Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Iznogoud
Rutinerad
Inlägg: 336
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem

Inlägg av Iznogoud » tor jun 06, 2019 10:04

I en annan tråd här eller på insomnade jeepsweden diskuterades startspärr på ZJ och där kom fram att från fabrik är startspärren ej aktiverad direkt utan aktiveras själv efter X antal starter för att underlätta transport från fabrik till ÅF.
Utifrån svaret att immon aktiveras även i en begagnad PCM så tycks samma sak gälla även XJ´s startspärr.

Problemet i sig ligger nog inte i PCM´n utan i den oftast separata startspärren, som skickar ok signal till PCM att nyckel/fjärrkontroll stämmer med bilen. Så att bara byta PCM utan att koppla bort startspärrenheten lär inte hjälpa gissar jag.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 5.2 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 etanoldriven, original dragbil
https://sandvikensjeepklubb.se/

Användarvisningsbild
jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1030
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem

Inlägg av jonte_malmö » fre jun 07, 2019 19:55

Just det, där är en enhet i passagerardörren på ZJ. Testade koppla bort den men då funkade inte fjärren alls och startspärren låg på. Så den enheten måste vara inkopplad.
Ford Bronco 4x4 XLT 5.8L 1989, 33x12,5-15 M/T

Volvo V70 2.5T AWD 1998, T19, R-spridare, mappad ca 300hk

Användarvisningsbild
jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1030
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem

Inlägg av jonte_malmö » fre jun 07, 2019 19:55

Men det var ZJ, som sagt :roll:
Ford Bronco 4x4 XLT 5.8L 1989, 33x12,5-15 M/T

Volvo V70 2.5T AWD 1998, T19, R-spridare, mappad ca 300hk

ananswe
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons maj 29, 2019 12:02

Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem

Inlägg av ananswe » mån jun 10, 2019 11:27

Har fått olika svar från olika verkstäder i Sverige som kallar sig specialister. Jag påstår inte att de inte är det men har ingen egen erfarenhet. Två säger att man inte kan ta bort startspärren, en säger att man kan,. En fjärde säger bara att de inte kan utan kan bara programera en ny fjärr.
Förfarande är detsamma som jag läst på något amerikanskt forum. Bilen måste gå att starta och medan motorn är igång ska man koppla bort något eller några saker, sedan låter man motorn vara igång ett tag innan man stänger av den. Sedan ska bilen glömt bort att den tidigare hade Immobilizer. Jag är skeptisk men har bestämt mig för att prova.
Återkommer med resultatet när verkstaden är klara men det kan ta någon/några veckor då de är fullbokade just nu.

ananswe
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons maj 29, 2019 12:02

Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem

Inlägg av ananswe » tor jun 13, 2019 14:17

Firman kunde inte fixa problemet utan att byta ECU, som jag isf själv måste beställa.
Verkar vara något problem med mottagaren i bilen. Den som ser till att ge rätt info till ECU:n.
Trist då jag pröjsat för transport av bilen till verkstaden och nu lika gärna kan byta den själv (gratis). Så då blir det transport hem igen.

Har dock hittat en firma i USA som kan programmera om en ECU och skicka den till mig. Kommer förmodilgen hamna på omkring 3000kr + tull och moms.

christoffergronberg
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: tor maj 23, 2019 17:57

Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem

Inlägg av christoffergronberg » lör jul 06, 2019 11:36

Hej!


Har precis samma problem som du har.
Har också fått olika svar hur man går tillväga för att få bort immobilizern.

Är inne på att beställa en ECU från staterna.

Alt. 1.
Programmerad helt efter bilens VIN-kod (delvis med immobilizer) men om man kopplar ur enheten i taket (mottagaren eller vad man ska kalla den) så kommer inte immobilizer i ECU att aktiveras. Har också hört att dessa från fabrik inte är aktiverade...

Alt. 2
Hitta någon som kan programmera ECU utan immobilizer, känns som en bästa lösningen men har inte hittat något företag som kan utföra detta.




Hälsningar
Christoffer

ananswe
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons maj 29, 2019 12:02

Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem

Inlägg av ananswe » ons jul 17, 2019 9:55

Jag har kollat en hel del på amerikanska forum och det verkar som att man kan åtgärda problemet genom en s.k. SKIM delete/reset.
Det finns några på eBay och några fler som via sina hemsidor erbjuder detta.

Här en amatör som gör detta:
https://www.youtube.com/watch?v=7hEN2R7y_tc

Jag har varit i kontakt med bl.a. dessa företag:
https://sykedecutuning.com/jeep-grand-c ... elete.html (de har listat Grang Cherokee men det är samma för XJ)
https://www.ebay.com/itm/292722364307?ul_noapp=true
https://www.garretttuning.com/products/ ... rogramming
https://www.hptuners.com/ (HP Tuners skickade en lista på alla deras underleverantörer i Europa och jag kontaktade alla i UK och några i Tyskland och Italien men ingen har svarat)

Jag åker till Dallas i början av september och skulle kunna ta med mig både min ECM och någon annans om så önskas men tyvärr hittar jag inget företag i och runt Dallas som kan fixa detta, Kontaktade ett tiotal via mail igår och hoppas på svar.

ananswe
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons maj 29, 2019 12:02

Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem

Inlägg av ananswe » ons jul 17, 2019 10:00

Ska tillägga att jag även kollat på en begagnad ECM utan Immobilizer aktiverad men det verkar inte så lätt att hitta. Säkert enklare om man bor i USA och kan sitta och ringa runt till skrotar m.m.

christoffergronberg
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: tor maj 23, 2019 17:57

Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem

Inlägg av christoffergronberg » tor jul 18, 2019 21:22

Hej!


Samma här, har också varit inne på en del av sidorna du listade.
Hoppas du får svar av någon! Håller tummarna.

Jag är lite inne på att beställa en helt ny ECU från https://www.fs1inc.com/1997-jeep-cherok ... rranty_tab
Får hoppas på att de vissa säger stämmer att Immobilizern inte är aktiverat i början... Så om jag kopplar ut enheten i taket och petar i en ny ECU kanske den blir bra... eller inte:)

Tack för erbjudande att ta med ECU til staterna och kolla. Dock funkar min ännu, kör med jeepen dagligen.
Min dosa funkade fram och tillbaka i ett år för att sedan enbart funka i 4 månader genom att hålla den mot konsolen i taket och larma av... sen slutade det.

Men sen hade jag en sån här https://www.google.com/search?q=5600938 ... XCbigYLWM: liten grej, och håller man den mot secutirty ringen i taket i någon sekund larmar den av (dock inte c-lås) Men trots att dosorna inte funkar med enheten i taket så funkar den där lilla svarta grejen.

Kan du köra med din bil?

Skriv svar