Det är kanske skillnad på USA som ursprungsland och Ryssland?
En inställd spelning är också en spelning.

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » fre mar 14, 2008 20:40

Det största problemet med UAZ:en är avgasreningen.....
Villket den måste ha från -88...
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Inlägg av IsuzuDiesel » fre mar 14, 2008 21:28

Går det inte att lb-regga? De har ju inget krav på kat..

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Mahindra » lör mar 15, 2008 16:52

Nä alla tas inte via dnamark m.m... Men det är skillnad på ryssbil. Eftersom avgaskraven inte varit alls lika hårda där. T.ex niva byggs med förgasare för ryssland och insprutning för export. Det är dock inte så för UAZ. Här är en i tyskland för 39.000.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1

och ännu en

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1

Väldigt lång länk

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » lör mar 15, 2008 19:31

MPalm skrev:Går det inte att lb-regga? De har ju inget krav på kat..
Efter -88 så ska det va kat på LB..
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Skriv svar