Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Thelemorf
Hemmastadd
Inlägg: 124
Blev medlem: tor okt 17, 2013 18:00
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Inlägg av Thelemorf » tor nov 21, 2013 16:33

kanon :woot:

Jag tror min är ca 90cm på bakskärmkanten, den stod dock inte helt plant när jag måttade.
Så då är det troligt att den är höjd ca 3"

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Inlägg av Joel_Vbg » lör mar 29, 2014 9:02

Detta är en bra informationstråd! :tumbup:

Nu har jag gjort en budgethöjning med 3" klossar fram och monterat ZJ V8 framfjädrar bak och kan dela med mig av före/efter bilder då det ofta saknas när man pratar höjningar.
På före bilden är bilen helt original med 225/70-R15 däck.
På efter bilden har bilen fått 31" MT däck monterade samt att främre kofångaren demonterats, utöver det är den bara 3" höjningen.

Bild
Bild

Enda invändningar jag har är att dämparna bör bytas för att få bättre utfjädring och dis-connects till krängningshämmarna är att rekommendera, bilen är ingen trevlig upplevelse på väg utan krängningshämmare men mycket roligare i skogen.
Skall man som jag, montera större däck på originalfälgarna, så är spacers välbehövligt! 31x10.5 tar i innerskärmar vid fullt rattutslag på plan mark.
Denna höjningen kostade mig ca 1000kr och tog ungefär tre timmar att genomföra, utöver vanliga verktyg så är fjäderspännare att rekommendera.

Mvh Joel
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Thelemorf
Hemmastadd
Inlägg: 124
Blev medlem: tor okt 17, 2013 18:00
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Inlägg av Thelemorf » lör mar 29, 2014 9:23

Mina 31" (på originalfälg) tar bara i krängningshämmaren, inte i innerskärmen.

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Inlägg av Joel_Vbg » lör mar 29, 2014 9:49

Thelemorf skrev:Mina 31" (på originalfälg) tar bara i krängningshämmaren, inte i innerskärmen.
Lustigt för mina tar i bakom stötdämparna...
Då jag kapade av mina krängningshämmare vid infästningarna i ramen så vet jag inte om dom skulle tagit i där men troligen om dina gör det.
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Honkajjaja
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: tis jun 24, 2014 23:17

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Inlägg av Honkajjaja » mån jun 30, 2014 18:46

Har en liten fråga.. om man höjer med detta kit, kan man höja med "puckar" också sedan eller är det med i kitet? Tänkte om man ville ha 33" däck på så rekomenderades 4"-6" + karossmassering för det kändes som ett billigt kit och om man stoppar puckar på också så blir det inte så stor kostnad.

Här är kitet jag pratar om : http://dalhems.com/sv/p/f5f54ddd97df4a1 ... ed-dampare" onclick="window.open(this.href);return false;

P.s Jag är HELT ny på detta :) D.s

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Inlägg av peterand » mån jun 30, 2014 19:39

Honkajjaja skrev:Har en liten fråga.. om man höjer med detta kit, kan man höja med "puckar" också sedan eller är det med i kitet? Tänkte om man ville ha 33" däck på så rekomenderades 4"-6" + karossmassering för det kändes som ett billigt kit och om man stoppar puckar på också så blir det inte så stor kostnad.

Här är kitet jag pratar om : http://dalhems.com/sv/p/f5f54ddd97df4a1 ... ed-dampare" onclick="window.open(this.href);return false;

P.s Jag är HELT ny på detta :) D.s
Man kan kombinera detta kitet med puckar men då får man mindre bra vinklar på bärarmarna. Kitet bör funka med 33or och lite massage
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

farcry
Veteran
Inlägg: 1595
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:42
Ort: Stockholm/Ystad

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Inlägg av farcry » mån jun 30, 2014 19:53

:tumbup:
Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;

4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeep xj 97
Jeep j20 81

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Inlägg av peterand » mån jun 30, 2014 20:13

generellt vill man ha så lite höjning som möjligt men ändå få plats med däcken som ska vara så stora som möjligt. Hög bil är vinglig och välter lättare.
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

mhemming4x4
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: lör feb 18, 2006 20:31
Ort: Jämshög

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Inlägg av mhemming4x4 » tor jul 10, 2014 10:18

Angående rak 6an. -93 till -95 är det 190 hk. -96 till -98 176 hk. Varför är det sån skillnad på samma bil?

Martin
Cherokee XJ -91 lite höjd. Såld
Willys cj2a -47 rätt orginal
Wrangler YJ 2,5 -93
Grand Cherokee V8 -97 lite ombyggd

Jag gillar Jeep. o|||||||o

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Inlägg av peterand » tor jul 10, 2014 12:12

mhemming4x4 skrev:Angående rak 6an. -93 till -95 är det 190 hk. -96 till -98 176 hk. Varför är det sån skillnad på samma bil?

Martin
avgasrening och olika mätmetoder skulle jag gissa på. Dåvarande vägverket har heller aldrig varit bra på att få USabilar "rätt", speciellt inte vid direktimport
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

Thelemorf
Hemmastadd
Inlägg: 124
Blev medlem: tor okt 17, 2013 18:00
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Inlägg av Thelemorf » lör jul 12, 2014 7:56

Thelemorf skrev:Mina 31" (på originalfälg) tar bara i krängningshämmaren, inte i innerskärmen.
Edit på detta!

Mina 31" tog inte alls i krängningshämmaren som jag trodde utan i länkarmen. Tog loss styrstoppen och la en bricka bakom och skruvade tillbaka den så nu går det fritt.
Skulle vilja ha 33" men tvivlar på att det går så jättebra med min 3" höjning.

Huggormen
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: ons feb 06, 2013 16:25
Ort: Häggeby

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Inlägg av Huggormen » mån okt 27, 2014 3:17

Eftersom det går att renovera vanliga automatlådeturbiner så borde det gå att renovera viskoskopplingen?
Är det någon som öppnat en viskoskoppling?

Skrotiz
Användare
Inlägg: 47
Blev medlem: lör jan 08, 2011 10:10
Ort: Vännäs

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Inlägg av Skrotiz » lör jul 11, 2015 14:17

Sent svar men här kommer det iaf.

Har trasig visko på min och ska byta den såfort jag får hem min nya.
Tycker mig ha läst om renoverade visko kopplingar till salu men flera som avrått från dessa.
När jag bytt på min kommer jag givetvis plocka isär den gamla för att titta hur där der ut :-)
Kanske går den att laga/renovera men gäller ju att man får tag i rätt olja/vätska till den.
Återkommer med bilder när jag plockat isär min.
You never run out of things that can go wrong.

JEEP Grand Cherokee Limited 4.0 -96 4" Rough Country och 32" Cooper

Thelemorf
Hemmastadd
Inlägg: 124
Blev medlem: tor okt 17, 2013 18:00
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Inlägg av Thelemorf » mån nov 02, 2015 20:44

Hur illa skulle det vara att köra med 35" med 3-3.5" höjning? Tar det i överallt och går inte att styra eller? :)

H.Hansen
Rutinerad
Inlägg: 331
Blev medlem: mån jul 21, 2008 13:59
Ort: Älgsjö Gård

Re: Grand Cherokee 93-98 (ZJ) Allt du behöver veta

Inlägg av H.Hansen » tis aug 16, 2016 7:13

Hej blev ju med jeep igen.
En ZJ 96 denna gång. med I 6an
Blir lite förvirrad när jag läser tråden,
Den jag kör nu har redan 31/10,5 -15 tums däck och är ej höjd.
Skulle ju bara ha den som pendlar bil :wink:

Men så ja det ena ledde till det andra som vanligt.
så en 3 tums höjnings sats inhandlades. och lite frågor ställdes på FB
Har inte laddat upp bilderna på någon plats jag kan länka till så detta får duga

OBS PÅ FOTOT ÄT DET ENBART TILL ENA SIDAN SOM ÄR FOTAT.
har ju naturligtvis exakt det samma till andra sidan

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 362&type=3

Vad de små i hop pressade rör bitarna med ur skurna skåror är till har jag fått minst 3 olika svar på

Till detta har jag nu skaffat 16 tums fälgar och 33 tums däck till dessa fälgar

Enligt en del så skall det gå jätte bra, visst massera lite plåt är jag villig att göra.
När jag läser här så nä då går det inte. måste köpa ställningsbara armar bland annat.

Bilen skall gå 80 % på vanlig väg och grusvägar och de sista 80% lättare offroad typ Ovelanding
Tuff offroad har jag andra bilar till.

Nåja till ämnet igen, i dag skall bilen upp, jag beräknar att det skall ta 4-5 timmar, dock med 31 orna på än så länge då 33orna ligger en bit bort.

Men menar ni att det inte kommer gå att köra bilen och hämta dottern från dagis ens om jag gör det med enbart den satsen med puckar och dämpare samt andra småsaker som jag inte är 100 på vart de skall sitta än.
Ja om jag inte byter till Ställbara bärarmar direkt då jag höjer med 3 tum ?


Så skrev ni om fördelningslådan
96-98 har viskokoppling i hög och mekanisk i låg, denna låda går att köra utan framkardan utan att skada något.
Viskokopplingen har begränsad livslängd (20-25'mil) och visar sig genom att bilen tuggar vid kraftiga svängar. Det går dock att köra med "defekt" visko på bekostnad av bristfällig 4WD. Viskoenheten (som kostar ca 8' på Hansen) är helt sluten så oljebyte i fördelningslådan förbättrar inte viskon, ej heller kan man utläsa dess skick genom att kolla på oljan.

Jag har bekymret med att lågen vill hoppa ur. är lådan skrot då eller går det mekaniska att justera eller bytas ?
Vid backning hänger den kvar så länge jag ger gas och har drag på bilen, framåt så rappar den över och ur direkt så vida jag inte håller benhårt i spaken.
Detta uppstog efter jag fick en sten någonstans på skyddet under fördelningslådan.

Provade att söka lite men det var ett tag sedan jag skrev här så mina försök gav inga resultat.

Har haft ett litet uppehåll i både bilskruvande och körning, av olika orsaker, men är nu på G igen.
!3 bilen besiktigad och körbar så några Landrovers att pillla på när jeepen är höjd och klar

MVH H.Hansen
REO M621 "M35A2" 68a Multifuel
Jeep Grand Cherokee 96a ZJ. 4,0 L Bensin
Jeep Grand Cherokee 95a ZJ 4,0 L Bensin
Jeep Cherokee 96a XJ 2,5 td
H.Hansen

Skriv svar