Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Inlägg av peterand » sön dec 28, 2008 12:49

Följande writeup baseras på mina egna erfarenheter. Jag tar inget ansvar för att de är korrekta även om jag givetvis tror att det är så

Sammanfattningsvis är ZJn ett synnerligen bra ämne att bygga en ytterst kompetent terrängbil av samt att man reser med komfort, både till och från samt under träffen. Rätt byggd kör man kanske inte åttor runt Wranglers, Landcruisers och allt vad de heter men man blir knappast ifrånåkt heller...

Motorer
- 241 Cu in/4.0L I-6
- 318 cu in/5.2L V-8
- 360 cu in/5.9L v-8 (Rare Option in 1998 limited models)

Växellådor
- AW30-40 4-speed automatic (early 1993) Samma som XJ med 4.0(utbytbara ?)
- 42RE 4 speed automatic (I-6: 1993-1998)
- 46RH 4 speed automatic (v-8: 1993-1995)
- 44re 4 speed automatic (5.2L v-8: 1996-1998)
- 46RE 4 speed automatic (5.9L v-8: 1998)

Fördelningslådor

231 Command Trac (2H-4P-N-4L)
Mycket ovanlig på ZJ. Funkar utmärkt för offroadbruk men den har inget 4H läge för "asfalt"

242 Selec-Trac (2H-4P-4F-N4L)
Relativt ovanligt på ZJ men kan hittas på främst Laredomodeller. Sitter dessutom på "alla" XJs. Förmodligen den bästa allroundlådan även om den är lite svagare än 231an

249 Quadratrac (4F-N-4L)
Klart vanligaste lådan men även den sämsta. Den finns i 2 modeller
93-95 har viskokoppling i både hög och låg
96-98 har viskokoppling i hög och mekanisk i låg, denna låda går att köra utan framkardan utan att skada något.
Viskokopplingen har begränsad livslängd (20-25'mil) och visar sig genom att bilen tuggar vid kraftiga svängar. Det går dock att köra med "defekt" visko på bekostnad av bristfällig 4WD. Viskoenheten (som kostar ca 8' på Hansen) är helt sluten så oljebyte i fördelningslådan förbättrar inte viskon, ej heller kan man utläsa dess skick genom att kolla på oljan.

Byte/uppgradering 249 till 242
Det skiljer oftast på ingående splines mellan olika modeller. I praktiken kan man ta vilken 242a som helst mellan 90?-96 och para ihop med sin 249a. Främre huset, ingående axel, planetväxel samt hastighetsgivare tas från 249an och resten från 242an. Ca en dags pyssel för en normalhändig. Bortsett från bra spårringstänger behövs inga specialverktyg. OBS den utvändiga växelarmen SKALL tas från 242an.

Varför vill man ha en 242a ?
1)Vill man sätta en aut diff fram (ex Lockright eller No-Slip) måste man kunna koppla ur 4WD för att kunna köra på väg.
2) Man har en 93-95 249a som inte låser ordentligt i 4L
3) Ha lite fler lägen att leka med
Teoretisk skulle man spara lite bensin i 2WD men det är inget jag kunnat mäta, tror det är ytterst marginellt då allt snurrar ändå

Framaxlar
Alla ZJ har Dana 30 low pinion fram, denna finns dock i olika utförande
1) Utan ABS med Knutkors (ovanlig)
2) Med ABS och Knutkors (Laredo)
3) Med ABS och CVknut (Limited) känns igen på en gummituta i spindeln
Vad avser utväxling verkar 3,73 vara den överlägset vanligaste men även 3,55 samt ev 4,10 kan förekomma.
CV-knutar utgår direkt vid offroadkörning, de håller inte. Nr 1-2 ovan funkar fint och går att uppgradera med starkare kors och drivaxlar om man så önskar.
Det optimala om man med små medel vill bygga en ny framaxel är att utgå från en D30 från en XJ då denna har High Pinion (ger ca 4" extra frigång för framkardan samt minskar dennes vinkel kraftigt), Drivaxlar, ABS, bromsar samt "Steering knuckle" tas från ZJn.

Bakaxlar
Finns i princip 4 st
1) Dana 35 med C-clip, allra vanligast, sitter på "alla" 6cyl
2) Dana 44A, Stålrör med aluhus, vanlig på V8
3) Dana 44, bäst men extremt ovanlig.
4) Chrysler 8,25, ovanlig
Från 95-96 har ZJn skivbromsar bak vilket klart är att föredra.
D35an behöver starkare drivaxlar för att klara tyngre offroadkörning på ZJn då denna är tyngre än XJ/TJ.
D44A är inte optimal för skogen då aluhuset är lite mjukt samt att det inte finns diffspärrar att köpa, annars ”duger” den.
Samtliga finns med resp utan LSD (Limited Slip Differential) = diffbroms. Funktionen på LSD pendlar mellan obefintlig till OK med en stark dragning åt det första. Det går att byta lameller, kostar 1-2’ i delar samt lite pyssel, knappt värt besväret.

Diffspärrar
Det finns 3 grupper ,automatiska eller manuella spärrar samt diffbromsar
De automatiska kan delas i 2 grupper
1)”lunchboxes” går att montera hemma utan shimsning = Lockright samt No-Slip. Anledningen til att de kallas "lunchboxes" är att man (nästan) monterar dom på en lunchrast
2)Carriers, kräver shimsning = Detroit locker (Dessa är betydligt starkare samt erbjuder möjlighet till starkare axlar (=fler splines, 30 mot 27 i original)
De manuella kräver alltid shimsning och de vanligaste är ARB (tryckluftsdriven) eller OX (vajerdriven)
Diffbromsar, TrueTrac som bygger på Torsendiffar. Kräver shimsning men är snällast mot drivlinan. De ger dock inte 100% låsning

Vill man ha en budgetlösning som funkar bra installerar man en 242 låda samt ”lunchboxes” fram och bak, detta funkar utmärkt på en träffbil men man kan INTE köra med 4wd på väg, inte ens i snö. (Bilen får i praktiken diffspärrad framaxel = går ej att svänga...)
”Lunchboxes” kostar 3-5’ per st, de andra 7-10’ + montering
Den optimala lösningen, kostnaden oräknad, är givetvis urkopplingsbara fram och bak då detta ger full valmöjlighet i alla lägen.

Utväxling
De flesta ZJ har som sagt 3,73 och detta funkar upp till 33” även om det inte är optimalt. Går man över 32-33” bör man överväga 4,56 eller tom 4,88. I praktiken blir det så att väljer man diffar enl 2 eller 3 ovan och ändå skall shimsa axlarna då bytar man även utväxling då merkostnaden blir ringa.

Däcksstorlek
28"-31"
Ingen eller måttlig (0-2”) höjning krävs, lite gnid vid fullt flex med 31or men fullt OK.
32”
3”-4” + lite karossmassering krävs för att man skall kunna flexa
33-35”
4”-6” + karossmassering krävs
35”-
Mer än 6” vilket i praktiken är sk Longarmskit

Höjningar
1) Det finns inga genvägar, dock kan man ta lite itaget (se nedan). Att få plats med större däck är inte samma sak som att det funkar bra i skogen
2) Kvalitet lönar sig. Rubicon Express, JKS och Clayton är säkra kort.
3) Handla direkt från USA, gärna samlastning med andra och kolla båtfrakt, tar nån månad men det kanske det är värt. Finns även fristående fraktfirmor som ger dig en lokal adress i USA och sen samlar de ihop och skickar vidare. Ev kan bilimportörer bistå med containerplats. Tycker man detta känns osäkert kan man givetvis gå via en svensk leverantör, ex Dahlhems eller SBVAB.
4) Leta Ebay
5) Det är INNEHÅLLET i höjningsatserna som avgör vad de kostar, dvs ett markant billigare kit innehåller INTE samma grejor som ett dyrare. oftast är det bärarmar eller dämpare man laborerar med
5) Det finns en gräns vid 32", över detta börjar det bli dyrt. Storlek på däck får väljas utifrån de krav du har på terrängegenskaper, vid kiosken kvittar det.

Höjningsteg
0-2"
görs med "puckar" som läggs mellan fjäder och fjädersäte, i plast eller Alu
ca 3"
Fram-Bak Swap = sätt nya 3,5" fjädrar fram, sätt gamla framjädrar bak + nya dämpare.
- Komplettera med JKS justerbara trackbar, först fram sen bak
- disconects fram, gärna i kombination med ADCO grövre k-hämnare
- XJ kardan fram om du har CV kardan (gummituta mot axeln)
Detta funkar fint upp till 32" vill du gå högre bygger du vidare med
- Ställbara bärarmar, först fram sen bak
- ACOS = adjustable coil spacers = justerbara puckar, dessa tillsammans med dina RE fjädrar ger 4-6" alternativt 3,5” fjädrar + puckar alternativt 4-5” fjädrar
Funkar upp till 33-34", 35or med plåtmassage

Nästa steg är longarm och 37"or

Steg-för-steg höjningen ger dig många fördelar
- sprida kostnaderna
- lär känna bilen samt vad respektive åtgärd ger för effekt, både på väg samt i spenaten
- bygg vidare som du har lust/råd/tid till, det mesta går att bygga vidare på

Vad gör man med de olika delarna i höjningssatserna?
Dämpare
0-2” funkar originaldämpare, höjer man mer än detta måste dämparen vara längre för att tillåta mer utfjädring utan att dämparen funkar som bumpstop (infjädringsbegänsare).
Fjädrar
Längre fjädrar ger högre bil, OK. Samtidigt skall de vara mjuka så att bilen följer terrängen men de får inte sacka ihop. Rubicon Express (RE) är riktigt bra, finns i 3,5" och 4,5".
Bärarmar
Original är korta och svaga. Ersättningsarmar är betydligt kraftigare samt längre eller justerbara. Anledningen till att de nedre skall vara längre är att man behöver öka hjulbasen med ca 1” fram resp bak för att 33or eller större skall få plats, annars går de i torpedväggen resp bakdörren. De övre skall vara justerbara så man kan ställa pinion resp castervinkel. Undre bärarmar fram och bak är samma om de är justerbara. Främre (både övre och under) är samma på ZJ/XJ/TJ. Övre skiljer mellan fram och bak. RE, JKS eller Clayton är bäst.
Panhardstag
Håller fram och bakaxeln fixerad i sidled. Monterar man original panhard på en höjd bil blir inte karossen centrerad över axlarna vilket innebär att däcken går emot på ena sidan. Längre eller helst justerbara är ett måste. JKS är bäst. Det finns ett antal ”relocation brackets” som innebär att man återanvänder original men flyttar infästningen. Detta avrådes det BESTÄMT från på amerikanska forum då ZJns karossinfästning inte håller för det ökade vridmomentet som ett utflyttat fäste innebär.
Krängningshämnare och quick disconnects (discos)
En höjd ZJ är vinglig på väg därför är det av yttersta vikt att man har fungerande K-hämnare. Å andra sidan begräsnar dom flexet i skogen. Lösningen är då ”snabbkopplingar” så att man inför terrängkörning kopplar ur dom och sedan kopplar in dom när man skall köra hem. Används mest fram
Short Arm resp Long Arm system
Short Arm (SA) använder original karossinfästningar och funkar fint upp till ca 5” höjning sedan blir vinkeln fel då de pekar nästan neråt istället för att vara paralella med marken vilket innebär en otroligt stötig gång samt ”skateboardstyrning”.
Long Arm (LA) bygger på att man flyttar infästningarna bakåt (framaxel) och framåt (bakaxel) för att få bättre vinkel på armarna. Ofta används (en ny) växellådsbalk som infästning. I samband med LA bygger man oftast bort bakre panhardstaget vilket ger ökat flex samt mer plats.

Skyddsplåtar
1)Skydd under fördelningslåda är ett måste, detta är lägsta punkten på bilen
2)Tanken är utsatt, skall skyddas. Svenskålda bilar har ett bra tankskydd
3)Trösklarna är långa och tål ingenting, vill du fortsätta att kunna uppna dörrarna är detta ett krav vid offroadkörning

Kofångare
Främre kofångare går att skära av i höjd med nedersta vecket. Coal Canister som sticker ner på vänstersidan flyttas upp.
Bakre kan också skäras upp, mest behövs det bakom bakhjulen.

Plåtmassage
Fram skall falsen i torpedväggen slås jämn samt att man i framkant hjulhus får skär både i plåt samt kofångare vid 32-33 eller större. Detta är enkelt att göra, en vinkelslip, lite rostskydd o0ch en halvtimme så är det klart.
Bak tar det i kl 11 och kl 14, ta en plasthammare och böj skärmkanten inåt så däcket inte greppar.

Fälgar
Upp till 31-32" funkar original, över det skall man ha annan backspace 3,5-3,75 brukar funka bra. Detta gör att man breddar utåt vilket gör att det tar i mindre i bärarmar etc.
Plåtfälgar är tåligare i skogen

Winch
Är ett måste vid seriös offroadkörning. Eftersom ZJn har en relativt klen Unibody kaross är infästningen av en vinch viktig, annars drar man lätt hela bilen skev. Vinchen SKALL sitta med instick i bägge rambenen och vara EXTREMT förankrad. Det går INTE att sätta den i tvärbalken fram.
Senast redigerad av peterand den fre jan 30, 2009 20:46, redigerad totalt 3 gång.
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

Coppertail
Hemmastadd
Inlägg: 248
Blev medlem: sön okt 05, 2008 8:35
Ort: Strängnäs

Inlägg av Coppertail » sön dec 28, 2008 13:35

Sticky på denna tycker jag.

:tumbup:

tsabsa
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: tis mar 24, 2009 22:00

R-Zeppa drivknut kardanaxel Grand Cherokee 2000

Inlägg av tsabsa » fre jun 26, 2009 14:28

Finns ej i europa!! Imte ens hos knutfabrikörer! Men i USA finns KOMPLETT renoveringssats där även splinesaxelstumpen, den som är svetsad på kardanröret ingår Pris95 USD. Verkligen rätt pris! Frakt tillkommer. I mitt fall 47 USD
Ha Det tsabsa

chrizze
Rutinerad
Inlägg: 274
Blev medlem: mån maj 12, 2008 21:09
Ort: SKÅNE

Inlägg av chrizze » fre jun 26, 2009 20:13

Du e grym peter :tumbup: Jag tar det som att nu behöver jag inte ringa dig mer :notworthy: För övrigt håller jag med coppertail..

Svackan
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: tor mar 05, 2009 14:20

Inlägg av Svackan » mån maj 10, 2010 20:41

249 Quadratrac (4F-N-4L)
Klart vanligaste lådan men även den sämsta. Den finns i 2 modeller
93-95 har viskokoppling i både hög och låg
96-98 har viskokoppling i hög och mekanisk i låg, denna låda går att köra utan framkardan utan att skada något.
Betyder det att en 96-98 med defekt visco fortfarande driver som den ska på låg växeln? eller?
blir den bakhjulsdriven på högväxeln när den inte driver på alla 4? eller har jag missförstått de hela?
Är de svårt att få tag på en 231 el 242 i fungerande skick och vad brukar dom kosta?

Svackan
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: tor mar 05, 2009 14:20

Inlägg av Svackan » mån maj 10, 2010 20:41

249 Quadratrac (4F-N-4L)
Klart vanligaste lådan men även den sämsta. Den finns i 2 modeller
93-95 har viskokoppling i både hög och låg
96-98 har viskokoppling i hög och mekanisk i låg, denna låda går att köra utan framkardan utan att skada något.
Betyder det att en 96-98 med defekt visco fortfarande driver som den ska på låg växeln? eller?
blir den bakhjulsdriven på högväxeln när den inte driver på alla 4? eller har jag missförstått de hela?
Är de svårt att få tag på en 231 el 242 i fungerande skick och vad brukar dom kosta?

beagleboy
Hemmastadd
Inlägg: 117
Blev medlem: tor dec 09, 2010 11:58
Ort: Möklinta

Inlägg av beagleboy » mån jan 31, 2011 13:44

Svackan skrev:
249 Quadratrac (4F-N-4L)
Klart vanligaste lådan men även den sämsta. Den finns i 2 modeller
93-95 har viskokoppling i både hög och låg
96-98 har viskokoppling i hög och mekanisk i låg, denna låda går att köra utan framkardan utan att skada något.
Betyder det att en 96-98 med defekt visco fortfarande driver som den ska på låg växeln? eller?
blir den bakhjulsdriven på högväxeln när den inte driver på alla 4? eller har jag missförstått de hela?
Är de svårt att få tag på en 231 el 242 i fungerande skick och vad brukar dom kosta?
Bumpar svackan då jag undrar samma sak...

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Inlägg av peterand » mån jan 31, 2011 21:01

Svackan skrev: Betyder det att en 96-98 med defekt visco fortfarande driver som den ska på låg växeln? eller?
blir den bakhjulsdriven på högväxeln när den inte driver på alla 4? eller har jag missförstått de hela?
Är de svårt att få tag på en 231 el 242 i fungerande skick och vad brukar dom kosta?
En 249a 96-98 med defekt visko fungerar som den skall på lågen då den är helt mekanisk. Det "defekta" som blir med viskon är att den fryser ihop, dvs frikopplar INTE vilket gör bilen lite trögsvängd på asfalt.

Viskon är en sluten enhet så oljebyte i fördelningslådan spelar ingen roll, ej heller kan man utläsa skicket på viskon genom oljan.

231 som funkar till V8ans automater är nog rätt svår att få tag på. 242or från XJ's finns det gott om och de går att modda för att ersätta 249an. Omfattningen på moddningen varierar men i princip så tar man främre hus och planetväxel från 249an och resten från 242an. Givare etc tar man också från 249an
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

tailguard
Rutinerad
Inlägg: 286
Blev medlem: lör jan 10, 2009 16:48
Ort: Nyköping

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Inlägg av tailguard » fre sep 02, 2011 17:28

Då jag kört sönder min 242a i min XJ så fick jag tag på en 231a....kruxet vara bara att den kom från en äldre bil och hade 21 splines på den ingående axeln och min xj 94 har 23.
Efter att ha lyssnat runt lite så kom jag fram till att jag skulle försöka ta den ingående axeln från 242an och stoppa in den i 231an.......efter lite pyssel så sitter lådan på plats och verkar fungera bra, kommer att testa den nästa helg i gröndal......kommer med utvärdeingen då!!!
Skrev Eddie
Team Psykbryt
-------------------------------------------------------
XJ 94
Impreza GT 99(nu med Sti motor) Skrotad :O)
Nissan Navara 06
2 st kyosho inferno 1:8
I st Traxxas Summit crawl bil
IH 150C från 63 Biltransport (Såld 130809)

Speeed_Freeak
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: tis maj 28, 2013 0:49

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Inlägg av Speeed_Freeak » ons jun 05, 2013 0:07

Jag har en zj -94 4.0 med felande aut-låda. Kan jag ta en aut-låda från xj med fördelnings låda och få uppgradering i samma svep? Är det bolt-on eller blir det en massa mod?
Jeep Wrangler YJ 4.0HO, Höjd 10", 35"
Jeep Grand Cherokee ZJ, Höjd, 31" "SÅLD"
VW Beach Buggy Desert, under renovering
Volvo Amazon -65, Mint condition (Till Salu)
Ktm 530 Exr Motard/Enduro

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Inlägg av peterand » ons jun 05, 2013 9:30

Speeed_Freeak skrev:Jag har en zj -94 4.0 med felande aut-låda. Kan jag ta en aut-låda från xj med fördelnings låda och få uppgradering i samma svep? Är det bolt-on eller blir det en massa mod?
Om du har en AW vilket inte är troligt på en -94a så ja, annars nej. Passar iofs mekaniskt men styrning av motor och låda är inte samma.
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

Speeed_Freeak
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: tis maj 28, 2013 0:49

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Inlägg av Speeed_Freeak » tor jun 06, 2013 3:33

Tusan också. Jag som trodde jag hade kommit på en bra grej ;)
Jeep Wrangler YJ 4.0HO, Höjd 10", 35"
Jeep Grand Cherokee ZJ, Höjd, 31" "SÅLD"
VW Beach Buggy Desert, under renovering
Volvo Amazon -65, Mint condition (Till Salu)
Ktm 530 Exr Motard/Enduro

Thelemorf
Hemmastadd
Inlägg: 124
Blev medlem: tor okt 17, 2013 18:00
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Inlägg av Thelemorf » tor okt 24, 2013 22:39

Hur lång är en Standard bakstötdämpare till en -95 ZJ?

Thelemorf
Hemmastadd
Inlägg: 124
Blev medlem: tor okt 17, 2013 18:00
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Inlägg av Thelemorf » mån nov 18, 2013 7:48

Hur hög är en ZJ av standardhöjd mätt till något enkelt ställe som skärmkanten?

Försökt googla mig till det men hittar ingen bra uppgift.

PFalk
Hemmastadd
Inlägg: 239
Blev medlem: ons maj 02, 2012 15:42
Ort: Torshälla

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Inlägg av PFalk » tor nov 21, 2013 10:41

Thelemorf skrev:Hur hög är en ZJ av standardhöjd mätt till något enkelt ställe som skärmkanten?
Jag mätte faktiskt min innan jag byggde om den..
Mätt från golvet upp till:
Skärmkant fram: 78 cm
Skärmkant bak: 80 cm
Lägsta kanten på tröskeln: 36,5 cm

Sen lär det ju skilja lite mellan bilar beroende på hur friska prylar som sitter på.
Challenge your self - go beyond the road
2014 och 2015 - Loose Nuts aka Team Front Flip

Skriv svar