Etanolkonvetera jeep Grand cherokee ZJ
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Rutinerad
Etanolkonvetera jeep Grand cherokee ZJ
Som rubrik lyder, någon som har gjort de?
Tänkte höja bränsletrycket och kom fram till att regulatorn sitter i tanken, men så gnistrade de till i planeten. Om man sätter en bränslepump till på tryck ledningen och sen sätter dit en returslang med en bränsleregulatorn på så borde de funka.=)
Tänkte höja bränsletrycket och kom fram till att regulatorn sitter i tanken, men så gnistrade de till i planeten. Om man sätter en bränslepump till på tryck ledningen och sen sätter dit en returslang med en bränsleregulatorn på så borde de funka.=)
Va f*n kör, väntar du på att hela jävla stolpen ska bli grön?
Jeep Cherokee XJ -94 4.0 HO 4" höjd 33"x12.5däck
VW Passat -98 tdi
Volvo V70 -10 2,4D
Chevrolet Nova -75 350
VW Passat -98 tdi
Volvo V70 -10 2,4D
Chevrolet Nova -75 350
-
- Guru
Re: Etanolkonvetera jeep Grand cherokee ZJ
inte svaret på din fråga men..
vad jag vet om E85 körning så är det inte lönsamt ens på dom bilarna som är alkoholister från början ens..
eller är det någon annan vinnst du är ute efter
vad jag vet om E85 körning så är det inte lönsamt ens på dom bilarna som är alkoholister från början ens..
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rutinerad
Roger Patrol skrev:inte svaret på din fråga men..
Nja mest bara för att de ska gå

Räknar man lite snabbt så KÖR man lite billigare också om man inte räknar med dom oljebytena som man får göra extra pga etanol körning.
Etanolen ligger lätt räknat på 10kr och dom drar cirkus 30% mer och de blir i runda slänger 13kr milen. (om man räknar att bilen drar en liter bensin per mil)
Och så kanske man får lite extra hästar med, och sist lite miljövän

VW Passat -98 tdi
Volvo V70 -10 2,4D
Chevrolet Nova -75 350
VW Passat -98 tdi
Volvo V70 -10 2,4D
Chevrolet Nova -75 350
Det där med miljövänligheten kan starkt ifrågasättas... Jag gillar visserligen biobränslen men det gäller att se till hela cykeln från produktion till användande och där har inte den etanol som säljs på macken visat sig så där värst bra.
-
- Rutinerad
Nä säkert rätt där, men ur avgassystemetsverker skrev:Det där med miljövänligheten kan starkt ifrågasättas... Jag gillar visserligen biobränslen men det gäller att se till hela cykeln från produktion till användande och där har inte den etanol som säljs på macken visat sig så där värst bra.

VW Passat -98 tdi
Volvo V70 -10 2,4D
Chevrolet Nova -75 350
VW Passat -98 tdi
Volvo V70 -10 2,4D
Chevrolet Nova -75 350
Nja, det beror ju på hur etanolen producerats då man i många fall producerar mer fossilt co2 under produktionen än vad som sparas när man bränner etanolen istället för bensin/diesel.
Ser man bara på vad som kommer ut ur avgasröret så är det mindre fossilt co2 där, men jag anser inte att co2 egentligen är något större problem i sammanhanget.
Ser man bara på vad som kommer ut ur avgasröret så är det mindre fossilt co2 där, men jag anser inte att co2 egentligen är något större problem i sammanhanget.
Dessutom blir motorn bara starkare av att köra på etanol om dess styrsystem känner av att den kör på etanol och kan t.ex. höja laddtrycket eftersom det går att köra högre tryck med etanol än med bensin. Att bara köra på etanol i sig ger ingen högre effekt. Det är så SAAB Biopower gör för att få högre effekt när de går på etanol.
Har kört min ZJ på olika inblandningar av E85 med gott resultat.
En fördel är att på landsväg har min dragit mindre än på 95 soppa men kör man på ren e85 blir den trött och drar mer.
Körde på 40% E85 på 5,2 motorn och det funkar mycket bra utan några ändringar på motor och styrning av den.
En fördel är att på landsväg har min dragit mindre än på 95 soppa men kör man på ren e85 blir den trött och drar mer.
Körde på 40% E85 på 5,2 motorn och det funkar mycket bra utan några ändringar på motor och styrning av den.
For Jeeps are built not bought!
Körde min gamle XJ -94 på ren E85 i ca 3000mil, lite längre snurrande på startmotorn vid kyla "4-5 sec" var väl det enda "negativa"
Bilen gick bättre och räknade man om det så blev det billigare att köra på ren E85 än att blanda med 95 oktan
Bilen gick bättre och räknade man om det så blev det billigare att köra på ren E85 än att blanda med 95 oktan
Tyvärr kan jag inte hålla med om någonting Sverker skriver om E85, förutom då att tändsystemet behöver kunna hantera 102 oktan, för att kompensera fullt ut för etanolens knackningsbeständighet och få ut full effekt.sverker skrev:
Övriga argument har jag inte hört/läst på länge eftersom de har överbevisats för flera år sedan (och nej, det säljs inte amerikansk majsetanol på svenska mackar)
RR P38 4,6 -99
Nu drar ju iofs en Grand Cherokee snarare 2l/mil, men det gör ju vinsten bara större.....eller förlusten mindre eller hur man nu skall se det!Bjarne_6.5TD skrev:Roger Patrol skrev:inte svaret på din fråga men..
Nja mest bara för att de ska gå![]()
Räknar man lite snabbt så KÖR man lite billigare också om man inte räknar med dom oljebytena som man får göra extra pga etanol körning.
Etanolen ligger lätt räknat på 10kr och dom drar cirkus 30% mer och de blir i runda slänger 13kr milen. (om man räknar att bilen drar en liter bensin per mil)
Och så kanske man får lite extra hästar med, och sist lite miljövän

//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
-
- Rutinerad
Så alla jeep vänner nu är min fars bil E85 konverterad startade som en blixt imorse fast att de var -2 ute. Luktar lite konstigt ur avgaserna skulle tro att man är på en finsk efterfest=)
VW Passat -98 tdi
Volvo V70 -10 2,4D
Chevrolet Nova -75 350
VW Passat -98 tdi
Volvo V70 -10 2,4D
Chevrolet Nova -75 350
Sju år gammal tråd
Bjarne, är du kvar på forumet? Hur gick du till väga och hur blev resultatet med tiden?

Bjarne, är du kvar på forumet? Hur gick du till väga och hur blev resultatet med tiden?
-
- Användare
Nån som kör fortfarande på E85?
Börjar fundera att antingen konvertera eller blandtanka.
Har en cherokee chief med 4,0 motor från 1992 och bensinpriset bara rusar upp i pris
/ Nisse
Börjar fundera att antingen konvertera eller blandtanka.
Har en cherokee chief med 4,0 motor från 1992 och bensinpriset bara rusar upp i pris

/ Nisse
Ja, 2 stycken ZJ med sexan. Konverterade med saabs röda spridare och fungerar hur bra som helst, blir ca, 2Kr billigare per Mil uträknat förra året.
Grand Cherokee ZJ -97 5,2 höjd 7" på 33"
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ massor av reservdelar till ZJ V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ massor av reservdelar till ZJ V8 & I6