Aktuellt datum och tid: tor maj 24, 2018 4:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Dana 44 Fråga, dyr axel?
InläggPostat: mån apr 23, 2018 8:48 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: mån jan 08, 2018 9:08
Inlägg: 6
jag har tagit isär min bakaxel, jeepen i fråga är en zj -96 med v8 och insåg att alla lager är slut lämnade in axeln på en firma för att får alla dåliga delar bytta samt injusterad då jag själv saknar både verktyg och riktig kunskap om justeringen.

priset jag fick var ca 20.000:- är det så det kostar att renovera en bakaxel? han menade på att delarna till just denna dana 44 är lite dyrare då det är aluminium huset på denna. så en följdfråga är, är det värt att byta till någon annan axel? eller finns det någon runt sthlm som kan fixa en axel billigare till min jeep?
Bilen är ju inte värd mycket mer än halva den kostnaden :P


MVH
Walle


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån apr 23, 2018 11:02 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: mån jan 08, 2018 9:08
Inlägg: 6
Läste just om ford 8.8 swap är det någon som har erfarenhet av det? låter som ett kul projekt om inte annat då dana 44a verkar vara dyr enligt vissa.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån apr 23, 2018 11:08 
Offline
Forumräv
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 10, 2010 12:48
Inlägg: 798
Lär vara billigare att köpa en fungerande axel på skroten. Eller byta till Ford 8.8 som sagt. Fordarna brukar ha 3.73 i utväxling, har inte jeepen det lär du ändå få byta utväxling fram eller bak. Att swapa in en 8.8 kräver en del svetsning (nya fästen på axeln mm). Tror att en bättre beg. orginalaxel är bästa alternativet om du inte ska köra tuff offroad, framaxeln på ZJ:n lär ändå kräva viss ombyggnad/modifiering om den ska matcha en Ford 8.8.

_________________
,_____oooo
/ _ _ _\_____\
(¯¯¯¯¯' [[ ]==[ ]]------------------------------------------------~
`()_);-;()_)-o-)_)

Grand Cherokee ZJ V8 '98, 2"BB, Cooper STT 265/75-16, Warn 8000i

+en massa annat, totalt cylinderindex:43 8)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis apr 24, 2018 22:22 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: mån jan 08, 2018 9:08
Inlägg: 6
jonte_malmö skrev:
Lär vara billigare att köpa en fungerande axel på skroten. Eller byta till Ford 8.8 som sagt. Fordarna brukar ha 3.73 i utväxling, har inte jeepen det lär du ändå få byta utväxling fram eller bak. Att swapa in en 8.8 kräver en del svetsning (nya fästen på axeln mm). Tror att en bättre beg. orginalaxel är bästa alternativet om du inte ska köra tuff offroad, framaxeln på ZJ:n lär ändå kräva viss ombyggnad/modifiering om den ska matcha en Ford 8.8.


lär ju så vara, tack för svar iaf =)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons maj 02, 2018 7:08 
Offline
Hemmastadd
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 25, 2012 22:25
Inlägg: 180
Ort: Ystad
Kör du inte tuff terräng så kan du byta till Dana 35 från dn ZJ med 6'an eller från en XJ.

_________________
Jeep grand cherokee
Rough country 4" longarm kit
Notch customs skärmbreddare
NEV stötfångare och takkorg
37x12,5-17 på 8x17 "blackspoke"


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons maj 02, 2018 16:19 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: mån jan 08, 2018 9:08
Inlägg: 6
Johan Lundgren skrev:
Kör du inte tuff terräng så kan du byta till Dana 35 från dn ZJ med 6'an eller från en XJ.


Jag har sökt lite mera nu på det här med axlar osv, och förstått att folk byter ut dom mot andra grejer samt har fått mer klart för mig vad axeldelar kostar som vanligt skulle man kollat upp sånt kanske innan :roll: haha tack för svar en dana 35 är klart värt att kika på i framtiden kanske.[


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons maj 02, 2018 18:57 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Inlägg: 247
Ort: Sandviken
Fast en XJ axel är inte bolt-on då den har bladfjädring original, så en ZJ D35 axel är väl enda enkla alternativet som också kommer fungera bra både på och utanför vägen vid normal körstil.

_________________
Har egen jeepskrot och massa begagnade delar till ZJ 4.0 8)

Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 3" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 5.2 höjd 4"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ 3 till i varierande original skick


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis maj 15, 2018 13:12 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: mån jan 08, 2018 9:08
Inlägg: 6
ja så är det nog, nu är 44an iaf i ordning och hoppas den ska funka som det är tänkt, tänkte nog åka ut till Botkyrka på lördag :jump:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011